Nekromanti Vampire - The Masqerade

Exterus

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
126
Location
Sundsvall
Re: Uppfyller min plikt som gnällspik

Allt är säkert jättedåligt med WoD. Det är säkert världens sämsta rollspelsvärld. Men det struntar jag i. Jag tycker ändå att det är kul att spela, så varför ska jag bry mig?
Jag har fått höra att det är en sund inställning. Jag uppmanar andra att försöka se på saken som mig.

Tokstolle där.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
50% kanske

"Hur stor är då chansen att Botch inträffar med tio tärningar och svårigheten är lika med 6? Dvs 6-10 ger Success. (Byggt på att alla tärningar skall vara mindre än 6 och minst en etta)

Hur ställer man upp den matematiska formeln?"


Har lovat att inte räkna nåt mer ju. Kör man din slantsinglingsvariant är det 50% chans att det blir Botch, det lovar jag. /images/icons/wink.gif
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Re: 50% kanske

YES!!!

/PAX - vill också göra inlägg ibland.
 

userfriendly

Warrior
Joined
3 Dec 2000
Messages
321
Re: Standardlösningar

Eftersom Vampire är politikspel krävs dessa indelningar och
grupperingar. Om vi i vårt samhälle inte haft några
politiska partier skulle vi inte heller haft någon politisk
dialog, och inga demonstranter/vandaler som fick för sig
att åka till Göteborg för att demonstrera/vandalisera.

Låt oss säga att en person mottager en mycket speciell
kyss, en sen och regnig natt någonstans i norra London och
därmed blir vampyr, närmare bestämt Ventrue – inte fan får
han då för sig att börja leva i kloakerna eller att börja
bränna ner husvagnar hejvilt. Nej... eftersom han fostras
med traditioner, som fostrat andra i klanen i tusentals
*hosthost* år, så lever han efter dessa traditioner utan
att tveka (han har juh inte precis något val). Han blir en
stereotyp.

Precis som bönder fostras till bönder och adelsmän till
just adelsmän, fostras denna nyblivne vampyr genom att lära
sig div. discipliner samt etikettens och ekonomins makt.
Ingen frågar honom om han hellre vill agera ledare för en
grupp vandaler eller bli världsbäst på nåt gammalt
arkadspel. Men skulle han få för sig att dra skam över sin
klan (och sekt) genom att t.ex. börja bränna ner husvagnar
hejvilt, är jag säker på att hans beteende inte kommer att
tillåtas särskilt länge.

»Problemet med klanstereotyper är att klanerna är
beskrivna som just stereotyper. Det står hur de förväntas
uppträda, vilka standardfiender de har, standardnature,
standardemeanor, standardåsikter om andra klaner... över
huvud taget så stereotypt det kan bli.«


Är det inte ganska självklart att (låt oss säga) Moderater
och Vänsterpartister har tämligen skilda politiska åsikter,
jag skulle tom. kunna sträcka mig till kalla
dem »standardfiender«. Det är, enligt mig, ganska uppenbart
att nazister och antinazister är »standardfiender« och
dessa grupperingar innebär också att de blir någon slags
stereotyp. Givetvis finns det undantag, men lika lite som
en Ventrue bränner husvagnar, är en nazist för ett
multikulturellt samhälle.

Jag kan inte påstå att jag är något stort fän av
stereotypgrupperingar i rollspel, men eftersom (IMHO)
spelets grundtanke går förlorad om man slopar dessa ger jag
mig till tåls eftersom WW inte valt att lösa problemet på
nåt annat sätt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Politiska inriktningar

"Låt oss säga att en person mottager en mycket speciell
kyss, en sen och regnig natt någonstans i norra London och
därmed blir vampyr, närmare bestämt Ventrue – inte fan får
han då för sig att börja leva i kloakerna eller att börja
bränna ner husvagnar hejvilt. Nej... eftersom han fostras
med traditioner, som fostrat andra i klanen i tusentals
*hosthost* år, så lever han efter dessa traditioner utan
att tveka (han har juh inte precis något val)."


Säg att personen som får kyssen är övertygad vänsteraktivist, rödstrumpa, ligist och dessutom nyss hemkommen från Göteborg. Hon tror verkligen på att systemet måste krossas, att allt jävelskap kommer från en borgarklass som suger ut resten av samhället och har just demonstrerat sin övertygelse genom att hiva gatsten på svensk polis. Ge mig ett enda trovärdigt skäl till att hon skulle sluta tro på det, bara för att hon blivit gnagd i halsen? Tvärtom har jag en stark känsla av att hennes nyvunna förmågor kommer att bli ännu ett vapen i kampen för hennes anarko-syndikalistiska ideal.

"Är det inte ganska självklart att (låt oss säga) Moderater
och Vänsterpartister har tämligen skilda politiska åsikter,
jag skulle tom. kunna sträcka mig till kalla
dem »standardfiender«. Det är, enligt mig, ganska uppenbart
att nazister och antinazister är »standardfiender« och
dessa grupperingar innebär också att de blir någon slags
stereotyp. Givetvis finns det undantag, men lika lite som
en Ventrue bränner husvagnar, är en nazist för ett
multikulturellt samhälle."


Är det också så att dessa bor på standardställen, klär sig på standardsätt, har standardhobbies och standardintressen et cetera? Onej. Individer är flexibla.

"Jag kan inte påstå att jag är något stort fän av
stereotypgrupperingar i rollspel, men eftersom (IMHO)
spelets grundtanke går förlorad om man slopar dessa ger jag mig till tåls eftersom WW inte valt att lösa problemet på
nåt annat sätt."


IMHO så går den inte förlorad. Du missar min poäng: ta bort standardstereotyperna så kommer andra, mer trovärdiga och mer naturliga grupperingar att uppstå. Istället för att bli ventrue för att en ventrue gnager på din hals så blir du ventrue för att du sympatiserar med deras åsikter, och du hejar inte på prinsen av Skövde för att han är Ventrue, utan för att du anser att han har rätt.

Det blir också mer trovärdigt på så sätt att politiken inte blir global - alla ventrue tycker garanterat inte på samma sätt, och de flesta vurmar mer för hemstaden än för nån jefla håla på andra sidan Jorden. Jag har en känsla av att Göran Persson fullständigt skiter i Tony Blair och dennes Labour om ett samarbete med moderaterna kan gynna Sverige och svenska intressen.

IMHO, klanerna i Vampire är till för att vara balla snarare än att användas för att skapa intriger. Intrigerna är en bieffekt av att Mark Rein*Hagen har tagit varje tänkbar ungdomskultur som finns och gjort en odöd kopia av den.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

userfriendly

Warrior
Joined
3 Dec 2000
Messages
321
Re: Politiska inriktningar

»Säg att personen som får kyssen är övertygad
vänsteraktivist, rödstrumpa, ligist och dessutom nyss
hemkommen från Göteborg. Hon tror verkligen på att systemet
måste krossas, att allt jävelskap kommer från en
borgarklass som suger ut resten av samhället och har just
demonstrerat sin övertygelse genom att hiva gatsten på
svensk polis. Ge mig ett enda trovärdigt skäl till att hon
skulle sluta tro på det, bara för att hon blivit gnagd i
halsen? Tvärtom har jag en stark känsla av att hennes
nyvunna förmågor kommer att bli ännu ett vapen i kampen för
hennes anarko-syndikalistiska ideal.«


Jag skulle vilja påstå att denna kyss, och utvecklingen
till vampyr, medför mycket mer än bara faktum; nu är jag
vampyr, jag dricker blod för att leva och tål inte solljus.
Att bli vampyr medför att hela ens syn på kärleken, livet
och universum förändras totalt. Man är inte samma person
som tidigare, efter man fick i sig blod (klanblod) försvann
alla ens normala värderingar. Allt byggs upp på nytt, med
hjälp av de traditioner som hör klanen till...

»Är det också så att dessa bor på standardställen, klär
sig på standardsätt, har standardhobbies och standard-
intressen et cetera? Onej. Individer är flexibla.«


När vi talar om människor; ja. Men nu talar vi om Vampyrer,
som nämts ovan tror jag att omvandligen till vampyr handlar
om mer. Björnar går i ide om vintern, de får inte för sig
att tillbringa denna kalla tid i toppen av ett träd.
Vampyrerna i V:tm handlar mer efter instinkt, inte efter
hjärna...

»IMHO så går den inte förlorad. Du missar min poäng: ta
bort standardstereotyperna så kommer andra, mer trovärdiga
och mer naturliga grupperingar att uppstå. Istället för att
bli ventrue för att en ventrue gnager på din hals så blir
du ventrue för att du sympatiserar med deras åsikter, och
du hejar inte på prinsen av Skövde för att han är Ventrue,
utan för att du anser att han har rätt.«


Din poäng är fullkomligt klar för mig, problemet är att WW
beslutat sig för användning av klaner -- jag påstår inte
att detta är något ypperligt system, men det är det enda
som idag finns tillgängligt. Jag skulle glädjeligen slopa
systemet med klaner OM det fanns ett bättre system. Om du,
herr Sundelin (eller nån annan), tar på sig ansvaret att
bygga om grundstenen i Vampire ska jag med glädje använda
det i min kampanj...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ett exempel på lite intriger

"Jag skulle glädjeligen slopa systemet med klaner OM det fanns ett bättre system. Om du, herr Sundelin (eller nån annan), tar på sig ansvaret att bygga om grundstenen i Vampire ska jag med glädje använda det i min kampanj..."

Ta en titt på Usagi Yojimbo. Utan klaner lyckas man bygga upp en maffig massa konspirationer.

Hela historien börjar någon gång i urtiden med att Japan skapas av diverse kami, och hur Izanami och Izanagi blev föräldrar till de första gudarna över Japan, Amaterasu, Tsuki-yumi och Susano-o - samtliga dessa har en roll att spela i historien.

På toppnivån i nutiden har vi Lord Hikiji som försöker bli shogun, och de Åttas Konspiration som försöker störta shogun och återupprätta kejsarens plats. Unge herr Noriyuki, ledare över Geishu-klanen som står emot Hikiji. Usagis förre länsherre dödades när Hikiji erövrade de norra delarna av Japan.

På lägre nivåer har vi Neko-ninjaklanen som intrigerar mot Komori-ninjaklanen om lord Hikijis gunst, samtidigt som ninjan Kagemaru konspirerar mot Neko-ninjaklanens ledare, Chizu, om kontrollen över klanen. Chizu blev ledare över klanen då hennes bror, Shingen, dog när han stoppade lord Tamakuro från att göra uppror mot shogun med västerländska eldvapen. Både Neko-klanen (då lojala till Hikiji och numera är det inte så säkert) och Geishu deltog i stoppandet av Tamakuros planer mot shogunatet. Chizu försöker dessutom få tag på västerländsk vetenskap, samtidigt som shogunatet gör sitt bästa för att stänga Japan för de utländska barbarerna.

Och som om inte det var nog så har vi Jei, utsänd av gudarna för att rota ut all ondska, och som har fått ett meddelande från gudarna att Usagi är en av de onda...

Allt detta, och mycket mer där till (jag har inte ens nämnt fiskare som konkurrerar, magistrater som försöker driva bort bönder från guldfyndigheter, spelmän, yakuza, ficktjuvar, lönnmördare, prisjägare, laglösa, ett par tre ungdomsförälskelser och en son till Usagi, vars mor gift sig med Usagis värsta rival) är möjligt tack vare avsaknad av stereotypa politiska grupperingar. Istället finns en samling med olika personligheter som har mål och som allierar sig eller förråder varandra allt eftersom omständigheterna kräver och möjligheterna uppstår.

Trots de animorfa rollpersonerna så har jag haft bra mycket mer komplexa - och trovärdiga - konspirationer och intriger i Usagi än vad jag någonsin har sett i Vampire.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

userfriendly

Warrior
Joined
3 Dec 2000
Messages
321
Re: Ett exempel på lite intriger

»Trots de animorfa rollpersonerna så har jag haft bra
mycket mer komplexa - och trovärdiga - konspirationer och
intriger i Usagi än vad jag någonsin har sett i Vampire.«


Hade WW kommit upp med något liknande (och mer passande)
för World of Darkness hade jag blivit överlycklig. Men om
jag nu vill spela vampyr i en spelvärld mycket lik vår
egen, fast där det alltid regnar nattetid 8), hjälper det
knappast att Usagi Yojimbo är ett mycket bättre spel.

Usagi Yojimbo ligger för övrigt på min lista över »snart
köpta rollspel« hur snart vet jag dock inte, jag är juh
faktiskt en fattig student... 8)
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Re: Ett exempel på lite intriger

Det du beskriver verkar inte skilja sig mycket från hanteringen av de klaner, grupperingar och sammanslutningar som används i Vampire. Åtminstone inte på det sätt som jag själv har kört min kampanj.

Byt ut klannamn mot de i Vampire. Shogun mot Prince och ledare mot Elders samt en och annan lös vampyr som försöker leva sitt eget liv (rollpersonens).

Kolla in Chicago By Night där detta finns beskrivet i en mycket bra kampanj och bakgrundsmodul.

Sen har vi även övriga störande moment som lätt kan göra saken lite mer knivig för rollpersonerna. Mystiska magiker och överdrivet nyfikna FBI-agenter. Hunters, Immortals och kyrkans män med spetsiga kors, samt en och annan äldre dam med handväskan full av Desert Eagle. "God damn Cyborgs!!!"

Som sagt, jag tror inte skillnaden är stor. Varken vad gäller Vampire, Usagi, Ad Humanis, Western, DoD eller vad man nu spelar. Grupperingarna finns där. Stora och små. Sen om de är klichéaktiga eller något annat så är det ju fortfarande ett sätt att göra dem mer intressanta.

Spelledar- och Rollpersoner blir ju vad man gör dem till samtidigt som man gärna vill knyta dem till spelvärlden också. Klanerna, Camarilla och Sabbat i Vampires fall.



/PAX - vill också göra inlägg ibland.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Hmm?

Man är inte samma person som tidigare, efter man fick i sig blod (klanblod) försvann alla ens normala värderingar. Allt byggs upp på nytt, med hjälp av de traditioner som hör klanen till...

Säger inte det litet emot hela "åh nej, jag är ett monster, jag har sådan ångest, jag måste döda människor för att överleva"-grunkan?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ett exempel på lite intriger

"Byt ut klannamn mot de i Vampire. Shogun mot Prince och ledare mot Elders samt en och annan lös vampyr som försöker leva sitt eget liv (rollpersonens)."

Skulle inte fungera. Jag skulle bli tvungen att splittra klaner, bygga nya grupperingar, krossa allianser, skapa nya, och framförallt bygga helt nya intrigerande individer som faktiskt har ett vettigt och begripligt mål.

Problemet är inte att Vampires grupperingar är klichéaktiga, utan att de är ansiktslösa och offentliga. Det gör intrigerna låsta. Som någon tidigare nämnt så urartar det väldigt lätt i WoD-trivia. Det förväntas att klan A ska mucka med klan B och klan C, som har ingått en allians med klan D...

Även om individ 1 i klan A skulle vilja göra en pakt med individ 2 i klan B så är det något som inte går eftersom individ 1 till hör klan A och individ 2 tillhör klan B. Frångår man den officiella mallen det minsta så får man genast en kasse brutala messerschmidtar över sig. IMHO, det är precis lika trist som att ge rollpersonerna ett spårvagnsäventyr som tar rollpersonerna från A till G via B, C, D, E och F (och det är faktiskt inte särskilt ovanligt bland WoDare, har jag märkt).

Bryt istället upp grupperingarna och ersätt dem med individer. Det är inte Geishu-klanen som käbblar mot Hikiji-klanen som försöker bli härskare över Japan genom att köra över Tokugawa-[/b]klanen, utan individen unge herr Noriyuki Geishu som kämpar mot individen lord Hikiji, som försöker norpa shogunatet från individen Ieyasu Tokugawa. Du får ett ansikte på de olika fraktionerna och en långt mycket större flexibilitet.

Jag kan nämna hur många exempel på intriger som helst, men i samtliga fall så är den springande punkten att var och en av alla grupperingar i Usagi leds av en individ. De är inte en ansiktslös massa som förväntas ha utseende, agerande och politisk åskådning enligt Clanbook Whatever.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
Re: Standardlösningar

"<EM>Står det inte i reglerna kommer regeltjafset under spelmötet istället.</EM>"
Står inte regeln i regelboken kan inte spelarna regeln. SL hittar på en och det är bra så.. Regeltjafs ger minus och dålig stämning.

<B>Krille</B>. Du kanske glömmer att det är "roleplaying" man ska syssla med, inte "ruleplaying". Kommer ihåg att du försökte "läxa upp" mig för några veckor sen att hur bra karaktär man har inte har nån betydelse, bara man har en bra personlighet. Är det inte likadant för tärningssystem? Visst kan det vara skönt att veta att man har en rimlig chans men med enkel logik kan man lista ut hur bra chans man har (om SL säger TN). Enkelhet och snabbhet är två saker jag iaf kräver av ett system, vilket Vampire och BRP har.

Vidare rasers (ø vampyrers) indelning av personlighet. Kan hålla med MEN olika grupper utav individer söker sig till olika grupper av klaner. Man inviger (kanske) inte en datanörd i Brujah t.ex. Vampyrer i samma klan har samma ideologi (kanske inte riktigt <EM>det</EM> ordet jag vill använda) men inte samma personligheter.

/[color:green]Han</font color=green> som tycker att Vampire är i 1:a hand ett intrigrollspel (kan göras till action el. skräck.. Vicket som)
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Re: Ett exempel på lite intriger

Det är ju en tolkning som varje SL får stå för och du har uppenbarligen din av Vampire.

I Chicago By Night är "intrigerna" mycket mer klanlösa och grupperingarna sker över klangränserna. Det är min åsikt åtminstone.

Det är mycket möjligt att andra SL använder klanerna som lagen i någon slags Premier Legue där bästa klanen vinnen ligan och får regera men så har jag aldrig kört min kampanj. Speciellt inte då jag hade fem rollpersoner från olika klaner.

Alltså gör man en kampanj som bygger på andra ingredienser och din version av Usagi stämmer in på det sätt jag kör min Vampirekampanj.

PAX - rekommenderar boken Dödsdömd av Joseph R. Garber
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Standardlösningar

"Du kanske glömmer att det är "roleplaying" man ska syssla med, inte "ruleplaying". "

Vill du på allvar försöka banka i mig att du aldrig har varit skitsur på din spelledare för att han inte följer reglerna alternativt är så jävla stenkorkad att han inte vet hur verkligheten uppför mig så ska jag rekommendera dig till Vatikanen för en helgongloria.

Det uppstår alltid meningsskiljaktigheter om verklighetens natur, speciellt om den på något sätt ska påverka det man sysslar med. Meningsskiljaktigheter luftas. Finns det någon form av regelkod så är det enklare att vara rättvis nu och se över regeln sen, än om det inte finns det. Det är det som regler i rollspel är till för. Tack vare att de finns så hjälper de spelledaren att hålla ordning. För att dra saken till sin spets, det är precis det som regler är till för: hålla ordning på spelledare, spelare etc, så att gänget tillsammans kan skapa en story under ordnade former.

"Man inviger (kanske) inte en datanörd i Brujah t.ex. Vampyrer i samma klan har samma ideologi (kanske inte riktigt det ordet jag vill använda) men inte samma personligheter."

Varför inte? Han är ju så jefla sööööööt, den där nörden med sin lätt simmiga blick... åsså har han ju dissassemblerat Windows så han vet vartenda säkerhetshål i Win2KServer, så då blir han ju en resurs om Brujah någon gång skulle få för sig att använda logiskt våld istället för fysiskt, och slänga en digital tegelsten i AOLs DNSer och därmed kvadda halva Tremeres digitala informationsnätverk...

Poäng: ser man människor som något annat än summan av sin ideologi och klädkultur, utan som individer med individuella kunskaper, och ser man vampyrer som individer som kan få helt egna känslor för andra individer, så ser man orimligheten i Vampires klaner givet hur de antas fungera.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ett exempel på lite intriger

"Alltså gör man en kampanj som bygger på andra ingredienser och din version av Usagi stämmer in på det sätt jag kör min Vampirekampanj."

Alltså är klanerna (och klanböckerna) slöseri med trycksvärta.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Re: Ett exempel på lite intriger

Nej, eftersom många finner nytta av dem.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Uppfyller min plikt som gnällspik

Håller med glöm inte de ständiga påstånde att personlig ångest är lika med skräck..
*suck* skräck spel tja i och för sig att gå igenom tonåren IGEN skulle nog kunna klassas som skräck senario för de flesta *ler*


*hmm* gå igenom tonåren IGEN.. tja hade jag vetat vad jag VET idag och hade jag kunnat det jag KAN IDAG uj på en sekund och uj va bra betyg jag hade skaffat mig samt en del annat jag hade gjort kraftigt annorlunda..

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

thRaWn

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
5
Re: Ångest?

:Det är därför det inte funkar för mig... Det är irrationellt och konstigt. Om man måste dricka blod för att överleva så har man ju ett val: är det för hemskt att döda folk för att leva så kan man ju ta livet av sig, annars är det bara dricka, le och fösöka hålla antalet vampisar till ett minimum.

En av mina viktigaste frågor som jag ställer till mina spelare när de gör sin karaktär är varför dem inte just har tagit självmord... En av dem i Camarilla måste ha någon drivkraft, något mål eller nåt liknande. Sedan beror det ju också på vad de tror, om det är en förbannelse eller uppvaknande eller dylikt. Sedan finns ju alltid karaktärer som tror att de kan bli människor igen, eller dem som vill skydda sin familj, eller som jag har nu: en karaktär som lever enbart för kicken han får när han dricker blod.
 

userfriendly

Warrior
Joined
3 Dec 2000
Messages
321
Re: Hmm?

»Säger inte det litet emot hela "åh nej, jag är ett
monster, jag har sådan ångest, jag måste döda människor för
att överleva"-grunkan?«


De vampyrer som tillhör Camarilla är fostrade till att tro
att mord är fel, eftersom de känner ett behov att smälta
in i människosamhället. Sabbat däremot försöker, som du
säkert vet, rida sin inre best istället för undvika den...
och jag tror knappast att många av dem känner skam.
 

thRaWn

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
5
Re: Blir lite nyfiken

Jag funderar alltid speciellt mycket när jag gör vampire äventyr eftersom det på det sättet som jag spelar måste innehålla moral, ångest och/eller skräck. Intrigerna hamnar ändå i centrum men den "psykologiska skräcken" finns alltid med. Allting som rp:na gör ska vara påverkat av det dem är och deras synpunkter.
Sedan är det också mycket viktigt att jakten inte bara blir typ "jag sticker ut på gatan och suger blod av en knarkare" utan mer utförligt.
Låt det gärna ta väldigt lång tid, bara det inte gör det andra spelarna otåliga.
Känslor och tankar går dock före intriger och action hela tiden.
Vi har bara spelat 2 strider under våra 6 spelomgångar...

Jag kommer snart att sätta upp en sida till våran förening om någon är intresserad med litet om den nuvarande kanpanjen och våra spelare.
 
Top