Nekromanti Vad har du skrivit idag? [regler i trådstarten]

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,261
Location
Örebro
Efter uppehåll pga. resa ned till Göteborg för poddande och Comic Con-arrangemang så har jag idag skrivit klart en hel karaktär. Snart annat att skriva!
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
Jag jobbar vidare med svenska Runequest. Idag har jag översatt yrkesbeskrivningarna för shamanlärjunge, bandit och stridsvagnskusk, samt förklarat vad mansbot/blodspenning innebär i Glorantha.

Därutöver har jag filat på några detaljer i regelmotorn Expert 2, bland annat när det gäller skjutvapenstrid. Jag har också utökat proceduren för hur spelaren skapar sin äventyrare med bygginstruktioner för den luttrade veteranen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jag har dels lagt sista handen vid version 1.5 av Ödesväktarna, som också skickats iväg till Publit. Det betyder att inom kort kommer alla nytryckta böcker till spelet att vara den nya versionen, som fått en hel del småbuggar (och en större) fixade samt lite småfix. Nu håller jag mest tummarna för att den hinner komma på plats innan SF bokhandeln hinner lägga sin första beställning (eller att boken säljer slut och de får lägga en ny inom kort).

Jag har också skrivit en bit på mitt Rotsystemäventyr Hit man kommer när man kommer hem:

Segment 2-0: Serverhallar. Större delen av golvet i mitten av segmentet, inklusive väggen mellan den inre och yttre serverhallen, har rasat ner mot våning ?3 och lämnat ett stort hål med sluttande kanter. Det är omkring 10–15 meter ner till den undre våningens golv, så ifall rollpersonerna försöker klättra ner behöver de ta sig förbi ett mellanliggande lager på 5–10 meter skrot och bråte. Det är också risk för ras; hålets kanter är inte speciellt stabila.

I segment 3-0, som hålet leder ner till, kan rollpersoner utrustade med starka lampor eller ljusförstärkande utrustning se små kratrar, kulhål och långa svarta stråk efter laservapen.

Hittills är det här äventyret på 31 sidor och det blir nog åtminstone en 3–4 till skulle jag tro. Det gör det till det helt klart största äventyret jag skrivit.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,264
Jag har skrivit platser till scenariot till Kult, en beskrivning av en trevlig sommarstuga på Vänerns strand.

Dessutom har jag börjat skissa på ännu ett äventyr till Kutulu, som utspelar sig i Minnesota och kretsar kring upptäckten av Kensington-stenen. Vetenskapsradion Historia är en ständig källa till inspiration.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,261
Location
Örebro
God45;n320160 said:
och i övrigt har jag varit hos tandläkaren. Vilket är typ motsatsen till att skriva saker.
Sant! När man är helt avslappnad och bara njuter av livet blir inte mycket skrivande gjort! :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Robert Jonsson;n320201 said:
Sant! När man är helt avslappnad och bara njuter av livet blir inte mycket skrivande gjort! :)
hahahahahahah
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Jag har inte skrivit i tråden, men jag har skrivit på rollspel! Det har varit mycket jobbresor de senaste dagarna, så det har inte blivit mycket, men några meningar har det i alla fall blivit. Jag jobbar rätt mycket med koncept och idéer till När världen rasade (När välden rämnade? Hmmm), så skrivandet blir mest i form av nedplitandet av idéer. Men jag har fokuserat mina funderingar till hur jag ska bygga upp rollpersoner och knyta in spelets teman i rollpersonskapandet. Jag har lite jobbiga prioriteringar att göra, men snart har jag nog ett färdigt koncept i skallen. Spelet får en intressant symmetri, i det att det är tänkt att man ska spela samma rollpersoner före och efter katastrofen, så allt spel sker i två tidslinjer och man hoppar fram och tillbaka. Ska bli intressant om det blir så fräckt i praktiken som det är i mitt huvud!
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
Lite småsaker till Expert 2, däribland bygg en äventyrande tonårsspoling och åldern tar ut sin rätt: en enkel regel för människoskroppens gradvisa förfall. :wink:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Jag har skrivit en tråd om mitt nya spelklur: https://www.rollspel.nu/threads/679...lexibel. Kommer att skriva mer om den senare.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
313
Efter ett par dagars paus återvände jag till Norrlands inland.

Första spelmötet i söndags var fantastiskt bra - både krypande och mysigt på samma gång. Har sällan fått så bra respons från spelare (inklusive @wilper) så det gav ju bra pepp att fortsätta utveckla modulen vidare. Kombinationen med culture gaming i Norrlandsbygd, gnostisk skräck och OSR verkar vara oväntat lyckad.

Fick samlat tankarna som uppkom under spelmötet, en del av dessa införlivades direkt i texten och en del blev bra frön för nya delar eller förtydligade en del koncept som varit lite vaga.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,561
Igår började jag ändra till direkt tilltal, alltså "du" istället för "spelaren" eller "spelledaren", i Världsrymdens vagabonder. Idag har jag fortsatt med det, men det är svårt att tänka om och tänka rätt. Jag gillar ju till exempel när spelare pratar om sina rollpersoner som "jag". Borde jag då skriva "du" i beskrivningar av sådant som cybernetik, som i "med den här modulen kan du koppla upp dig mot datorer" eller ska det vara "med den här modulen kan din rollfigur koppla upp sig mot datorer"? Båda är ju liksom rätt på sitt sätt. Måhända är det ett ämne för en annan tråd.

Ändringarna av tilltal ledde vidare till att jag skrev om en del om handlingsresolution. Förhoppningsvis blev det mer pedagogiskt. Så, en hel del skrivande men inget direkt nytt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Fler serverhallar till Rotsystem! Och en lätt uppdaterad karta (bifogad).

Segment 2-1: Serverhallar. Söderlund har kontroll över en liten datorkonsoll infälld i den yttre väggen, men inget mer. Här och var har de svarta rötterna brutit sig in, men taket håller fortfarande och servrarna i den yttre hallen verkar ganska välbevarade. En närmare inspektion av dem visar dock att de är helt brända på insidan, troligen av en elektromagnetisk puls avfyrad på nära håll (Teknik •).

Dörrarna in till den inre serverhallen är alla stängda och låsta. På väggen mellan den inre och den yttre hallen finns en säkerhetsstation, som Söderlund kan koppla in sig i och då få tillgång till ett par säkerhetskameror inne i hallen.

Den låsta hallen bebos av två gigantiska, blinda mullvadsdjur. De är kring 4–5 meter från nos till svans, uppsvällda och muskulösa med vassa, fjälliga tentakler som sticker ut ur nosen och fruktansvärda, vassa klor. Kraftiga stråk av cordycepssvamp stycker upp genom den toviga pälsen. Räkna med att de har åtminstone Närstrid 4, gör +1 i skada och att de tål åtminstone dubbelt så mycket stryk som en vanlig människa. De har också Skydd 1 överallt utom i nosen.

Tanken här är inte att rollpersonerna ska försöka besegra monstren, utan att de i första hand ska hitta något kreativt sätt att ta sig förbi dem och vidare till hisschaktet bakom dem. Mullvadarna ser ingenting, utan navigerar helt utifrån sin hörsel. Ifall spelarna inte kommer på något bättre än att bara smyga, låt dem slå slag mot Rörlighet för att se ifall de lyckas vara tysta nog.

Hisschaktet leder ner till Segment 3-1.

Och därmed är jag klar med våning ?2. Två våningar kvar!
 

Attachments

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,261
Location
Örebro
Blev klar med karaktärerna idag. Nu kan jag äntligen börja skriva på något skojigt! :)
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Jag vet inte hur det här med citat fungerar längre på den här siten, men min fråga gäller Mekanurg och Expert 2: Är det en regelmotor för fantasy i klass med ditt tidigare EDD? Jag frågar för jag såg något oroande gällande skjutvapen.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
Grisodlar'n;n320363 said:
Jag vet inte hur det här med citat fungerar längre på den här siten, men min fråga gäller Mekanurg och Expert 2: Är det en regelmotor för fantasy i klass med ditt tidigare EDD? Jag frågar för jag såg något oroande gällande skjutvapen.
Expert 2 är en plain-vanilla regelmotor (BRP 1T20) enligt samma tänk som EDD, och som jag avser använda i ett SF-projekt jag skissar på.

Det går också att kalibrera om Expert 2 för fantasysammanhang. Därtill är det så att jag gillar urban muskötfantasy, vilket till exempel märktes i Gondica för 20 år sedan.
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Idag tillbringade jag morgonen med att skriva ett par sidor äventyrsuppslag till olika kortprojekt. Bland annat Apocalypse Cthulhu som handlar om en Cthuluiansk post-apokalyps. Det är så många äventyr som behandlar en pre-Cthulhu-tillvaro att jag kände att det var dags att fundera på vad som händer efter.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Fick en chans att skriva lite Best igen och har börjat utforska olika sätt att porträttera monster. En sak som är intressant är att gotisk litteratur och liknande alltid tycks mycket läskigare, vilket antagligen beror på att vi idag vet allt.

Likadant med Lovecraft. Nej, det finns inte en dold bergskedja på Antarktis—men på 30-talet hade det mycket väl kunnat göra det.

Men jag kommer fortsätta jaga olika sätt att göra monster intressanta, helt enkelt. Både som "story" och för reglers skull.

(Mörkerform)—Ett kompakt formbart mörker som försvinner när ljus rör vid det, men alltid finns kvar i skuggorna och i ögonvrån. När ljuset når det dröjer det lite innan mörkret retirerar, som om ett tjockt bläck av mörker rinner undan.

(Monsterform)—En gigantisk björn med betar som ett vildsvin. En övervuxen skräcködla med tio ben. En varg stor som en häst. Monsterformen är den överdrivna djuriska skepnad som vidundren kan få när vår mänskliga fantasi skenar iväg inom ramarna för vad vi redan känner till.

(Främlingsform)—Tänk på hur du skulle beskriva en bläckfisk för den som aldrig lämnat fastlandet eller en isbjörn för den som levt hela sitt liv i öknen. Det främmande blir skrämmande för att jägarna helt saknar förståelse för vad de ser. Det krävs nya ord, märkligare böjningar, och en balans mellan otydlig antydan och vilseledande referenser för att beskriva något verkligt främmande.

(Kaosform)—Många munnar, ögon, lemmar. Kombinationer av växtriket, djurriket, sten, och alla tänkbara element. Blöder ymnigt när sår läks. Skrattar som en hyena när den tar skada. Har hud som kokar. En osalig blandning av alla möjliga saker presenterat utan rationell struktur. Kaos är obehagligt. Det viktigaste med kaosformen är att den är svår att beskriva och lämnar övrigt åt fantasin.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
Efter diverse finlir (tack Clarence mfl) har jag nu uppgraderat min regelmotor från alfa-version till beta-version. Dessutom har den fått ett mer särpräglad namn: Expert Nova.
 
Top