Nekromanti Vad har du skrivit idag? [regler i trådstarten]

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,778
Location
Göteborg
luddwig;n319541 said:
Idag har jag tyvärr inte skrivit mycket alls, men jag har åtminstone gjort en liten ändring i Världsrymdens vagabonder och funderar på hur jag kan utveckla den vidare.
Det viktiga är att göra något varje dag!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,778
Location
Göteborg
Det enda jag har skrivit idag är produktbeskrivningen till namnkortleken till Anatman. Men i gengäld har jag laddat upp leken till DriveThruCards och beställt ett provtryck, tillsammans med en till Anatmanlek som jag tänker ge bort. Känns skönt att komma någon vart! Jag känner mig taggad. GothCon var bra för min motivation.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
313
Det blev mera Origenes idag. Ett par delar lossnade på löprundan. Tror att större delen av allt som jag nöjd med i den modulen har fallit på plats när jag varit naken (i duschen då) eller i löpartajts. Nu måste det snart vara klart...

Fick ihop ett spännande system för en klurig del i megadungeonen i Norrlands inland. Jag experimenterar med lite trad- och indieinslag och försöker se om jag kan ta en del bra saker därifrån och stöpa om dessa i OSR-form. Än så länge ser jag ut att vara på rätt sida av linjen, tycker det känns fräscht och spännande så här långt. Det räcker för att hålla motivationen uppe.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
313
Genesis;n319546 said:
Det enda jag har skrivit idag är produktbeskrivningen till namnkortleken till Anatman. Men i gengäld har jag laddat upp leken till DriveThruCards och beställt ett provtryck, tillsammans med en till Anatmanlek som jag tänker ge bort. Känns skönt att komma någon vart! Jag känner mig taggad. GothCon var bra för min motivation.
Nyfiken på hur provtrycket blir, dela gärna när det dyker upp. Hade gärna tryckt en finuppsättning kort för Our Ship nu för eget bruk, spelet är så pass klart att det känns motiverat.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,596
Location
Rissne
Genesis;n319542 said:
Du gör så sjukt grymma kartor. Vilken programvara använder du? Illustrator?
Tackar så mycket!

Japp. Illustrator, tålamod och en hel del tid som läggs på relativt enkel matematik och allmänna förberedelser. Jag automatiserar en hel del och gör resten manuellt. Mer tanke än känsla, så att säga.

Den här runda kartan är en ny utmaning för mig; annars har jag ju kunnat arbeta med enkla 90-gradiga vinklar som bara justeras till datorspels-isometriskt. Nu var jag tvungen att testa helt nya grejer för att få till alla grejer som är ett visst gradtal vridna och så. Framför allt skuggorna på cylindrarna tog det mig en stund att komma på hur jag skulle kunna göra.

Nu, lagom till att jag nästan är klar, har jag fått upp farten...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,596
Location
Rissne
Idag har jag nu också lagt sista handen vid artikeln om ödesmagi till Ödesväktarna. Så snart jag skrivit färdigt det här inlägget ska jag maila texten och den tillhörande illustrationen till Fenix.

Jag är rätt nöjd, faktiskt. Sannolikhetsmanipulerar-magi med förhoppningsvis ganska bra stöd till SL för att gestalta... intressanta bieffekter och oväntade händelser. Ganska stor risk för kaos, både i allmänhet och för ödesmagikern själv. Man får ofta ungefär som man vill, men kanske inte på det sätt man väntade sig...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,778
Location
Göteborg
Sysp;n319548 said:
Nyfiken på hur provtrycket blir, dela gärna när det dyker upp. Hade gärna tryckt en finuppsättning kort för Our Ship nu för eget bruk, spelet är så pass klart att det känns motiverat.
Jag har redan fått mitt första provtryck till Anatmankorten. Tyckte att de blev väldigt tjusiga, men jag är ingen expert. Jag lyckas inte ladda upp bilden, men PM:a mig med en e-postadress om du vill ha foton.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,596
Location
Rissne
Genesis;n319552 said:
Jag har redan fått mitt första provtryck till Anatmankorten. Tyckte att de blev väldigt tjusiga, men jag är ingen expert. Jag lyckas inte ladda upp bilden, men PM:a mig med en e-postadress om du vill ha foton.
På forumet?

Jag har upptäckt att man måste försöka två gånger. Första gången får man felmeddelande, men om man försöker igen utan att stänga det lilla popupfönstret så verkar det funka.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,778
Location
Göteborg
Nu gick det. Försökte två gånger förut och fick det inte att funka. Men nu gick det första gången. Jag kanske hade loggats ut i bakgrunden?

 

Attachments

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Genesis;n319561 said:
Nu gick det. Försökte två gånger förut och fick det inte att funka. Men nu gick det första gången. Jag kanske hade loggats ut i bakgrunden?


Sjukt nice! (Rätt bakgrunder den här gången? ;) )
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Jag tokfokuserar på Skrômt just nu och har ägnat kvällen åt att skriva om karaktärsutveckling från ett spelarperspektiv. Än så länge bara i anteckningsbok, men snart på en dator nära... mig.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
MetaLarsson;n319466 said:
Det som ligger närmast i mitt sinne till att skriva med rollspelsanknytning är en recension av Gudasaga. Läste färdigt boken igår och hoppas få klar texten till recensionen ikväll. De enda distraktionsmolnen jag kan se är ett besök av svärfar och eventuellt någon Sickan Carlsson-film.
Spännande! Jag ser fram emot att kika, oavsett vad som sägs. :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,778
Location
Göteborg
ceruleanfive;n319564 said:
Sjukt nice! (Rätt bakgrunder den här gången? ;) )
Jag har inte kollat igenom dem noga, men jag tror att DriveThruCards har bättre koll än vad jag har! De kan nog matcha rätt framsida med rätt baksida.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,778
Location
Göteborg
Idag har jag skrivit de tre principerna för neuroprogrammering i Anatman.

Konfabuleringsprincipen
Konfabulering är vad som händer när ditt medvetande inte känner till hela sanningen om sitt eget beteende. När du utför en handling utan att veta varför, och någon frågar dig anledningen, så svarar du inte att du inte vet. Istället hittar din hjärna på ett svar som du själv tror på. Nollningsceremonier fungerar på denna princip. Du utstår förödmjukan för att bli medlem i någon klubb. Detta ökar din lojalitet till klubben, eftersom du tänker att du verkligen måste gilla klubben, då du ansträngt dig så hårt för att få bli medlem. Grupptrycket i stunden tenderar att inte tas med i beräkningen.
Samma princip tänker vi oss fungerar när någon ändrar i din hjärna. Någon planterar en tanke i din hjärna om att du vill göra slut med din partner. Ni har i övrigt ett lyckligt förhållande, men denna tanke antas komma någonstans ifrån och du börjar tänka att ditt förhållande inte alls är så lyckligt, och att du känt såhär under en längre tid. Naturligtvis gäller detta inom rimliga gränser, och totalt okaraktäristiskt beteende kan fortfarande få dig att inse att du blivit manipulerad. Spelarens tycke avgör.

Integritetsprincipen
Den här principen säger att din hjärna alltid kommer att göra allt för att hålla ihop din identitet. Du kommer att se dig själv som ett samlat jag, även om delar byts ut, plockas bort eller läggs till. Kanske finns det en gräns när hjärnan inte längre klarar påfrestningarna och du splittras i flera personligheter som kämpar om kontrollen? Jag vet inte. Men grundprincipen är att din hjärna håller ihop ditt sinne och din identitet så länge den kan. Jaget kanske är en illusion, som buddhisterna påstår, men illusionen bryts inte så enkelt.

Substitutionsprincipen
Den här principen säger att framförallt minnen, men också kunskap, övertygelser och annat, inte lagras som komplett, detaljerad data i din hjärna. Istället lagras det bitvis, som ett skelett som du sedan klär i kött när du frammanar minnet. Det här är en stor hjälp när du inplanterar ett falskt minne hos någon. Du kan plantera in ett minne av en moders död, och mottagaren kommer att fylla i detaljerna med sin egen moder. Det gör inte så mycket om minnet är av en annan persons moder från början, för det är inte en videoinspelning, utan ett suddigt minne.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Port Kad, The Rim
Jag har idag skrivit -- inte översatt -- avsnittet om grundegenskaper i svenska Runequest. Jag gillade inte utformingen av det engelska originalet. Samma innehåll, givetvis, men med mer pedagoisk utformning.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
313
Wilhelm gav en hjälpande hand och skrev ihop den saknade ritualen i Origenes, så jag gjorde minimal korr på den och lade den till handlingarna. Skrev även klart ett gäng rumsbeskrivningar och en massa syn och hörselhintar om vad som väntar i olika riktningar.

Skrev även ihop Gospelkören i Norrlands inland och ritade en massa kartor. Ska försöka mig på en annan variant av rumsbeskrivningar i Norrlands inland än i Origenes, de är verkligen sjukt tradiga att skriva. :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,596
Location
Rissne
Nu kände jag mig lite tvungen att skriva något idag också, mest för att kunna skriva i den här tråden. Men jag har mest fortsatt på beskrivningarna av datacentret:

Datacentral 1-1 – den inre serverhallen är i princip helt igenrasad. Jordmassor och betongklumpar har rasat in genom ett hål i taket nära navet, och täcker de flesta servrarna. Samtliga servrar är stendöda och går inte att rädda – ett antal bär tecken på att ha överlevt raset men har rensats av en elektromagnetisk puls senare (Teknik•).

Här och var ligger döda muterade djur och trasiga säkerhetsdrönare.

Även den yttre hallens datorer är till större delen förstörda, med ett undantag – en server är inte bara relativt intakt utan en röd lysande diod avslöjar att den också är igång. Större delen av dess data är korrupt (Dataanalys•) men den har fortfarande kontroll över den här våningens kvarvarande säkerhetssystem. Det gäller framför allt de kring hisschaktet i datacentral 1-2. För att ta kontrollen måste en rollperson lyckas ta sig igenom ganska grisig svart is med värde 3 – och ett misslyckande innebär att systemen inte bara låser sig utan också krashar systemet rollpersonen använde för sitt hackingförsök. Om det var rollpersonen själv som kopplade in sig tar hen 1 i skada.

Söderblom kan ta kontrollen över systemet utan problem, om rollpersonerna kopplar in honom via fysisk kabel. Faktum är att han föreslår det själv, om han får veta att servern finns. Det var länge sedan han hade kontroll över säkerhetssystemen här.

Längsmed ytterväggen finns också tre trånga ventilationstrummor som leder nedåt. Det går inte att ta sig in i den närmaste våningen, utan ger man sig ned genom dessa schakt så kommer man ut i våning ?3.
 
Top