Nekromanti Vad har du skrivit idag? [regler i trådstarten]

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,040
Location
Sthlm
Den expanderade Pommes texten:

Joel var junior på en designfirma i Pijp, svarta väggar med tavelkritad konst. Arbetsbänkar i ljust trä. Ett cafe som en del av firman. Albert Cuypmarkt utanför dörren med ett ständigt flöde av försäljare. Sonnys Falafel med stans bästa pommes inom några meter. Holländarna kan det där med att fritera potatis. Det hade tagit Joel två dagar att ställa om till att Pommes med majonäs var en riktig måltid, inte något sånt som man åt fisk eller burgare till, när han flyttade till staden. Den första dagen i Amsterdam hade han efter många krogbesök hamnat på en bakgata vid Leidseplein och hittat en kö till ett hål i väggen. Han tog samma sak som alla andra, pommes och oortodoxa såser. Sedan hade han kräkts pommes, jordnötssås och majonäs. Det borde avskräckt honom men av någon anledning hade det känts mer som en utmaning. Nu var det en kärleksaffär mellan honom och mellanpommes med majonäs från Sonys Falafel som utspelades minst en gång i veckan. Sony var en indisk man en bit över 50-sträcket och det gick att läsa hans livshistoria på ett plakat medan man väntade på sin pappstrut med potatis och majo.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Jag har skrivit några rader och pysslat med layout på mitt OSR-äventyr som är inspirerat av 60-talspsykedelia och förmodligen får titeln The Kaleidoscopic Caves of Acid.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Avslutade just ett 40 sidor långt "äventyr" till Zanguina som ska speltestas med början imorgon.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,596
Location
Rissne
Idag har jag tvingat mig själv att skriva, för jag har inte känt mig det minsta inspirerad. Turligt nog hade dåtida-Krank skrivit upp en punktlista över vad som behövde skrivas i Rotsystem-äventyret "Hit man kommer när man kommer hem", så jag fick väl ur mig typ en A4 eller så, kanske något mindre, om en av våningarna i en datacentral. Tre våningar kvar, sedan är jag i princip klar med utforskningsäventyret och kan gå vidare till mer familjär mark; utredningsäventyret som avslutar kampanjboken.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,637
Location
Uppsala
Skriver mer på Best idag. Blev klar med det mesta av de "vanliga" reglerna igår och känner mig väldigt nöjd med upplägget. Sektionen spelledartips börjar bli rätt stor, så det kanske blir runt 80-90 sidor som helhet till slut. Har även börjat fundera på om jag inte borde skriva det på engelska egentligen ... Men en sak i taget!

Här sektionen om erfarenhetsbelöningar (XP):

Ledtrådar
Att finna sanna eller falska ledtrådar som kan leda till spår ger erfarenhet. En svag ledtråd ger 50, en stark ledtråd ger 75, och en central ledtråd ger 150.
Jägarna får själva argumentera för varför ledtrådarna är viktiga. Spelledaren kan dela ut poäng för ledtrådar även om de är fullkomliga villospår. Erfarenhet delas ut baserat på jägarnas känsla av att komma närmare målet.

Spår
Det finns två sorters spår:
Ledtrådar som förvandlats till spår för att deras flyktiga indicier visar sig stämma.
Konkreta spår—något fysiskt som besten lämnat efter sig.
Båda ger 500 erfarenhet.

Konfrontation
Riktiga konfrontationer med besten ger erfarenhet lika med mängden skada jägarna tagit plus mängden skada de orsakat besten. En jägare som dödas räknas inte med—det är svårt att lära sig något från den som inte längre är i livet.
Multiplicera resultatet med 10 om besten undkommer, eller 100 om besten besegras.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,553
Location
Umeå
Igår ritade jag en första karta till Grottröj-äventyret Jättesnigelns inre liv som ska vara klart på lördag.
 

MetaLarsson

Warrior
Joined
22 Mar 2014
Messages
245
Det som ligger närmast i mitt sinne till att skriva med rollspelsanknytning är en recension av Gudasaga. Läste färdigt boken igår och hoppas få klar texten till recensionen ikväll. De enda distraktionsmolnen jag kan se är ett besök av svärfar och eventuellt någon Sickan Carlsson-film.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Idag skrev jag den här miljötexten till kampanjen "Götälvsdalen år 519":

Vad hände under åren 509 till 519? Ylva, dotter hos Hisingarna berättar:

De gamla skakar på huvudet när de ser hur vi bygger. Borgar, vallar, gravar och kasar. Varför lägger vi all den mödan istället för att odla, jaga och bli rika på handel? Som förr?

Jag försöker förklara för dem: från jag var liten flicka och fram till nu har vi blivit räddare och räddare. Är det inte danerna så är det nordsvearna eller till och med pikterna ända från Brittöarna, som plundrar, bränner, tar trälar och hugger ihjäl. Nu är det dags att vi blir starka och slår tillbaks. Ingen ska få sätta sig på oss!

Far och de andra i tingslaget har svurit varandra trohet, och kung Ale i Skepplanda har lovat att visa oss hur man organiserar sig i ett mäktigt försvar, om vi bara hjälper honom att bygga upp kungsgården igen. Den gamla, ute på Alvhem, brände de ner, tillsammans med Ales far. Men Ale har stridit i Ridgotaland och vet hur man gör. Han är vår kyning och han har vår trohet, ända sedan han kom tillbaks.

Nu är vi inte längre bara bönderna i älvdalen. Nu är vi Älvgrimarna, och folk visar oss respekt. Ingen kommer upp genom Älven utan att betala tull till oss. Och tillsammans med Ranerna i norr och Örgrytingarna i söder har vi ett starkt förbund. Örgrytingarna var redan förenade med Fjäringarna vid kusten söder, de som strider mot Hallingarna och de andra danerna, och med götakungen vid Vänervattnet.

Nu kan vi slå tillbaks så snart danerna anfaller. När elden tänds på Vardberg i Fjäre tänds den på Fjäråsen, tänds den på Kaveråsen, tänds den på Risåsen, tänds den på Utterhällen, tänds den på Korpklippan, tänds den på Randberget, tänds den hos oss. Vi står redo när de kommer.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,777
Location
Göteborg
olaberg;n319490 said:
Idag skrev jag den här miljötexten till kampanjen "Götälvsdalen år 519"
Feeeeeeett!

Vad är det här för kampanj? Kan du berätta mer? Det låter ju asläckert.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
olaberg;n319490 said:
Idag skrev jag den här miljötexten till kampanjen "Götälvsdalen år 519":
Det här är riktigt, riktigt bra!
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Genesis;n319493 said:
Vad är det här för kampanj? Kan du berätta mer? Det låter ju asläckert.
Det är min rollspelskampanj som jag pillat med (och ibland till och med spelat/spellett) sedan 2014. Systemet är mitt eget System-16: kraftigt moddat OSR (klasslöst, gradlöst), och jag kallar det hela för "Edda".

Tanken är att man tar den plats där man sitter, drar bort 1500 år, och adderar lite magisk realism. Det handlar om att rollspela i den värld som vikingarna berättade sagor om (folkvandringstid, järnålder).

Eftersom jag bodde i Göteborg med omnejd fram tills förra sommaren var det Göta älvdalen jag researcharde. Jag har kokat ihop en soppa av ett antal olika arkeologiska och historiska hypoteser om riksbildningarna på den skandinaviska halvön: att det här precis som nere på kontinenten handlade om mindre germanska klaner som gick samman i försvarsförbund (daner, götar, svear). Det finns tecken på en kedja av vårdkasar och fornborgar från Varberg upp till Norge, från början av 500-talet. Samtidigt som danerna expanderar och en del av herulerna från kontinenten drar sig norrut till Skandinavien.

Stamnamnen Raner, Älvgrimar, Örgrytingar, Fjäringar, Hallingar etc kommer från Jordanes Getica ("Om götarnas liv") från 550-talet, och flera ortsnamnsforskare menar att det är på riktigt en anknytning mellan dessa namn och dagens ortsnamn.

Jag har till detta adderat troll och folktrons alla väsen, samt magi och kult som funkar på riktigt. Tanken är att folk tillber och blidkar naturandar, gudaväsen, samt förfäder. Jag har fabulerat ihop att man vårdar minnet av bronsålderns skandinaviska högkulturer och frammanar och tar råd av de döda bronsåldershövdingarnas själar. Äventyr i schamanska andevärldar och i trollskogar (där skogen är som en dungeon) tillhör också spelet.

Till Gothcon gjorde jag ett scenario som börjar på den klippavsats där Hvitfeldska gymnasiet idag ligger, där man ska upp i skogarna på Guldhedaberget för att hitta det runförsedda dryckeshorn som man dricker ur vid tinget för att bevara "älvfriden" som jag kallar stamförbundet som Älvgrimarna har mellan sig.

Livet kom emellan så det blev inget Gothcon, men jag längtar efter att få spela lite Edda igen. Fram tills dess så läser och skriver jag.

Edit: Här är en gammal spelrapport, från år 516:
https://www.rollspel.nu/threads/71108
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,553
Location
Umeå
Jag hade ritstund med barnen idag och passade på att illustrera och handskriva en Hydra-artikel om en kraschat rymdskepp.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,637
Location
Uppsala
Har funderat länge och väl på hur mycket "setting" som behövs i något som ska utspela sig under en (för spelet) väldigt godtycklig historisk period. 16-1700-talet är ju i praktiken 200 år historia där väldigt mycket hinner hända.

Så jag valde att skriva väldigt kortfattat under den givetvis högst ironiska rubriken "det var bättre förr". Vet inte om jag är helt nöjd med formatet, men jag är väldigt förtjust i små "blurbs" som kan ge snabb inspiration till saker och ting.

DET VAR BÄTTRE FÖRR
Här följer lite enkel inspiration för att spela under 1600-1700-talen. Idéerna är hämtade från flera olika länder under den 200 år långa perioden.

Lösdriveri
Det är förbjudet att inte ha ordnad försörjning. Om du ertappas som lösdrivare sätts du i arbete vid ett bruk eller skrivs in vid ett spinnhus. Du kan även sättas rakt i fängelse. Ett spinnhus är både fängelse och tvångsarbete på en gång—män blandar färg och kvinnor spinner garn. Alla blir inlåsta i sina rum efter dagens arbete.

Pamfletter
Tryckpressen är billig och många sprider både välvilja och illvilja. De beskriver vad som sker mellan drottningens lakan eller på borgmästarens jaktturer. Ibland uppstår lokala skandaler, men oftast agerar tidningar och pamfletter goda utropare för den nationella propagandan.

Korruption
Polischefen spionerar för monarkin. Riksdagen skor sig från statskassan. Krig startas och avslutas av maktgalna monarker över ett glas konjak och skickar tiotusentals soldater i döden samtidigt som kanonsmeder och adel skor sig och folket svälter. Ämbetsmän pudrar sina peruker och tar glatt emot mutor från andra länder för att bibehålla status quo. Ingen i hela samhället går att lita på.

Politik
Allt är politik. Teaterkvällen, maskeradbalen, roulettebordet, middagsbjudningen, den långa promenaden i parken. Ingen diskussion är slumpmässig, inget möte oplanerat. Brev och biljetter; kontrakt och pamfletter. Viska rätt ord i rätt öra och vägen till Rom är din. Viska fel och du försvinner i natten för att aldrig ses igen.

Revolution
Många är trötta på korruptionen och maktfullkomligheten. Adelsmän kan dras ur sina droskor och stenas, eller klubbas med en påk i bakhuvudet på en regnig bakgata. Människolivets värde är lågt. Andra värden är också låga. Laster av té som kolonierna är tvungna att köpa dumpas i en hamn. Triangelhandeln kritiseras av nyblivna humanister. Hängsnarorna dras åt runt maktens nackar.

Lag och oordning
Stadsstater, adelsgårdar, och allsköns godtyckliga gränsdragningar medför lagar och regler som saknar nationell påverkan. Ibland får du betala tull för att komma in i staden—ibland måste du vänta i karantän av rädsla för pesten. Två städer är sällan sig lika. Stråtrövare gör bygderna osäkra, men stadsvakter, soldater, milis, och politiska påkar driver sina egna agendor istället för att handskas med problemen.

Åsiktsförbud
På ena sidan får du inte praktisera judendom eller katolicism—på den andra sidan får du inte vara protestant. Häxor bränns på bål. Män hängs för majestätsbrott när de talar illa om monarken. Censur förbjuder texter, bilder, och idéer som makten tror de kan besvära allmänheten. Vem som helst kan bli din angivare—pigan i köket, eller pojken vid grinden. Du är alltid skyldig till något.

Vidskeplighet
Frimurare utför nekromantiska ritualer i hemliga gemak och underjordiska katakomber. Maskerade ordensmedlemmar begår sedlighetsbrytande handlingar med både män och kvinnor för att frammana andar och demoner. Blodsoffer, damm från mumier, salt från avlägsna sjöar. Alkemister försöker tillverka guld av bly. Spådamer tyder adelns framtid i kaffesump eller getinälvor. Gud hör bön, men Djäfvulen kan uppfylla dina önskningar.

Missbruk
Opiumdimmor och brännvin tar udden av lidandet. Men det är inte bara substanser som missbrukas. Vakterna slår en extra gång—fyllbulten hittas död på morgonen. Våld missbrukas likaväl som makt.

Köttets lustar
Älskare och älskarinnor har både älskare och älskarinnor. Ingen bryr sig ens när det sker i det öppna. Skandaler är bra för skvallret. Ingen vet vem som är far till barnen, men alla har en teori. Att kroka arm med rätt älskare eller älskarinna ger status. Att sova hos dem uppfyller köttets lustar. Vakterna krattar grusgången nedanför fönstret morgonen därpå och tittar åt andra hållet.

Sjukdom
Vissa dör i kolerans vattniga diarréer. Andra får variga bölder i ljumskar och armveck och tynar bort med blodig hosta i pesten. Tuberkulos, gallfeber. Det finns åtskilliga sätt att dö i smutsen även om vi bortser från svälten som följer på att giriga nationer förser sig med markens börd för att föda sina arméer istället för sin befolkning.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,910
Location
Nordnordost
SÅ MÅNGA PROJEKT! JAG DRUNKNAR!

Jag borde översätta klart Kuf till engelska. Men jävlarrrr vad tråkigt det är. Jag tänkte att det inte var något problem, jag har ju släppt flera spel på engelska redan, men att skriva och att översätta är två helt olika saker.

Så jag duckar.

I stället håller jag på att skriva ner XP for gold-reglerna från Mörka Hål och anpassa dem till Knape. Det är tre flugor i samma smäll:
- Jag kommer ett steg närmare att få ut Mörka Hål.
- Jag gör kampanjprep inför min kommande online West Marches, eftersom folk förmodligen vill kunna levla sina gubbar där.
- Det blir en trevlig artikel till Hydra #8 eller #9 eller så, beroende på hur fort jag jobbar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,596
Location
Rissne
Idag har jag mest prokrastinerat hittills. Jag satt en stund med layouten till Chock förvisso, men det räknas ju inte som att "skriva".

Men jag har i varje fall presterat nedanstående till Rotsystem. Stor litteratur, är det.

Kontorslandskapet är indelat i tre delar: en del med större konferensrum längsmed våningens yttervägg, en auditorium mot våningens nav och däremellan två dussin kontor av olika storlekar. Även här har delar av taket rasat in och allt är täckt av betongdamm. Förvånansvärt mycket av kontorsmateriel och utrustning står kvar, men givetvis fungerar ingenting.

I hörsalen har någon föreläst om “steg 4: roadmap mot att använda mänskliga subjekt” vid en stor E-inktavla. Här och var visar väggskärmar – även de med E-ink – uppmuntrande klyshor om teamwork och hårt arbete.

De tre korridorer som leder ut från verkstaden följer våningens runda form och slutar i tre nya dörrar. De leder in till en fullständigt igenrasad sektion innehållandes nu fullständigt krossade servrar.

Jag tänker mig att det är en skoj upplevelse att metodiskt undersöka den här sortens miljöer, och jag tror att det jag som spelledare skulle vilja ha för att kunna göra det rättvisa mest är en karta och lite detaljer att krydda rumsbeskrivningarna med. Så jag testar lite och skjuter från höften. Den här sortens spelande är ju verkligen inte mitt wheelhouse egentligen.

Det här är f.r övrigt kartan:

EDIT: Nähä, man kunde alltså inte lägga en bild i en spoilertagg. Pilutta dig då, forummjukvara. Då får väl folk klicka på den lilla tumnageln här nedan istället. Om ni nu ser den.
 

Attachments

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Jag har skrivit på en artikel till Hydra med alternativa regler för kritiska misslyckanden till OSR spel. Jag har skrivit lite till kampanjen jag spelleder för min flickvän. Jag har försökt rätta till saker med min fantasy roman Ixion. Sedan har jag våndats över om jag vill lägga upp min vampyr kortroman Mörkerbländad till allmän nedladdning/läsning online.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,571
Idag har jag tyvärr inte skrivit mycket alls, men jag har åtminstone gjort en liten ändring i Världsrymdens vagabonder och funderar på hur jag kan utveckla den vidare.
 
Top