Varulv Vampyrernas maskerad - R4

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,387
Mja fast du räknar fel va? Om det står 7-5 så räcker det att en hoppar från Xyas till Impe, så blir det 6-6 och Xyas vinner. Alltså lika farligt som att göra det 6-5 och riskera 5-6.



Detta har du förstås jävligt rätt i. Fjodor skulle kunna satt 6-6 och avgjort.

Impe verkade inte orolig för att Fjodor skulle dyka upp. Hur kunde han vara så säker på det om de inte är i samma lag?
Tror väl att det är en rejäl högoddsare att någon som inte varit aktiv under hela rundan kommer vara förutseende nog att lyckas pricka in en counter-snajpröst 20.59, så även om Fjodde inte är ulv så är det väl inte direkt något att ta höjd för. Men visst, från Impes sida sett är det ju en fördel om Fjodde är röd för att våga genomföra ett sånt move.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Jag vill se ett riktigt resonemang som förklarar Hägers röst i post #491 R1 som en ulvtaktik. Annars tycker jag ni kan släppa Häger helt, finns ingen anledning att tjata sig blåa om sista rösten ifall det inte går att förklara att han svängde över drevet på Impe med mindre än 4 timmar kvar på rundan.
Rösten kommer i inlägg 274 utan mycket av motivering. Det direkt efter att Xyas gått in och motclaimat siare och röstat på honom i #272. Ulvarna kan mycket väl ha kommit fram till taktiken att hantera siarclaimande genom att snabbt efter ett motclaim stödja drevet mot Impe eftersom de inte vill bli förknippade med den snart bevisade ulven. Således en snabb röst på Impe (som med Hägers röst faktiskt bara hade två röster på sig). Det var dessutom inte ett så stort risktagande eftersom de kunde räkna med att det skulle bli ett tåg mot Xyas som precis motclaimat och med det hade vissa trovärdighetsproblem. Hela situationen med siarclaimen gjorde ju att det var 100% säkert att R1 skulle stå mellan Xyas och Impe alldeles oavsett.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,387
Rösten kommer i inlägg 274 utan mycket av motivering. Det direkt efter att Xyas gått in och motclaimat siare och röstat på honom i #272. Ulvarna kan mycket väl ha kommit fram till taktiken att hantera siarclaimande genom att snabbt efter ett motclaim stödja drevet mot Impe eftersom de inte vill bli förknippade med den snart bevisade ulven. Således en snabb röst på Impe (som med Hägers röst faktiskt bara hade två röster på sig). Det var dessutom inte ett så stort risktagande eftersom de kunde räkna med att det skulle bli ett tåg mot Xyas som precis motclaimat och med det hade vissa trovärdighetsproblem. Hela situationen med siarclaimen gjorde ju att det var 100% säkert att R1 skulle stå mellan Xyas och Impe alldeles oavsett.
Fel röst, #491:

@Impetigo s aktivitet igår målar ju upp en viss bild. Outar 16.15 och postar i en halvtimme, sen en post 18.00, men när @Xyas post kommer så tar det 20 minuter för honom att svara. För mig ger det bilden av någon som har en gameplan som bygger på att det SKA komma ett motclaim, och inte vill snärja in sig i att säga fel innan det så han närvarar i tråden men undviker att posta. Det är ju bara en siarulv som är 100 på att han ska vänta på ett motclaim. En ulv har också tryggheten att andra säger vad han vill ha sagt i den situationen. @Xyas motclaim ÄR konstigt som @Brynolf säger. Jag hade nog inte postat de frågor han postade innan. Men om han hade en ulvchatt som bestämt att han ska motclaima så är det banne mig ännu konstigare. Jag är också nyfiken på hur rösterna rör sig om det jämnas ut igen, så: Röst: @Impetigo
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
874
Det som gör mig bekymrad just nu är att Hägerns röst på Xyas, för att förhindra det counterclaim han förutsåg, skulle få Impetigo att klara sig.
Jag börjar gilla det Andersson skriver, även om jag inte gillar att han skriver det nu, när han är pressad.

Alla! Är vi helt överens om att Hägerstrands röst 21.00 är okontroversiell?

View attachment 16303

(För mig blir det kognitiv dissonans att Hägerstrand som med röst 491 vill ha ut Impetigo har förberett ett counterclaim som ska ta ut Xyas?)
Men du vet att jag besvarat det här. Du vet att du inte lyfter något nytt. Om du på ett ärligt sätt hade trott det här så hade du försökt hitta hål i någon av posterna där det här direkt bemöttes, i de sidor som följde post #250 där du var en synnerligen aktiv deltagare.

Ja, det enda svaret på det är väl att du får göra lite rimlighetsanalys.

Det ena scenariot är att ulvlaget väljer att outa två ulvar enbart för att Impetigo ska få göra en Genesisröst och lägga BP på Octa.

Det andra scenariot är det jag beskrivit flera gånger redan, där jag var rädd för en snajp och satt med fingret på röstknappen.

Tycker du på riktigt att det första alternativet är mer troligt så vet jag inte vad jag ska säga.
Impe: ”jag vill göra en flippig grej och flytta min röst, men det skiter sig om någon flyttar sin röst”
Hägerstrand: ”amen det är lugnt, vi outar mig också, allt för att du ska få göra din flippiga grej”

nej, jag har inte fått skit för det, men jag har fått förklara det gång på gång. Om scenariot ovan är det som stämmer, och min röst hade spelat någon roll, tror du då att jag hade blivit rödad av den? Är den då rimlig som ett ulvdrag, när alternativet är att Impe inte gör en flippig grej?
Men du, tack för att du påminde mig om det här med att jag tycker att du drevar oärligt, snarare än att försöka få svar på frågor. Vid den första posten nedan så hade jag postat 2 minuter innan. Din påminnelse kommer 10 minuter efter det. Jag kan inte läsa det som något annat än spel för gallerierna, att skapa en bild av att jag inte svarar på frågor, när jag i själva verket har fullt upp med att göra just det. Varför kände du egentligen att påminnelsen behövdes?

Hörni, kan vi inte tjata lite om att Genesis postar R2 21.25 och samma minut (!) röstar Hägerstrand på Impetigo?!

Jag tycker att det är talande att Brynolf skriver ANUS först och röstar lite senare.

@Hägerstrand hur gick tankarna där?
Var sa du anus? Och framförallt, vad förklarar att du var så ivrig att lägga första rösten på Impetigo?
Äh. Lika bra att gå på instinkt. Pinsamt att inte ens ha röstat på dig om du är ulv, och anledningen till att jag inte gjorde det under R2 var ju att vi då hade fullt upp med att rösta ut Impe. Du ligger dessutom lägligt med förstaröst i det ledande drevet nu

Röst: @Basenanji
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Är villig att följa Hägern. Tycker dessutom Brynolf har spelat rätt bra den här rundan och spretat på!
Har haft Basse bland mina potentiella ulvar rätt länge.
Också lite halvt frånvarande förra rundan som måste ha varit mycket speciell och svår att veta riktigt hur man ska förhålla sig till som ulv när en bybo ger sig.

Röst: @Basenanji
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,387
Octa Grön post R1: http://www.rollspel.nu/threads/vampyrernas-maskerad-r1.82626/post-1227346

Det enda jag hittar som är rött hos Octa i R1 är egentligen att han vittnar osäkerhet i vilket drev han borde ligga i, men faktiskt aldrig bytet röst. Men osäkerheten låg ju i luften R1, kan en lugnt säga.

Octa röd post R2: http://www.rollspel.nu/threads/vampyrernas-maskerad-r2.82639/post-1227521
(Men som sen negeras av viljan att grönast på banan får förstarösten?

Octas stora lista R2: http://www.rollspel.nu/threads/vampyrernas-maskerad-r2.82639/post-1228144

Hittar inte jättemycket rött hos Octa I R1-2. Snarare en övertänd bybo som kommer med mycket input, idéer och tankar.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,685
Location
Oktoberlandet
Om det är snillrik plan 7 eller nåt du tänker på så var det han som snillade ja. Men kan du läsa min R3 igen snälla? Borde inte en ulv ha bara "JA tack, en gratis bybo", I stället för att börja noja om fällor och att det vore säkrast att låta Sod leva?
Ja det här med fällor förvånades jag över å tänkte att ”vad får du det ifrån?” Kändes krystat.
Och nu i efterhand när vi fick se status på Sodde så kan man ju tolka det som att du visste att det var nåt skit i görningen.
För mig var hela situationen med Soddes avhoppspost och sen R4start med besked om att denne tydligen var bybo väldigt förvånande.
Men jag börjar som Anthrox tröttna på alla vinglas så jag känner mer å mer att jag kan lägga fram sånt jag hittar men pallar inte sortera vad som är bybo/ulv i allt.

Om vi ser bort Andersson/Fjodor:
Är det så att vi snackpellar allihopa har typ 1-2 av oss som vi tycker är skumma MEN har tillsammans i totalen grönat alla (cirkelgrönat typ) så landar det i att det är And å Fjodde som INTE grönat sig.
Nån som orkar räkna på det där?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,387
Ja det här med fällor förvånades jag över å tänkte att ”vad får du det ifrån?” Kändes krystat.
Och nu i efterhand när vi fick se status på Sodde så kan man ju tolka det som att du visste att det var nåt skit i görningen.
För mig var hela situationen med Soddes avhoppspost och sen R4start med besked om att denne tydligen var bybo väldigt förvånande.
Men jag börjar som Anthrox tröttna på alla vinglas så jag känner mer å mer att jag kan lägga fram sånt jag hittar men pallar inte sortera vad som är bybo/ulv i allt.

Om vi ser bort Andersson/Fjodor:
Är det så att vi snackpellar allihopa har typ 1-2 av oss som vi tycker är skumma MEN har tillsammans i totalen grönat alla (cirkelgrönat typ) så landar det i att det är And å Fjodde som INTE grönat sig.
Nån som orkar räkna på det där?
Alltså, jag är väl på ganska samma spår. Vi som är aktivt gröna har någon form av sten-sax-påse-cirkeljerk där vi är kompis med en och misstänker en. Men Andersson och Fjodde har i mångt och mycket sluppit undan luppen iom att de lågflygit (det är enklare att misstänka de som en tjafsat med) och jag tror att det är där som skevheten kommer från.
Jag är villig att betta något på att Andersson är en av ulvarna och är egentligen bara intresserad av att ta ut honom denna rundan, och att Fjodde med stor sannolikhet är den andre (men då har vi hela nästa runda på oss att gå vilse i vinglasen igen).
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,387
Sex bybor sitter och gräver och två ulvar sitter i tjatten och försöker navigera situationen?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,685
Location
Oktoberlandet
Mja fast du räknar fel va? Om det står 7-5 så räcker det att en hoppar från Xyas till Impe, så blir det 6-6 och Xyas vinner. Alltså lika farligt som att göra det 6-5 och riskera 5-6.



Detta har du förstås jävligt rätt i. Fjodor skulle kunna satt 6-6 och avgjort.

Impe verkade inte orolig för att Fjodor skulle dyka upp. Hur kunde han vara så säker på det om de inte är i samma lag?
Stämmer detta så tycker jag du har hittat något väldigt bra.

Dock så håller ju INTE din analys där du påstår att Impetigo inte skulle vara orolig för fjodde. Han väntade ju till sista stund.
Det visar väl på hög tvekan om att göra det draget.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Som det ser ut nu tycker jag att Andersson och Brynolf istället för att försöka få ut mig borde ta ställning till de andra två dreven. Vi måste ju trots allt enas innan rundan är slut tänker jag och att smalna av från 3 till 2 drev är ett steg på vägen.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Alltså @Hägerstrand jag är uppriktigt ledsen över hur du verkar reagera på mina poster. Jag förstår att det känns tjatigt och att jag gräver i sådant du svarat på tusen gånger. Förlåt! En gång för länge sedan skrev Rising att jag spelade varulvsspel som en ojuste och ignorant person i ett parti poker som i stället för att följa reglerna och försöka ansträga sig för att spela så bra som möjligt, torkade sig med korten i arslet och sa "Hä hä, jag har fyrtal i BAJS!".

Fattar ni hur usel han tyckte jag var? Och jag vill verkligen inte vara killen som förstör andras kul genom att slappt skita i regler eller tjata om saker som redan har sagts tusen gånger. Tro mig. Jag kan bara inte skaka av mig känslan.

I min usla hjärna går det inte ihop att någon sitter så där, redo att rösta en sista gång på Xyas? Du ville ju ha ut Impetigo? Vad skulle få dig att snabbt kunna byta över till Xyas? Det går bara inte ihop för mig, mitt arma pucko. Sedan läser jag nog in ganska mycket i att du snabbt röstar på Impetigo i R2.

Idag har jag läst vad Andersson sagt och jag tycker att det finns något där som tyder antingen på att 1) Andersson vill provocera fram just den här irritationen mellan dig och mig eller att 2) det ligger något i att det är lite märkligt med röstandet där vid 21.00. Och jag fick nån sorts "aha-upplevelse" av vad @Anthrox skrev om att det inte räckte för ulvlaget att hitta siaren, utan att de också verkligen måste bli av med honom. "Just det!" tänkte jag "...det kan ju förklara varför det var så viktigt för ulvarna att ha nån som sitter redo att snabbt svänga över till Xyas om det skulle behövas! De är ju tvungna att bli av med Xyas. Men de kan inte visa det för tydligt i rundans inledning, för då kommer folk undra vad de har emot Xyas."

För övrigt tycker jag att det är ett gissel med snajpröster och att folk måste vara på hugget hela tiden. Det gör spelet bara svårare.

Men som sagt, mest av allt vill jag be om ursäkt om jag förstör ditt kul. Om du är bybo och jag sabbar för byn på det här sättet tar jag fullt ansvar och får stå till svars för att mitt ettriga och tjatiga beteende gav vinsten till ulvarna. Sorry!

Tills vidare ligger min röst kvar på Andersson! Jag är i första hand övertygad om att han är ulv som gärna ser att jag ägnar mig åt kvasi-diskussioner. @Andersson och andra får gärna visa tydligare hur mitt tänk är rätt eller fel.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,387
@fjodorsenuba, @Hägerstrand och @Octagonal, tycker ni att Basse är en spelare med tillräckligt is i magen för att ligga på Impe nästan ända in i det sista, när hela ulvarnas plan står och faller med om Impe klarar sig i siarduellen? I princip alla inlägg Basse postar i slutet av R1 är riktat mot Impe för att sätta press.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Som det ser ut nu tycker jag att Andersson och Brynolf istället för att försöka få ut mig borde ta ställning till de andra två dreven. Vi måste ju trots allt enas innan rundan är slut tänker jag och att smalna av från 3 till 2 drev är ett steg på vägen.
Jag kan ju inte rimligtvis rösta på mig själv och är inte jätteövertygad om Basses skurkighet. Men visst, jag kommer ju tvingas att rösta på honom om drevet mot mig fortsätter.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Jag kan ju inte rimligtvis rösta på mig själv och är inte jätteövertygad om Basses skurkighet. Men visst, jag kommer ju tvingas att rösta på honom om drevet mot mig fortsätter.
Tja, vi kan väl dra lärdom för framtiden att frånvaro/fläckvis närvaro skapar just den här osäkerheten som lägger sig som en våt filt över annars bra resonemang? Jag kan tycka att det är lite löjligt med de här ursäkterna "jag ska flytta idag så kommer inte hinna vara med!", "Ska spela rollspel ikväll, men försöker följa från mobilen!" etc, för hur kan vi veta att det verkligen är så?

Men ännu svårare är det att ta ställning till tystnad: är det ett strategiskt vapen från en ulv? Är det för att man vill hålla igång andra? Tystnad lämnar så många spår efter sig.

Ska jag flytta min röst Andersson behöver du verkligen övertyga mig om Hägerstrands skuld. Eller Octagonals. Och dessutom vill jag nog att fler engagerar sig i detta trötta drama. Att andra spelare (och bybor) inte gör det är nämligen ett tecken på att du förmodligen är ulv som hetsar mig mot Hägerstrand och Octagonal.

(alternativt att de andra byborna gör en felaktig analys av spelet, men det tror jag faktiskt inte)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
"tystnad lämnar så många ouppklarade spår efter sig" ska det vara. Tänker snabbt, skriver fel.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,387
Lägger den här här, sen ska jag avsluta denna påverkanskampanj och börja på nästa gräv istället:

 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,387
Kom på en annan sak precis: det är ytterst osannolikt att vime och Waterhouse mördades av samma ulv. Ulvarna visste ju inte att R3 skulle bli som den blev, så de bör med all rimlighet ha spridit ut mordblodpoängen, för att inte riskera att en ulv avslöjas av ett tajt drev.
Vet inte vad det faktiskt kan betyda i spelet (om ens något), men jag blev med genast rätt säker på att ulvarna inte samlat poängen på en och samma.
 
Top