Nekromanti Vampire - The Masqerade

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Varför ha superkrafter då?

Har de så mycket superkrafter då? Är tre pluppar verkligen så mycket? Man blir inte sådär Hulken-stark om man inte är Äldste och att ge sig in på DEN arenan är (IMHO) mycket vanskligt.

Tre pluppar potence är väl rätt starkt?
Nåja huvudproblemet är att jag tycker de har ett för mysko hopplock av förmågor. Klart vampyrer skall fungera annorlunda än människor men det innebär ju inte att de behöver en enorm virituell verktygslåda av hjälteförmågor (för att använda ett mindre uttjatat ord).

De är absurda helt enkelt; en vampyr kan gömma sig bakom gruskorn, nästa kan springa ifrån en kula, åter en annan kan se auror på ett new age-igt vis. Detta skulle passa i Mutant som är ett lekfullt postapokalyptiskt spel med slumpmässiga mutationer; inte i ett "mörkt och dystert" nutidsspel...

Jag skulle vilja ha mer nedtonade specialförmågor, så att det blir mindre Marvel av det hela. Som i Buffy skulle en vampyr vara tåligare och starkare men känslig för solljus, vassa träpinnar och litet annat grunk. Det räcker bra IMHO. Riktigt mäktiga vampyrer skulle kunna utveckla högst individuella förmågor, t.ex. att kunna kontrollera råttor eller förvandla sig till dimma.

Jag förstår inte vad spelet (som "mörk personlig skräck") vinner på att _alla_ har ett hopplock superförmågor som det är nu.

Det är i.o.f.s. bara min åsikt :)

Men hur vampyrer får krafter och hur de utvecklar dem är inte fast bestämt i Vampire... tittar man däremot på White Wolfs SLP så stämmer det du säger: de har finslipat de krafter de redan har, det vill säga deras klandiscipliner.

Mjo men vad hindrar dem från att plocka upp ett par pluppar celerity eller en plup obfuscate och plötsligt få rätt spektakulära förmågor inom helt nya områden utan rim och reson?

Varför? Man utvecklar ju fortfarande discipliner.

Troligtvis inte, om man nu skrotat diciplinerna som jag vill. Specialförmågor (utöver vad _alla_ vampyrer kan) skulle vara reserverat för de riktigt mäktiga och utvecklas individuellt.

Dessutom tycker jag att de regler som redan finns för karaktärsutveckling - Nature, Demeanor, Virtues, Humanity, i viss mån Willpower, Merits och Flaws - räcker alldeles utmärkt väl.

De är torftiga och inrutade i min mening :)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det går visst!

"Då skulle de ju inte vara lika mäktiga. Eftersom det "bara" finns ca. 1 vampyr/100000 människor, så skulle de ju vara i ganska kraftigt underläge utan sina Disciplines."

Det går visst! Vampyrer har några hundra års fördelar av erfarenhet, kunskap och kontaktnät som människor inte har. Man behöver inte disciplines för att bli gammal och erfaren.

Fast å andra sidan, vampyrer kanske är nördar och sociala ufon vars enda metod att skaffa sig inflytande och flickvänner är att hypnotisera sina offer med hjälp av superkrafter, eftersom de är så totalt socialt insnöade att de inte vågar prata med dem... /images/icons/wink.gif

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: humor är bra

Och dessa saker dyker inte upp i några dramatiska scener.

Naturligtvis inte. Därav behovet av timeing.

Discipliner kan ju användas som en stämningsskapare också och beskrivas som något hemskt istället för något fantastiskt. Använder du Dominate på någon rör han sig ryckigt och viljelöst som en marionettdocka. Presence får folk att slänga sig framför dina fötter i ömkansvärd vördnad. Med Auspex känner du ditt offers hjärtas dunkande och ser hur ådrorna framträder innanför huden för dina rovdjursögon. Att beskriva någonting så och sedan kalla det för "superkrafter" känns nästan kätterskt.

Det _är_ ju superkrafter! Enda anledningen till att det är så känsligt att kalla dem det är att det krossar folks illusioner om att det skulle vara något annat. Jag tycker det är bättre att se det för vad det är. Om man inte tycker att "superkrafter" passar i ens kampanj så tror jag man skall vara försoktig med att slänga in "dicipliner". _Så_ mycket förändrar inte ett namnbyte.

F.ö ser jag inte varför dina stämningsskapande beskrivningar skulle vara så fel i en Marvel-kampanj... superkrafter är inte alltid önskade eller mysiga... se på Rouge t.ex.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Nån ser för mycket anime

"Om man däremot vill använda mörkertentakler (Obtenebration 3) i syfte att begå en analvåldtäkt, kör hårt."

Det finns klart mycket roligare saker som jag skulle kunna tänka mig att göra med mörkertentakler, oavsett om de kommer från ett bett av en radioaktiv bläckfisk eller från att en halsgnagare gjort att jag har fått Gesundheit ***, och bara några av dem har sexuell innebörd och ingen av dessa omfattar sexuellt våld eller tvång.

"Det kallar jag distans, det!"

Jag kallar det perverst, men om du vill kalla det för distans så får det stå för dig. Personligen har jag svårt att se någon form av våldtäkt som distans eller humor, vare sig det sker med disciplines eller inte, analt eller inte eller på låtsas eller inte. Det är och förblir ett övergrepp.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Motbevis

"Och dessa saker dyker inte upp i några dramatiska scener."

Scen: en stor fuktig grotta i vilket Årtusende Falken står. Han Solo får plötsligt en insikt, skjuter i marken och hela grottan börjar skaka. Solo, Leia och Chewie rusar in i Falken och Solo beordrar omedelbar start. Leia vill veta vad som händer. "Det här är inte rätt tillfälle att ta upp saken i en kommitté" ropar Solo på vägen upp till cockpit. "Jag är ingen kommitté" fräser Leia tillbaka.

Scen: Slaget om Endor. En stor tvåbent krigsmaskin går i skogen och skjuter jävel. Chewbacca svingar sig i lian med två ewoker klängande i pälsen - och häver ur sig ett äkta Tarzan-vrål!

Ska jag fortsätta?

"Med Auspex känner du ditt offers hjärtas dunkande och ser hur ådrorna framträder innanför huden för dina rovdjursögon. Att beskriva någonting så och sedan kalla det för "superkrafter" känns nästan kätterskt."

Ta en titt på scenen i X-Men där Rogue och Logan nästan gullar med varandra och konsekvenserna av Rogues superkrafter visas med all önskvärd tydlighet. Där är det tydligen inte kätterskt att kalla något för superkrafter och beskriva dem otäckt. Så varför skulle det vara det i Vampire?

Jag kan faktiskt bara komma på en enda anledning: snobbism.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Grundlöst och grundlöst

"Grejen är att jag inte alls känner igen mig eller spelet Vampire i de stundtals smått vansinniga angrepp som riktas mot WoD-spelare och WoD-spelen på forumet."

Dåså. Då är du nog inte utpekad.

"Det är inte så skojigt när det gång på gång dyker upp grundlösa påståenden om spelet."

Grundlöst och grundlöst - om du anser att anklagelserna är grundlösa så har du haft tur. Jag anser inte att de är grundlösa, eftersom de baseras på min egen erfarenhet av fenomenet.

"Förresten, om det nu är skillnad på storyteller och spelledare så är det väl skillnad på superkrafter och discipliner också ändå..."

Jo, de har samma inbördes förhållande som superkrafter och disciplines. "Stårytellare" är en subklass av "spelledare", på samma sätt som "disciplines" är en subklass av "superkrafter". Båda subklasserna anses av vampyrspelare dessutom vara "finare" än superklassen. /images/icons/wink.gif

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
För att återgå till huvudämnet...

"F.ö ser jag inte varför dina stämningsskapande beskrivningar skulle vara så fel i en Marvel-kampanj... superkrafter är inte alltid
önskade eller mysiga... se på Rouge t.ex. "
Vissa har helt enkelt fåniga fördomar om superhjälteserier (viss grund - ingen rök utan eld). Men läs om Demise, Puppetman eller Fortunato i Wild Cards-universat, läs antologierna "Temps" och "Eurotemps", kontrollera beskrivingen av hur Brian Braddocks brorsa förvränger själva verkligheten i Excalibur. Läs Peter David's Hulk.

För att kontra: Jag skulle kunnat beskriva Presence utifrån hur en åldrad och nedknarkad Bela Lugois hypnotiserar folk över slängkappan i "Huu, så hemskt" eller Potence från hur Christopher Lee slår sönder pappdörrar i usla Hammer-skräckisar, och inte fan hjälper det att kalla dem Disciplines?

Jag har inget emot att vampyrerna SJÄLVA använder ett förfinat ord för det - de kallar det "Omfamning" när man suger all livskraft ur en människa och sedan nedlåter sig till att ge henne en skvätt blod - och stör mig inte på detpå det viset, men det ÄR superkrafter, används på det sättet på gott och ont rent dramaturgiskt, och som Vindhand säger, det är inte säkert att spelet blir bättre på grund av dem - fast de lockar naturligtvis de som man brukar kalla "kobolder". Jag tror knappast att WoD-tillskyndarna på det här forat är sådana, men för mig är det fullständigt jävla uppenbart att en del av tjusningen med spelet är att man spelar förhållandesvis mäktiga figurer - lånt mäktigare i förhållande till den genomsnittliga människan i spelet - och lika jävla uppenbart att det inte behöver vara något _fel_ i det.

Jag känner flera WoD-fans som villigt erkänner detta, bland annat eftersom de varit Storytellers på spelföreningar och slösat allt för stor tid med att bråka med spelare som hållit på för mycket med detta (=powergamers). Men i debatter av det här slaget stöter man aldrig på någon som inte fanatiskt försvarar spelet till sista (host) blodsdroppen.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: ...

"Jag vet hur man fixar jättemånga vampyrer samtidigt, men jag säger inget. Det är en klanhemlighet..."

Jag vet också hur man fixar jättemånga vampyrer samtidigt, men även om det inte är en klanhemlighet så är armeringskoderna en statshemlighet. Dessutom blir det så mycket kolateral skada av kärnvapen. /images/icons/wink.gif

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: humor är bra

"Naturligtvis inte. Därav behovet av timeing."

Precis. Och tajming går inte att kontrollera om det gäller en grundläggande del av spelmekaniken.

"Enda anledningen till att det är så känsligt att kalla dem det är att det krossar folks illusioner om att det skulle vara något annat."

Och vad är det vi upprättar för oss själva när vi spelar rollspel om inte just illusioner - illusioner om en annan värld, tid och plats. Det är IMHO lättare att upprätta den världen om den inte har länkar till andra, annorlunda världar.

"_Så_ mycket förändrar inte ett namnbyte."

Nej, det förändrar inte mycket. Det här är ingen stor grej, men många bäckar små och allt det där...

"F.ö ser jag inte varför dina stämningsskapande beskrivningar skulle vara så fel i en Marvel-kampanj... superkrafter är inte alltid önskade eller mysiga... se på Rouge t.ex."

Jag har inte sagt att de är fel. Däremot antar jag att en Marvel-kampanj har en mer fantastisk och heroisk stämning än en Vampire-kampanj och vare sig man gillar det eller inte så är det fördomen och de mentala band de flesta har till Marvel-universat.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: För att återgå till huvudämnet...

"...för mig är det fullständigt jävla uppenbart att en del av tjusningen med spelet är att man spelar förhållandesvis mäktiga figurer - lånt mäktigare i förhållande till den genomsnittliga människan i spelet - och lika jävla uppenbart att det inte behöver vara något _fel_ i det."

Så sorgligt. För mig har tjusningen alltid legat i skräcken (ångesten, obehaget, whatever) att spela en varelse som kämpar en yttre kamp för att överleva i en mörk värld och dessutom en inre kamp mot sig själv, inte att vara speciell och kunna välta bilar med lilltån. Trist att folk spelar spelet bara för att vara mäktig... det finns trots allt så mycket mer där. Bäst att aldrig byta spelgrupp.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Varför ha superkrafter då?

"De är absurda helt enkelt; en vampyr kan gömma sig bakom gruskorn, nästa kan springa ifrån en kula, åter en annan kan se auror på ett new age-igt vis."

Jag tycker att de är bra för att inte alla vampyrer ska bli kloner av varandra, för att skapa lite mångfald och en rikare bakgrund. Visst, man skulle kunna hävda att borde vara vampyrernas individuella färdigheter och personlighet som tar hand om den biten, och de gör de OCKSÅ, men klaner och discipliner ger än mer mångfald. Varför inte använda alla verktyg man kan få?

"Jag förstår inte vad spelet (som "mörk personlig skräck") vinner på att _alla_ har ett hopplock superförmågor som det är nu."

Det är faktiskt sant - jag ser inte heller hur den inre skräcken tjänar på det, men den yttre gör det likväl.

"Mjo men vad hindrar dem från att plocka upp ett par pluppar celerity eller en plup obfuscate och plötsligt få rätt spektakulära förmågor inom helt nya områden utan rim och reson?"

Jag vet inte, och White Wolf kniper käft. Ingenting, verkar det som. Från din synpunkt är det en nackdel.

Jag hade ett dokument för ett tag sedan på en annan dator om "Anne Rice-style vampires" som påminner mig en aning om din idé... det använde Storyteller-systemet, men där började alla vampyrer med Auspex, Fortitude och Potence på nivå ett och kunde köpa de disciplinerna och Celerity till klandisciplin-kostnad... andra discipliner existerade, men var sällsynta och dyra (CRx8, vill jag minnas). Det kanske är en idé?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Har du ingen fantasi?

"Och vad är det vi upprättar för oss själva när vi spelar rollspel om inte just illusioner - illusioner om en annan värld, tid och plats. Det är IMHO lättare att upprätta den världen om den inte har länkar till andra, annorlunda världar."

Tja, jag ser inte problemet. För det första är många disciplines i sig så ovampyriska som de kan bli. De har mer att göra med anime, manga och marvel än vampyrer, i alla fall om man tittar på vampyrers förmågor utanför White Wolfs universum. "Mörkertentakler", jo, jag tackar, jag! Hur vampyriskt är det på en skala?! Men det går ju uppenbarligen att ignorera så fort det står TM och (C) White Wolf på boken där de beskrivs.

För det andra finns det ett helt vardagsrum fullt med ovampyriska saker: en stor TV, till att börja med, en kasse med bokryggar, en större kasse filmer, en massa cola, chips, och annat tilltugg, ett brummande kylskåp, en telefon och Gud vet vad. För att inte tala om väschöttskan (eller vilken dialekt det nu är) som folk talar i rummet! Men på något sätt lyckas man ändå redigera bort dessa ostämningsfulla element och hamna i ett regnigt Chicago om natten, eller cockpiten på en X-vinge, eller Hellas Planitia på Mars när solen går upp, eller öga mot öga med en drake, eller vad kampanjen nu råkar innehålla.

"Däremot antar jag att en Marvel-kampanj har en mer fantastisk och heroisk stämning än en Vampire-kampanj."

Beror helt på. En spelledare började skissa på en Marvel-kampanj i den framtid då mutanter registreras och är en andra klassens medborgare, och innehavare av mutantkrafter stängs in i ghetton och får ett halsband som "stänger av" deras krafter. Det hade nog kunnat bli en riktigt mysig kampanj om inte spelledaren hade flytt fältet (flyttat från Skövde), och jag har en klar känsla av att till och med de mest seriösa halsgnagarfanatiker hade uppskattat stämningen.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Motbevis

"Ska jag fortsätta?"

Ja tack, gör det, men kom gärna inte dragande med "never tell me the odds!" eller "hurry upp, golden rod!". Allt det här är action-scener i en värld som bättre inbjuder till sådan humor än WoD. Det är spännande, visst, men våldet i Star Wars är inte så brutalt och blodigt som det är i Vampire.

"Ta en titt på scenen i X-Men där Rogue och Logan nästan gullar med varandra och konsekvenserna av Rogues superkrafter visas med all önskvärd tydlighet. Där är det tydligen inte kätterskt att kalla något för superkrafter och beskriva dem otäckt."

Men sådana scener är inte det vanliga i media som inbegriper superhjältar... för varje serieruta där Rogue har trauma över att hon inte kan röra någon finns det tjugo (eller fler) där X-Men samlar sina krafter och ger sig in i lite lyckligt, färgsprakande gladvåld mot ondskans krafter. Det är också underhållning, men sådana scener ger folk bilden av hur superkrafter ser ut, och sådana bilder KAN verka förödande för stämningen i Vampire.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Samma gamla visa

”Jo, de har samma inbördes förhållande som superkrafter och disciplines. "Stårytellare" är en subklass av "spelledare", på samma sätt som "disciplines" är en subklass av "superkrafter". Båda subklasserna anses av vampyrspelare dessutom vara "finare" än superklassen.”

Jaha, då är vi där igen: ”Anses av vampyrspelare”... Plötsligt påstås det något om mig som är helt taget ur luften. Jag är Vampirespelare, men har aldrig hävdat att det är finare att vara ”storyteller” än ”spelledare”. Ordet storyteller har jag hört nämnas totalt en gång när jag spelat Vampire eller diskuterat spelet med någon annan som spelar, och det var när SL i någon bisats sa att ”Spelledaren kallas av någon anledning storyteller i Vampire, jag vet inte riktigt varför, det är ju samma sak…”. Att du har mött på Vampirespelare som uppträtt på ett visst sätt är definitivt inte detsamma som att alla Vampirespelare är på det sättet. Gör du på samma sätt inom andra områden; t.ex. anklagar en invandrare som du aldrig träffat för att vara kriminell, bara för att du träffat på några stycken invandrare vid ett tidigare tillfälle som var kriminella?
Om det är någon, här på forumet eller någon annanstans, som påstår att det är finare att vara storyteller än spelledare så kan du väl diskutera saken med honom/henne istället för att langa ur dig anklagelser som riktar sig mot alla som spelar spelet.

Angående superkrafter som det diskuterats en massa om i den här tråden (orkar inte läsa alla inläggen längre...) så tycker jag det är ett olämpligt ord både i Vampire och i andra spel. Anledningen är att det innehåller en värdering (”super-”) som gör att beteckningen kan bli helt fel. Har någon 10 i Auspex (inte för att jag vet vad man kan på den nivån; det är ingen som haft mer än 2 när jag spelat, men mäktigt lär det vara) så kan man tala om superkraft, men att kalla 1 i Potens för superkraft... nja, knappast. Vampyrförmågor är väl ett lämpligt ord svenskt ord om man inte vill säga discipliner. På samma sätt är det i andra spel. Att säga att en jätteskicklig magiker i DoD har superkrafter är en sak, men när man talar om att någon som endast har FV1 på Finna vatten (Räckvidd S/4 rutor... lysande! /images/icons/laugh.gif) har superkrafter känns det konstigt. Alltså använd ordet magi i det fallet. Vill man ha en generell term för olika spel kan väl specialförmågor eller övernaturliga egenskaper vara bra uttryck; det visar att det handlar om något som inte är generellt eller allmänt åtkomligt för den dominerande delen av spelvärldens befolkning.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: humor är bra

Precis. Och tajming går inte att kontrollera om det gäller en grundläggande del av spelmekaniken.

Jo, det går det väl naturligtvis att göra. Folk kan välja _när_ de skämtsamt refererar till dicipliner som superkrafter.

F.ö tycker jag _inte_ att det vore orimligt för en karaktär att kalla diciplinerna för superkrafter in game... särskilt inte en neonate.

Och vad är det vi upprättar för oss själva när vi spelar rollspel om inte just illusioner - illusioner om en annan värld, tid och plats.

Mjo, här rör det sig snarare om nästa metanivå: illusioner OM illusioner.

Det är IMHO lättare att upprätta den världen om den inte har länkar till andra, annorlunda världar.

Om det verkligen _var_ så annorlunda skulle de ju inte vara något problem... då skulle ju ingen komma på tanken att jämföra dem. Nu finns det dock så slående likheter att det för många krävs en viss självdiciplin för att _inte_ länka det till andra världar. Det tyder i min enkla mening på ett problem hos systemet.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Samma gamla visa

"Att du har mött på Vampirespelare som uppträtt på ett visst sätt är definitivt inte detsamma som att alla Vampirespelare är på det sättet. Gör du på samma sätt inom andra områden; t.ex. anklagar en invandrare som du aldrig träffat för att vara kriminell, bara för att du träffat på några stycken invandrare vid ett tidigare tillfälle som var kriminella?"

Du har en poäng där, men det förändrar inte min grundinställning: en majoritet av de Vampire-spelare som jag har träffat (digitalt eller fysiskt) uppträder på det sättet. Denna min åsikt brukar numera dessutom alltid dras fram efter sisådär några hundra inlägg efter att jag angripit själva spelet (inte personerna), eftersom ett antal personer inte kan förstå varför jag snackar skit om deras gullefavvospel.

Läser du resten av tråden så märker du att jag i första hand angrep spelet Vampire, och först när några personer inte tålde att jag förnedrade spelet genom att kalla "disciplines" för "superkrafter" så degenererade tråden i allmänt flamewar, med åtföljande angrepp på elitistiska och snobbiga WoDare. Är det så underligt att min åsikt om WoDare som överpretentiösa snobbar förstärks varje gång som folk inte tål att jag kritiserar deras gullespel?

Ja, jag är jefligt inskränkt på den punkten, men "bränt barn skyr elden" som det heter. Jag hade förmodligen hatat invandrare också om jag blivit nerslagen av ett invandrargäng.

"Har någon 10 i Auspex (inte för att jag vet vad man kan på den nivån; det är ingen som haft mer än 2 när jag spelat, men mäktigt lär det vara) så kan man tala om superkraft, men att kalla 1 i Potens för superkraft... nja, knappast."

Kan en människa ens ha Potence 1? Nej, tänkte väl det. Således är Potence en superkraft.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Har du ingen fantasi?

"För det första är många disciplines i sig så ovampyriska som de kan bli."

Bara för att något inte strikt följer de någon slags abstrakt definition om traditionella europeiska vampyrer behöver det inte vara "ovampyriskt". Spelar man Vampire har man redan accepterat faktumet att vampyrer kan dra in och ut sina huggtänder, inte är fullständigt likbleka hela tiden och att folk som rispar sig på en vampyrs tänder inte förvandlas till vampyrer själva, saker som går emot den traditionella vampyrsynen. Steget därifrån att acceptera att vissa vampyrer kan framkalla slingrande mörkertenkakler är inte så långt, och framförallt: mörkertentakler är läskiga. De förhöjer stämningen.

"För det andra finns det ett helt vardagsrum fullt med ovampyriska saker..."

För det första - ju färre distraktioner desto bättre... det är (IMHO) lättare att bli skrämd när spelbordet är upplyst av svarta stearinljus, när höstregnet piskar på rutorna och filmmusiken till Dracula spelar på CDn än med strålande solljus och Britney Spears på stereon.

För det andra - det är (återigen, IMHO) lättare att tänka bort parafenalier som brummande kylskåp och dammiga böcker än vad ens medspelare verkligen säger, sådant som man verkligen måste lyssna på. Dialekter är en sak, det vänjer man sig vid efter ett tag, men ibland hänger man upp sig på ett ord och retar sig på det. Jag skulle nog (har ännu inte varit med om det) sitta och pysa om spelledaren ständigt sa "superkrafter".

"Det hade nog kunnat bli en riktigt mysig kampanj om inte spelledaren hade flytt fältet (flyttat från Skövde), och jag har en klar känsla av att till och med de mest seriösa halsgnagarfanatiker hade uppskattat stämningen."

Oooh... du har rätt, det låter tufft... men jag vill också påpeka jag tycker att heroiska superhjälteäventyr låter tuffa också. Så länge man håller sig till genren spelar genren ingen roll. IMHO, för tredje gången ("får jag sluta skriva det nu?" frågade han sig själv...).
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Déja vu...

Eller varför inte analvåldtäkt med ett bredsvärd?

Jag föraktar och misslyckas att se humorn i båda lika mycket (eh, ja, förutom kanske klockan fem på natten utan kaffe).
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: humor är bra

"Folk kan välja _när_ de skämtsamt refererar till dicipliner som superkrafter."

Nej, de kan de inte om discipliner heter superkrafter.

"Nu finns det dock så slående likheter att det för många krävs en viss självdiciplin för att _inte_ länka det till andra världar."

Tja, i min fem år länge Vampire-karriär så har jag ingen av mina medspelare (så vitt jag kommer ihåg) kallat discipliner för superkrafter, ingen har ropat "den där äldsten är stark som Hulken!!" eller sträckt fram en knuten näve som Stålmannen när de flyger iväg med Movement of the Mind. Jag vet inte om det är för att vi alltid sagt "Disciplines", för att jag tvingat dem att titta på Interview with the Vampire under rollpersonsskapande och förklarat discipliner när Lestat pratar om "den mörka gåvan" eller för att vi alla är tröga i huvudet. Det iaf är min personliga erfarenhet av denna såkallade "självdisciplin".
 
Top