Nekromanti Vad har du skrivit idag? [regler i trådstarten]

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Idag har jag skrivit tre recensioner, Gudasaga (4000 tecken), The Punchline (2000 tecken) och England Upturn'd (2000 tecken). Jag har också börjat skriva på recensionen till Ödesväktarna (4000 tecken) och Odd Soot (4000 tecken). Jag har en hög kvar att skriva till den 10e maj, så det blir lite tight.

Jag har också börjat skriva ett 20.000-teckenäventyr till Odd Soot.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,309
Idag har jag skrivit en lång, men väldigt rolig artikel/krönika om rollspel för en kulturinstans. Den blev en härlig blandning av rollspelens påverkan i kulturen till att få prata om olika rollspelsgenrer.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,896
Location
Port Kad, The Rim
Idag har jag jobbat vidare med Skapa din äventyrare i svenska Runequest. Jag brottas med strukturen -- originalmanus spridier ut nyckelinfo på alltför många ställen. Det gillar jag inte.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Har tappat några dagar på grund av vardag, men har fått lite mer gjort för Best. Inget märkvärdigt, men det börjar bli en grund som är stabil att stå på föreställer jag mig.

Exempelvis en applikation av "Advantage/Disadvantage"-tänket på alla tärningsslag, inklusive skadeslag, och att du måste lära dig mer om monstret som jagas för att motverka disadvantages som du har från början. Enkla regler med (förhoppningsvis) relativt stort genomslag. Har redan testat det i sporadiska former, så mycket av det handlar om att skriva ned och formulera det just nu. Har inget riktigt mål med det, dock. Skriver det mest för att det är väldigt roligt att skriva!
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
På grund av GoT-diskussioner och japanskaplugg har det gått lite långsamt på skrivarfronten just nu. Jag tenderar att skriva i korta men intensiva bursts. Men fått skrivit ytterligare några smågrejer om karaktärsutveckling i anteckningsbok, och nu börjar det bli dags att flytta över alla mina anteckningar från anteckningsbok till Google Drive-dokument.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,572
Jag skrev faktiskt en liten snutt regler till Världsrymdens vagabonder igår och idag har jag gjort en insats och skrivit klart några robotmoduler som jag skjutit upp i evinnerlighet. Dessutom har jag fixat till reglerna och rollformuläret till mitt OSR/weird west-spel Blod & Bly. Egentligen är jag sugen på att börja skissa på en mordgåta till det också, för att ta med till Grottröj på lördag, men måste hejda mig. Behöver förbereda för kampanjspel imorgon.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Fortsatt framåt med att skriva karaktärer till kommande Trollblod - en halv till är avklarad. Bara 1 ½ kvar. Därefter blir det nog troligen det sista till Under ytan: Volym II som gäller. :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,600
Location
Rissne
Idag har jag gjort kartan för våning -2. (EDIT: Man får alltså inte använda unicode-minus för wrnu?)

Jag passade på att göra om en del, framför allt gällande de förvirrande namnen på de olika segmenten. Och så skrev jag en punktliste-version av vad som ska finnas på våningen och hur det ska beskrivas. Det fanns redan en sådan punktlista, men jag upptäckte att jag kommit på mycket bättre idéer sedan jag senast fipplade med den här delen av äventyret...

Jag bifogar kartan iaf. Imorgon borde jag få ihop våningens text också.

Sedan inser jag att jag eventuellt kommer att vilja höra av mig till antingen Steven Austin eller till någon annan illustratör som känner för att rita lite äckliga djurmonster, för nu har jag kommit på ett par nya sköna bestar till äventyret...
 

Attachments

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
Idag har jag skrivit ett 40-tal äventyrsfrön till MÖRK BORG, samt t12 fällor och djävulskap som SL kan slå på om inspirationen tryter och det går lite för bra för RP. Tanken är att boken ska innehålla en hel del redskap och inspiration till spelledaren, både innan och under spelpasset.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,912
Location
Nordnordost
Översatt mer på Kuf.

Gjort ett nytt rollformulär till spelet med dekor som jag hoppas skall passa sysps kommande kampanj.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,780
Location
Göteborg
krank;n319717 said:
Om någon har kommentarer på det här – antingen bara glada tillrop, eller att det verkar tråkigt eller kliché, eller vad som helst så är det välkommet.
Inte säker på att jag fattar grejen med Söderblom. Är han ett hologram som tror att han är verklig?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,780
Location
Göteborg
Idag har jag skrivit lite till på resurser till Att resa sig upp. Det är inte mycket, men det är något! En vacker dag skriver jag någon ordentlig textmängd, också. Men för mig är rutinen det viktiga. Skriva något varje dag. Efter ett tag så blir det något av det, om man bara fortsätter.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,600
Location
Rissne
Genesis;n319799 said:
Inte säker på att jag fattar grejen med Söderblom. Är han ett hologram som tror att han är verklig?
Den infon finns lite mer utförlig i en annan del av dokumentet än det jag delat här, men... Typ. Han brukade vara en snubbe som jobbade på datacentret, med lite forskning kring uploading. Sen när allt gick åt fanders och Grönskan anföll så försökte han desperat ladda upp sitt medvetande i datorerna. Tyvärr så gick det inte så bra; hans verkliga fysiska kropp och dess hjärna frästes sönder och dog i processen.

Den icke-kompletta kopian av hans medvetande vet inte att den är en kopia. Den bor i en virtuell version av rummet där han försökte ladda upp sig.

Söderblom pratar med rollpersonerna via skärmar, och då kan se se rummet bakom honom. Men när de kommer till rummet är han inte där, men hans gamla döda kropp sitter på en tekno-stol med massa kablar.

Så han är inte ett hologram, utan mer som... en datorspelsfigur antar jag. I en miljö som härmar miljön han minns från verkligheten.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,555
Location
Umeå
Idag har jag skrivit lite blandat till Jättesnigelns inre liv. Det har blivit några rum, ett monster eller två, lite generell beskrivning, ett magiskt föremål...

Ja, och en spell som heter Summon Irrational Creature.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
313
Blev en massa Norrlands inland idag, försöker preppa i prio-ordning inför kampanjstart på söndag. Väldigt gemytligt att skriva på, lyckades få till ett par olika lösningar på ”ryktestabell” som jag blev riktigt nöjd med och en sida om hur man vilar i Norrland (dvs Återhämtningsfasen i Kuf). Gjorde även kapitelindelning så att jag kunde flytta in det jag skrivit so far:

Bygden
Obygden
De som vill nåt
Annat folk
Ställen
Mörkret under
Vila
Strömmen
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Hej! Det här är en trevlig tråd! Skitbra initiativ! Det är precis den här positiva, kreativa stämningen som gör vår hobby så jäkla rolig att vara en del av!

Jag tänkte bidra med att kort försöka beskriva vad jag skrivit på idag:

Jag håller på att tillsammans med Amos Persson skriva ett spelledarlöst mikrorollspel / story game i vikingatid som likt Sagas of the Icelanders utforskar toxisk maskulinitet under perioden. Det går just nu under arbetsnamnet Normer & Norrmän. Tanken är att alla spelare spelar män och den enda spelmekaniska valutan är "honor tokens" som representerar hur väl man passar in i mansidealet, samt den makt som det medför.

Kvinnorna har en bestämd roll i spelet, de är inte en del av männens käbbel - de har sina egna liv och målsättningar som kanske kretsar kring något helt annat än männens maktkamp - men de tvingas helt klart att förhålla sig till den här kulturen i och med att de lever mitt bland det. Därför ska det alltid finnas en kvinna med i varje scen, och hon har ett inre liv som bara den som spelar henne får tillgång till (det skrivs på baksidan av hennes karaktärslapp som ligger på bordet).

Det finns ett gäng "moves" som i dagsläget är:
  • give someone a gift
  • share someone's bed
  • talk loudly about someone
  • speak up for someone
  • reply to someone's request
  • challenge someone
Varje move medför ett maktskifte på något sätt, som representeras av honor tokens. Det liknar Drama system lite grann och har även en del grejer gemensamt med Anno Daemonum.

Beroende på vem målet är för ett drag, blir maktskiftet något annorlunda, och vissa moves kan t ex bara göras mot män som du ser ner på. Targets kan vara:
  • A woman
  • A man you look up to
  • A man you look down upon
  • Yourself / A male relative
Så där finns lite kombinationer som gör det hela rätt spännande. Just idag har jag pillat med att få ihop "challenge" mekaniken (som ju gärna ska kunna ha dödlig utgång), men sen när den är klar och vi har någon form av modell för karaktärsskapandet så ska vi nog kunna dela med oss av detta till de som är intresserade! Vilket jag hoppas att folk blir - Åtminstone försiktigt nyfikna ;)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Har läst PR-material på grund av anledningar och blev lite nyfiken på att göra rollspel om lobbyism. Sociala, fackliga, och politiska agendor i konflikt om både privata och statliga resurser, med rollpersoner på olika platser i skalan mellan idealism och självuppfyllan.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,529
entomophobiac;n319815 said:
Har läst PR-material på grund av anledningar och blev lite nyfiken på att göra rollspel om lobbyism. Sociala, fackliga, och politiska agendor i konflikt om både privata och statliga resurser, med rollpersoner på olika platser i skalan mellan idealism och självuppfyllan.
Would play! Det spelet låter superkul.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
God45;n319816 said:
Would play! Det spelet låter superkul.
Min insikt var framförallt att det inte är så långt bort från hovintriger, som är min största hobbyfanatism. :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,780
Location
Göteborg
Idag har jag skrivit några fler principer till Anatman. Dessa handlar mer om hur teknologin fungerar och är tänkta att vara mer av riktlinjer. Regler bör såklart följas strikt, men spelvärld kan man ju improvisera lite och plocka det som är kul för stunden. :p
 
Top