Nekromanti Varulv á la Blood Bowl - runda 2

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Björn spiller bönorna

Om det är detta:
Purgatory said:
Allmänt så tycker inte jag att Vic har tillfört jättemycket till spelet, först mot slutet av förra rundan när han analyserar vimes och feu verkar han komma igång. Pratar ganska allmänt om DTF och hur skurkar kan agera. Ingenting han gjort hittills har stuckit ut speciellt mycket och för tillfället är han neutral åt det dåliga för min del. Om inte jag missminner mig brukar VIc vara ganska drivande men han har inte direkt tagit några initiativ än så länge.
du menar med analys av mig så tycker jag tyvärr den liksom mycket av dina andra inlägg håller väldigt låg klass. Detta har jag redan pekat på i ett tidigare inlägg. Först i din "analys" så perkar du på att jag inte tillfört jättemycket till spelet där på säger du att jag verkar komma igång i slutet av rundan, du säger emot dig själv med andra ord. Sen går du på mig för att jag inte skriver saker som sticker ut, det är något jag inte förstår? Vad ska man skriva då för att sticka ut enligt dig? Är det flera analyser du är ute efter? Är det fler teorier om hur skurklaget kan vara upplagt eller hur Johoonho har tänkt då han har designat spelet? Förklara för mig vad man ska skriva för att sticka ut?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,987
Location
Linköping
Re: Björn spiller bönorna

RealDream said:
Men vi har redan två stycken som har outat sig som anfallare: först Übereil och sedan Feuflux.
Jag har inte outat mig som anfallare vad jag kan minnas. Jag har inte avslöjat min position alls så du måste blanda ihop saker. Här finns den outning jag gjort.

I övrigt känner jag mig bortkollrad av positionerna nu. Känns ju lite konstigt att ha blood bowl-tema och sen analysera positioner utifrån ett fotbollslag.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,987
Location
Linköping
Vicotnik said:
Vicotnik said:
Feuflux said:
Björn den gode - Om han är varulv så är han toknöjd med hur dåligt jag spelat för det blir ju fritt fram att anklaga mig och lätt att få med sig andra, och som sagt i mitt andra inlägg: ryker två bybor nu måste det finnas mycket att analysera nästa runda för att byn ska vinna (återigen baserat på gissning om antal skummisar). Jag vill veta vad du tycker om Vicotnic, tyckte inte du likt Vimes att hans lista var blek? Du har sagt att Purgatory pingade som varulv, varför?
Vad är det du anklagar BDG för? För att du (Feuflux) spelar dåligt? Kan du göra det tydligare för mig.
Feuflux, jag väntar fortfarande på svar på min fråga.
Sorry. Man vet att man är småbarnsförälder när man tycker det är galet sent att gästerna åker hem klockan 23.

Jag har ju egentligen ingen rak anklagelse som BDG utan det är mer vad han -inte- gjort samt att han passar in i min teori om varulvsteam. Alltså, han låter bli att reagera på att du håller låg profil (Vimes reagerar på det) och han är den ende som Lukas går på (efter att BDG tagit upp att Lukas spelar väldigt försiktigt jämfört med förra spelet) och teorin är då att BDG och Lukas bakom kulisserna planerar den diskussionen för att täcka över att Lukas är en nervös varulv.
(Var väl Übereil som först tog upp den teorin. Kommentera gärna detta.)

Så BDG har inget rakt angrepp att försvara sig mot, men jag vill se att han analyserar fler deltagare än han gjort. Det är inte bra om han fastnar i en röst på mig genom rundan för ett kasst inlägg jag gjorde i runda1.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,322
Location
Göteborg
Bakfull och vacker tänkte jag nu sätta igång att gå igenom lite misstankar. Men först verkar det som att jag måste börja med att försvara mig, jag tycker faktiskt det är väldigt märkligt att jag fortfarande sitter med 4 röster på mig, och att det finns flera stycken som verkar vara väldigt nöjda med att spelet knappt går framåt. Både av varianten, nä jag ska nog byta röst från Björn senare (Lukas), nä jag håller kvar min röst för [insert slumpmässigt skäl] (RealDream, Feuflux) och en som inte gjort något inlägg alls sen outningen (Ubereil). Hela poängen med att gå ut och outa så mycket som jag gjorde och att göra det redan igår var ju att jag ville föra spelet framåt, inte att folk av lättja skulle dröja kvar på drevet för att verkligen se till att nästa drev inte ska kunna hinna vända / för att vänta och se vem som det känns mest safe att rösta på.

Då RealDream nog är den mest drivande just nu, och han dessutom har fel på flera ställen så tänkte jag försvara sig mot hans inlägg nu, är det nån annan som haft en fråga som jag missat så är det bara att hojta, men gör något!

RealDream said:
Nu till det viktiga:
Vi hängde fel person. Vilka var vi? Måns, Purgatory, RealDream, Übereil, Feuflux, Björn den gode.

Det slog mig i slutminuterna att det är väldigt lätt för Björn att anklaga drevet mot Markehed när han visste att det bara fanns en person som kunde påverka det (och det var Markehed själv). Jag vettefasen om jag tycker att Feuflux verkar särskilt grön egentligen.

Min teori: Björn går på sin varulvskompis Feuflux och dömer ut drevet mot någon som han visste var grön (Markehed). Om Feuflux hade åkt så hade Björn varit mer grön (något han gärna påpekade själv i förra omgången). Men Björn gjorde som han skrivit och ändrade sin röst till att enkelt rösta ut en stackars Markehed. Välspelat av Björn, ja. Men är det inte ett ganska lätt försvar å andra sidan? Anklaga en varulvskompanjon för att gröna sig själv, titta på när vi andra puckon gör som han egentligen vill.

Som jag utlovade förra rundan faller min röst på Björn.
Som jag skrivit tidigare, det var inte Markehed som kunde påverka utgången där utan det var Måns, Purgatory, RealDream och Ubereil som hade kunnat avgöra genom att byta sin röst till Feuflux. Jag tycker förövrigt fortfarande inte att Feuflux är speciellt grön och det är därför som det är så intressant att ingen ville byta drev utan alla höll kvar sina röster på en som visade sig vara oskyldig.

Nu ska det också sägas att det är ganska förståeligt att ingen bytte drev sista timmen eller så, för den personen hade fått så jävla mycket skit om det visat sig att Feuflux varit grön, men det är fortfarande så att målet som bybo i första hand är att rösta ut scums och först i andra hand att undvika att landa i en bajshög (det är ju därför jag försvarar mig nu till exempel för om ni röstar ut mig så vet jag ju att vi inte får nån scum men det skälet är liksom mer implicit), som varulv däremot så är typ det enda man är rädd för att få skit på sig, det är ju lite det som det går ut på att undvika som scum.

Sen då till teorin att både jag och Feuflux skulle vara varulvar tillsammans, med tanke på hur dåligt det är för en varulv att bli av med en i laget (är det 3 varulvar så kan man visserligen tänka sig att man offrar en för att skapa lite mer cred men man har fortfarande då tagit bort 1/3 av sitt lag, man har satt sig själv i fokus för diverse undersökande förmågor och man kommer ha färre röster att påverka, skulle det däremot bara vara 2 varulvar så gäller ovanstående skäl dubbelt, man offrar halva sitt lag för... ja vadå), så tycker jag att vi kan utesluta den idén, tänk på vad nära det var att Feuflux faktiskt åkte ut, en av 4 personer (där även om det skulle vara 3 ulvar och jag-feuflux 2 av dom högst kan vara en som i såfall varit ulv) kunde på slutet lägga yxan.

Så ska jag vara helt ärlig så är idén om mig och Feuflux som varulvar nästan lite förolämpande, om det inte varit för att jag vet att den här idén alltid kommer upp hos nya varulvsspelare (och skulle jag ha gjort ett startinlägg för att hjälpa varulvarna istället för att hjälpa byn så hade det här helt klart varit en punkt på min lista "dreva inte ute dina kompisar", jag tycker det är på nivån att ljuga som bybo tex).

Observera också att det är en väldig skillnad på att dreva, på att tidigt förstärka ett drev, på att föra fram självständiga argument för ett drev eller att bara vara med på ett drev.

RealDream said:
Som jag skrev om Feuflux outning: om det visar sig att den stämmer så grönar det Purgatory också... Nu har Purgatory grönats genom den outning som vi fick när Markehed dog (eller så tänker jag kort).
RealDream said:
Men Purga var den som sade att han vet att de andra finns, eftersom han är en av dem. Hur kan han ha vetat detta under runda 1 om han är varulv? I så fall ska han typ ha en passiv förmåga som säger "Du vet att vissa/någon är Pogoe (eller nån annan)" och det är väl inte vanligt att varulvar sitter på sån info? Det skulle ju göra att de ligger ytterligare ett steg före oss bybor. De kan ju inte både ha info om vilka som är ulvar och samtidigt veta mer om oss bybor än vad vi själva gör från start.
Här finns två alternativ, 1. jag har grovt missat något eller missförstått vad du försöker säga. 2. Det här är så mycket svammel att jag blir upprörd över att ingen annan reagerat och att Feuflux om det här inlägget säger
Bra inlägg (med lite småfel som att jag skulle vara Björns varulvskompis då).
är så sjukt märkligt att det verkligen känns som att Feuflux antingen inte är med på banan alternativt försöker bygga upp lite positiva creds för att vända RealDreams åsikt om honom.

Men nu ska vi vara tydliga.
Men Purga var den som sade att han vet att de andra finns, eftersom han är en av dem. Hur kan han ha vetat detta under runda 1 om han är varulv?
Han kan veta detta för att han är en av dem. Hela ditt resonemang verkar bygga kring antagandet att varulvarna inte har fått några roller, det är ett väldigt märkligt antagande som dessutom inte varit sant i något av de tidigare temaspelen på wrnu.

Om vi istället antar att varulvarna fått roller precis som alla andra, så faller hela ditt resonemang platt, och det är alltså avd jag tycker att det gör.

Sen tycker jag visserligen att det inte faller någon skugga på dig för att du gör det här misstaget, om du nu är nybörjare så är det inte jättekonstigt att tänka sig att varulvarna väl borde ha typ "varulv" som roll, och att du för fram såna här resonemang är bara bra. Att sen ingen annan gått fram och påpekat att du har fel tycker jag faller på dom (och alltså det är inte superduperuppenbart för det kräver att man verkligen sätter sig in i ditt resonemang och vet hur spelen brukar utformas men som sagt Feuflux tex verkar ju ha satt sig in i just ditt inlägg och tyckt det var bra).

Jag vill jättegärna att du utvecklar hur du tänkte kring det här när du skrev det och hur du tänker nu efter min sågning.

det här resonemanget är lite av samma karaktär, det bygger på antaganden som gör att resonemanget blir bra men det finns inget i inlägget som pekar på rimligheten i antagandet. Men det där har jag redan skrivit om.

Det om det, jag misstänker i nuläget ungefär alla, hur den här rundan har förlöpt (ja jag har mig själv att skylla också) är jag mycket missnöjd med och den naturliga förklaringen är förstås att alla andra är scums!... men det känns också som att några är mer scums än andra och jag tänkte börja med att sätta mig in i det som är aktuellt Purgatory vs Vicotnik.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,322
Location
Göteborg
Purgatory

Purgatory
Efter att bara ha gått igenom Purgatorys 26 egna inlägg så framträder en väldigt tydlig bild av honom.

Den starkaste misstanke han för fram mot någon annan spelare är följande:
Purgatory said:
Ingenting han gjort hittills har stuckit ut speciellt mycket och för tillfället är han neutral åt det dåliga för min del. Om inte jag missminner mig brukar VIc vara ganska drivande men han har inte direkt tagit några initiativ än så länge.
Det är ju knappt en misstanke alls. Snacka om att trippa runt på tårna.

När han tidigt får några röster på sig (jag tro det var 2) så går han direkt ut och outar att han är gobbo och mittfältare, han försvarar sedan sin tidiga outning med:
Purgatory said:
Jag gick ut med det tidigt av 2 anledningar. Dels för att jag hoppas att ni siktar in er på någon annan, eller i alla fall kommer med argument till era röster på mig. Den andra anledningen är att jag har tenta på fredag (det har jag nämnt i anmälningstråden) och vet att jag inte kommer kunna vara jättenärvarande i ett par dagar så därför går jag ut med det nu istället för att vänta och kanske bli utröstad på grund av det.
Eller för att sammanfatta: Jag gick ut tidigt av anledning att jag är jätterädd för att åka ut. (Se mina tidigare inlägg för att se vad man kan dra för slutsatser av en sådan inställning).

Lägg sedan till att Purgatory låg högst upp på Måns lista och att Måns dog. Jag såg att Ubereil redan varit inne på det här och redan gått bort sig i resonemangen som så ofta händer. Men alltså det här gör Purgatory mer misstänkt, så är det bara. Jag tror inte att man försökt tänka i flera steg och försöker få honom mindre misstänkt, utan jag tror helt enkelt man tänkt: "Måns är ett problem han har redan fått upp ögonen på mig, och jag vet att han har kapaciteten att skapa drev, vi dödar honom och sen hoppas vi på att folk som vanligt inte ser något misstänkt i det eftersom det lika gärna kan vara någon som försöker sätta dit mig."

Rent strikt speltekniskt så är det förstås bäst för varulvarna att döda personer som inte kommer att rösta som dom själva (till exempel genom att rösta på varulvarna). Detta måste de sen väga mot hur misstänkta det kommer bli av att de dödar X. Om vi då inte tycker att Purgatory är det minsta mer misstänkt när Måns dör så har vi liksom gett dem frikort att hela tiden döda den farligaste spelaren utan konsekvenser, så kan vi inte göra.

Jag säger inte att det här är 100% säkert, ja det kan vara så att någon försöker sätta dit honom för det, men det måste väga på den negativa sidan i vågskålen.

Nä Purgatory ligger skyhögt på min lista.

Det sagt, enligt mottot av keep your enemies close and your friends closer så tänkte jag nu gå igenom Vicotnik, för att se om jag verkligen vill dela badtunna med honom eller hur utrycket nu går.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,517
The Case of Bjorn

Först och främst är min erfarenhet från dessa WRNU-varulvsspel att man inte ska stirra sig blind på fluffet. Fluffmässigt verkar det förstås väldigt märkligt med flera på högerflanken, men jag tror inte att vi ska lägga allt för stor vikt vid en sån grej.

Men BDGs outning sticker ju ut. Både hans position och hans förmåga, speciellt efter Måns hädangång.

Någon form av analys av BDG positionsoutning:
1. BDG talar sanning
2. BDG ljuger
A. BDG är bybo.
B. BDG är scum.

1A: Det som talar emot detta är alltså att vi vet att Måns var bybo och spelade på höger flank. Det är alltså ett rent fluffargument.

2A: Tänker jag hålla för helt osannolikt.

1B: Detta är mer intressant tycker jag. Vi kan tänka oss att varulvarna (som ju är motståndare) också har positioner, och om vi är fullt lag borde deras positioner dubblera några av våra.

2B: Detta verkar osannolikt. Om BDG var scum och bestämmer sig för att ljuga om sin position verkar det helt bonkers att välja en position som precis har bekräftats att en bybo har.

Ergo: Björn den Godes position är höger flank

Däremot kan han ändock vara scum. Isf måste vi fråga oss varför han väljer att inte ljuga om sin position. När jag var varulv i Westernspelet valde jag att outa mig (helt sanningsenligt) för att förekomma en bybos outning (eftersom jag förstod att vi hade liknande roller). BDG gör liksom tvärt om, han outar samma position som redan har bekräftats att en bybo har. Skulle jag vara varulv skulle jag tycka att det skulle kännas jävligt risky. Jag skulle överväga att ljuga, och med tanke på BDG skicklighet tycker jag att han, om han var varulv, nog borde försöka krångla sig ur den här situationen verbalt i första hand istället för att spilla sina bönor (då bönorna väcker en del frågor), än mindre borde varulvs-BDG vara obenägen att ljuga ihop att han har den här positionen.

Så, enligt det resonemanget borde BDG inte vara varulv. Det som jag funderar över är hans förmågeoutning, som ju mycket väl kan vara konstruerad för att ge hans positionsoutning trovärdighet. Jag är lite kluven.

Samtidigt tänker jag mig att det bästa sättet att dölja sitt varulveri på är att hålla sina lögner enkla. Att BDG som varulv skulle förutsatt stegen ovan och konsturerat sin outning utifrån dessa verkar orimligt.

Jag tycker alltså att BDG grönas av sin outning.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,322
Location
Göteborg
Vicotnik

Vicotnik
När jag går igenom hans inlägg så är det även här väldigt mycket resonerande kring fluffsaker. Men till skillnad från vissa andra så har han också stuckit ut hakan en del. När han första dagen lägger sin röst på Übereil så är det välmotiverat, när han sedan byter till ingen så är det återigen lätt att se vart argumentet för detta kommer.

Han har sedan även gått ganska hårt åt Vimes och Feuflux i sina analyser, och just fört fram genomtänkta argument för sina ståndpunkter. Nä alltså visst det kan tänkas att han hade kunnat vara mer aktiv, men jag förstår faktiskt inte de som anser att han genom sitt spel är mycket misstänkt. Jag tänker inte gröna honom, för det är han verkligen inte (förutom då det uppenbara dåliga i att hålla på att gröna folk), men jag känner mig väldigt bekväm med att vara på hans sida i dreven just nu.

Nu tänkte jag draga ner på staden för att fika, och jag hopppas verkligen att när jag kommer tillbaka så har det börjat hända saker, att bara slött ligga kvar med sin röst på mig är inte ok (om man däremot verkligen tror att jag är varulv så är det förstås ok att rösta på mig, då får man gärna motivera det också), och ska vi ha en chans att hinna göra något mer vettigt idag så är det jävligt bråttom.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Rösträkning

Björn den gode (4): Lukas, Ubereil, Feuflux, RealDream,
Feuflux (2): Vimes, Björn den gode,
Purgatory (1): Vicotnik,
Vicotnik (1): Purgatory
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,322
Location
Göteborg
Re: Purgatory

Glömde visst. Röst: Purgatory

Det betyder inte att jag tycker att Feuflux blivit grön, men det är denna man jag är mest skeptisk mot för tillfället.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Svar till Björn

Som jag skrivit tidigare, det var inte Markehed som kunde påverka utgången där utan det var Måns, Purgatory, RealDream och Ubereil som hade kunnat avgöra genom att byta sin röst till Feuflux.
Delvis sant. Markehed kunde ha röstat på Feuflux och då skulle det ha blivit lika. Vad jag menade var att Markehed kunde ha påverkat resultatet (lottning=kanske ett annat utfall), men ingen hade uttryckt en vilja att byta drev. Oh well, jag tänker inte anklaga dig för att du i slutminuten bytte drev. Jag lägger ned det, men kommer ta upp det om det visar sig att Feuflux är ulv.

jag tycker faktiskt det är väldigt märkligt att jag fortfarande sitter med 4 röster på mig
Om de nu kommer rösta på någon annan så blir jag lite putt att de inte direkt lägger ut sina röster igen, men om de, precis som jag, känner att din outning inte gav ett skit (det enda som var nyskapande var ditt namn, mer nedan), så kan de gott ha kvar sina röster på Björn.

nä jag håller kvar min röst för [insert slumpmässigt skäl] (RealDream, Feuflux)
You say what? slumpmässiga skäl? Du måste kunna försvara dig bättre än att avfärda vad jag skrivit som slumpmässigt. Dåligt Björn.

Hela poängen med att gå ut och outa så mycket som jag gjorde och att göra det redan igår var ju att jag ville föra spelet framåt,
Well, då behövs en bra outning, och din var far to easy och spelade bara på redan outad info (förutom ditt namn)

Sen då till teorin att både jag och Feuflux skulle vara varulvar tillsammans, med tanke på hur dåligt det är för en varulv att bli av med en i laget (är det 3 varulvar så kan man visserligen tänka sig att man offrar en för att skapa lite mer cred men man har fortfarande då tagit bort 1/3 av sitt lag, man har satt sig själv i fokus för diverse undersökande förmågor och man kommer ha färre röster att påverka, skulle det däremot bara vara 2 varulvar så gäller ovanstående skäl dubbelt, man offrar halva sitt lag för... ja vadå), så tycker jag att vi kan utesluta den idén, tänk på vad nära det var att Feuflux faktiskt åkte ut, en av 4 personer (där även om det skulle vara 3 ulvar och jag-feuflux 2 av dom högst kan vara en som i såfall varit ulv) kunde på slutet lägga yxan.
Som jag förstått det är det dock en väldigt vanlig taktik hos ulvar att starta drev mot varandra för att kunna gröna sig, självklart vill de inte att någon ulv ska röstas ut, men visst hjälper det att gröna (även om förlusten också svider). Jag applicerade min föga kunskap på ert agerande för att se om någon kunde ge mig feedback. Dessvärre är det bara en som ger mig feedback, och det är den jag anklagar (bättre än inget förstås).

Han kan veta detta för att han är en av dem. Hela ditt resonemang verkar bygga kring antagandet att varulvarna inte har fått några roller
----------------------------------------
Jag vill jättegärna att du utvecklar hur du tänkte kring det här när du skrev det och hur du tänker nu efter min sågning.
Jo, det är lite så jag tänkte. Ulvarnas roller måste ju skilja sig från våra, annars skulle våra siarförmågor vara värdelösa. Skiljer de sig i roll? nä, det vet jag förstås inte. Men vet ulvarna att det är riskfritt att outa roll (som dessutom inte var någon exempel-roll)? Jag tycker fortfarande att det var jäkligt modigt gjort av Purga att outa det utan att veta vilka roller byborna kan ha. Jag ger även pluspoäng till Feuflux som tog upp teorin innan Purga.

Hur tänker jag nu? De är inte lika gröna, men det är bekräftat att Purga och Feuflux inte har ljugit om roll (eller åtminstone inte behövt ljuga om roll).
----------------
Mitt förra inlägg angående att det inte borde finnas mer än en högerflank skriver jag i svaret på Björns förra inlägg, där har han gett mer kritik och jag vill läsa igenom kritiken ordentligt.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Svar till Björn

Angående namn, som jag helt glömde bort:

Alla har outat namn i stil med xxx the xxx. Alla utom Björn. Han heter kort och gott Ripper. Jag har också ett epitet, så jag reagerade på att Björn inte har det.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Björn spiller bönorna

Björn skrev:
Jag måste säga att det här känns väldigt skumt, visst du har en poäng, men att vi skulle kunna lista ut något från hur ett vanligt fotbollslag (med 11 spelare) ser ut när vi som du säger är 7 bybor, och temat dessutom inte är vanligt fotboll utan blood bowl, nä jag tycker det känns långsökt. Dessutom är ju höger flank inte ens en position i vanlig fotboll (eller amerikansk fotboll för den delen). Jag är redan lite smådragen men vad säg om att positionerna fördelats 2-2-2-2-2 och att det sen slumpats vilka som är varulvar. Det tycker i vart fall jag känns som det rimligaste just nu, även om det känns mer som en naturlig fördelning i "varulvsspel" än vanlig fotboll men som sagt att försöka basera resonemanget på hur man skulle ha placerat ut 7 spelare i vanlig fotboll, njae.
Dessutom är ju höger flank inte ens en position i vanlig fotboll
Höger flank innebär höger sida och där spelar högerbacken och högeryttern. Den man refererar till när man säger högerflank är yttern, inte backen (om man refererar till position alltså). Så jo. Det är en position, det är t.o.m. en specifik position.

I am fotboll skulle de ha hetat tight end eller Wide Reciever, för det är de som spelar på kanten (eller corner back om det är defense). Även i am fotboll finns det bara två recievers (väldigt oftast) och de spelar på varsin kant (förutom i twin-uppställningar, men det är in-game-taktik, inte ursprunglig uppställning).

Sedan baseras det här förstås på Blood Bowl och inte på varken amerikansk fotboll eller vanlig fotboll. Men Måns har redan förklarat att positionerna är "catcher", "thrower" och sånt egentligen. Det är ju ganska uppenbart att Johoohno har vanliga fotbollstermer (soccer för att inte förvilla) på positionerna istället.

Min teori funkar exakt lika bra på 7-mannalag som det gör på 11-mannalag. Det finns nämligen bara 1 vänster- och 1 högerytter i startuppställningen i 7-mannalag också.

Visst är det här en fluffdiskussion och det behöver inte betyda att johoohno har designat varulvsspelet så här.
Jag försöker analysera allt jag kan, och det här är en av mina teorier.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,517
Re: Björn spiller bönorna

RealDream, hur ser du på min analys ovan där jag kommer fram till att det är osannolikt att BDG ljuger om sin position (scum eller inte)?

Jag funderar över det här med att BDG och Feuflux skulle kunna vara varisar tillsammans, och jag får intrycket av att det är något som inte stämmer med BDGs reaktion på detta. Ska återkomma i frågan.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,322
Location
Göteborg
Re: Svar till Björn

You say what? slumpmässiga skäl? Du måste kunna försvara dig bättre än att avfärda vad jag skrivit som slumpmässigt. Dåligt Björn.
Alltså jag letar, men jag förstår faktiskt inte vad det är för skäl du har att rösta på mig. Du har en teori om att jag och Feuflux är varulvar tillsammans, jag har redan försvarat mig mot detta och förklarat varför jag tycker den teorin känns väldigt osannolik, dessutom förstår jag inte varför just jag är den på Feufluxdrevet som då skulle vara varulv och inte någon annan.

Du tycker det är konstigt att jag spelar på höger flank och att jag därför borde vara varulv. Det är väldigt svårt att försvara sig mot det eftersom jag ju liksom spelar på höger flank, inte är varulv och jag vet inte hur Feuflux tänkt. Jag kan bara föra fram att det inte känns orimligt att det finns 2 spelare på varje position (mer spelbalans), och att jag tycker höger flank låter mycket mer som att det skulle kunna finnas två personer där än om man sagt till exempel högerytter, men jag kan mycket väl tänka mig att du har större sportkunskaper än mig men som sagt jag har svårt att tro att fluffet är relevant på det sättet som du tänker.

Jag tänker mer att ja det finns säkert någon koppling, men att tror att man kan lista ut vilken av alla tänkbara kopplingar som Johoohno har tänkt sig och låta detta vara utgångspunkten för vem man röstar på tror jag inte är en bra taktik.

Delvis sant. Markehed kunde ha röstat på Feuflux och då skulle det ha blivit lika. Vad jag menade var att Markehed kunde ha påverkat resultatet (lottning=kanske ett annat utfall), men ingen hade uttryckt en vilja att byta drev.
Ok, här har vi nog missförstått varandra, jag trodde jag anklagades för att min taktik gav möjlighet för Markhehed att ändra resultatet, men vi är överens nu om att min taktik förhindrade Markehed att ändra resultatet, och det är det jag är anklagad för och inte tvärtom? För som sagt jag förhindrade ingen annan från att ändra resultatet och jag tyckte bara det skulle vara dåligt om det hade blivit slump.

Sen kan jag väl försöka kasta tillbaka bollen lite också, om det nu är så att
Realdream said:
Jag försöker analysera allt jag kan, och det här är en av mina teorier.
så skulle du väldigt gärna få ha en teori kring eller analysera något som inte handlar om mig. Alltså även om du är helt övertygad om att jag är varulv, så är det inte konstruktivt och ett väldigt vanligt sätt för varulvar att gömma sig.

Om de nu kommer rösta på någon annan så blir jag lite putt att de inte direkt lägger ut sina röster igen, men om de, precis som jag, känner att din outning inte gav ett skit (det enda som var nyskapande var ditt namn, mer nedan), så kan de gott ha kvar sina röster på Björn.
Det här har du ju däremot förstås helt rätt i. Och om det är så att jag fortfarande är den som byn misstänker mest så borde jag förstås lägga ner ännu mer energi på att försvara mig, men om det inte är så så vill jag helst jaga scum istället. Jag menar du och Feuflux har ju ändå gett någon slags motivitation, Lukas har uttryckligen sagt att han tänker byta, och Ubereil verkar ha försvunnit i vampyrdimman eller vad det nu var han skulle göra.

Angående att min outning inte gav ett skit, jag tycker det är fruktansvärt enerverande, jag tycker den borde gett saker, jag tycker det till och med rent objektivt sett är en jättekonstig outning om jag hade varit varulv, problemet är bara att man alltid kan dra det ett steg till "jo men du gjorde ju så där för att du skulle kunna dra det argumentet" om nästan allting.

Men en sak som ni gärna får betänka är att jag outade en förmåga som faktiskt går att kontrollera. Jag tror ju till exempel att vi är 3 varulvar och att byn därför har ganska kraftiga förmågor, därför känns det väldigt troligt att vi har en tracker (och NEJ du ska inte ge dig till känna, du har en skitviktig roll) som faktiskt kan kolla upp vem jag använder min förmåga på under natten, eller kanske redan har kollat upp vad vet jag. Saker som går att kontrollera tycker jag är en detalj som pekar på en outning som faktiskt ger något.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,657
Location
Huddinge
ny röst

Nu tycker jag inte björn är lika misstänkt längre utan ligger nog på tjedje plats på min lista
Så nu tycker jag det är dags att hänga Feuflux som jag fortfarande misstänker.
Han fick min röst förra rundan och jag tycker inte att han har grönat sig något den här rundan.


Röst:Feuflux
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,987
Location
Linköping
Re: ny röst

Här kommer jag och tänker be så mycket om ursäkt för m,in usla närvaro, och märker att tråden är nästintill död.... nog om det.

Lukas said:
Så nu tycker jag det är dags att hänga Feuflux som jag fortfarande misstänker.
Han fick min röst förra rundan och jag tycker inte att han har grönat sig något den här rundan.
Har du en specifik anklagelse att försvara mig emot? Kan jag göra något för att få dig att ändra din röst? Du sa i runda 1 att du trodde Purgatory var varulv, har du slutat tro det?
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
lite tankar

Jag tror att det största problemet med den här omgången är att vi är så få deltagare. Normalt sett så brukar vi vara runt 20. Vilket innebär att efter de första dagarna har vi så pass mycket information om de olika deltagarna och så mycket poster att analysera att det underlättar mycket när vi kommer ner på så få som vi är nu.

I denna omgången däremot startar vi redan få, och det gör att pressen inte blir lika hård och att det blir betydligt mindre material att analysera och mindre information avslöjas. Eftersom vi i byn vet mycket lite för tillfället så har vi ett stort underläge mot varulvarna. Jag tror att vi i byn i denna omgången tjänar mycket på att avslöja så mycket information om oss själva som möjligt för att på så sätt kunna kartlägga varandra bättre och förhoppningsvis ta igen på varulvarnas informationsövertag.

Därför har jag bestämt mig för att om jag överlever natten så kommer jag att avslöja allt om min roll, och om jag inte gör det så får ni veta det ändå, bortsett från förmågan. Till att börja med, för att föregå med gott exempel, avslöjar jag att jag är Bombardier och att jag med nästan 100% sannolikhet vet att någon annan i spelet har en förmåga som i alla fall liknar min.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: The Case of Bjorn

Först och främst är min erfarenhet från dessa WRNU-varulvsspel att man inte ska stirra sig blind på fluffet. Fluffmässigt verkar det förstås väldigt märkligt med flera på högerflanken, men jag tror inte att vi ska lägga allt för stor vikt vid en sån grej.
Nej, jag är med dig här egentligen. Men att även analysera fluffet kan ju knappast vara dåligt, så länge vi analyserar varandra också.

Men BDGs outning sticker ju ut. Både hans position och hans förmåga, speciellt efter Måns hädangång.
Mnja, det är ju samtidigt väldigt lätt att ljuga om när en höger flank är ute ur spel och självklart handlar BDGs förmåga om position som folk har outat. Nej. Jag tycker inte att den är trovärdig. Visst kan den stämma, men det enda som tyder på det är att det är en för lätt lögn). Varför ljuga om komplicerade grejer när det finns lättare saker att göra?

Vi kan tänka oss att varulvarna (som ju är motståndare) också har positioner, och om vi är fullt lag borde deras positioner dubblera några av våra.
Jo, och en har redan den postionen.

Detta verkar osannolikt. Om BDG var scum och bestämmer sig för att ljuga om sin position verkar det helt bonkers att välja en position som precis har bekräftats att en bybo har.
Det är i sådana här fall som det är bajs att vara nybörjare. Jag kan inte lita på er erfarna, men samtidigt har jag inte så många andra val när det gäller hur varulvar borde och har spelat. Jag tycker ju att det verkar väldigt sannolikt att en varulv outar något som redan outats, eftersom de då inte behöver hitta på nåt nytt. Nu börjar dock nästan hela byn tycka att det är en trovärdig outning, så jag får väl snart ge mig. Det kollektiva kan jag ju lita mer på åtminstone, men det här suger. Om nån kommer ihåg Björns outning när det här partiet är över så skulle jag gärna vilja analysera det med ärliga människor (oavsett vilken falang han tillhör).

Så, enligt det resonemanget borde BDG inte vara varulv.
Ja, jag har ju redan sagt att jag har svårt att säga emot dig, eftersom din teori bygger på hur du skulle ha gjort (eller i detta fall: inte skulle ha gjort) som varulv. Jag har ju ingen erfarenhet av det alls.

Jag tycker alltså att BDG grönas av sin outning.
Och jag tvingas övergå från red alert till suspicious. Är Björn ulv så står Vimes på tur, på grund av hans goda försvarstal till Björns favör.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,987
Location
Linköping
Re: ny röst

Nu har jag läst igenom tråden igen och det bara snurrar. Som BDG sa... "alla utom jag är scum". Jag tycker han försvarar sig bra och gör därför så här just nu:
Röst: ingen

Sen ska jag kommentera RealDream kort angående vad Björn sagt i tråden: "bra inlägg"-kommentaren får ses mest som ett "kul att du har typ samma misstänkt-lista som jag". RealDream har lite konstiga resonemang för sig (t.ex. positionsanalysen utifrån fotboll) men jag ser det mer som nybörjerlig entusiasm än varulvsbeteende.

Var står jag röstmässigt egentligen då? Just nu borde ju Vicotnic eller Lukas gälla (enligt min senaste lista över misstänkta), och då det känns dumt att sätta sig med en ensam röst just nu så sätter jag lite press på Vicotnic.
Röst: Vicotnic
(Stryker därmed rösten ovan)

Skulle gärna se Vicotnic kommentera övriga deltagare lite mer. Vilka är rödast, vilka är grönast?
Och lycka till med tentan.
 
Top