Nekromanti Varulv á la Blood Bowl - runda 2

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Funderingar kring Purgs relation med fullmånen

Purgatory är varulv.

Purg har inte bidragit med något av substans whatsoever. Driver halvhjärtat någon form av outningslinje och spiller bönor om sig själv i tid och otid. "Meh! Han kan ju inte vara varulv! Han har ju outat saker!"

Nu i hans senaste inlägg talar han om varulvarnas informationsövertag och att det här är en problematisk omgång och så vidare. Jag skulle vilja säga att det här inte alls är en problematisk omgång, tvärt om tycker jag första rundan var riktigt bra, bra mycket bättre än många första rundor vi haft i tidigare spel (där lejonparten av tiden har använts åt att väcka inaktiva). Men Purg tycker inte att vi ska diskutera så mycket kring vilka vi misstänker, utan vill att vi ska outa saker.

Det kan bero på att han:
1. Har en siarförmåga eller en passiv förmåga som är användbar om vi vet saker om folk.
eller
2. Han är en varulv som å ena sidan vill undslippa press i förhand, och å andra sidan söker mäktiga roller.

Metadiskussionen brukar ju alltid vara kring om dessa mäktiga roller finns med i spel. I Feuflux kreationer brukar de riktigt mäktiga förmågorna lysa med sin frånvaro. Men skulle jag vara varulv med ny spelledare skulle jag vara orolig för att så inte är fallet här.

Purgatory, kom inte och säg att det inte finns någon information i trådarna att diskutera och analysera. Bara för att du konsekvent har undvikit att formulera några ordentliga misstankar innebär det inte att det är omöjligt att göra för byn. Jag skulle vilja se dig prata om dessa två spelare, är de misstänkta? varför, varför inte? :

Feuflux
Björn den Gode

(Jag är sugen på att rösta på Purg, men håller min röst på Feuflux för tillfället. Det finns en annan grej med honom och BDG som jag måste kolla upp.)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Re: The Case of Bjorn

RealDream, jag tycker att du spelat väldigt bra hittills, och det vore synd om din analytiska förmåga kör fast i BDGs outning. Jag tycker som sagt att det verkar väldigt osannolikt att han skulle ljuga ihop en sådan sak, men BDG är liksom varulvsspelsnestorn, han kommer aldrig verka helt röd, men å andra sidan ska man nog aldrig våga gröna honom heller.

Jag tycker alltså att även om outningen i viss mån grönar honom så är det helrätt att fortsätta vara misstänksam, men att det nog är bra, för att rundan inte ska stagnera, att sprida engagemanget lite.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: ny röst

Nu ska jag vara snäll mot dig Feuflux, du har stavat mitt namn fel i din röst. Så vill du rösta på mig så gör det rätt :gremtongue:

Du vill veta vilka jag misstänker.
De jag önskar se dingla i galjen är Purgatory, Vimes och Dig (Feuflux), enligt mig så har ingen av er bidragit med några vetiga analyser, se mina tidigare inlägg om dig, vimes och purgatory där har du min motiviering.

RealDream, Lukas, Björn den gode samt Übereil har jag nästan avskrivit helt från misstankar. Håller dock inte med RealDream i hans tankar runt Björn den gode men jag tror mig hittat en tell på Björn som om den stämmer (kommer först få det bekräftat då spelet är slut, tyvärr) gör att jag känner mig väldigt säker på hans tillhörighet. Tänker dock inte avslöja den, kan vara bra att ha i framtida spel. Annars så är RealDream för aktiv och kommer med väldigt bra tankar och analyser utav spelet för att vara skurk enligt mig. Lukas har inte samma agrisivitet som RealDream denna runda men hans betende liknar förra partiet och då var han god, tror han skulle ha ett annat beteende detta parti om han var skurk. Übereil försvara sig bra förra runda och har sen dess enligt mig bara spelet bättre och bättre, han är dock den enda utav dessa fyra som jag känner mig lite osäker på.

För övrigt så upplever jag att det är väldigt intressant att både du (Feuflux) och Purgatory har lagt sina röster på mig denna runda med väldigt vaga anklagelser som mest går ut på att ni vill se mer analyser utav mig.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Rösträkning

Ser ut som att läget just nu är rafflande:
Björn den gode (2) : Ubereil, RealDream
Feuflux (2) : Vimes, Lukas
Purgatory (2): Vicotnik, Björn den gode
Vicotnik (2): Purgatory, Feuflux

med nästan exakt ett dygn kvar till att någon hänger så känner jag mig inte alls bekväm med det här. Vad jag däremot känner verkligen bekräftar mina misstankar är att dom två som jag misstänker mest just nu båda röstar på den som jag misstänker om inte minst så i vart fall mycket lite. Däremot kan vi förstås inte ha det så här, jag kan mycket väl tänka mig att hoppa över till Feuflux, (av dom här 4 så är min rangordning nämligen Purgatory - Feuflux -ingenting - ingenting -Vicotnik, och tja jag själv då förstås).

Men jag vet inte riktigt vad Vimes håller på med, men eftersom jag tycker han spelat väldigt bra efter en ganska misstänkt start så väntar jag gärna och ser om han inte har lust att byta till Purgatory, som han ju redan pekat ut som varulv.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Funderingar kring Purgs relation med fullmånen

Det jag säger är inte att det inte finns någon information att analysera. Det jag säger är att vi vet väldigt lite jämfört med hur många deltagare vi är i spelet. Normalt sätt när man är så få som vi är har det gott en 5 eller 6 rundor och det finns gott om material att gå igenom, nu har det gått en runda och jag tror inte du är så dum att du inte fattar att 1 rundas material är betydligt mindre än 5.

Om om du går tillbaka och tittar på de andra spelen jag varit med i så ser du att jag alltid drivit en outningslinje för det är med hjälp av en sådan som jag spelar bäst, jag är medveten om att jag inte är bra på att analysera folks poster och hitta dolda ledtrådar till hurvida de är varulvar eller inte. Jag är dock bra på att hitta mönster i outningar och i själva spelets konstruktion och med dem och lite undersökning av de andra spelarna, av både mig själv och andra, är så jag vet att jag är bäst på att hitta varulvar.

Ingen annan här verkar dock uppskatta en outningslinje men det hindrar inte mig från att försöka övertyga er om att det är rätt väg att gå. Det kan vara en farlig väg, men ingenting och ingen har hittills presenterat bevis och argument för att nackdelarna med en sådan approach skulle vara större än fördelarna. Jag spiller bönor som du kallar det för att jag tror att det är rätt väg att gå, och jag tänker fortsätta att tro det till någon presenterar bevis på motsatsen. Eller är det så att du är en varulv och vet att outning av information är en stor nackdel för dig och dina varulvskompisar?
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Re: Rösträkning

Jag har (som sagt) varit och målat sköldar hela dagen idag. Just nu är inte min bästa tid på dygnet (ironiskt nog, med tanke på att jag inte alls ser mig som en morgonmänniska). Det mesta jag tänkte kommentera på (bara småkommentarer) har jag glömt. Det jag minns är att Björn tyckte att jag i min analys inte såg Purgatory som trolig. Så är inte fallet, jag bara tyckte Björn och Feuflux var mer misstänksamma.

Jag minns också att påpeka att jag tror det var Björn som först analyserade Lukas och tyckte han agerade fishy, men att jag var först med att uttalat lägga fram teorin om att hans passiva spel tyder på att han är varulv.

I övrigt så kommer jag behöva läsa igenom och analysera detta innan jag kan rösta. Detta kommer jag kunna göra imogron, då jag imorgon inte har någonting planerat och ingenting som måste göras. Jag lovar därför en aktiv morgondag, för att försöka kompensera för helgen som varit aldeles utmärkt på alla fronter utom varulvsfronten. Från vad jag läst så har det varit en intressant (spel)dag, för övrigt, med mycket att sätta tänderna i. Jag satsar på att gå upp tidigt och kan förhoppningsvis komma med mina analyser och en röst kring lunchtid. Hittils så får det bli såhär:

Röst: Ingen.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,982
Location
Linköping
Re: Rösträkning

Röst: Vicotnik
Så blev det rättstavat iaf.

Jag håller helt med dig att röstläget är dåligt. Det som gör det riktigt dåligt för mig att jag inte kommer kunna skriva igen förrän typ två timmar innan deadline imorgon (pga jobbet alltså).

Mitt stora problem just nu är att jag vet för lite för att kunna göra ett vettigt röstbyte.
Björn den gode - jag tog ju precis bort rösten...
Feuflux - nej, att rösta på sig själv känns dumt (och banbrytande).
Purgatory - litar inte på honom (och inte på någon annan heller) men har ingen bättre motivering än mot Vicotnik
Vicotnik - ja där ligger ju rösten
Övriga - mm... starta ett nytt drev innan jag försvinner för att återvända snart inpå deadline känns ju sådär.

Nä det känns lite halvsunk just nu... håller mig i krokarna en halvtimme till så får vi se upp jag drabbas av någon uppenbarelse.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Re: Rösträkning

Röster som inte är baserade enbart på att man tror att någon är varulv (som t ex min röst på Björn som byggde mer på att jag ville försäkra mig om att han går att lita på) känns i nuläget dödfödda. Det är bara att välja den mest misstänkte och att rösta på hen (...finns det några kvinnor i spelet btw?).

Jag har för övrigt en gnagande känsla av att varulvarna jublar innombords över hur det ligger till.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,982
Location
Linköping
Re: Rösträkning

Ubereil said:
Jag har för övrigt en gnagande känsla av att varulvarna jublar innombords över hur det ligger till.
Samt över hur tyst det är... Den överlägset bästa varulvstaktiken i mina spel har ju varit att få tyst på diskussioner. Just nu verkar det ju inte bli så fasligt mycket att prata om i nästa runda.

Nå, min röst får sova på saken helt enkelt och ligga där den ligger.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Det gnälls för mycket!

Feuflux said:
Ubereil said:
Jag har för övrigt en gnagande känsla av att varulvarna jublar innombords över hur det ligger till.
Samt över hur tyst det är... Den överlägset bästa varulvstaktiken i mina spel har ju varit att få tyst på diskussioner. Just nu verkar det ju inte bli så fasligt mycket att prata om i nästa runda.

Nå, min röst får sova på saken helt enkelt och ligga där den ligger.
Så, nu har Purgatory, Ubereil och Feuflux suttit och neggat och oggat sig över att det går så dåligt. Det går inte så jävla dåligt! Aktiviteten över helgen har inte varit sprudlande, visst. Men nog finns det en hel del intressanta trådar att dra i, och röstläget är högintressant: eftersom det är så jämnt måste ALLA BYBOR ta sig en rejäl funderare över de olika dreven: vilka misstänker jag? vad innebär det att den röstar på den? o.s.v. Jag vägrar nämligen att tro att ingen av de fyra är varulv. Så att det är så jämnt som det är är rent ut sagt strålande, men alla bybor måste verkligen väga sina röster, spelar vi våra kort rätt blir det här en höjdarrunda.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Re: Rösträkning

Ubereil said:
Röst: Ingen.
Öppen fråga till deltagarna i denna ystra lek: varför i helvete väljer man att lägga ner sin röst, någonsin? På vilket sätt hjälper det oss?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Re: Rösträkning

Feuflux (2) : Vimes, Lukas
Purgatory (2): Vicotnik, Björn den gode
Vicotnik (2): Purgatory, Feuflux

Björn den gode (1) : RealDream

Hjälp, jag vet inte vad jag ska göra!! (1): Ubereil


Björn den gode said:
Men jag vet inte riktigt vad Vimes håller på med, men eftersom jag tycker han spelat väldigt bra efter en ganska misstänkt start så väntar jag gärna och ser om han inte har lust att byta till Purgatory, som han ju redan pekat ut som varulv.
Du är välkommen tillbaka till Feuflux-drevet, annars. :gremwink:
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: The Case of Bjorn

Vimes skrev:
RealDream, jag tycker att du spelat väldigt bra hittills, och det vore synd om din analytiska förmåga kör fast i BDGs outning. Jag tycker som sagt att det verkar väldigt osannolikt att han skulle ljuga ihop en sådan sak, men BDG är liksom varulvsspelsnestorn, han kommer aldrig verka helt röd, men å andra sidan ska man nog aldrig våga gröna honom heller.

Jag tycker alltså att även om outningen i viss mån grönar honom så är det helrätt att fortsätta vara misstänksam, men att det nog är bra, för att rundan inte ska stagnera, att sprida engagemanget lite.
Jag tänker inleda med att säga tack för berömmet att jag spelar bra. Jag håller dock inte med dig, jag anklagar mig själv för att spreta tokmycket (den här rundan är inte helt ett undantag). Jag har pekat runt på typ alla och sedan försvarat typ alla. Det här är också anledningen till att jag har snöat in mig på Björn (och för att jag förstås inte tror honom). Jag ville inte spreta runt lika mycket som jag gjorde första rundan, så jag tog tag i den jag hade störst misstankar om och körde på.

Även om jag fortfarande hyser misstankar mot Björn så känner jag att jag inte kan komma längre än vad jag redan gjort med mina anklagelser mot Björn. Han kan outa sin andra förmåga, men är han bybo så vet jag inte om jag vill att han gör det. Nej. Jag släpper honom, for now.

Röst: Ingen

Då uppstår helt plötsligt en fråga som jag inte haft sedan mitt allra första inlägg runda 1. Vem fan ska jag rösta på?

Ska jag gå på Feuflux-drevet?
För: Många hyste misstankar mot honom (så många att även bybor misstänkte honom). Ska jag lita på att de har bättre koll än vad jag har? förmodligen.
Emot: Feuflux har gjort trovärdiga outningar förra rundan och det är alltså meningslöst att dreva mot honom. Det är ju inte direkt så att han kommer ändra sig. Alltså ska jag rösta på Feuflux för att jag vill få ut honom. Vill jag det då? Me, I don't know.

Ska jag istället rösta på Purgatory?
För: Han har outat sig utan press, så det gör tydligen hans outningar mindre värda, men samtidigt förklarar både Vimes och Björn att vi inte kan räkna med att få ut något vettigt av outningarna eftersom ulvarna troligtvis har samma positioner, namn, underkläder och whatnot som oss...
Emot: Purga var först med att hinta om roll, innan någon annan (feuflux undantaget) har sagt nåt om det. Jag började snacka om skalan rookie-Legend, men det är inte den enda skalan som existerar. Jag tror fortfarande att det krävs stort mod att gå ut med en sån bekännelse först. Därför tror jag inte alls att Purga är ulv. Purga har redan outat en massa, och skulle jag rösta på Purga så skulle jag göra det för att jag vill få ut honom. Vill jag det då? Me, I don't know.

Ska jag lägga min röst på Vicotnik?
För: Att han inte har bidragit med nåt och... och... jo, och... ne... alltså, när började folk gå på Vic? what's the deal här egentligen? jag har ingen koll på det riktigt.
Emot: Markehed var inte direkt aktiv, han var blek och bidrog inte med ett skit. Han var dessutom bybo.

Det finns inte så mycket att analysera på Vic, mer än att han startade drevet mot Übereil. Men det säger ju inget eftersom Übereil inte har grönats. Vic har varit väldigt sparsam med att rösta. Först röstade han på Übereil, ganska sent in i första rundan, sedan lade han ned sin röst och sedan gick han in som nr 3 i drevet mot Feuflux. I runda 2 röstade han snabbt på Purgatory, och häng med i svängarna nu; för något han (inte) gjort runda 1. Purga var inte aktiv och har inte bidragit med nåt, lydde motivationen.

Så vem ska jag rösta på? Jag har redan skrivit att jag tycker att ingen borde lägga ned sina röster, så då ska jag bannemig föregå med gott exempel. Innan det här inlägget är slut ska min röst ha fallit på någon av dessa:

Björn: Well, se överst
Feuflux: se ovan
Lukas: I princip lika inaktiv som purga och Vic, men han är tydligen grön. Blir man grönad per automatik om man ger sig på Björn? Not in my book.
Übereil: trovärdig outning, och ganska lågmäld i sitt tyckande.
Vicotnik: se ovan
Vimes: Jag ska kika lite på dig. Startade Feuflux-drevet båda rundorna. Sneaky kille det här. Jag har inga som helst åsikter och ska antingen försöka låna en radar av ryska flottan, eller skaffa mig åsikter av Jan Guillou.


Så min analys över läget ger mig detta:
1. Drev startas mot de som är tysta, och egentligen finns inga andra bevis.
2. Drev mot tysta är statistiskt sett apdåligt
3. Det är ett osäkert läge nu med utspridda röster, så min röst är jävligt viktig.
4. Det drevas mot de som är mest gröna enligt mig. Det i sig gör att jag funderar över min egen förmåga, men också över de som startade dem: d.v.s. Vimes och Vicotnik. Min röst kommer falla på någon av er.
5.jag behöver göra en ordentlig analys av alla deltagare för att få mer kött på benen.
6. Nu har jag bestämt mig (på relativt lösa grunder):

Röst: Vicotnik
De jag har grönat mest väljer Vicotnik (purga och Feu). Dessutom står den jag fortfarande är mest skeptisk mot i drevet mot Feflux (Björn). Vicotnik röstar även på Purga, utan att ta i beaktande vad jag skrivit om att det måste ha krävts mycket att outa den information som purga gjorde. Vicotnik gjorde det däremot lätt för sig. Han outade Gobbo först av alla, tråkigt nog står det i exempelrollen och om han var bybo skulle han ha insett att det inte ger oss ett enda jäkla smack att gå på. Är han däremot varulv ser han en chans i att outa sig först av alla för att sedan kunna luta sig tillbaks och säga: "men jag outade mig tidigare, och då var jag modigare". Ju mer jag tänker (skriver) på det desto säkrare blir jag på min röst.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Rösträkning

Ubereil:
Röst: Ingen.
Vimes:
Öppen fråga till deltagarna i denna ystra lek: varför i helvete väljer man att lägga ner sin röst, någonsin? På vilket sätt hjälper det oss?
+1 på Vimes. Rakt av. Ubereil är dock inte den enda som är osäker. Jag är också jävulskt osäker, men jag väljer att bidra istället för att ge de som röstar ett större inflytande. Vi är fortfarande fler än varulvarna. Det är jättedumt att lägga ned sin röst.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: The Case of Bjorn

Jag skrev:
De jag har grönat mest väljer Vicotnik (purga och Feu). Dessutom står den jag fortfarande är mest skeptisk mot i drevet mot Feflux (Björn). Vicotnik röstar även på Purga, utan att ta i beaktande vad jag skrivit om att det måste ha krävts mycket att outa den information som purga gjorde. Vicotnik gjorde det däremot lätt för sig. Han outade Gobbo först av alla, tråkigt nog står det i exempelrollen och om han var bybo skulle han ha insett att det inte ger oss ett enda jäkla smack att gå på. Är han däremot varulv ser han en chans i att outa sig först av alla för att sedan kunna luta sig tillbaks och säga: "men jag outade mig tidigare, och då var jag modigare". Ju mer jag tänker (skriver) på det desto säkrare blir jag på min röst.
Vill rätta mig: Björn står ju i drevet mot purga, men det gör ingen skillnad i min röstmotivering.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Rösträkning

+1 till, att lägga ner sin röst är väldigt korkat då det förstör mycket för byn. Dels blir det mindre röstanalysmaterial och dels gör det röstlägret mer osäkert, och jag vill inte gärna att det blir mer osäkert än det redan är.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Outning.

Jag tänker inte vänta in slut minuterna med att outa mig då jag personligen inte har något att förlora på att outa mig, tyvärr så utsätter det resten utav laget för större risk.
Any way here it goes.
Jag heter den briljanta spyan (Med andra ord: Barf the Brilliant) och är som jag tidigare nämt en Gobbo utan några förmågor som helst, jag är med andra ord en Rookie och jag är positionerad i fronten som Anfallare.

Jag kommer för övrigt att vara på föreläsning senare i kväll, men fram till 16:30 kommer jag kunna bevaka spelet, men efter det kommer jag ha svårare att följa med. Om inte drevet mot Purgatory inte kommer få någon fart så kommer jag lägga min röst på Feuflux.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Re: Outning.

Hey! Det finns inte någon som har stenkoll på alla outningar och kan presentera en sammanfattning?
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Re: Outning.

En kort sak medan jag fortfarande kommer ihåg det: Glöm inte att rösta på MVP!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Rösträkning

Vicotnik (3): Purgatory, Feuflux, RealDream

Feuflux (2) : Vimes, Lukas
Purgatory (2): Vicotnik, Björn den gode

Vem ska jag tro på, tro på, tro på när, tro på när allt är så här? Jag hoppas ändå på ett lyckligt slut (1): Ubereil

Vicotnik! Du har ju varit hårt på Feuflux tidigare, det skulle ju inte vara fel av dig att hoppa på det drevet! BDG: visst ser du hellre att Feuflux åker än Vicotnik? Ska du inte byta till Feu-drevet ändå? Jag och min polare Lukas sitter där vi sitter nämligen! Välkomna!
 
Top