Nekromanti Vad har du skrivit idag? [regler i trådstarten]

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,910
Location
Nordnordost
Börjar ana slutet i tunneln på översättningen av exemplen i engelska Kuf.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Skrivit klart ett av 4 uppdrag till min WFRP 4:e scenario. Ska bara skriva in lite stats i morgon skall jobba på nästa del.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,170
Jag har översatt ett kort äventyr till Tails of Equestria som dottern ska spelleda på Mitt Lov-aktiviteterna på tisdag. Själv ska jag spelleda Symbaroum (förutsatt att det kommer några spelare) och Handbok för superhjältar (som i stort sett är fulltecknad). Imorgon ska sambon gå över till grannarna (och tillika hennes arbetskamrat) för att testspelleda scenariot till Hjältarnas tid, som också ska spelas på tisdag.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,424
Location
Maastricht
Skrev ytterligare ett par utkast på ett par settings för ett kommande projekt.

Skrivit vidare på scenariot, Skapelsen, då vi ska spela första one-shot scenariot på Torsdag.
Funderar på vilka fler konflikter jag ska skriva in, om några alls.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,910
Location
Nordnordost
Spelexempel till engelska Kuf är klara!

(Nå, inte korrade eller så, men de är av engelskliknande ord nu i alla fall.)

Fantastiskt skönt, skall se vad som blir nästa projekt medan jag väntar på korren.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,636
Location
Uppsala
Jobbet tar min tid just nu, men har satt upp en treveckorsplan för att skriva klart Best så jag kan ägna mig åt andra projekt under semestern.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag har fortsatt gå igenom mina notes om regler och skrivit ner här, det känns bra faktiskt att gå igenom allt även om jag undrar vad fasen jag tänkte ibland. Känns mindre bra att jag vet det finns mer nånstans som är mer utfleshat men att jag inte hittar det.

Men... Kanske kan gå göra något av det ändå.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
I ett par dagar nu har jag haft svårt att få speciellt mycket skrivet – jag har pendlat mellan att layouta Chock och att klämma TV-serier, den kreativa energi jag haft har jag lagt på att lösa layoutproblem.

Men jag har i varje fall fått ihop något litet stycke här och där…

==UTPOST F12==

Koordinaterna leder till F12, en av arkologin Auroras utposter i utkanten av den gamla staden Luleå. Piloten Cassandra är mycket skeptisk till att resa längre norrut, men följer order förutsatt att rollpersonerna ser till att det finns tillräckligt med kräm i VTOLens batteri för att flyga både dit och sedan tillbaka åtminstone hit till Svartliden. Hon är lite mer medgörlig ifall Atun kan tala med henne direkt, men påpekar att rollpersonerna faktiskt inte har någon anledning att lita på honom.

F12 är byggd på en gammal flygplats i utkanten av den övergivna och grönskeinfekterade staden Luleå, och omges av höga betongmurar som syns på långt avstånd. Murarna bemannas av vakter och är också försedda med inbyggda vapensystem. Utposten har varit här i närmare ett decennium; det syns tydligt både i hur väletablerad Auroras styrkor är på platsen och i de skador muren och försvarsverken trots allt ådragit sig.

Om rollpersonerna kommer hit med Atun så kommer han att kunna ge dem instruktioner för hur de ska identifiera sig med hjälp av laserkommunikation och de får då landningskoordinater innanför murarna som svar. Utan Atun kommer utposten att fyra av varningsskott om rollpersonernas VTOL kommer för nära, och försöka skjuta ner det om de envisas. Cassandra Nyne kommer att vara nervös över försvarssystemen och definitivt vägra att flyga vidare efter varningsskott.

Jag skulle tro att det borde bli kanske... lika mycket till om själva platsen, och så ytterligare typ lika mycket till om personen de träffar där. Sedan är det bara hemfärd och återkomst kvar. Lätt som en plätt! Och i morgon borde jag bli klar (peppar, peppar) med Chocklayouten för den här veckan åtminstone, så sedan borde det bli lättare att hitta orken och tiden...
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,347
Location
Helsingborg
Idag gjorde jag en kampanjkarta till "Dwarf Exodus" (för DnD 5e). En dvärgig kampanj om dvärgar. Nu med mer dvärgar. Kartorna är gjorda i Inkarnate (och lade sen till markörerna i paint).
Kartor
https://i.imgur.com/HllwFvs.jpg

https://i.imgur.com/OfD7KKu.jpg
Symboler
A: Glitterdjup. Klan Glitterdjup
B: Bjarkafäste. Klan Bjarke. Nära allierad med Klan Glitterdjup, men en ganska fattig klan.
C: Järnhamn. I huvudsak mänsklig befolkning och handelsmästare från Klan Bjarke.
D: Nyborg. Liten befäst stad som fungerar som försörjningspunkt åt de som är galna nog att bege sig norrut för att vaska eller gräva efter Orichalcum. Bas för Kungariket Exters guvenör
E: Befästa fort som fungerar som stödjepunkter för lokalbefolkningen och den blandning av barbarer, utbygdsjägare och äventyrare som står för huvuddelen av buktens befolkning. Klan Glitterdjup har traditionellt sett skickat en handelsexpedition per år till forten för att byta orichalcum mot nyttigheter som basvaror som ris, vete, tyg, läder osv, men också lyxvaror som kryddor, guld och ädla stenar,
F: Orchnästen, goblinbyar och utposter åt Hobgoblin imperiet Nizh (som härskar över den remsa av land som ligger mellan bergen i norr och de nordliga ödemarkerna)
G: Ivaldefäste. Tidigare klanfäste åt Ivaldesönerna. Övertaget av Hobgoblins. Klan Glitterdjup ledde en expedition för ca: 400 år sedan för att ta tillbaka Ivaldesönernas klansten, men vägrade återta fästet. Ivaldesönerna anses vara ganska shady.
H: Timmersjö. Handelsplats och omlastningspunkt där Timmer från bergsskogarna och malm och smide från Glitterdjup förs ner för floden till Fall.
I: Ekedömet. Alviskt kungarike. Isolationistiskt, men har ofta varit vänligt inställda till Glitterdjupet. Då och då en allierad, både mot goblinstammar i norr och invaderande arméer från söder.
J: Stadsstaten Fall. Största staden. Leder av tradition den konfederation av stadsstater som kontrollerar bukten. Har blivit otroligt rik ifrån handeln med Glitterdjup.
K: Stadsstaten Kostan.
L: Stadsstaten Bramm.
M: Besvärjarens torn. Endast det högsta tornet sticker fortfarande upp ovan för slammet, som en varning åt alla att hålla sig borta. Anses av lokalbefolkning vara källan för de odöda som förpestar floddeltat.
N: Karrsten. Klan Karrs fäste. Traditionella och respektabla dvärgar, men var för generationer sen (när de första tre kungarna härskade över Glitterdjupet) en rivaliserande klan. Nominellt sett allierade till Klan Glitterdjup, men inte särskilt entusiastiska.
O: Kil. Mindre handelsstad som tillhör Bonburg.
P: Bonburg, näst största staden i bukten, men inte lika rik eller mäktig som sin allierade/rival Fall.
Q: Staden Klens. Tillhör Bonburg.
R: Immerdal. Klan Glitterdjup har länge planerat att etablera en utpost här, då dalen ska vara rik på metaller, men avståndet och de lokala klanerna av gobliner, wargs och bugbears har än så länge hindrat dessa ambitioner.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
OK, igår och idag har jag skrivit ihop följande:

De kan fortfarande bli insläppta, men behöver då landa utanför murarna och tala med vakterna vid en av utpostens bevakade portar.
Utposten befolkas helt och hållet av personer som saknar biologiska komponenter – kropparna är konstgjorda, och det syns eftersom de inte är gjorda för att verka mänskliga utan för att utföra ett jobb. Några är humanoida, andra kliver runt i mer spindelliknande cybernetiska kroppar. Den övergripande designen är vid det här laget bekant.

Oavsett om de får landa utanför utposten eller i den kommer rollpersonerna snart att möta utpostens ledare, major Sara Wagner, som vill säkerställa vilka nykomlingarna är. Hon misstänker att rollpersonerna är en av Grönskans lister, men kan låta sig övertygas av Atun eller av talföra rollpersoner.

Under inga omständigheter får rollpersonerna besöka arkologin, som ligger längre in i landet. Wagner kommer också likt Atun att vara mycket återhållsam när det gäller information som riskerar att vara känslig. Att bedöma vad som ska avslöjas för representanterna för Stad Ett är en uppgift för någon långt högre upp i hierarkin, och Wagner kommer därför att kontakta sina överordnade efter att hon pratat med rollpersonerna.
Medan de väntar på svar kan rollpersonerna få fylla på sitt flygplans batterier. Om de har Atun med sig kommer han snabbt att tas omhand av utpostens cybernetiker.

Ett par timmar efter Wagners kommunikation med sina överordnade i Aurora anländer en liten kortdistans-skyttel. Ombord finns ambassadör G.A. Wennstrand, som förväntar sig att rollpersonerna ska transportera honom tillbaka till Stad Ett. I utbyte mot denna transport kan han i första hand erbjuda dem att lägga in ett gott ord för de han träffar i arkologin. Det här är trots allt, understryker han, en historisk händelse och "för de som kan associera sig med den i människors minne väntar ett kraftigt förstärkt anseende. Och givetvis, för den som så önskar, nya lukrativa affärsmöjligheter".

Och med detta är sektionen om den platsen klar. Det ska skrivas lite mer om Wennstrand, men sedan är det "resan tillbaka" och "återkomsten" som gäller.

Jag har dock ett problem:

Stad Etts valuta är E-kred, vilket i princip helt enkelt är elström.
E-kreditens värde avgörs av tillgången på ström i arkologin.

Den andra arkologin, Aurora, har elström men även om de använde den som valuta så lär ju varje enhet ström vara annorlunda värderad än i Stad Ett.

Så: jag ser en uppenbar risk här, med att samvetslösa rollpersoner skulle kunna fucka upp spelbalansen genom att lura Wennstrand och Aurora-arkologin att betala dem alldeles för många E-kreds för transporten till Stad Ett. Det känns som en sån där klassisk "spelarna tycker att de är smarta och ställer till det för SL"-grej.

Så… Hur lösa detta? Antingen behöver Aurora-folket få reda på hur mycket en E-kredit är värd på något sätt, innan de går med på en summa. Eller så kan rollpersonerna helt enkelt inte få betalt i E-kreds.

Nu när jag tänker efter är det ju inte ens säkert att Aurora vet om att Stad Etts ekonomi är energibaserad, så det är inte ens säkert att de vet att det är pengar RP frågar efter, när de frågar efter ström…

En annan lösning är såklart att låta spelarna få vara klurigt smarta och luriga om de vill, men göra en deal med spelarna om att de inte får spendera just de här E-kredsen på att förbättra sina rollpersoner. Utan bara till typ… onödig lyx i downtime, eller så. Jag tyckte ju nämligen också att jag var JÄTTESMART när jag gjorde så att pengar = erf…
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
313
Idag lyckades jag äntligen lämna sista två bilderna för Origenes till wilper så nu är allt råmaterial klart. Återstår slutlayout och korr av denna, sen borde vi vara redo för släpp.

Fick skrivet en del hel på mina dungar (plural) till Norrlands inland. Drar ihop sig till spelmöte tre redan på tisdag men jag känner mig redo. Är uppe i närmare fyrtio tabeller nu.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Nu fick det bli såhär:

Ifall rollpersonerna istället insisterar på att få betalt i reda krediter, så finns det en sak du som spelledare bör ha ägnat en tanke på förhand. Aurora är mer rikt på energi än vad Stad ett är, och använder dessutom inte energin som valuta. Smarta spelare kan här försöka lura sina nya vänner att betala dem en väldigt stor summa – kanske rentav en som skulle låta dem köpa sina rollpersoner all utrustning, cybernetik och uppgraderingar de någonsin skulle behöva.

Kort sagt, ifall arkologiernas isolering från varandra ska dras till sin logiska spets så kan rollpersonerna därmed förses med en summa E-kreds som närmast kan beskrivas som "kampanjförstörande".

Ifall du har den sorts spelare som finner nöje i den sortens lurighet, så finns det ett par olika sätt att hantera detta:

- Atun kan ha analyserat all data ombord på skeppet under färden, och informerat sina kollegor om bland annat den E-kredsbaserade ekonomin och hur mycket energi är värd. Därmed kommer Wennstrand inte att gå med på en alltför stor summa.

- Wennstrand vägrar ge rollpersonerna någon faktisk belöning, eftersom han är väl medveten om hur stor skada det kan göra. Ifall rollpersonerna vägrar hjälpa honom utan konkret betalning så ordnar han helt enkelt egen transport söderut – det tar lite längre tid att styra upp, men är fullt genomförbart.

- Du kan låta rollpersonerna komma undan med det, men senare tala med spelarna om saken. Förklara att Rotsystem inte är konstruerat för att rollpersonerna ska ha tio tusen E-kreds på fickan. Fråga dem hur de vill hantera saken. Ett sätt kan till exempel vara att omvandla pengarna till kontakter eller till magnifika upplevelser. Spelarna går då med på att inte uppgradera sina rollpersoner för krediterna, men får ett par spelmöten av ett liv i absolut lyx. Det kan vara ett utmärkt tillfälle att skapa några scenarier där rollpersonerna får umgås med samhällets grädda, vilket kan vara ett trevligt avbrott. Efteråt är pengarna spenderade, och rollpersonerna återgår till sina vanliga liv – kanske med ett lätt uppgraderat kontor…

Jag vet inte, kanske gör jag en höna av en fjäder. Samtidigt känns det här som en typisk sådan grej som spelare tycker är roliga att försöka sig på…
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,894
Location
Port Kad, The Rim
Jag har testat olika layouter i Indesign för Expert Nova. Enkelt och oldschooligt. 6x9 tum är en tänkbar sidstorlek. Sabon för brödtexten.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,910
Location
Nordnordost
Sysp har skickat filer till mig, så jag har knåpat på Origenes, äventyret till Kuf som vi körde på GothCon. Lite oklart hur mycket jobb som återstår, men nu ligger bollarna hos mig i alla fall.

[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"http:\/\/i66.tinypic.com\/30w9sly.png"}[/IMG2]
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
313
Medan wilper försöker få Origenes i hamn skriver jag vidare på Norrlands inland.

Ikväll blev ryktestabellen klar och fick sjösättas med en gång då anteckningsböckerna som spelarna kommit över efter ett inbrott visade sig innehålla tre rykten. Det blev en minst sagt intressant blandning :grin:.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,894
Location
Port Kad, The Rim
Arfert har givit mig nyttig input när det gäller Expert Novas layout. Jag experimenterar vidare. Och så har jag översatt en bunt lärdomsfärdigheter till svenska Runequest.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,636
Location
Uppsala
Världen kommer snart nog tvingas dras med ett färdigt Best! Har satt en deadline för mig själv som hamnar på fredag nästa vecka, eftersom min semester börjar därefter och då vill jag pilla med nya projekt.

Tänkte trycka upp några ex Best på lite tjockare/brunare papper—kanske kvistpapper i någon variant—men det kommer bli en fantastiskt liten upplaga för eget bruk och för att tvinga på (o)vänner.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,894
Location
Port Kad, The Rim
Jag har som vanligt betat av några sidor färdigheter för svenska Runequest.

Jag har lagt Expert Nova tillfälligt åt sidan, i väntan på fler av Elins illustrationer. Hittills har hon bara levererat en, kapitelbilden till spelmekanikkapitlet.

Istället har jag återvänt till Dusk and Dawn, en kort dieselpunkroman jag har mekat av och till med under några år. Jag var missnöjd med slutet så jag håller på att skriva om berättelsens sista tredjedel.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Idag har jag skrivit en kort beskrivning av ambassadör G.A. Wennstrand:

Ambassadören har en humanoid robotkropp, som till större delen täcks av en bepansrad skyddsdräkt. Via en serie tjocka kablar är han och dräkten kopplade till en stor cybernetisk spindel som följer honom var han än går.

Wennstrands allvarliga mansansikte syns genom skyddsdräktens glas. Han är inte direkt otrevlig mot rollpersonerna men han vet också att de egentligen inte är några officiella representanter för sin arkologi. Han kommer därmed att hålla det mesta väldigt nära västen, för att inte riskera att avslöja för mycket innan han anlänt till arkologin och informerat sig om läget. Information är, trots allt, makt.

Ifall rollpersonerna erbjuder honom mat kommer han att neka vänligt men bestämt, och hänvisa till att han får all sin näring från spindeln.

Jag har också letat rätt på alla de porträtt som Steven Austin gjorde när jag först började med det här projektet.


Förutom det har jag också grävt upp min gamla översättning av Kutulu och på lite mer allvar börjat söka engelskspråkiga korrläsare. Jag väntar fortfarande på att mitt inlägg i en stor Facebookgrupp fokuserad på Call of Cthulhu ska godkännas (eller inte). Det blir ju ett rent ideellt projekt; gratis-PDF på hemsidan och "pay what you want" i första hand på DrivethruRPG har jag tänkt. Så får vi se vad som händer sedan, ifall något företag blir intresserat av att hålla på och trycka och grejja.
 
Top