Nekromanti Varulv á la Blood Bowl - runda 2

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,984
Location
Linköping
Re: Drev mot björn

Eftersom det börjar drevas mot Björn den Gode och han är på min skummislista så tänker jag haka på det här just nu.

Röst: Björn den Gode
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Feuflux said:
Björn den gode - Om han är varulv så är han toknöjd med hur dåligt jag spelat för det blir ju fritt fram att anklaga mig och lätt att få med sig andra, och som sagt i mitt andra inlägg: ryker två bybor nu måste det finnas mycket att analysera nästa runda för att byn ska vinna (återigen baserat på gissning om antal skummisar). Jag vill veta vad du tycker om Vicotnic, tyckte inte du likt Vimes att hans lista var blek? Du har sagt att Purgatory pingade som varulv, varför?
Vad är det du anklagar BDG för? För att du (Feuflux) spelar dåligt? Kan du göra det tydligare för mig.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,642
Location
Huddinge
Vimes said:
Hoppstyltan i fetstil. Markehed plockar den i introt och blir lynchad. Några tankar?
jag tycker också att det här med hoppstyltan är skumt
i introt i första rundan nämn den (skulle citera men är orolig att det är mot reglerna)
där tolkar jag att lagkaptenklenoden och styltan är samma sak.

kan den här styltan ha något med DTF att göra?

annars så kan det vara random fluff som står där bara för att den här diskussionen skull.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Feuflux:
Gröna
RealDream - ingen ny motivering sedan runda 1, väntar på hans första inlägg här.
Skönt att veta att min inaktivitet inte gör mig misstänkt, när alla andras inaktivitet gör det.

Först och främst: skit också, mer skit att jag var stark (jag tyckte det iaf) i drevet mot Markehed. Skit att Måns dog. (Som om sånt här grönar nån iallafall...)

Varför min inaktivititet: Jag trodde att den här rundan skulle börja 16:30 på fredag, och därför brydde jag mig inte om att kolla upp om den faktiskt gjorde det eller inte. Jag har dessutom varit i plugget och haft gäster hemma, så jag gjorde ett försök tidigare idag att gå igenom den här tråden lite snabbt. Nu har jag dock läst igenom den. Well, vet att ingen har frågat än, men det kommer säkert nån anmärkning om det senare.

Nu till det viktiga:
Vi hängde fel person. Vilka var vi? Måns, Purgatory, RealDream, Übereil, Feuflux, Björn den gode.

Det slog mig i slutminuterna att det är väldigt lätt för Björn att anklaga drevet mot Markehed när han visste att det bara fanns en person som kunde påverka det (och det var Markehed själv). Jag vettefasen om jag tycker att Feuflux verkar särskilt grön egentligen.

Min teori: Björn går på sin varulvskompis Feuflux och dömer ut drevet mot någon som han visste var grön (Markehed). Om Feuflux hade åkt så hade Björn varit mer grön (något han gärna påpekade själv i förra omgången). Men Björn gjorde som han skrivit och ändrade sin röst till att enkelt rösta ut en stackars Markehed. Välspelat av Björn, ja. Men är det inte ett ganska lätt försvar å andra sidan? Anklaga en varulvskompanjon för att gröna sig själv, titta på när vi andra puckon gör som han egentligen vill.

Som jag utlovade förra rundan faller min röst på Björn.

Röst: Björn den Gode

Björn lyckades dessutom hosta ur sig att han noterat att jag har stöttat Übereil hela rundan. I början gick jag in och stöttade i princip alla (se inläggen om min postmodernistiska taktik). Übereil var hårt ansatt (kanske hårdast av alla kritikmässigt) på grund av att han, precis som alla andra, ville ha stjärnor. Dessutom hoppade han på och röstade tidigt, ingen annan vid den tidpunkten hade nån som helst aning om vilka de skulle rösta på. Det var ingen som hade några belägg för någon. Varför inte hoppa på drevet med flest röster och göra nåt vettigt av det i det läget? Därför försvarade jag Übereil. Om det var bra att jag gjorde det? well, det återstår att se. Heck. Även om det visar sig att han är varulv så står jag för att jag försvarade honom, för det var riktigt lösa grunder som folk började skrika att de skulle hänga honom för. (och ja, det är klart att jag vill se honom hängd om han faktiskt är varulv, men anledningen att hänga honom då var urusel)
--------------------------------------

Som jag skrev om Feuflux outning: om det visar sig att den stämmer så grönar det Purgatory också... Nu har Purgatory grönats genom den outning som vi fick när Markehed dog (eller så tänker jag kort).

Purga outade att han var antingen Goblin, Bombardier, Looney, Fanatic, Pogoe eller Troll.

Feuflux outade att han var Fanatic.
Markehed var Looney.

Purga outade innan någon annan pratat om att dessa roller ens funnits. Jag började med att hänvisa till star-rangerna:

Rookie
Experienced
Veteran
Emerging Star
Star
Super Star
Legend

Men Purga var den som sade att han vet att de andra finns, eftersom han är en av dem. Hur kan han ha vetat detta under runda 1 om han är varulv? I så fall ska han typ ha en passiv förmåga som säger "Du vet att vissa/någon är Pogoe (eller nån annan)" och det är väl inte vanligt att varulvar sitter på sån info? Det skulle ju göra att de ligger ytterligare ett steg före oss bybor. De kan ju inte både ha info om vilka som är ulvar och samtidigt veta mer om oss bybor än vad vi själva gör från start.

Grönar detta Feuflux: Nej. Det gör det ju faktiskt inte.
Men det svartlistar Vicotnik som börjar den här rundan att rösta på Purgatory.

Lukas lade fram en teori i drevet kring Übereil att minst en var varulv, men han trodde absolut inte att det var den som startade det... och varför gjorde du inte det Lukas? För att det är exakt vad du vet?

Suspicious nu:

Björn (har försökt göra sig oumbärlig, och är det också. Jag håller fortfarande honom ansvarig för att rösterna har spretat så mycket.) Viktig announcement! Björns radar kan vara trasig eftersom Vicotnik inte plingar på den.

Vicotnik: För att lägga rösten på Purgatory

Lukas: För att ruggigt dåligt totalt räkna bort den som startade drevet mot Übereil. Började också att rösta på Vic målmedvetet (för att få till stånd ett drev som skulle gröna honom?)

Nu gör jag som tidigare och följer ett startat drev för att få ut så mycket som möjligt (och jag har trots allt misstänkt Björn väldigt länge nu)
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Hittade det här av Feuflux innan Purgatory outade att han var en av Goblins, Bombardier, Looney, Fanatic, Pogoer eller Trolls.

Men på sidan 73 i det där dokumentet så har ett Goblin Team följande Titles (=roller?)
Goblins, Bombardier, Looney, Fanatic, Pogoer och Trolls.

Så (återigen, jag har noll blood bowl-kunskap), har vi ens nån aning om -möjliga- ROLLer vi kan ha?

Och kommer ROLL att hinta om förmåga (exempelkaraktären är Rookie och saknar specialförmåga, dvs att avslöja ROLL avslöjar om du har en förmåga och hur kraftfull den är)?

Gud så jag frågar saker. Kan förhoppningsvis bidra lite framöver också.
Så Feuflux lägger fram idén, som dessutom visar sig stämma: att det finns Goblins, Bombardier, Looney, Fanatic, Pogoer och Trolls. Redan här hintar han att han är någon av dem. Purga kan förstås ha tagit tillfället i akt när Feu more or less sade att de faktiskt fanns. Jag finner det dock ganska osannolikt att en varulv skulle chansa så oerhört utan att ens ha press på sig (ok, nån röst hade Purga, men det var inte direkt bråttom att hitta på nån lögn).

Den här iakttagelsen grönar dock Feu mer då han i princip börjar säga att han är en av dessa (även om inte jag fattar att han gör det). Visst kan han förvilla genom att lyfta fram ytterligare en teori, men hur jättetroligt är det? (seriös fråga till mer vana alltså)

Nej. Det här gör Björn ännu mer suspekt. Någon som helt plötsligt flög under min radar nu var Vimes som börjar den här rundan att anklaga Feuflux för att vara varulv "för att han är det".

OM det rör sig om 3 varulvar så är det inte troligt (enligt rådande varulvsspelstaktiker) att alla röstar på samma person. Men att två gör det går bra.

Starka misstankar om:

Vicotnik, Vimes, Björn och Lukas

Ljummet:
Übereil (hans namnoutning var dock väldigt trovärdig så han är mer grön än röd in my book)

Svala misstankar:

Purgatory och Feuflux

Jag tror att Purga ligger jävligt risigt till att dödas på en nightkill. På det här sättet kan ulvarna fortsätta att dreva mot Feuflux som de gjort tidigare och bland Vicotnik, Vimes, Björn och Lukas finns en oskyldig som ändå är ganska misstänkt, något som gör att ulvarna kan gömma sig.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,642
Location
Huddinge
RealDream said:
Lukas lade fram en teori i drevet kring Übereil att minst en var varulv, men han trodde absolut inte att det var den som startade det... och varför gjorde du inte det Lukas? För att det är exakt vad du vet?

Suspicious nu:



Lukas: För att ruggigt dåligt totalt räkna bort den som startade drevet mot Übereil. Började också att rösta på Vic målmedvetet (för att få till stånd ett drev som skulle gröna honom?)

jag tänkte så här:
Übereil gjorde något som kändes skumt och då tycker jag det är natuligt att någon snappar upp det och lägger sin röst där (i första rundan har man bara de små sakerna att gå på) men det som jag tyckte var skumt i drevet var att så många andra hoppade så snabbt på det och ungefär sa (jag håller med det som har sagt)
plötsligt tyckte jag att Übereil hade dragit på sig fler röster en vad som kändes logiskt.(även i första rundan).
om jag var varulv så tror jag att jag skulle spela på samma sätt(när någon kommer med anklagelser så hoppar man på utan att tillföra något)
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
well, de som hoppade på det drevet utan motivation är döda nu. Vic är kvar däremot.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Rösträkning och tiden rinner iväg fort

Björn den gode -4- Lukas, Übereil, Purgatory, RealDream
Feuflux -2- Vimes, Björn den gode
Purgatory -1- Vicotnik

Inte röstat: Feuflux
----------------------------------------------------

Well. Det här partiet går väldans fort (d.v.s oerhört låg aktivitet, det är helg, jag vet). Björn sitter i en björnsax och det här drevet kommer inte svänga så fort som tidigare har kunnat göra. Vad innebär detta?

1. Björn borde ha fått åtminstone en tillstymmelse till panik vid det här laget (har han inte det så borde han börja nu).
2. Vi kommer inte hinna med särskilt många drev. Jag tippar på att om Björn grönar sig så hänger vi nästa drevkandidat vare sig vi vill det eller inte, gör han inte det så kommer vi hänga Björn.

Även om jag själv röstar på Björn så vill jag påpeka att vi inte kan ha så lösa åsikter som Übereil och Purgatory har mot honom. Jag skulle gärna se att Übereil och Purgatory ger varsin analys av Björn och väljer omsorgsfullt. Jag tänker hålla kvar min röst på Björn tills han bevisat att jag kan ta bort den, men jag är jävligt orolig för att hänga en oskyldig jättebamsing till Björn. Så se till att motivera rösterna nu!

Jag ser gärna också att Feuflux hoppar in och röstar så snart som möjligt!
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Fel i rösträkningen - Tillfixat nu

Ber om ursäkt. Feuflux hade ju visst röstat. Så här ser statistiken ut:

Björn den gode -5- Lukas, Übereil, Purgatory, Feuflux, RealDream
Feuflux -2- Vimes, Björn den gode
Purgatory -1- Vicotnik

----------------------------------------------------

Well. Det här partiet går väldans fort (d.v.s oerhört låg aktivitet, det är helg, jag vet). Björn sitter i en björnsax och det här drevet kommer inte svänga så fort som tidigare har kunnat göra. Vad innebär detta?

1. Björn borde ha fått åtminstone en tillstymmelse till panik vid det här laget (har han inte det så borde han börja nu).
2. Vi kommer inte hinna med särskilt många drev. Jag tippar på att om Björn grönar sig så hänger vi nästa drevkandidat vare sig vi vill det eller inte, gör han inte det så kommer vi hänga Björn.

Även om jag själv röstar på Björn så vill jag påpeka att vi inte kan ha så lösa åsikter som Übereil, Feuflux och Purgatory har mot honom. Jag skulle gärna se att Übereil och Purgatory ger varsin analys av Björn och väljer omsorgsfullt. Jag tänker hålla kvar min röst på Björn tills han bevisat att jag kan ta bort den, men jag är jävligt orolig för att hänga en oskyldig jättebamsing till Björn. Så se till att motivera rösterna nu!
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Har vaknat till liv igen, jag vill gärna se en reaktion av BDG nu när han har så många röster på sig. Jag ska analysera honom idag och se vad jag kommer fram till.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Själv så lider jag av att vår Vampirespelledare är på besök från Trollhättan, så igår och idag så har det varit/är det Vampire för hela slanten. Imorgon ska jag dessutom hjälpa till och måla sköldar inför ett kommande lajv.

Så i morgon kväll ska jag försöka analysera mer. Försök tills dess sätta mer press på Björn (eller Purgatory, gärna båda). Hittils känns drevet mot Björn ganska så menlöst. "Jo, men vi röstar på Björn så blir han kanske skraj och avslöjar något." Visst, jag kastar lite sten i glashus här, men jag har inte tid att ifrågasätta och vara tveksam till hans förklaringar (vilket är vad som krävs för att vi ska kunna få ut något vettigt av honom). Någon annan måste därför bära flaggan tills jag kan komma och hjälpa till imorgon kväll. Idag har jag mest bara tid att läsa igenom nya inlägg och anteckna lite - djupare analyser får vänta.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,320
Location
Göteborg
Björn spiller bönorna

Ok, jag har just kommit hem från en 5 timmars tenta, och hade den goda smaken att innan dess sova 3 timmar så min hjärna är mos. Men med tanke på läget och med tanke att nån nämnde att det går väldigt fort så tycker jag det är lika bra att jag kommer ut och spiller bönorna så vi förhoppningsvis kan rikta in oss på att jaga skurkar sen. Att Måns dog var dubbelt tråkigt, dels av de skäl som övriga redan nämnt men också då han spelade just höger flank. Det innebar nämligen att min roll plötsligt blev mycket sämre, å andra sidan så är det också skälet till att jag tycker det känns oviktigare att hålla på info. Jag heter "Ripper" och är ett troll. Jag spelar på höger flank och min förmåga (what tänker ni nu, ska han outa sin förmåga redan? ja, jag funderade på om det var för tidigt men med tanke på att spelet faktiskt kanske är över på 3 dagar så känns det inte helt dumt och dessutom som vi kommer se så är den antagligen lite överspelad) är en slags siarförmåga.

Jag har järnkoll på vad som händer på höger flank, och vet därför att ingen på höger flank tillhör motståndarlaget. Jag får varje natt kolla upp en person men får enbart reda på om den spelar på höger flank eller inte, första natten kollade jag upp Feuflux eftersom jag väldigt gärna skulle vilja gröna honom men nej han spelar inte på höger flank.

Men som sagt eftersom nu Måns dog och jag själv dessutom också spelar där så känns det nästan som att det kanske inte finns nån mer alls på höger flank, eller högst en, men så är det i vart fall.

Jag har dessutom en förmåga till, men den tänkte jag låta bli en överraskning för dom skumma scumsen.

Det om det. Jag orkar tyvärr inte ge mig ut på scum jakt nu, först ska jag sova och sen ska jag på fest, jag kanske kommer in och fyllespelar lite framåt natten men annars så är det enbart bakfylla och sportrepriser planerat för imorgon så då kommer jag ha tid att gräva lite djupare. Känns som att den här starten inte har varit speciellt bra men å andra sidan har det ju bara gått ett dygn och det känns även som att jag börjar få lite koll så jag är hoppfull.

Just ja det var nån som sa att min plan på slutet av förra rundan var safe för att den enda som kunde påverka den var Markehed men alltså det var ju precis tvärtom ifall vem som helst av dom som låg på det drevet hade bytt drev så skulle jag alltså legat kvar på Feuflux drevet. Att jag sistaminuten bytte var för att få en eventuell SPP och för att inte slumpen skulle kunna få bli avgörande.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,984
Location
Linköping
Bra inlägg (med lite småfel som att jag skulle vara Björns varulvskompis då).

Jag sticker bara in näsan nu för den här dagen är full rulle och det kommer gäster snart. Jag återkommer ikväll när dessa åkt hem helt enkelt.

Hoppas att det blir lite mer fart på tråden tills dess.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Björn spiller bönorna

Det verkar ju oerhört konstigt att det finns fler än en på positionen 'höger flank'. Björns siarförmåga går istället ut på att den ska gröna honom, inte att vi har användning för den. Nej. Jag är nästan mer skeptisk mot Björn nu faktiskt.

Någon (tror det var Måns) skrev att jooohno har förändrat Blood Bowls positioner, då de egentligen heter 'catcher', 'thrower' och vad det nu var. Istället verkar ju våra positioner vara som i vanlig fotboll. Visst finns det folk på bänken och reserver, men vi är ju för sjuttsingen bara 7 bybor (om 3 är ulvar). Ska vi ha flera högeryttrar då?

Mittfält, backar och anfallare förstår jag om det finns fler av, men högeryttrar? Det borde finnas EN på höger flank och EN på vänster flank.

Jag tror att det som max kan finnas
4 försvarare (min gissning är 2)
4 mittfältare (min gissning är 2)
1 vänsterytter
1 högerytter
2 anfallare (min gissning är 1, se mer nedan)

Mina gissningar bygger fortfarande på siffran 7.

Nej, jag låter min röst vara kvar på Björn.
---------------------------------------------------

Jag tror att det är mer sannolikt att det bara finns 1 anfallare än att det bara finns 1 mittfältare eller bara 1 försvarare. Men vi har redan två stycken som har outat sig som anfallare: först Übereil och sedan Feuflux. Ingen av dem plingar särskilt hårt på min radar för tillfället. Feuflux är snarare en av de som jag grönar mest just nu. Jag tänker inte ta det här resonemanget längre förrän någon helt grönat sig, men det kan vara värt att komma ihåg.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,320
Location
Göteborg
Re: Björn spiller bönorna

Jag måste säga att det här känns väldigt skumt, visst du har en poäng, men att vi skulle kunna lista ut något från hur ett vanligt fotbollslag (med 11 spelare) ser ut när vi som du säger är 7 bybor, och temat dessutom inte är vanligt fotboll utan blood bowl, nä jag tycker det känns långsökt. Dessutom är ju höger flank inte ens en position i vanlig fotboll (eller amerikansk fotboll för den delen). Jag är redan lite smådragen men vad säg om att positionerna fördelats 2-2-2-2-2 och att det sen slumpats vilka som är varulvar. Det tycker i vart fall jag känns som det rimligaste just nu, även om det känns mer som en naturlig fördelning i "varulvsspel" än vanlig fotboll men som sagt att försöka basera resonemanget på hur man skulle ha placerat ut 7 spelare i vanlig fotboll, njae.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,642
Location
Huddinge
Re: Björn spiller bönorna

Jag gillar inte hur du tänker.
det känns som om du nu försöker tvinga fram en anledning att fortsätta ha din röst på Björn.
ditt argument känns svagt och dåligt.
varför skulle spelet vara utformat efter någon mall som vi lätt kan gissa oss till.
bygger inte varulvs spel mycket på att hitta sambanden själva.

nej jag tycker att björns drev gav precis vad jag vill veta och han ska enligt mig få leva minst en runda till (han är inte högst på min lista längre)
jag återkommer när jag har lite mer tid för analys och då ska jag byta röst.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Björn spiller bönorna

Eftersom jag röstade på BDG främst för att få information, vilket han har get så ska jag byta röst. Jag kan typ ingenting om vare sig amerikansk eller vanlig fotboll och ingenting om blood bowl heller. Om BDG inte ljuger och både han och Måns är högerflankare så tror jag att det som max kan finnas en person till som har den positionen. Fast att avslöja det nu för den som eventuellt har den kommer ju att verka väldigt misstänkt på grund av BDGs information att alla på HF är bybor.

Jag vet inte hur pass värdefull information om positioner är men möjligen skulle ett massavslöjande av det vara bra för byn, då man då lättare kan hitta folk som ljuger och om möjligt hjälpa andra med liknande förmågor som BDG. Om inte jag har missat någon så känner vi till följande positioner. Om ingen har invändningar föreslår jag att vi gör färdigt listan med allas positioner.

Purgatory - Mittfältare
Björn den Gode - Höger flank
Måns - Höger flank
Markehed - Försvarare
Ubereil - Anfallare

För min röst tänker jag tills vidare gå tillbaka till min analys av Vicotnik och rösta på honom. Han har inte bidragit med speciellt mycket och jag skulle gärna vilja se hur han agerar under press. Förhoppningsvis är fler med på att rösta på honom.

Röst: Vicotnik
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Vicotnik said:
Feuflux said:
Björn den gode - Om han är varulv så är han toknöjd med hur dåligt jag spelat för det blir ju fritt fram att anklaga mig och lätt att få med sig andra, och som sagt i mitt andra inlägg: ryker två bybor nu måste det finnas mycket att analysera nästa runda för att byn ska vinna (återigen baserat på gissning om antal skummisar). Jag vill veta vad du tycker om Vicotnic, tyckte inte du likt Vimes att hans lista var blek? Du har sagt att Purgatory pingade som varulv, varför?
Vad är det du anklagar BDG för? För att du (Feuflux) spelar dåligt? Kan du göra det tydligare för mig.
Feuflux, jag väntar fortfarande på svar på min fråga.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Björn spiller bönorna

Utan att säga vilken position jag har så kan jag meddela att flera har samma position.
 
Top