Nekromanti Vampire - The Masqerade

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Re: Det är exakt raka motsatsen till det du säger!

Det jag menar är att man är absurdt duktig om man har FV 31 och att väldigt få kan ha de förutsättningar som krävs för att uppnå ett så högt värde.

Det är ju inte speciellt många som har blivit bitna av en radioaktiv spindel, eller hur?

-HNIC-
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Hårklyverier.

"Björn Borg hade mindre FV än 31 i Tennis då han var som bäst?"

Han kunde alltså dela upp och spela mot tre på samma gång? /images/icons/laugh.gif

"Är han en superhjälte?"

Nej, men hur många har genom historien haft Tennis 31? Inte så jävla många, kan jag tänka mig.

Det jag menade med att man blir en superhjälte om man har FV 31 är att vanligt folk i DoD (bönder, köpmän, vem fan som helst) som ser store Heskir (Bastardsvärd 36, han har dessutom två st.) slakta sex rånare på ett en halv sekund skulle nog bli lika förvånade som du och jag om vi såg någon kasta bilar omkring sig.

(OT - Sjukt att ni gaddar ihop er mot mig. Jag ska ta en cigg, sedan kommer jag tillbaka. Jag slutar inte förrens 07.00, så jag ska nog knäcka er /images/icons/wink.gif)



-HNIC-
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Det är exakt raka motsatsen till det du säger!

<I>Det jag menar är att man är absurdt duktig om man har FV 31 och att väldigt få kan ha de förutsättningar som krävs för att uppnå ett så högt värde.</I>

Man kanske är <I>ovanlig</I>, men man är knappast <I>övermänsklig</I>; för att ta Krilles Björn Borg-exempel, idrottsmännen i OS är duktiga men de har faen inte superkrafter.

De "förutsättningar" som superkrafter kräver är saker som naturliga människor överhuvudtaget inte har i verkligheten - ens kropp består av supertäta molekyler, ens blodkroppar genererar kvantorganisk gammastrålning eller whatever. Eller en vampyr kom och bet en.

<I>Det är ju inte speciellt många som har blivit bitna av en radioaktiv spindel, eller hur?</I>

Nä - men det är just sådant som man får superkrafter av.

--
Åke
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
OK, men...

Kan du då förklara för mig varför t.ex duktiga atleter hyllas som hjältar och gudar bland de riktigt sportintresserade? Vilka är det som har fel, vi eller dom?

-HNIC-
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: OK, men...

<I>Kan du då förklara för mig varför t.ex duktiga atleter hyllas som hjältar och gudar bland de riktigt sportintresserade?</I>

För att de är duktiga, och för att vissa supporters är rätt fanatiska sportnördar.

--
Åke
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Jag vet inte det, jag...

Tänk om någon av idrottsmännen inte bara har övermänsklig fysik, utan även kan styra folks tankar? Det är kanske bara en del i planen att ta över jorden? /images/icons/laugh.gif

Skämt åsido, jag ger mig. Tyck du som du vill, men jag tycker fortfarande att det är sjukt att ha FV 31, även om det gäller Sova eller Äta.

-HNIC-
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Jag vet inte det, jag...

De kanske inte bara har övermänsklig fysik, utan även kraften att påverka folks känslor? Det är förmodligen del i någon ond plan om världsherravälde... /images/icons/laugh.gif

Nåja, skämt åsido, jag ger mig. Tyck som du vill, men jag tycker fortfarande att det är sjukt att ha FV 31, även om det gäller Sova eller Äta. /images/icons/tongue.gif

-HNIC-
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Stämning, för satan.

"Samma skit, olika namn, IMHO."

Visst, det ÄR samma skit eftersom de gör exakt samma sak, men olika namn används för att inte skapa felaktiga associationer. Börjar man prata om "superkrafter" under ett spelmöte börjar folk tänka på Marvel, och det sista man behöver i huvudet när man ska föreställa sig mörka, mystiska vampyrer är bilder av Hulken och Spindelmannen. Skillnaden ligger i stämningen, som disciplinernas bakgrund och namn används för att etablera.

Så visst, man kan ju kalla dem gärna för superkrafter, men den spelare som gör det under ett Vampire-spelmöte under MIN regim åker fanimig ut (tja, han kanske kan få en liten reprimand först).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Krille går på nät

"Han kunde alltså dela upp och spela mot tre på samma gång?"

Tre stycken knattar med FV 10? Jajjemen! Det är ju bara ball, juh!

Tre stycken MacEnroe med FV 29? Nepp. Inte en suck. Han är tvungen att ta en MacEnroe åt gången.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Tja...

"Jag antog att det var något som gjorde att man inte kunde ha alltför mycket i t.ex. Värja om man bara hade 8 i Smi. I DoD får man ju högre BC ju högre värde man har i Grundegenskapen, men det finns ändå inget tak."

Det finns en sekundär effekt som få tänker på, och det är att det totala engagemanget varierar. En person med BC 4 behöver inte lägga ner lika mycket tid och energi på att bli bra på värja jämfört med en person med BC 1. Denna skillnad kan mätas i Erf.

Ser man erfarenhet (motsv) som ett mått på hur mycket tid, engagemang och energi som man kan lägga ner på träning av en viss sak så ser jag faktiskt inget som helst hinder för att det inte skulle kunna finnas något tak på färdigheter över huvud taget.

Dessutom, i de flesta system så kommer man så småningom till en gräns då man inte har lust att förbättra en färdighet. Man har så snorhögt i den redan, förbättringen blir procentuellt sett liten och kostnaden är ofta progressiv. Detta ger en dubbel progressivitet i förbättringskostnaden: först ökar kostnaden med nivån, och sedan minskar resultatet med nivån.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Snobbism, för fan!

"Skillnaden ligger i stämningen, som disciplinernas bakgrund och namn används för att etablera."

Heh! Personligen tycker jag att det är skitlöjligt med alla obegripliga Discipline-namn. Det känns verkligen som att någon konstruktör hittat en engelsk ordbok från 1860 och letat upp de absolut mest krångliga orden för att sätta på namn på något som bättre kunde beskrivas som "Tål jefligt mycket stryk". Detta dessutom av samma företag som skrev Hôl, rollspelet med färdigheter som "Use hard things to hit soft things that scream and bleed".

Nä, disciplines är, IMHO, superkrafter med snobbism. Och den spelare som inte har tillräckligt stor distans till spelet för att inse detta och framförallt tolerera det åker definitivt ut ur min spelgrupp. Utan reprimand.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: OK...

"Men vad är då "normalt"?"

Det som en människa kan göra med enbart muskelkraft, intelligens, smidighet och hård träning, utan hjälp av halsgnagning, dopp i industriavfall, radioaktiv strålning levererad direkt eller genom ilskna små djur, genetisk mutation eller supertekniska rustningar.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Krille, din smygis...

”Nä, disciplines är, IMHO, superkrafter med snobbism. Och den spelare som inte har tillräckligt stor distans till spelet för att inse detta och framförallt tolerera det åker definitivt ut ur min spelgrupp. Utan reprimand.”

Med ”spelet” syftar du uppenbarligen på Vampire. Utifrån detta finns det två tolkningar:
*Antingen lirar alltså du och gänget Vampire (snacka om smyglirare! /images/icons/smile.gif), och har distans till det. I så fall kan jag tipsa om att ni släpper lite på distansen så blir det säkert skojigare än vad du verkar ha tyckt att det varit hittills.
*Alternativt så spelar ni inte Vampire, men ni har ändå som krav att man måste ha distans till Vampire för att få vara med i spelgruppen, oavsett vad ni spelar för spel. I så fall kan du väl berätta hur de andra reglerna lyder, de måste ju vara ganska många eftersom distans till Vampire låter som ett rätt underordnat krav när man spelar andra spel... /images/icons/wink.gif
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ta en livlina

"Med ”spelet” syftar du uppenbarligen på Vampire."

Egentligen syftar jag på vilket spel som helst. Men i just fallet med Vampire så blir det något man kan stå ut med om man bara har en kasse distans. Problemet är att en massa fanatiska WoDare och hobbygåffare inte har det.

Och faktum är att distans är ett krav i mina spelgrupper, men det är definitivt inte begränsat till Vampire, utan snarare det aktuella spelet som vi spelar. Står inte spelarna ut med att vi då och då kallar Kraften i Star Wars för Forsen och gör fåniga Skywalker-aktiga gester för att få tag på cola-flaskan utom räckhåll så har de bara att lida eller pallra sig iväg.

Kalla min inställning för snobbism om ni vill (för det är det, faktiskt), men jag står bara inte ut med överpretentiösa snobbar.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Ta en livlina

"Men i just fallet med Vampire så blir det något man kan stå ut med om man bara har en kasse distans. Problemet är att en massa fanatiska WoDare och hobbygåffare inte har det."

Men eftersom de som du kallar fanatiska WoDare och hobbygåffare som inte har distans till spelet uppenbarligen uppskattar Vampire mycket mer än dig som har distans så tyder väl det på att brist på distans är något positivt?

Eller menar du att andras brist på distans skulle utgöra ett problem för dig, även om du inte spelar med dem?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
You're a vampire? I've got a life!

"Men eftersom de som du kallar fanatiska WoDare och hobbygåffare som inte har distans till spelet uppenbarligen uppskattar Vampire mycket mer än dig som har distans så tyder väl det på att brist på distans är något positivt?"

Vetefaen. Om ett spel, en TV-serie eller en film kräver att man ska ta det på dödligt allvar för att det ska uppskattas och man faktiskt gör det så bör man i högsta grad skaffa sig ett liv. Då är man mer socialt ufo än vad jag är.

De få gånger som jag har uppskattat Vampire har varit i gäng som har haft den distansen. Det samma gäller för övrigt AD&D, ett annat av mina favorithatobjekt.

"Eller menar du att andras brist på distans skulle utgöra ett problem för dig, även om du inte spelar med dem?"

Det gäller nog rent generellt: jag har lika svårt med fanatiska trekkies, gåffare, headbangare, lajvare, Fivers, Star Wars-nördar et cetera som jag har för fanatiska WoDare, vare sig jag spelar med dem eller tar en öl på Husaren med dem.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Ta en livlina

"Men i just fallet med Vampire så blir det något man kan stå ut med om man bara har en kasse distans."

Varför just Vampire?

"Och faktum är att distans är ett krav i mina spelgrupper, men det är definitivt inte begränsat till Vampire, utan snarare det aktuella spelet som vi spelar."

Är inte seriositet också ett krav i din spelgrupp? Skulle det inte till exempel vara svårt att upprätta den här "sense of wonder" du talat om ibland om skämten ständigt haglade över spelbordet? Jag menar, skulle stjärnkryssaren i början av Star Wars IV ha en smilie målad på däcket så skulle den antagligen verka mer skrattretande än imponerande.

Visst måste det finnas lite humor också, men det går lättare att skämta i glättigare spel som Star Wars än spel som eftersträvar en mörkare stämning som Vampire... och skulle någonting som nämns i stort sett varje session som disciplinerna heta "superkrafter" är det större risk att folk får fel associationer.

"...jag står bara inte ut med överpretentiösa snobbar."

Det gör inte jag heller, men jag står lika lite ut med lustikurrar som inte kan låta bli att rita kukar på rollformulären eller berätta om dagens Seinfeld mitt i en action-scen.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ta en livlina

"Varför just Vampire?"

Därför att Vampire är ett av de få spel som saknar självdistans i första rummet. I (så gott som) alla övriga spel får man distansen inbyggd. Det är också därför som jag uppskattar Changeling och Werewolf framför Vampire - de har distansen inbyggd.

"Är inte seriositet också ett krav i din spelgrupp?"

Skilj på "seriöst" och "humorbefriat". Det är inte samma sak. Skilj också på "talspråk" och "stämning". Stämningen skapas inne i huvudet efter att en massa ovidkommande saker som vardagsrummet, småsyskon, telefoner och lokal terminologi filtrerats bort. Skilj slutligen på "totalt corny" och "humoristiskt". Humor lättar upp. Totalt corny är ansträngande.

Spelar man Star Wars med en person med världens breaste väschöttska så låter det totalt knas, bra mycket värre än att kalla "disciplines" för "superkrafter". Tänk dig själv, en i övrigt bra imitation av Vaders mörka väsande röst, fast den mullrar fram "Dä få du säe te Käjsarn själv nä ha'kömer". Likförbannat låter man inte detta störa stämningen - det filtreras på nåt ämlans sätt innan det kommer till övre stämningscentrat i bakre hjärnbarken (eller nåt).

En Star Destroyer med en smiley på är corny. En väschötte i rollen som Vader får man stå ut med - jag kan för fan inte begära att han ska gå på talterapi innan han kommer in i gruppen. Och kan man stå ut med väschöttska (eller skeunska, eller nårrlännska, eller finnlannssvännska eller ståkkhålmska) så kan man fanimej stå ut med superkrafter istället för disciplines och Forsen istället för Kraften.

"Det gör inte jag heller, men jag står lika lite ut med lustikurrar som inte kan låta bli att rita kukar på rollformulären eller berätta om dagens Seinfeld mitt i en action-scen."

Då har vi något gemensamt i alla fall. Kukarna bryr jag mig dock inte om, bara jag slipper se dem, men Seinfeld-återberättaren lär få en utvisning.

Blanda inte ihop "humor" med "störande element".

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Varför ha superkrafter då?

Börjar man prata om "superkrafter" under ett spelmöte börjar folk tänka på Marvel, och det sista man behöver i huvudet när man ska föreställa sig mörka, mystiska vampyrer är bilder av Hulken och Spindelmannen.

Då kan man fråga sig varför vampyrerna prompt skall _ha_ så mycket superkrafter. Det är rätt svårt att uppnå mörk mystik om alla har plockat X pluppar superkrafter från en lista alla känner till...

Jag skulle föredra det om vampyrerna var mer som de är i Buffy. Neonates får då en rad förmågor som en direkt följd av att de blivit vampyrer (starkare, tåligare o.s.v) men de kommer inte få så mycket _fler_ superkrafter med tiden utan de krafter de redan har kommer finslipas och stärkas. Vissa vampyrer som levt länge kan skaffa sig nya möjligheter men det är snarare i form av kompetens, erfarenhet och kontakter.

Detta skulle ge en värld där man är tvungen att koncentrera sig på folks karaktärer snarare än vilka dicipliner de har. Dessutom skulle man kunna kalla superkrafter för vad de är utan att krossa folks illusioner om coolhet.

Så visst, man kan ju kalla dem gärna för superkrafter, men den spelare som gör det under ett Vampire-spelmöte under MIN regim åker fanimig ut (tja, han kanske kan få en liten reprimand först).

Det känns som att behandla symptomen snarare än källan till problemet.
 
Top