Varulv [Varulvar på en båt] R3: Venedig-Marseille

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Xyas och Lukas ska stå på akterdäck. Jag har läst mina anteckningar med stjärten.
Det ändrar ju en hel del, men i stort sätt bra, inte bara fick vi en fyrgrupp så lite mer att välja på, vi har även Empiricus som kan välja om han vill agera vågmästare eller inte i princip vilken omröstning som helst...
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Jag vill veta vem som gjorde vad med mig,
Jag vill också veta vem som gjorde vad mot Lukas, om inte de var siaren, den känner sig safe, och tror att vi kommer rösta ut Lukas ändå, då behöver du inte gå ut att säga att han är Röd.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,615
Location
Huddinge
Jag vill också veta vem som gjorde vad mot Lukas, om inte de var siaren, den känner sig safe, och tror att vi kommer rösta ut Lukas ändå, då behöver du inte gå ut att säga att han är Röd.
Om du är siaren och nu vet att jag är grön så kanske du ska vara tyst ändå, mitt spel har inte bidragit med mycket och av erfarenhet brukar jag vara bättre de tidiga runderna än de senare.
Jag vill bara att ni lovar mig att om ni röstar ut mig ser till att också ta ut någon annan, så att rundan inte bara är att ta ut mig.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Så, i slutminutrarna. Om jag nu av en händelse skulle bli en mumsbit för ulvarna
Beviset att Halo9000 är grön är mitt lockbete på Bryggan, alla som hade vistas, passerat eller hamnat där under natten skulle påverkas av lockbetet om det var en ulv.
Ingen av michael, Lukas, Xyas eller Halo9000 hade lockats av betet. Men jag är bara säker på Halo9000 eftersom det är han som var den som var avslutade sitt drag i rummet. Resten kan ha sprungit iväg innan lockbetets nummer i ordningen och kan därför inte grönas på samma sätt.

Men om jag överlever natten och det finns några nya på bryggan, förhoppningsvis de som inte hunnit läsa detta inlägg, så kan jag avslöja om någon av dem är ulv.

Nu kan ju en hel del ulvar bli stressade för mindre, eller bara döda mig i ren panik... om de nu hittar mig.
Rolig kurragömmalek detta! :LOL:
Har det här något att göra med Halo9000s frånfälle tro?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Tack för spel Halo och Larsson, iallafall!
Also, kul att 2 av 2 rundor hittills så har det varit strul kopplat till platsen jag står på. Har jag en dold passiv förmåga att förvirra Vimes?
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Den enda som jag eventuellt skulle kunna tänka mig att rösta på just nu är Xyas, men bara om jag hittar något som känns scummigt.

KrilleW är grön i min bok och Lukas är fortsatt konsekvent. Jag väntar dock med spänning på att få höra från Xyas om det är korrekt eller inte.

För att ytterligare försvåra för mig den här rundan så har jag i praktiken typ tre timmar till att kunna läsa och hänga med, förutom en bussresa till jobbet imorgonbitti. Sen jobbar jag 7-15. Med andra ord, om jag är en av de som ska grillas den här rundan så måste det ske innan 20.
 

KrilleW

First mate
Joined
27 Sep 2020
Messages
128
Location
Järfälla
Jaha, då var det en ny dag. Tog en rejäl sovmorgon här. Ser att det har hänt en del.. och jag har missuppfattat det här med dockning i hamn helt fel.
Tydligen bestämmer den som står på bryggan om vi ska docka eller inte. Väldigt intressant. Alltså har en del av hytterna egenskaper som vi får lista ut genom att vara i dem.
Trist med Halo9000, precis när man börjar lita på folk så faller de av pinn.

Inga specialare i Fördäck eller Akterdäck för mig, kanske är olika beroende på vilken roll man har?
Navigatören Sidd kanske får sin egenskap aktiverad på bryggan han med?

Intressant med en Kapten ombord också, rätt logiskt på ett skepp, men tror knappast att titeln försäkrar honom som god direkt. Det är säkert en titel man förtjänar från nåt hemligt uppdrag kanske?
Skönt att vatten har sipprat ut ur skeppet åtminstone, hoppas det håller sig så.

Det märkliga är att ingen ulv har varit på bryggan då mitt lockbete ligger kvar... så hur i allsin dar gick detta till? En tredje fraktion garanterat som swishar förbi eller ulvar som kastar verktyg från andra hytter?

Här kommer, vad jag tror är en uppdaterat karta över båten.

skeppet dag3.png
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,575
Location
Oktoberlandet
Så sjöbjörnen: är det dags kika på varandra...?
Har vi nåt som motiverar röst på dig:
- Du begav dig genast längst ner (inget rödande med lång förflyttning men) varför?
- Vattennivån: random eller nåt som du kan påverka?
- Gräver på i maklig takt...
Fan det var ju tråkigt...inget jätteallvarligt som pingar här, vill av nån impuls inte rösta blankt igen men det får väl ansees vara bra med grönis bredvid sig... Byn: är jag rätt ute?

...eller kramas jag med jättebläckfisken nu...

Ja Korpa: leta lite mer på Xyas
Bra KrilleW att lockar ulvar på Bryggan: de som inte vågar gå dit!
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Den enda som jag eventuellt skulle kunna tänka mig att rösta på just nu är Xyas, men bara om jag hittar något som känns scummigt.

KrilleW är grön i min bok och Lukas är fortsatt konsekvent. Jag väntar dock med spänning på att få höra från Xyas om det är korrekt eller inte.

För att ytterligare försvåra för mig den här rundan så har jag i praktiken typ tre timmar till att kunna läsa och hänga med, förutom en bussresa till jobbet imorgonbitti. Sen jobbar jag 7-15. Med andra ord, om jag är en av de som ska grillas den här rundan så måste det ske innan 20.
Du kan väl då börja orda lite om dina två förmågor som kräver resurspoäng. Du kom ju ut med det förra rundan och Halo dog natten till nu. Att Halo dessutom skrev följande gör ju att det är intressant att syna ditt förmågeclaim lite närmare. Och Basses för den delen.

Om det stämmer så borde Korpa och jag också vara på olika lag för jag har en förmåga som liknar Basses. Dock känns det som att det borde finnas ulv som tjänar på stormen också.
Röst: Korpa
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag tänker att det också är lite lurt med att Halo mördades och hade skrivit att han hade liknande förmåga som Basse, men du mördades inte trots att du har 2 förmågor som kräver resurspoäng och dessutom har hållit dessa vaga. Säkerligen hade väl du varit ett bra offer för ulvarna? Varför dog Halo och inte du?
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Sure, det kan jag bjuda på.

Första förmågan har jag redan nämnt och det är min förflyttningsförmåga. För 1 poäng kan jag flytta valfri spelare till valfri plats på båten. Det inkluderar mig själv och även (antar jag) någon som slängts överbord. Än så länge har jag inte känt behovet att använda den.

Min andra förmåga är en personlig väktarförmåga. Den är också oanvänd då jag första rundan inte hade råd och andra rundan inte kände mig orolig. Jag hade helst hållit på den här infon med förhoppningen att en ulv slösar sitt nattmord på mig den här rundan, men jag tror inte att jag är en måltavla för ulvar i framtiden då det finns lite för mycket misstankar mot mig. Plus att det finns en reell risk att jag kastas överbord den här rundan. Det är sannolikt också därför Halo rök och inte jag, just för att han var uppenbart grönad av KrilleWs lockbete.

Ju mer det blåser kring båten, desto fler poäng får jag. Nu är det bris så jag fick inga extra poäng.

Jag kan dock göra ett löfte redan nu! OM jag tar mig igenom den här rundan helskinnad så tänker jag gå till bryggan för att bevisa att jag inte triggar lockbetet.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
I min paranoia noterar jag också att hellzon r1 stod i klungan där genesis mördades, sen r2 ensam när det misstänkta telemordet skedde och nu står jag och hellzon tillsammans på fördäck... Om ulvmoeden funkar som röstningen (mörda på avstånd OMM du står ensam) så är det ju extremt tråkiga omständigheter. Tråkiga för mig alltså 😳 s.o.s?
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Samma resonemang som mot hellzon går att rikta mot @Björn den gode som stod inklungan r1 och ensam r2. I så fall vore det ju sidd som låg brunt till nu
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
:O

Tack för spel, LJSLarsson och Halo9000!

KAN ULVAR MÖRDA PÅ ANNAN PLATS?! Är det en grej de köper med Resurspoäng? Kan de göra det varje runda?

Also: Hellzon, vad innebär det att vara kapten?

Sidd: Nä, bara att vi inte kan välja bort att gå in i hamnen, antar jag. Och vädret fick vi, det blåser en bris.
Det känns ju jätteklurigt om ulvarna kan döda på annan plats. Inte för själva nåendet utan för att vi aldrig kommer få veta det och jagar folk som står över lik hela spelet.

Fast det verkar så? Bryggan var tom förutom Halo och så föll han död ner. Kan Impetigo ha sprutat gift i honom natten efter R1?

Hellzon RÖD

Jag valde att läsa hellzon som grön i inledningen av r1 och det höll på att bli min undergång. Jag vet inte vad hen sysslar med men det osar definitivt katt. Vargkatt!



(Grönande dock att hen verkar genuint sur över att folk skräpar ned tråden, men det kan vara jag som läser in för mycket i det iom att jag kände mig träffad och lite skuldmedveten)



Tillägg: Outas i PA-systemet som kapten och får officiell (kapten) vid sitt namn på kartan. Vad betyder det? Lite grönande angående hans märkliga beteende i r1 eftersom kaptenen borde kunma ha hamnförmågor och insyn men kan man lita på informationen?
Jag har fått bättre vibbar av dig ett tag, men sätter du rödmarkering på kaptenen, din plebej? (Det här skrev jag innan jag började klura på gift i Halo.)

Hörru Impetigo, du är den ende som träffat Halo. Har du nån teori om hur han dog?

Jag tror inte att Hellzons roll är Kapten, jag tror att han _blev_ Kapten genom att göra något speciellt, sen om det är bra är dåligt tycker jag verkar svårt att veta, guld för ulvarna förstås om dom har lyckats ta Kaptensrollen, men annars bra för oss gissar jag...
Dude what? Men det är väl dags att outa för jag tror vi får fin info av det också. Och uppenbarligen finns det tre röster åt det hållet.

Jag är kapten och har varit det hela resan. Min passiva förmåga som jag hintat tidigare är att OM båten går i hamn i Venedig (eller London) ska min roll aviseras publikt rundan efter.
Jag siar på 37, i samma rum, får veta om någon är scum eller inte. Denna förmåga aktiverades när vi lämnade Aten
Jag går på 38, 1 steg om det inte är stiltje, då flyttar jag fritt. Ingen text i mitt roll-pm om att specifiera färdväg vilket gör mig lite fundersam på färdvägsjepparna.

That's it. Inga resurspoäng, men både väder och hamn påverkar mig som synes.

@michael är grön förresten. Jag gamblade på att han skulle fortsätta ner på passagerardäck och gå innan jag gick, och det lyckades ju.

Och då kan vi ju diskutera andra siare. @Lukas får veta folks roll och är lite sur på det. Wtf dude, du är en siare! Även om det inte står scumtillhörighet så borde vi kunna lista ut av roller vilka som är mysko.

Visst, min siarförmåga är direkt bättre om det inte är jätteanvändbart att kunna skilja på ulvar, tredje fraktion, fjärde fraktion och vad det nu finns. Men rollsiare är ju bra... tänkte jag. Sen tänkte jag lite till och insåg att rollsiare är ännu bättre för ulvar och DTF. Vilket rimmar med att Lukas sitter och claimar siarförmåga och tycker den är lökig.

Så röst; Lukas. Det får jag ju inte skriva.

Röst: Impetigo känns däremot som en rimlig markering.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Justja, kan flagga för att jag inte kommer kunna hänga med i slutet av rundan då den slutar kl 15.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Här händer det saker ja. Hellzon: Vad tänker du kring din passiva förmåga att det avslöjas att du är kapten efter en av två hamnar? Det måste rimligtvis ha någon spelmässig betydelse? Tror vi att det är en ensam DTF-are som har som mål att själv bli kapten eller är det bara att ulvarna vet att siaren också är kapten på båten?

Följande är gröna:
Hellzon - Kapten (Siare?)
KrilleW - skulle väl kanske kunna vara DTF men jag tycker han har genomgående spelat väldigt byboigt sen han avslöjade sin roll
Michael - siad (och nappade inte på lockbetet)
Xyas - magkänsla, men kanske framförallt att han redan innan mitt 'scoop' var väldigt skeptisk till LJS förmågeclaim, det är ju oerhört frustrerande att inte veta ifall LJS verkligen var röd men jag är rätt övertygad över det och då följer nästan att Xyas är grön. (och nappade inte på lockbetet)

Lukas är ju uppenbarligen DTF eller möjligtvis ulv, som han säger så hade det ju varit ganska meningslöst att ha en rollsiare på det goda laget, men den är väldigt användbar om målet är att döda kaptenen eller så. Att claima den är också egentligen bra spelat eftersom det oftast är bra att ljuga så lite som möjligt och det här var ett sett för honom att hålla sig nära sanningen.

Då kvarstår:
Impetigo
Basenanji
Korpa
Empiricus
Sidd

så jag får väl sätta mig och kolla närmare på dom.

Jag är förövrigt Matros, har fri förflyttning och kan minska vattennivån där jag befinner mig. Men att minska vattennivån sker innan jag går vilket torde förklara både mina förflyttningar och mina teorier om att det är dåligt för byn om båten blir vattenfylld för annars känns ju min förmåga helt kajko. Jag har också en passiv förmåga att jag sias som röd ifall vi inte går in i hamn, vilket är varför jag har varit på för att vi ska docka i hamnen.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Kan Impetigo ha sprutat gift i honom natten efter R1?
...
Hörru Impetigo, du är den ende som träffat Halo. Har du nån teori om hur han dog?
Jag har ingen förmåga att giftmörda och inget motiv att mörda halo9000.

personligen hade jag, om jag var i dina skor, tyckt att det var mer troligt att jag svepte förbi bryggan och mördade halo denna rundan än att jag använde gift förra rundan, men det gjorde jag inte heller. Det hade varit lite för bra för en ulv att kunna gå, mörda och sen gå igen med tanke på hur liten kartan är, det är min åsikt i alla fall.

Tänk även på krillews lockbete.

jag tror fortfarande att halo mördades på distans

Jag är kapten och har varit det hela resan.
Jag satt och läste tillbaka i trådarna och då plockade jag upp tanken på att endast en ulv kan nattmörda.

om den ulven i så fall åkt ut vore det ju kört för ulvarna OM inte förmågan då gick i arv till en annan ulv.

Den officiella linjen är ju fortfarande att Larsson mördade Genesis och sen kölhalades med pälsiga vibbar. Ockhams rakkkniv osv. *Alla nickar i samförstånd*

då skulle det alltså kunna vara så att hans kaptensroll gick i arv till nästa ulv i ordningen som råkade vara hellzon.

att kaptenen alltså är ulvarnas bödel, lurigt av Vimes att använda kaptenstiteln på detta sätt då det ju väcker väldigt starka byboassociationer.

Ingen text i mitt roll-pm om att specifiera färdväg vilket gör mig lite fundersam på färdvägsjepparna.
Jag kan ju som alla vet gå mer än ett steg under vissa förutsättningar. Det står inget om att specificera färdväg i mitt roll-pm men jag har gjort det ändå i mina pm till Vimes. R1: två steg: bryggan och sen akterdäck. R2: ett steg Fördäck.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Lukas är ju uppenbarligen DTF eller möjligtvis ulv, som han säger så hade det ju varit ganska meningslöst att ha en rollsiare på det goda laget, men den är väldigt användbar om målet är att döda kaptenen eller så. Att claima den är också egentligen bra spelat eftersom det oftast är bra att ljuga så lite som möjligt och det här var ett sett för honom att hålla sig nära sanningen.
Jepp, har varit tveksam innan men nu känns det väl mer och mer så. Och nu kan jag ju faktiskt rösta på Lukas nu! Fast jag är fortfarande tveksam till korpa också.

Röst: Lukas
 
Top