Nekromanti Vad har du skrivit idag? [regler i trådstarten]

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Den här tråden är till för alla som skriver på något rollspelsrelaterat. Det kan vara regler till ett rollspel, ett scenario, spelvärld, en spelkrönika eller till och med en artikel. Tanken med tråden är att uppmuntra folk att skapa, till exempel mig själv. Jag hoppas att jag ska kunna skriva ofta i den här tråden. Du kan antingen bara berätta vad du skrivit om, eller klistra in hela eller en bit av texten.

Här är några regler för tråden:
  1. Ett inlägg i denna tråd är antingen för att berätta om något du har skrivit, eller för att kommentera något någon annan postat. Se dock 2 och 3 nedan.
  2. Du kan också skriva ett inlägg för att offentligt tillkännagöra din avsikt att skriva här varje dag, en gång i veckan under två månader, eller liknande. Detta så att andra kan hjälpa dig med motivationen genom att fråga dig hur det går, påminna dig om du inte skrivit något, och så vidare.
  3. Om någon har skrivit en avsikt att skriva något så kan du ocskå posta ett inlägg som taggar denne och fråga hur det går.
  4. Om du vill ha feedback på det du skrivit, klistra in texten och skriv tydligt att du vill ha feedback, och exakt vad du vill ha feedback på, till exempel "Flyter språket bra?", "Förstår ni vad jag försöker säga?" eller "Känns mina alver för tråkigt tolkienska?".
  5. Om en person inte skrivit att hen vill ha feedback, ge gärna uppmuntran och glada tillrop, samt positiva kommentarer, men skriv inget negativt. Om en person skrivit att hen vill ha feedback, håll dig till vad feedbacken ska handla om och kommentera inte andra aspekter av texten.
  6. Om det uppstår en diskussion om en text, ta det gärna i en annan tråd. Undvik dock att starta en tråd om en text om vilken författaren inte bett om feedback, eller om andra saker än feedbacken ska handla om.
Jag vill påpeka igen att du inte behöver klistra in själva texten du skrivit. Du kan posta ett enkelt inlägg som "Idag har jag skrivit en halv sida om jupiterianska parningsritualer till mitt rymdoperaspel". Det viktiga är att du visar att du jobbar med ditt projekt, och att vi uppmuntrar och hejar på varandra.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Jag tänker skriva något rollspelsrelaterat varje dag om jag inte är för upptagen, åtminstone fram till LinCon.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Idag har jag skrivit en text om hjärnrelaterade experiment på 50-talet till mitt rollspel Anatman. Jag tar hjärna (f'låt) emot feedback på min korrekthet i beskrivningen av experimenten, om någon känner till dem bättre än jag. Språket ska jag försöka polera upp vid ett senare tillfälle. Det känns lite svårt att hänga med för tillfället.

En serie experiment av vetenskapsmännen Roger Sperry och Michael Gazzaniga på 1950- och 60-talet avslöjade några märkvärdiga egenskaper hos den mänskliga hjärnan. En del av detta har filtrerats ned till gemene man som ”vänster hjärnhalva är logisk och höger är kreativ”, men upptäckterna var långt underligare än så.

För forskningen användes patienter som undergått en extrem sorts kirurgi i vilken deras corpus callosum, det tjocka knippe nerver som sammankopplar hjärnhalvorna, kapades. Detta utfördes på patienter med allvarlig epilepsi och till synes var de opåverkade av kirurgin. Deras personlighet, motoriska förmåga och minnen verkade inte påverkas av detta massiva ingrepp. Men Sperrys och Gazzanigas forskning visade att något visst hade ändrats. Här är ett exempel på ett försök som gjordes:

En person med delad hjärna ombeds stirra på en punkt mitt emellan två skärmar. Till vänster visas en bild av ett dollartecken och till höger visas ett frågetecken. Bilderna blinkar förbi snabbt så att personen inte har tid att flytta ögonen. Eftersom den vänstra delen av synfältet skickar information till den högra hjärnhalvan och vice versa, så har de två olika hjärnhalvorna mottagit olika information. Den högra hjärnhalvan har sett ett dollartecken och den vänstra ett frågetecken. Personen ombeds nu rita med sin vänstra hand (kontrollerad av höger hjärnhalva) vad hen just sett, utan att hen själv kan se vad som ritas. Handen ritar ett dollartecken. Personen frågas sedan vad hen har ritat, och svaret kommer självklart: ”Ett frågetecken”. Den vänstra hjärnhalvan, i vilket talcentret ligger, har inte sett dollartecknet och har ingen aning om att vänsterhanden har ritat ett sådant, så den utgår ifrån att hen ritat ett frågetecken, eftersom detta är vad den vänstra hjärnhalvan sett.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Kul idé! Jag ska försöka komma ihåg att skriva saker här, men lovar inget. Och min produktivitet kommer att vara extremt ojämn pga att det här är den mest upptagna delen av året (elever som ska ha betyg etc).

Men idag skrev jag ihop vad jag tror är den sista versionen av reglerna för ödesmagi till Ödesväktarna – vi som skrev spelet kom under Gothcon på att det vore ett kul ämne att skriva en Fenixartikel om, så vi inhämtade deadline från GIllbringarna på plats och körde igång. Så nu har vi typ 11 000 tecken ungefär om ämnet. Det jag gjorde idag var att föra in de nya regelförändringar vi kom överens om på gårdagens Discordmöte. På söndag ska vi träffas igen och kolla igenom, och sedan skicka iväg artikeln. Det känns jättebra!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
Bra tråd.

Idag har jag skrivit miljö/platsbeskrivibgar till en äventyrsplats till mitt andra Symbaroum-äventyr till Äventyrspaket 4. Lite svårt med inspirationen eftersom det generiska grejer för att ge platsen liv, inget som har direkt med äventyret att göra, men till slut blev jag ändå rätt nöjd med resultatet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
krank;n319317 said:
Kul idé! Jag ska försöka komma ihåg att skriva saker här, men lovar inget. Och min produktivitet kommer att vara extremt ojämn pga att det här är den mest upptagna delen av året (elever som ska ha betyg etc).
Jag kommer eventuellt att påminna dig med ett taggat inlägg om det dröjer för länge. :)

Men idag skrev jag ihop vad jag tror är den sista versionen av reglerna för ödesmagi till Ödesväktarna – vi som skrev spelet kom under Gothcon på att det vore ett kul ämne att skriva en Fenixartikel om, så vi inhämtade deadline från GIllbringarna på plats och körde igång. Så nu har vi typ 11 000 tecken ungefär om ämnet. Det jag gjorde idag var att föra in de nya regelförändringar vi kom överens om på gårdagens Discordmöte. På söndag ska vi träffas igen och kolla igenom, och sedan skicka iväg artikeln. Det känns jättebra!
Bra jobbat! Det är tufft att skriva under deadline, så skönt att ni verkar få till det i tid.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
Igår spelledde jag mitt OSR/weird west-rollspel Blod & bly för fem kollegor som spelade en del när dom var yngre men inte längre, frånsett igår då och en gång tidigare när jag spelledde Fantasy! OSG. Gårkvällens spelpass blev lyckat, men jag insåg att reglerna i Blod & bly fortfarande inte känns bra så idag har jag börjat skriva om dom. Roten till det onda är stridsreglerna. Min ursprungliga idé var att använda usage die-mekaniken från The Black Hack till tur som rollpersonerna kunde använda för att undvika skada men det blev mest bara konstigt. Nu är jag inne på ett mer traditionellt spår med poäng som kan spenderas för att få bonustärningar. Än så länge känns det då lovande.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
Idag har jag bearbetat översättningen av Glorantha-kronologin för perioden 1581-1625 ST för den svenska versionen av Runequest RQG. Johan L har därtill bistått med gloranthiska detaljkunskaper som jag saknar.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Jag har skrivit lite magiska föremål för ett projekt. Jag har skrivit lite på ett Werewolf the apocalypse scenario, jag har skrivit lite på mitt risdarfantasy scenario. Oh, och jag har gjort en framsida till riddarescenariot,
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Jag har redigerat några av mina husregler till Hjältarnas tid så att de med litet tur kan förstås av någon annan än mig själv. Antagligen kommer detta ut som en artikel i Fenix längre fram.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Jag har bearbetat några porträtt från 1920-talet, sedan har jag i princip bara öppnat och stängt Indesign-filen för mitt Call of Cthulhu-scenario Scion då jag fortfarande är fast vid rumsbeskrivningarna. Hade jag varit 15 år hade de blivit klara på en dag, men nuförtiden går rumsbeskrivningar ohyggligt trögt.:sad:

För att ytterligare dra ut på det hela så har jag gjort research för ett par nya CoC-scenarion; letat efter fina gamla kartor över New South Wales och Bass Strait, plottrat ned en massa researchfakta rörande valjakt i Bass Strait, den så kallade Heidelbergskolan, konstnärerna och deras läger runt Sydney, hittat mycket av deras konst samt samlat på mig en hög historiska böcker via den fantastiska siten https://archive.org/
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Ska skriva så mycket jag hinner på spelledartips och regler för monsterjakt, i Best. Projektet börjar bli en sorts OSR-verktygslåda för att bygga scenarier kring monsterjakt i 16-1700-talsmiljö.

Petar just nu på hur det ska funka när spelare faktiskt konfronterar monstret och hur det påverkar dem om de känner till detaljer från tidigare ledtrådar.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
entomophobiac;n319351 said:
Ska skriva så mycket jag hinner på spelledartips och regler för monsterjakt, i Best. Projektet börjar bli en sorts OSR-verktygslåda för att bygga scenarier kring monsterjakt i 16-1700-talsmiljö.

Petar just nu på hur det ska funka när spelare faktiskt konfronterar monstret och hur det påverkar dem om de känner till detaljer från tidigare ledtrådar.
Fräckt! Jag tror att det är en underutnyttjad mekanism att belöna förberedelser, så att spelarna behöver leta ledtrådar och förbereda sig innan de tar den faktiska konfrontationen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Idag har jag fortsatt på Anatman. Jag skrev om lite fler fräcka experiment på hjärnan, och hann fram till biten där jag ska förklara de bakomliggande principerna för neuroprogrammering i spelet. Hoppas skriva på det imorgon!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
God45;n319324 said:
Jag har skrivit lite magiska föremål för ett projekt. Jag har skrivit lite på ett Werewolf the apocalypse scenario, jag har skrivit lite på mitt risdarfantasy scenario. Oh, och jag har gjort en framsida till riddarescenariot,
Är den framsidan något vi får beskåda? :grin:
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Genesis;n319415 said:
Fräckt! Jag tror att det är en underutnyttjad mekanism att belöna förberedelser, så att spelarna behöver leta ledtrådar och förbereda sig innan de tar den faktiska konfrontationen.
Grundidén är egentligen att försöka uppnå två saker: dels att göra det till mer av en undersökning, där ledtrådar har en stor praktisk nytta (e.g., att upptäcka att det är silver som dödar varulven), samt att göra konfrontationen med monstret till något större än bara hit point-bashing.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Jag skrev ut en scen som saknades i min novell om dubbelgångare och la ut texten om pommes i en annan scen.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
313
Jag har fortsatt det mödosamma arbetet
med finputsandet av Origenes till Kuf. Fyra grupper har redan tagit sig an platsen (ett speltest med mig samt tre pass på GothCon där två spelleddes av Wilhelm) så uppenbarligen är det spelbart, men det är ständiga smsåsaker som behöver åtgärdas innan det går till ”tryck” (ja, Lulu och DriveThru då) - ett par rumsbeskrivningar som saknas, ett par stycken om hur man introducerar platsen i sin egen Kuf-kampanj, en ritual som är rätt blaha. Snigelfart på upploppet, ren vilja och envishet som motiverar. Ni vet hur det är.

Belönar mig själv efter varje skrivpass med att tillåta mig skriva vidare på Norrlands inland - min kampanjsetting till Kuf. Krypande mörk OSR med faktionsspel, megadungeon och folkloristiska inslag. Där får jag skriva njutbara saker som dessa smarriga tabeller, hämtade från kapitlet ”Bygg en bygd”:

I bygden äts det ...
  1. Palt
  2. Blodpalt
  3. Flatpalt
  4. Gråpalt
  5. Stekt palt
  6. Stuvad palt
och till palten har man … (slå två gånger)
  1. Lingonsylt
  2. Smör
  3. Potatis
  4. Skinksås
  5. Aromat
  6. Köttfärs
  7. Sirap
  8. Messmör
 
Top