Nekromanti Vad har du skrivit idag? [regler i trådstarten]

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jag skrev just lite om utveckling och spridning av uploading-tekniken:

Till en början kommer varje maskin att vara osäker, instabil och oerhört dyr. Med tiden sjunker priset samtidigt som tillgänglighet och tillförlitlighet ökar. Som med all annan ny teknik, med andra ord. Inom ett par decennier efter att uploading blivit möjligt i Stad Ett kan tekniken mycket väl ha blivit vardag för dess invånare.

Utvecklingen sker i faser, som ser ut ungefär så här:

Fas 1 – Tekniken finns i hemliga företagsägda labb och de som laddas upp är nästan uteslutande försökspersoner. De flesta avläsningar misslyckas och är dödliga. Det händer att enstaka superrika människor som lider av allvarliga sjukdomar blir tillräckligt desperata för att pröva uppladdning. Avläsning och lagring utvecklas först; emulering straxt därefter.

Fas 2 – Några företag når den punkt där processen blir tillräckligt riskfri för att fler ska våga pröva på den. Tekniken har fortfarande barnsjukdomar och är skrymmande och dyr. Uploading blir en kommersiell produkt, tillgänglig för samhällets översta krets.
Det är fullt möjligt att resursbrist, sabotage eller allmänhetens motstånd leder till att utvecklingen stannar här – med uploading som ett sätt för de allra rikaste att leva för evigt.

Fas 3 – Efter ett par år börjar priserna sjunka och utrustningen minska i storlek. Även de mer resursstarka delarna av arbetarklassen – medelklassen – får råd med de billigare varianterna. Man gör regelbundna backups av familjen som lagras i centrala, välbevakade arkiv. Människor med hjärnsjukdomar räddas genom att emuleras i maskiner stora som kylskåp.

Här börjar det också dyka upp lagstiftning som reglerar gemene mans uploading. Varje megaföretag skapar sina egna regler för till exempel vad som räknas som en "person". De flesta utgår från samma grundvariant: en lyckad uppladdning räknas som en ny juridisk person. Att radera en uppladdad kopia är tekniskt sett mord. De kan både äga och ärva, vilket komplicerar arvstvister och liknande. I en del sektorer ges uppladdade bara begränsade rättigheter såvida de inte är den enda kvarvarande kopian.

Cyberhjärnor blir möjliga, men den graden av miniatyrisering innebär så stora kostnader och krav på kylning att de i praktiken bara är tillgängliga för de allra rikaste.

Fas 4 – Cyberhjärnor blir allmänt tillgängliga, i olika storlekar och prisklasser. Uploading används för att spara utrymme och inskolningstid på arbetsplatser. Panopticon blir ledande i att erbjuda straff där uploading blir en del av påföljden. Brottslingar som mest behöver hållas borta från gatorna laddas upp och lagras kallt; de som istället ska bestraffas hårt och få uppleva antingen lidande eller rehabilitering beroende på kundens önskemål körs istället i ultrasnabba emulatorer och kan klara av ett 20-årigt straff på en eftermiddag.

Merging blir möjligt, men fortfarande svårt och kräver konstant övervakning av kunniga cyberpsykologer.

Jag lade också till en förklaring av vad "merging" är innan den här texten. Jag ser fram emot kommentarer på helheten senare, se om andra tycker att det här är användbart och ifall jag missar något uppenbart eller så.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Jag har bara organiserat mina noveller i samma värld i ett dokument och börjat skissa på omskrivningar så att de hänger ihop bättre och hur jag ska skriva ut den första - Älvor och Hippes - från scenanvisningar till riktig text. Det saknas också en hel novell i de tre som hänger ihop och del två är bara infodump:en som ska vara i den och vaga förslag om handlingen (som ser ut att vara en dag i skolbänken om vampyrer och likätare?)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
terje;n330532 said:
Skrivit S&S-äventyr (Örnen har landat, anspelar på ett uppmärksammat jubileum). Layoutat Grimoire nr 3 (som äventyret kommer ingå i).

Väntar fortfarande på en artikel, samt omslaget, men sen slänger jag upp den på Lulu.
50 år sedan Where Eagles Dare hade premiär i år?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Idag har jag skrivit lite (tweakat) om att frammana elementarvarelser, och om olika typer av resor (sjöfärd, flodfärd, karavan) till Kopparhavets Hjältar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Idag har jag skrivit om lite olika saker som innebär tänkbara hinder för uploading-teknikens spridning i arkologin, och påbörjat en liten lista med ord som används för att beskriva uppladdade medvetanden. Såhär blev hinder-texten:

Kommer tekniken att nå så långt som fas 3 eller 4, med allmän spridning och acceptans? Utvecklingstiden och kostnaderna har redan tagits upp, men det finns åtskilliga andra hinder på vägen. Som spelledare kan du använda dessa för att vid behov bromsa utvecklingen ifall det behövs för din kampanj. Det kan rentav uppstå komplikationer som får alltsammans att gå baklänges – allmänheten är nyckfull, och fel skandal vid fel tillfälle kan få profukter att återkallas och kunders tillit att förloras.

Nedan följer några exempel på komplikationer och hinder.

IT-infrastrukturen – I och med att dataöverföring mellan sektioner i Stad Ett sker via kurir blir till exempel resande via uploading inte speciellt praktiskt.

Egensinniga kopior – Set är inte alla kopior som accepterar sina nya omständigheter eller ser anledning att vara lojala mot sina original. En del vänder sig helt mot sina skapare, gör uppror och försöker fly eller skapa kaos.

Avläsningsfel – I en del fall leder processen till inkompletta, trasiga eller förvridna kopior. Ofta raderas de utan att originalet får veta att de finns, men i vissa fall har ju originalets dött i processen och den trasiga kopian är allt som finns kvar.

Det händer också att inkompletta avläsningar kallagras och säljs på svarta marknaden.

Brist på långsiktighet – Ingen känner till de långsiktiga effekterna på ett sinne att inte befinna sig i en biologisk hjärna. Är emulatorerna bra nog för att tjäna i årtionden utan problem? Århundraden? Kommer den infrastruktur som kontinuerligt levererar elström och kylning att finnas kvar i framtiden?

Hacking – En cyberhjärna är hårdvara, en emulator är mjukvara. Historien har visat att det människan skapar i form av teknologi kan människan också förstöra, bryta sönder, ta sig in i. Ännu har inget system kunnat garantera fullständig säkerhet. Många undviker redan att skaffa implantatdator av säkerhetsskäl – ingen som är orolig över hacking kommer att skaffa sig en cyberhjärna.

Filosofiska bekymmer – Är den uppladdade kopian en människa? En person? Är det samma person som originalet, eller en ny? Är det ens ett medvetande, eller bara ett stycke mjukvara som låtsas? Vad är ett "medvetande"?

Juridiska bekymmer – Ska uppladdade medvetanden ha rättigheter? Ska det vara olagligt att ladda upp sig? Om man skapar en kopia av någon och torterar kopian, är det ett brott mot originalet? Kan en kopia dra sitt original till domstol för att den aldrig bad om att skapas? Kan en kopia stängas ner hur som helst eller räknas det som mord? Kan man dömas till uppladdning? Domstolarna, företagsledningarna och Koalitionen har en hel del att fundera över och gräla om.

Traditionalism – Många litar helt enkelt inte på tekniken och kommer aldrig att göra det. De kan rationalisera det på olika sätt och använda olika ord för att beskriva det, men i grunden är det helt enkelt många som tycker att steget över till en helt silikonbaserad existens är för stort.

Religiöst motstånd – Inom Enhetskyrkan uppstår ständigt splittringar, och den här frågan är inget undantag. Har kopior själar? Har de möjlighet att nå paradiset?

Tanken med texten är väl just att dels, som det står, ge SL lite sätt att justera spridningstakten och t.ex. förklara varför man stegat tillbaks från en senare fas när storyn kräver det.

Och dels ge lite mer story-bränsle i allmänhet; tanken är väl att varje hinder i listan ska kunna funka som plot point i ett äventyr eller tre.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Jag försökte skriva vettigt material för Warlocks till 5ed till ett projekt jag gör med någon annan. Men istället skrev jag om hur man sluter pakter med dinosaurierna och terror fåglarnas hive minds :(
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Sent omsider satte jag mig ner och tröskade mig igenom punktlistan jag hade med äventyrsuppslag kring uploading. Tretton stycken blev det. En del är väl rätt självklara, men förhoppningsvis kan ett och annat vara lite kul eller väcka en tanke eller två.

ÄVENTYRSUPPSLAG

Så hur kan tekniken användas i äventyr? Nedan hittar du några exempel.

• En berömd artist kidnappas och släpps kort därefter, utan att någon lösensumma efterfrågats. Senare dyker cyberhjärnor med avläsningen upp på svarta marknaden. Rollpersonerna anlitas för att eliminera alla kopior samt sätta stopp för kidnapparna.

• Folk försvinner och dyker upp med levande kroppar men helt hjärndöda. Rollpersonerna anlitas för att undersöka. Vid närmare påseende har samtliga offer fått hjärnan bränd genom misslyckade försök till avläsningar. Det visar sig att en maffiafamilj stulit en experimentell uppladdningsstation. En cybernetiker-student med stora spelskulder har lovat att hen kan få den att fungera, men har tagit sig vatten långt över huvudet.

• Ett företag experimenterar med biologiska cyberhjärnor, eller att ladda ner medvetanden till klonade hjärnor. Det gör precis så fel som man kan tänka sig.

• En gaiakult stjäl en uppladdningsmaskin och planerar att ladda upp sina medvetanden till datorer som är infekterade av Grönskan.

• I ett hemligt företagslabb experimenterar ett antal dåraktiga forskare med att läsa av grönskeinfekterade hjärnor, både djurs och människors. De tror givetvis att de gör det under kontrollerade former.

• En man är svartsjuk och misstänker att hans make är otrogen. Han anlitar rollpersonerna för att undersöka. I själva verket visar det sig att maken mycket riktigt är otrogen – med en illegal kopia av sig själv. Räknas det ens som otrohet, eller mer som en avancerad form av självsex?

• Någon på svarta marknaden säljer orimligt billiga cyberhjärnor, som visar sig lagra känslig information från medvetanden som emuleras i dem och sedan skicka "hem" denna data till en hemlig server så snart de kopplas upp mot nätet.

• Rollpersonerna anlitas för att undersöka hur det kommer sig att ett område blivit så orimligt varmt. Det visar sig att en liga satt upp en illegal uppladdningsstation utan tillräcklig kylning.

• Rollpersonerna anlitas av ett medborgargarde som vill att de stjäl en uppladdningsstation åt dem. Målet är att erbjuda billigare och inte lika företagskontrollerad uploading åt massorna.

• En religiös sekt som motsätter sig uploading saboterar företag och labb som arbetar med tekniken. De hotar också butiker och spränger lager. Rollpersonerna anlitas som vakter eller för att sätta stopp för det hela. Det visar sig att den religiösa sektens ledare laddat upp sig, och numera bara kommunicerar genom mellanhänder.

• Rollpersonerna erbjuds ett kontrakt på att kidnappa försökskaniner till ett anonymt företag som tidigt under fas 1–2 experimenterar med uploading. Sedan får de extra betalt för att hjälpa företaget att göra sig av med kropparna efter misslyckade experiment. Om rollpersonerna tackar nej kommer företaget helt enkelt att fråga andra frilansare – förr eller senare hittar de någon som ställer upp och har färre skrupler. Kanske anlitas rollpersonerna för att undersöka en serie försvinnanden?

• Någon har upptäckt att det finns en bakdörr inprogrammerad i vissa cyberhjärnors hippocampus-emulering. Genom att aktivera bakdörren kan man hindra personen från att bilda nya minnen under en kort tid. Perfekt om man vill genomföra en stöt där vakterna har cyberhjärnor!

• Rollpersonerna kontaktas av arbetarrättsrörelsen Kampen, som vill att de befriar fabriksarbetar-personligheter som tvingas att arbeta 24/7 och byts ut mot kallagrade kopior när de blir vansinniga och går sönder. Målet är att förstöra alla kallagrade kopior och smuggla ut så många aktiverade medvetanden som möjligt. Det visar sig i slutänden att samtliga personligheter bara är kopior av en och samma arbetare, som fick sparken efter att ha blivit uppladdad.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Så nu när Uploading-texten är klar så sitter jag och går igenom väldigt nyttig korr och kommentarer i den, men jag bestämde mig också för att trots sommardödsvärmen klämma ur mig de sista delarna av själva äventyret. Äventyret som nu är på 39 A4:or (jisses)…

Så jag skrev lite om återkomsten till arkologin och om belöningar.

ÅTERKOMSTEN

Efter en relativt händelselös hemresa anländer rollpersonerna till Gävle, där de möts av kapten Hildebrandt. Han kommer att insistera på att de spenderar några veckor i karantän innan de släpps in och får resa till arkologin via pansartåg.

Om de har med sig ambassadör Wennstrand och hans spindelkropp så har de en del att förklara. Wennstrand själv hjälper givetvis till här. I slutänden skickas ett meddelande till Hildebrandts överordnade inom Koalitionens styrkor. Han separeras snabbt från rollpersonerna och får tillbringa en tid i karantän innan han transporteras in till arkologin via VTOL-jet.

I slutänden får rollpersonerna betalt enligt överenskommelse, och utöver det kan de få en nätt "hittelön" för att de förde med sig Wennstrand.

Gemensamma belöningar
• Om de kan förklara robotskallens ursprung (Aurora-arkologin): 8 kreds
• Data från Växsjön – 4 kreds
• Data från Ramsele – 4 kreds
• Data från Svartliden – 4 kreds
• Totalt – 20 kreds

Enskilda belöningar
• Grundbelöning – 5 E-kreds
• Wennstrand förd till Gävle – 10 E-kreds
• Totalt – 15 kreds

Med andra ord så kommer en grupp på fyra rollpersoner att kunna inkassera som mest 60 E-kreds totalt. Utöver det kommer Wennstrands ankomst att skapa stora rubriker och vara en del av arkologins stora nyhetscykel i flera veckor, vilket de naturligtvis kan slå extra mynt av genom att till exempel ge intervjuer eller bara marknadsföra sin frilansarfirma.

Och så räknade jag på belöningarna och dubbelkollade med reglerna att det liksom inte var orimligt mycket men heller inte liksom supersnålt lite.

Och sedan, i typ några sekunder, trodde jag att jag var klar. Men det var jag såklart inte. I slutet av första äventyret hade jag nämligen en rubrik kallad "mellanspel", med lite exempel på äventyr man skulle kunna peta in mellan del 1 och del 2. Jag gillar sånt, nånstans. Så nu har jag skrivit en sådan rubrik och börjat fylla den med kortfattade punkter. Den blir nog inte klar idag dock.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
Jag har lagt in fyra nya märgfulla citat under Expert Novas kapitelrubriker. Av Madame de Staël och Marguerite Yourcenar, två franska kulturgiganter som nog aldrig förr har figurerat i svenska rollspel, samt av Astrid Lindgren och Moa Martinson.

Je crois qu’il faut presque toujours un coup de folie pour bâtir un destin.
[SUB](Jag tror att det nästan alltid behövs ett stänk av galenskap för att bygga sig ett öde.)[/SUB]

– Marguerite Yourcenar
Dessutom träffade jag en rollspelande hemvärnssergeant tidigare i veckan. Han hjälpte mig att uppdatera utrustningslistan.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Har börjat skissa på skelettet för nästa GothCon-scenario. Vill vara ute i så god tid till nästa år att jag hinner speltesta ordentligt och trimma det mer än jag hann i år.

Låter Best ligga och vila ett tag till dess jag hunnit med ett par speltester.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
I helgen kom en språkgranskning av mitt Expert Nova-manus till min mejlbox, följd av granskning nummer två idag. En handfull rättningar och förbättringsförslag som jag under förmiddagen förde in i spelets InDesign-dokument. Därefter jobbade jag vidare med att översätta rune augmentation till svenska Runequest.

Efter lunch fick jag en bra idé till Expert Nova, en setting kombinerad med en minikampanj. Jag insåg då att jag behöver fixa en enkät med mina ExpN-idéer för att se vilka som är mest lockande för svenska gamers. Något att ta itu med efter att själva spelet har lanserats i höst.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
313
Norrlands inland.

Sitter med detaljplanering av en av dungarna och rumsbeskrivningar. Jag begränsar mig själv till tre detaljer om tre ord vardera till varje ”rum”. Rätt kul men svårt sätt att skriva på. Får se om det blir bra.

Här är ett exempel:
* Kraftigt sluttande gång.
* Fuktigt suckande eko.
* Halt iskallt stengrus.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
Jag har huvudsakligen ägnat dagen åt översättandet av svenska Runequest, närmare bestämt avsnittet om hur färdigheter, runstyrkor och drivkrafter förbättras via erfarenhet, träning och självstudier.
 
Top