Nekromanti Vampire - The Masqerade

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Du tänker i erf.

I DoD och de flesta andra rollspel kan man ha skyhöga FV:n, så länge man tjänar ihop tillräckligt med erf., vilket är ganska lätt att göra. I verkligheten funkar det inte så. Man kan inte förvänta sig att bli läkare bara för att man tittar på 1000 avsnitt av Cityakuten.

-HNIC-
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Nej, det går verkligen inte!

Då skulle de ju inte vara lika mäktiga. Eftersom det "bara" finns ca. 1 vampyr/100000 människor, så skulle de ju vara i ganska kraftigt underläge utan sina Disciplines.

-HNIC-
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Re: Det är ju det jag säger.

"...förmodligen stiger hans SMI i processen..."

Vi snackar DoD nu. Det går inte att höja ett skit utan hjältepoäng, vilket också är extremt sjukt.

"...så lär personen med SMI 16 inte få FV 31, utan FV 33 eller något sådant."

Förmodligen, men verkar det inte det minsta märkligt att man kan vara proffs med värjan och klumpeduns till vardags?

-HNIC-
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Déja vu...

Täckte vi inte allt sådant här i "off-debatten"? Jag håller med er båda, kukar och Seinfeld har väldigt lite med rollspel att göra (och det är numera åtgärdat inom vår spelgrupp), men lite hederligt bajssnack skadar aldrig.

-HNIC-
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
...

Jag tror att Krille menade att spelledare överlag (inklusive "storytellers") har en tendens att sabba för spelarna när det inte passar in ordentligt. "Stårytellare" var nog bara för att göra det lite familjärt, så ta inte åt dig. /images/icons/smile.gif

Jag vet hur man fixar jättemånga vampyrer samtidigt, men jag säger inget. Det är en klanhemlighet... /images/icons/wink.gif

-HNIC-
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Ha, Girov lobbar över Krille!

Men faktum kvarstår, det krävs mer än träning och engagemang för att bli "31-bra". Man måste ha något som jag aldrig stött på i rollspel, talang. Apropå MacEnroe, den killen hade lätt över 40 i både Fetlacka och Skrika På Domare. /images/icons/laugh.gif

-HNIC-<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Elder Girov on 2001-07-11 00:36.</EM></FONT></P>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Det går ju inte...

De skulle snarare vara tvugna att just manipulera och konspirera snarare än att bara slå folk i huvudet (bildligt talat) mer valfri superkraft. WoDs vampyrer _behöver_ inte manipulera eller konspirera; de kan styra och beordra.
 
G

Guest

Guest
Du har fel

Man är inte en SUPERhjälte för det och man har inga som hälst likheter med wolverin ...

... Doedinan som förövrigt inte tycker om bönder, -"Dom borde avskaffas"
 
G

Guest

Guest
Ja sa ju det

Jag sa ju till dig att du inte skulle dra in DoD för då skulle du förmodligen få på nötten och titta hur det gick :)

... Doedinan som förövrigt inte tycker om bönder, -"Dom borde avskaffas"
 
G

Guest

Guest
Björn Borg ?! [OT]

Björn B. hade aldrig fv 31 i spela tenis, möjligen 31 i gå-runt -med-en-löjlig-fresyr. :gremsmile:

... Doedinan som förövrigt inte tycker om bönder, -"Dom borde avskaffas"
 
G

Guest

Guest
OJ oj [OT]

När tycker du att man kommer till den gränsen när man inte vill ha mer, för att man redan har snor högt.
Heskir har 36 i svärd han vill ha mer t.ex

... Doedinan som förövrigt inte tycker om bönder, -"Dom borde avskaffas"
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: humor är bra

"Star Wars är t.ex fullt med saker som att Han och Leia gnabbas med varandra, dumma översättardroider som trivs med att spela gud för nallebjörnar o.s.v..."

Och dessa saker dyker inte upp i några dramatiska scener. R2D2 står inte i bakgrunden och blippar när Vader förklarar för en stympad Luke att han är hans far. C3PO är inte där och redo att skjuta in ett "Oh dear" när Vader förråder kejsaren. Ett ord som "discipliner" är däremot alltid där och om det hette "superhjälteförmåga" kan det pajja laddade scener. Det har väl inte så mycket med humor att göra, jag kanske spårade ur lite i mitt tidigare inlägg, utan mer med störande associationer.

Discipliner kan ju användas som en stämningsskapare också och beskrivas som något hemskt istället för något fantastiskt. Använder du Dominate på någon rör han sig ryckigt och viljelöst som en marionettdocka. Presence får folk att slänga sig framför dina fötter i ömkansvärd vördnad. Med Auspex känner du ditt offers hjärtas dunkande och ser hur ådrorna framträder innanför huden för dina rovdjursögon. Att beskriva någonting så och sedan kalla det för "superkrafter" känns nästan kätterskt.

"Det funkar bra som kontrast mot det hemska och för att göra folk mänskligare."

Jag håller med, men jag ser det nödvändigt främst därför att det låter folk lätta på trycket mellan de "laddade" scenerna.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Varför ha superkrafter då?

"Då kan man fråga sig varför vampyrerna prompt skall _ha_ så mycket superkrafter. Det är rätt svårt att uppnå mörk mystik om alla har plockat X pluppar superkrafter från en lista alla känner till..."

Har de så mycket superkrafter då? Är tre pluppar verkligen så mycket? Man blir inte sådär Hulken-stark om man inte är Äldste och att ge sig in på DEN arenan är (IMHO) mycket vanskligt. Se mitt nedanstående inlägg om hur man kan förhöja stämningen med discipliner.

"Jag skulle föredra det om vampyrerna var mer som de är i Buffy. Neonates får då en rad förmågor som en direkt följd av att de blivit vampyrer (starkare, tåligare o.s.v) men de kommer inte få så mycket _fler_ superkrafter med tiden utan de krafter de redan har kommer finslipas och stärkas."

Regelmässigt är det där ju faktiskt lite luddigt beskrivet i Vampire - kan en vampyr lära sig alla discipliner på egen hand? Kan han lära sig vissa? Vilka då? Visst, vi vet att det är SVÅRARE att lära sig Out of Clan Disciplines, men det står inte explicit någonstans att det är omöjligt. Däremot är det viktigt för White Wolf att vissa krafter är klanshemligheter, som t.ex. Thaumaturgy och Necromancy, och då kan tydligen inte alla lära sig dem. Sedan nämns i fiction att folk "lärt sig" discipliner genom att studera hos klaner som har de som klandiscipliner (ofta läser man om någon som spenderat tid med Gangrel och lärt sig Protean). Sen läser man OCKSÅ om Caitiff som aldrig har träffat vampyrer [förutom när de blev vampyrer, förstås] i hela sitt liv och ÄNDÅ lärt sig discipliner, fastän de inte har några klandiscipliner. Så ditt uttalande är antagligen baserat på vad du personligen har spelat med, och det kan jag inte uttala mig om. Men hur vampyrer får krafter och hur de utvecklar dem är inte fast bestämt i Vampire... tittar man däremot på White Wolfs SLP så stämmer det du säger: de har finslipat de krafter de redan har, det vill säga deras klandiscipliner.

"Detta skulle ge en värld där man är tvungen att koncentrera sig på folks karaktärer snarare än vilka dicipliner de har."

Varför? Man utvecklar ju fortfarande discipliner. Dessutom tycker jag att de regler som redan finns för karaktärsutveckling - Nature, Demeanor, Virtues, Humanity, i viss mån Willpower, Merits och Flaws - räcker alldeles utmärkt väl.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Nej, det går verkligen inte!

Men om deras discipliner kompenserar för deras numerära underläge skulle de ju ha tagit över världen, ju. Så har inte skett. Varför?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Smash precis innanför baslinjen

"Man måste ha något som jag aldrig stött på i rollspel, talang."

Definiera "talang". Är det verkligen mer än ett grundläggande intresse för saken, en insikt om att man kan bli bra i saken, kombinerat med ren jävla envishet att vilja utveckla intresset?

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Gränsen

"När tycker du att man kommer till den gränsen när man inte vill ha mer, för att man redan har snor högt."

När det kostar för mycket och ger för lite. Då har man nått gränsen. Var den gränsen ligger är upp till var och en - en del anser att det är mer värt att betala 10 poäng per steg för att höja en färdighet med ca 3% av vad man har, än att betala 5 poäng styck för att höja två andra färdigheter med 5% av vad man har eller 2 poäng styck för att höja fem färdigheter 10% av vad man har.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Det är ju det jag säger.

"Förmodligen, men verkar det inte det minsta märkligt att man kan vara proffs med värjan och klumpeduns till vardags?"

Nepp. Jag känner personer som är snorbra SCA-fäktare men som ändå lyckas krocka med allt i min lägenhet.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Varför skulle jag inte göra det?

"I DoD och de flesta andra rollspel kan man ha skyhöga FV:n, så länge man tjänar ihop tillräckligt med erf., vilket är ganska lätt att göra. I verkligheten funkar det inte så. Man kan inte förvänta sig att bli läkare bara för att man tittar på 1000 avsnitt av Cityakuten."

Så får man inte erf av att titta på Cityakuten. Erf får man av praktiserande och träning, inte av att titta på fiktion på TV, precis som i verkligheten. Mängden erf man får är beroende av hur mycket man praktiserar och/eller tränar. Precis som i verkligheten.

Således är mängden nerlagda erf det enda mått som visar hur mycket energi man har lagt på att träna eller praktisera ett visst ämne.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top