Nekromanti Vampire - The Masqerade

fjälluggla

Veteran
Joined
23 Apr 2001
Messages
14
Re: Superkrafter vs Disciplines

"Men om man nu leker med tanken att jag gör en rollperson i Marvel Superheroes som har fått sina krafter på grund av att en vampyr tuggat på halsen på honom..."
Blade. Morbius. Dracula. Du behöver inte leka.

Och i WoD kan man få krafter genom Kains blod, Gåvor från Gaia och resten av andepanteonet, genom att vara en Uppväckt och skriva om naturlagarna, genom att vara död, genom att manifestera människornas fantasi och skaparkraft samt genom att Herald gör något jag inte fattat för att jag inte läst Hunter än. I alla fallen har det precis samma funktion: de är krafter som gör din RP mycket mäktigare än alla vanliga dödliga. Det har samma tematiska funktion i berättandet som magi i mycken fantasy och i allt superhjältande, men liknar mer det andra eftersom _alla_ rollpersoner i WoD, tom de förment "mänskliga" Hunters har paranormala förmågor.

I Werewolf 1st ed fanns det tom ett förslag om alternativa kampanjer som gick ut på att ens Garou-PCs betedde sig som arketypiska superhjältar ("Det är en jättelik dammråtta!" "Det är en förvuxen dobermanpinscher!" "Nej, det är Vargmannen!") - vilket jag tycker låter som en fullt möjlig kampanj.

hoho
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
*SUCK*

"Gissa vilka disciplines som vampyrkobolder letar upp?"

Tja, jag spelar inte med kobolder, trodde inte att du gjorde det heller.

"...rollperson i Marvel Superheroes som har fått sina krafter på grund av att en vampyr tuggat på halsen ..."

Moebius, kanske? /images/icons/wink.gif

"...får han disciplines istället?"

Förmodligen inte, eftersom du spelar Marvel Superheroes.




Har jag inte skrivit nog med inlägg för att bli Webchef snart? - Axel
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Kort sagt...

"Förmodligen inte, eftersom du spelar Marvel Superheroes."

Det vill säga, enda skillnaden mellan disciplines och superkrafter är rollspelets namn. Bra, då vet vi det. Då ska jag sluta tjôta om färdigheter i Vampire, eftersom det uppenbarligen inte är samma sak som skills. /images/icons/wink.gif

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Enormt OT

"Så vad är det som är så hemskt med den?"

Ska undvika att starta en debatt i stil med att "TORG är såhär och de som spelar TORG är på det här sättet". Skickar därför mina åsikter om TORG privat till dig.

"Jopp, i kraftigt förenklad form."

Har nog aldrig varit inne på Eonsidan, men jag antar att du där spyr galla över antalet tärningar och tiden det tar att räkna ihop dem i samma utsträckning som du gör angående Vampire. Eller antar jag fel?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Enormt OT

"Har nog aldrig varit inne på Eonsidan, men jag antar att du där spyr galla över antalet tärningar och tiden det tar att räkna ihop dem i samma utsträckning som du gör angående Vampire. Eller antar jag fel?"

Nu sitter jag mest som support vad gäller världen och vissa regelavsnitt, men en del regler (i synnerhet skadesystemet) har hamnat i vedklyven förut, medan andra försvarats med näbbar och klor.

Sen finns det en liten skillnad i förutsättning mellan Eon och Vampire. Eon förväntas att vara detaljerat, och därmed är ett segt regelsystem mer ursäktligt. Vampire förväntas att inte vara detaljerat, så där är ett segt regelsystem bra mycket mindre ursäktligt.

Sen, som det heter, "den som ropar i skogen får svar". Fråga mig inte om bristerna i Vampire, för då sjunger jag mer än gärna. /images/icons/wink.gif

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
G

Guest

Guest
Nu ska jag slå dig på fingrarna

"Mmm, ungefär som att ha 31 i svärd gällande DoD. Då är man också superhjälte, men det går ju att spela iallafall eftersom det faller inom spelvärldens ramar. Det gör det även i Vampire."

På vilket sätt är man super hjälte om man har FV 31 i svärd ?

... Doedinan som förövrigt inte tycker om bönder, -"Dom borde av skaffas"
 

doset

Veteran
Joined
2 Jan 2001
Messages
17
Re: The Handbook Anthology (väldigt OT)

Hördudu.. THA är fanimig det roligaste som någonsin tryckts mellan ett par pärmar. har skrattat mig till kramp och tårar i över ett år nu och kan fortfarande inte lägga den ifrån mig!

önskar det funnes mer...

*Demum Veniunt Porci*
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: The Handbook Anthology (väldigt OT)

<I>Hördudu.. THA är fanimig det roligaste som någonsin tryckts mellan ett par pärmar.</I>

Um, tackar. (-:

<I>önskar det funnes mer...</I>

Lite finns det väl iofs... En del är jox på vandring som vi håller på och försöker spåra upp, en del har aldrig tryckts men dyker kanske upp nånstans sen.

--
Åke
 

Rach

Veteran
Joined
12 Sep 2000
Messages
131
Location
Stockholm
Jag tycker att du absolut ska köpa Vamipre. Men det beror lite på din spel grupp, hur de spelar o.s.v. För som det låter på namnet så låter det tycker iaf jag väldigt blodigt och bissart, men det är det inte. Det är de som gör hela rollspelet bra. Man SPELAR verkerligen, inte bara slafsa slafsa (men det beror på SL). I början när jag och min grupp spelade rollspelet så spelade vi just i "slafsa slafsa" stilen, men då har man inte försått charmen med vampire. För om man har rätt sl så blir det inte blodsbad utan ett fin rollspelande där spelarna kommer in i sina karaktärer, vilket är kul som sl

//Även de onda kan vinna, Rach
 

Pontus Löf

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
176
Location
Stockholm
Jaha

Jag tror alla på detta forum förstått att du ogillar rollspelet Vampire. Varför behöver du älta det? Det är ju inte särskilt konstruktivt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Konsumentrådgivning

"Jag tror alla på detta forum förstått att du ogillar rollspelet Vampire. Varför behöver du älta det? Det är ju inte särskilt konstruktivt."

I det här fallet som konsumentrådgivning. Personen som startade frågan ville veta om Vampire var värt pengarna. Hade jag hållit tyst så hade han garanterat bara fått höra lovord. Eftersom det finns avvikande åsikter så anser i alla fall jag att han bör få höra andra sidan av myntet också. Allt annat vore faktiskt ohederligt.

Sen finns det ju en risk att man lyckas omvända någon av de förtappade själarna också... /images/icons/wink.gif

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Re: Konsumentrådgivning

Mmm, där har du iofs rätt. Det är inte kul att vara omgiven av "ja-sägare".

Har jag inte skrivit nog med inlägg för att bli Webchef snart? - Axel
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Det gick ju bra...

Har man FV 31 i sitt vapen kan man avrätta väldigt många varje stridsrunda/handling. Ungefär som Wolverine, ja?

Har jag inte skrivit nog med inlägg för att bli Webchef snart? - Axel
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
...

Klart att det inte är samma sak. Verkar ju märkligt att ha samma namn på olika barn i samma familj. /images/icons/tongue.gif

Har jag inte skrivit nog med inlägg för att bli Webchef snart? - Axel
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Snorbra men inte övernaturlig

"Har man FV 31 i sitt vapen kan man avrätta väldigt många varje stridsrunda/handling. Ungefär som Wolverine, ja?"

Eller ungefär som Miyamoto Musashi, eller Rikard Lejonhjärta i romanen Ivanhoe, eller William the Marshal, eller riddar Roland, eller Parsifal, eller Lancelot du Lac, eller Itto Ogami, eller Joe/Manco/Blondie/Mannen utan namn, eller en hel massa av litteraturens snorbra men inte övernaturliga hjältar.

Det går att vara snorbra utan att vara övernaturlig, och det är det som FV 31 motsvarar.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Jag äger dig...

"Exakt hur kan Fortitude och Obtenebration öka tärningspölen till tio och över?"

Du gör mig ledsen. Har man lite rustning och 5 i Stamina och Fortitude får man soaka med mer än 10 tärningar, men detta är ju, som jag redan sagt, extremt. Man kan ju också ha maximalt med rustning (heltäckande kevlarrustning, soak 4) och 2 i Fortitude...

Med Obtenebration 1 kan man få 11 i antingen Attribute+Stealth-slag eller Attribute+Intimidation-slag. Då måste man förstås ha 5 i både Attribute och Ability från början. Behöver jag nämna att detta är extremt? Med 4:an får man ju lite mer plus i alla (?) Physical.

"Hulken måtte bli grön av avund."

Nja, han har ju 35 i Potence. Jag tror inte att han bryr sig. /images/icons/wink.gif

"Är inte Spiddes sjätte sinne lite fetare än så, förresten?"

Tja, man kan ju räkna det som att han har 10 i Auspex, men han kan bara "använda" 1:an. Nöjd? /images/icons/smile.gif

"Jo, med bieffekten att det är nästan omöjligt..."

Tja, det är ju ungefär som i DoD. Har man inte 19 i Klättra är det mycket möjligt att man inte vågar klättra ned från ett träd. Det är ju också lite sjukt.





Har jag inte skrivit nog med inlägg för att bli Webchef snart? - Axel
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Helt ovidkommande:

<I>Vad har Dracula med Marvel att göra?</I>

Marvel ger ut (har gett ut?) en serietidning med den gode greven - både han och Frankensteins monster finns i Marvel Universe.

--
Åke
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Jaha?

Men vem har pratat om något övernaturligt? Mutanter är väldigt naturliga, liksom Heskir (Doedinans barbar som har 36 i bastardsvärd).

Har jag inte skrivit nog med inlägg för att bli Webchef snart? - Axel
 
Top