Nekromanti Vampire - The Masqerade

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
TORG (ot)

Noterade att du nämnde TORG som ett spel vars regler du föredrar framför Storytellersystemet. Syftar du bara på antalet tärningar som används eller menar du reglerna som helhet? Jag råkade ut för spelet ifråga för 7-8 år sedan och fortfarande används TORG som ett skällsord av mig och flera av de andra som var med och lirade då. Exempel på mysko regler var att våra rollpersoner kunde ducka undan kulorna från 60 man som sköt med automatvapen på dem. En annan konstighet var att man kunde gå i däck av utmattning efter tre stridsronder oavsett vad man gjort för handlingar i striden. (Eller var det vår SL som bommade hur reglerna fungerade?) För övrigt var världen bland det absolut värsta jag varit med om, men det är ju förstås en annan femma.

”Sex eller sju tärningar är jämfört med en definitivt "en jefla massa", IMHO.”

Måste vara trist för dig att skriva grejer till Eon i så fall. Där måste man ju dessutom addera värdena som tärningarna visar till skillnad från Storyteller.

”Man kan (eller kunde, i alla fall fram till och med 2nd Ed), om man anstränger sig och dibbar lite först, komma ner i generation -3, om än tillfälligt. Om generation 1 är Kain, så är generation 0 Adam och Eva. Då blir Gud generation -1 och generation -3 blir då Guds farfar.”

Är Adam, Eva och Gud vampyrer alltså? För första gången i mitt liv känner jag ett visst sug efter att läsa Bibeln! /images/icons/smile.gif
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
The Handbook Anthology (väldigt OT)

"Är man generation 0 så behöver man inte dricka nåt blod alls, fattaruväl. (-:"

Aha, så det är så det funkar! Det var ju inte så lätt för mig att veta, till skillnad från dig som är gamling så har ju jag inte varit i Edens lustgård eller på Noaks ark och träffat generation 0-folket. /images/icons/wink.gif

Lånade förresten "The Handbook Anthology" från en snubbe häromdagen. Rätt skojig på sina håll, och det är alltid skönt att få se att man inte är den enda som råkat ut för diverse konstigheter och vansinnigheter i rollspelssammanhang. Skulle gärna ha ett eget ex av boken ifråga, var kan man köpa den och vad kostar den?
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: The Handbook Anthology (väldigt OT)

<I>Lånade förresten "The Handbook Anthology" från en snubbe häromdagen. Rätt skojig på sina håll,</I>

Alltså, <I>inse</I> vilket tvärdyk min självkänsla just gjorde... (-:

--
Åke
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Skitsnack.

"...med rätt disciplines kan man kräma upp det där..."

För det första är det trist att ha en karaktär som har tonvis i allt. För det andra finns det inga Disciplines som kan göra det du beskriver, förutom Vicissitude, Obtenebration och Fortitude (och säkert någon till som jag har glömt). Skillnaden är marginell och ointressant i sammanhanget eftersom alla RP:s inte har dessa Disciplines.

"Sex eller sju tärningar är jämfört med en definitivt "en jefla massa", IMHO."

Beror på hur hjärnslö alternativt lat man är.

"...hävda att något spel i sig är bra?"

Tja, spelet i sig är ju inte "bra", men det kan vara en intressant värld, metaplot och massa annat som gör det "bättre" än andra spel. Beroende på vad man gillar, förstås.

"Superkrafter är superkrafter ändå..."

Mmm, ungefär som att ha 31 i svärd gällande DoD. Då är man också superhjälte, men det går ju att spela iallafall eftersom det faller inom spelvärldens ramar. Det gör det även i Vampire.

Apropå Thaumaturgy 5, vad är själva poängen med tesen? Rent speltekniskt kan man ju ändå bara lagra mer bloodpoints och spendera fler per runda, man får ju inte Guds kraft, eller hur?

Har jag inte skrivit nog med inlägg för att bli Webchef snart? - Axel
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: The Handbook Anthology (ännu mer OT)

HUR kunde DU skratta åt THA - det var ju _förberedd_ humor?!

;-D

Nightowl, kommer ihåg gamla trådar...

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Dito, faktiskt

"För det första är det trist att ha en karaktär som har tonvis i allt."

Och? Säg det till de som gör det. Och det räcker faktiskt att ha tonvis i en grej, inte allt, för att det ska uppnås. I vilket fall som helst så var det worst case-scenariet som jag plockade fram, inte standardfallet.

"För det andra finns det inga Disciplines som kan göra det du beskriver, förutom Vicissitude, Obtenebration och Fortitude (och säkert någon till som jag har glömt)."

*stillsamt leende* Tack för att du bevisade min punkt.

"Skillnaden är marginell och ointressant i sammanhanget eftersom alla RP:s inte har dessa Disciplines."

Visst, alla rollpersoner har dem inte. Men handen på levern, har du aldrig drabbats av en rollperson som inte har haft dem?

Min poäng är att det går, och är möjligt, och att ett worst case-scenario omfattar mer än tio tärningar i ett enda slag medan standardscenariet kräver omkring sex till sju tärningar i ett enda slag. Absolut bästa scenariet är väl en plopp i grundegenskapen och en i färdigheten = två tärningar, men det är väl lika sällsynt som worst case.

Detta ska jämföras med system som kräver en tärning i ett slag. Det innebär någonstans mellan två till femton gånger så många tärningar som smidigare regelsystem. Jag slår mycket hellre en tärning än femton.

Sen har vi antalet slag också. Hur många slag ska man slå i Vampire för att avgöra resultatet av en slagväxling? I Pendragon är det tre: ett motsatt slag från vardera spelare (dvs två slag) och ett skadeslag. I Cthulhu är det fem: motsatt initiativ, anfall mot försvar och skada. Kommer man ner i mindre än sex slag i Vampire? Vi har således ett spann mellan 18 och 90 rullade tärningar i en slagväxling i Vampire, med ett förväntat medel kring 36. I Cthulhu hamnar vi på totalt ca 8 rullade tärningar, och i Pendragon hamnar vi på ca 7.

Och ja, jag är hjärnslö och lat, så till den grad att jag inte ser nyttan med att slänga in en ointuitiv regelmotor med tärningsbehov som är mellan två och femton gånger så stort, annat än möjligen för att vara annorlunda och sälja tärningar. Om fall A gäller (vilket Mark Rein*Hagen själv säger) så borde uppfinnaren ha smisk - visst, fyrkantiga hjul må vara mer innovativa och annorlunda än runda hjul, men det bryr jag mig inte om, eftersom runda hjul ger en mjuk resa med mindre ansträngning.

Och om fall B gäller... ni gick alltså på den lätte? /images/icons/wink.gif

"Mmm, ungefär som att ha 31 i svärd gällande DoD. Då är man också superhjälte, men det går ju att spela iallafall eftersom det faller inom spelvärldens ramar. Det gör det även i Vampire."

Inte riktigt. Att ha 31 i svärd är att vara jefligt bra i DoD - motsvarande att ha fem ploppar i färdigheten i Vampire (i alla fall om man läser beskrivningarna av vad fem ploppar innebär och DoDs beskrivning av personer som har med än FV30). Det som motsvarar Vampires superkrafter är vissa av specialförmågorna från bakgrundstabellen (men långt ifrån alla) och besvärjelserna.

Och om "det faller inom spelvärldens ramar" är det enda kravet för att det inte ska vara superkrafter så har du just tagit bort superkrafterna från Marvel Superheroes. De faller ju också inom spelvärldens ramar, och således är de inte superkrafter. Därmed är inte Spidde en superhjälte längre, han har bara en kasse disciplines som ökar styrka och smidighet, ger honom ett sjätte sinne och låter honom klättra på väggar.

Catch my drift?

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Välkommen i gänget!

"Noterade att du nämnde TORG som ett spel vars regler du föredrar framför Storytellersystemet. Syftar du bara på antalet tärningar som används eller menar du reglerna som helhet?"

I just det här fallet syftade jag på antalet tärningar som används, men faktum är att det gäller även rent generellt - jag föredrar helt klart TORGs system framför Storyteller-systemet.

"Exempel på mysko regler var att våra rollpersoner kunde ducka undan kulorna från 60 man som sköt med automatvapen på dem. En annan konstighet var att man kunde gå i däck av utmattning efter tre stridsronder oavsett vad man gjort för handlingar i striden. (Eller var det vår SL som bommade hur reglerna fungerade?) För övrigt var världen bland det absolut värsta jag varit med om, men det är ju förstås en annan femma."

Heh! Du låter ju precis som jag när jag kritiserar Vampire! Jag brukar ju också (som bekant) hävda att spelvärlden i Vampire är bland det absolut värsta jag har varit med om, men jag hoppas att min kritik mot reglerna inte bygger på missuppfattningar av dem. Personligen tycker jag att världen i TORG är bra mycket ballare än WoD, men då är vi inne på subjektiv smak igen.

Och ja, din spelledare har missuppfattat reglerna: Utmattning inträffar som resultat av kortleken och representerar även skräck, stress och andra kul stridsrelaterade saker. I vilket fall som helst så krävs det minst fyra kort av rätt sort i rad för att däcka en riktigt mes, och då tar det ändå fyra rundor.

Att dessutom undvika sextio automateldsskjutande personer... tja, god lök. Skurkarna borde få ett resultat på 10+3+9+3=26 + bonusnumret som normalt är noll, vilket innebär att en rollperson behöver slå 27 eller mer för att låta bli att bli träffad. För en normal rollperson innebär det ett bonusnummer på 17 eller mer, vilket kräver ett slag på 70 eller mer (på en öppen tjugosidig trärning). Sannolikheten för det är 1 på 16 000.

Ett normalt slag för din rollperson att låta bli att dö borde sluta på ca 25 på stridsresultatstabellen, vilket innebär 8Wnd KO 5. Det är ca 4 wounds mer än vad som krävs för att döda rollpersonen, K, O och chockskada inte inräknat.

Så jo, jag vill nog hävda att din spelledare antingen gravt missuppfattat reglerna eller fuskat.

"Måste vara trist för dig att skriva grejer till Eon i så fall."

Så länge jag slipper skriva regler så är det väl rätt åkej.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Gosse, minnet sviker dig

"HUR kunde DU skratta åt THA - det var ju _förberedd_ humor?!"

Nightowl, kommer ihåg gamla trådar...


Tyvärr kommer du inte ihåg dem tillräckligt bra. Kolla vad jag skrev 2001-06-09 23:19 i humordiskussionen och läs igen vad jag skrev ovan. Ingen motsägelse va?

Själv drar jag mig till minnes (går t.o.m. tillbaka och kollar för säkerhets skull) vad du skrev här på Skräckforumet för en tid sedan: "Problemet med att diskutera med Krille är att han, i motsats till t.ex. mig, har torrt på fötterna."
Med andra ord, se upp så det inte blir för mycket drag under galoscherna, min käre Nightowl! /images/icons/wink.gif
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: The Handbook Anthology (väldigt OT)

"Alltså, inse vilket tvärdyk min självkänsla just gjorde... (-:"

Okej då, den som handlade om att hela skador var t.o.m. JÄTTEROLIG. /images/icons/laugh.gif

Men lova att inte berätta det för Nightowl!
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Enormt OT

”Personligen tycker jag att världen i TORG är bra mycket ballare än WoD, men då är vi inne på subjektiv smak igen.”

Jag trodde faktiskt inte att det var SÅ illa. TORG-världen är nämligen en katastrof enligt min mening, faktum är att jag hellre skulle lira Västmark om jag var tvungen att välja.

”Så jo, jag vill nog hävda att din spelledare antingen gravt missuppfattat reglerna eller fuskat.”

Han ville inte ens ändra uppenbara regelbuggar i sina spel, så fuskade tror jag inte han gjorde. Han gillade alltid när saker och ting gick rätt till, vilket följande väl kan illustrera:
En gång så ritade han en bild på sin rollperson, en alv. En annan i spelgruppen ritade sedan dit skägg och mustasch på alven när han vände ryggen till. Han blev då mycket upprörd över tilltaget. Inte för att den andre snubben hade pajat hans fina teckning, utan för att alver enligt reglerna i DoD inte har skäggväxt.

”Så länge jag slipper skriva regler så är det väl rätt åkej.”

Men spelar du spelet själv då? Är det någon i spelgruppen som har en doktorstitel i matematisk statistik och fixar det här med sannolikheterna? /images/icons/wink.gif
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Enormt OT

"Jag trodde faktiskt inte att det var SÅ illa. TORG-världen är nämligen en katastrof enligt min mening, faktum är att jag hellre skulle lira Västmark om jag var tvungen att välja."

Så vad är det som är så hemskt med den? Hur perverst det än låter så finns det en logik i den som funkar, trots att man blandar allt samtidigt. Den har apskojjiga intriger, massor med röj, oändliga möjligheter och dessutom hade den möjlighet till interaktion mellan olika spelgruppers spelvärldar, vilket gav världen en sällsynt intressant variant av kontinuitet och metaplot.

Och bara för protokollets skull så anser jag att WoD är en katastrof. /images/icons/wink.gif

"Men spelar du spelet själv då?"

Jopp, i kraftigt förenklad form.

"Är det någon i spelgruppen som har en doktorstitel i matematisk statistik och fixar det här med sannolikheterna?"

*fniss* Det är ju redan uträknat åt oss - vi använder oss av statistikbladet i Eon Deluxe, juh. /images/icons/wink.gif

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Whatever...

"Och? Säg det till de som gör det."

Nej, det tänker jag inte göra. Jag tycker att det är tråkigt, men jag har inget emot att andra tycker det är skoj.

"Tack för att du bevisade min punkt."

Vilken punkt skulle det vara? Kanske att tre av miljarder Discilplines ökar ens dicepool?

"Men handen på levern, har du aldrig drabbats av en rollperson som inte har haft dem?"

Jag förstår inte riktigt vad du menar.

"Om fall A gäller (vilket Mark Rein*Hagen själv säger) så borde uppfinnaren ha smisk..."

Vampire är bra, men Mark Rein*Hagen är en idiot.

"Och om fall B gäller... ni gick alltså på den lätte?"

Jag har ett tärningsset till Vampire som jag köpte för 69 kr. och ett set med blandade tärningar som kostade 62 kr. Jag har råd med den utgiften och jag skiter fullständigt i att White Wolf tjänar på det.

Angående Marvel Superheroes och superkrafter, jag har inte spelat MS, men där _är_ det ju superkrafter. I Vampire är det blodets kraft osv. Jämförelsen är inte relevant. Spidde har för övrigt Celerity 5, Potence 12, Fortitude 8 och Auspex 1. /images/icons/wink.gif

Har du spelat Unknown Armies, din lilla purist? Det skulle du i annat fall gilla, samma slag för att träffa och göra skada. Mycket smidigt.

Har jag inte skrivit nog med inlägg för att bli Webchef snart? - Axel
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Whatever...

"Vilken punkt skulle det vara? Kanske att tre av miljarder Discilplines ökar ens dicepool?"

Exakt hur kan Fortitude och Obtenebration öka tärningspölen till tio och över? Jag skulle gärna se att du sa "EN av miljarder Disciplines ökar ens dicepool", därför att det är så många som kan göra det, varken mer eller mindre.

"Spidde har för övrigt Celerity 5, Potence 12, Fortitude 8 och Auspex 1."

Å fan. Spidde är starkare än Antedeluvianerna. Hulken måtte bli grön av avund. :gremsmile: Är inte Spiddes sjätte sinne lite fetare än så, förresten?

"Har du spelat Unknown Armies, din lilla purist? Det skulle du i annat fall gilla, samma slag för att träffa och göra skada. Mycket smidigt."

Jo, med bieffekten att det är nästan omöjligt för en värnpliktig amatör att blåsa benet av någon med en AK5a, något som är mer än möjligt i verkligheten. Visst, antalet dödsfall vid olyckor i försvaret skulle minska drastiskt, men befälen skulle nog börja oroa sig om deras gossar skulle klara av att tvinga kulan igenom en träfftavla.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Två gånger tillbaks

"Man kan (eller kunde, i alla fall fram till och med 2nd Ed), om man anstränger sig och dibbar lite först, komma ner i generation -3, om än tillfälligt. Om generation 1 är Kain, så är generation 0 Adam och Eva. Då blir Gud generation -1 och generation -3 blir då Guds farfar."

Man BLIR alltså Guds farfar. Man blir inte LIKA KRAFTFULL som Guds farfar. Ja?

När vi ändå pratar om tabbar-listan (det här kanske ska upp på Rävsvans-forumet, du kan ju flytta det om du har tid och lust) så undrar jag lite vad du baserar "tabben" om "vanliga skandinaviska myter" på? Den vanliga svenska fördomen om att alla amerikaner är idioter och tror att det finns isbjörnar på gatorna i Sverige? I alla fall förstår jag inte riktigt hur det kan vara en rollspelstabbe. Däremot är listan jäkligt rolig.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Isbjörnar på gatorna

"När vi ändå pratar om tabbar-listan (det här kanske ska upp på Rävsvans-forumet, du kan ju flytta det om du har tid och lust) så undrar jag lite vad du baserar "tabben" om "vanliga skandinaviska myter" på?"

Ett tidigt spelsupplement till Vampire nämnde att vampyrer inte gillar Skandinavien pga midnattssolen. Att vi har midnattssol i hela Sverige är faktiskt en ganska vanlig myt om Skandinavien, och den letade sig in i supplementet. Däremot missade de myten om isbjörnarna.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Superkrafter vs Disciplines

"Vilken punkt skulle det vara? Kanske att tre av miljarder Discilplines ökar ens dicepool?"

Exakt. Gissa vilka disciplines som vampyrkobolder letar upp?

"Angående Marvel Superheroes och superkrafter, jag har inte spelat MS, men där _är_ det ju superkrafter. I Vampire är det blodets kraft osv. Jämförelsen är inte relevant."

Det spelar alltså roll huruvida man får sin kraft från defekta gener, mystisk kosmisk strålning, ett bad i Acme Industries kemikalieavfall, en gammastråledusch, studier av gamla magiska luntor, eller att man har blivit tuggad på? Men om man nu leker med tanken att jag gör en rollperson i Marvel Superheroes som har fått sina krafter på grund av att en vampyr tuggat på halsen på honom (en precis lika trolig idé som att man får superkrafter av att flytta från en planet med röd sol till en planet med en gul sol), får han disciplines istället?

Samma skit, olika namn, IMHO.

"Har du spelat Unknown Armies, din lilla purist? Det skulle du i annat fall gilla, samma slag för att träffa och göra skada. Mycket smidigt."

Jag har redan tre spel som funkar enligt den principen och har skrivit två till.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Superkrafter vs Disciplines

<I>Men om man nu leker med tanken att jag gör en rollperson i Marvel Superheroes som har fått sina krafter på grund av att en vampyr tuggat på halsen på honom</I> ... <I>får han disciplines istället?</I>

Eller om en person blir en blodsugande vampyr med övermänsklig styrka och flygförmåga genom att ta fram ett blodserum från fladdermöss och injicera sig med det i sitt labb? Har han superkrafter, "blodets kraft" eller Disciplines?
Morbius heter han, fö. Slogs mot Spidde i ett gammal klassisk historia.

Inte att förglömma Blade, som ju är en Marvelfigur från början.

--
Åke
 
Top