Nekromanti Vad har du skrivit idag? [regler i trådstarten]

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,309
Det har blivit mycket tystnad från mig i den här tråden. Inte av vilja, utan mer av tidsbudget och typ känsla av att "bara säga samma sak", när det bara blivit att fortsätta skriva (och då jag inte riktigt kan ge mer exakta detaljer).

Men, här får bli någon form av breakdown av vad jag har gjort under de senaste veckorna. Varje dag har jag suttit med något. Det har varit kul och känts skönt! Mycket också för att det bli om vartannat med de olika projekten och flyter in.

1. Call of Cthulhu: Äventyrssektionen är skriven och inskickad till förlag för feedback. Jag ska återvända och skriva lite texter om setting, vilket blir snart. Men fokus var att få iväg det som är äventyret först, så allt kunde börja läsas och skickas för artwork.

2. Ur Varselklotet: Jag har översatt, korrat och layoutat Spökhuset i Färentuna. Ni får se resultatet snart, det kommer bli riktigt snyggt!

3. Väsen: Håller på att skriva ändringar och ett nytt draft inför inskick, där jag återvänt ordentligt till det de senaste dagarna.

Plus att jag efter det har minst tre kommande skrivprojekt jag landade i samband med Nordsken. Det känns sjukt kul och härligt att inte behöva pausa skrivandet!
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
gabrielledebourg;n324912 said:
1. Call of Cthulhu: Äventyrssektionen är skriven och inskickad till förlag för feedback. Jag ska återvända och skriva lite texter om setting, vilket blir snart. Men fokus var att få iväg det som är äventyret först, så allt kunde börja läsas och skickas för artwork.
Hej där Gabrielle!

Är inte svenska Call of Cthulhu bara en ren översättning av 7ed?


Själv har jag skrivit stats för några NPCs till mitt CoC-äventyr Scion.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
Idag är jag faktiskt ganska stolt över mig själv. Jag brukar ofta prokrastinera och tänka väldigt mycket på mina projekt men inte komma till skott och få det nerskrivet och organiserat (mängden skriven text per dag brukar kunna mätas i "ett textstycke eller två").

Idag har jag skrivit flera sidor om mitt senaste projekt "Paragon måste dö!", ett superhjälte-scenario där jordens räddare och messias är istället det största hotet som jorden någonsin skådat. Ett scenario där lösningen definitivt inte är att ta på sig en superrustning och ge sig in i en knytnävsfajt med jordens mäktigaste "superhjälte", utan kommer att kräva planering, hemliga projekt och experiment samt mycket arbete i skuggorna. Allt för att undergräva och förhoppningsvis utplåna Paragon.
Idag har jag skrivit grundläggande scenariostruktur, första utkastet till spelararketyper och förmågor samt börjar att skriva avsnittet om hur man bygger upp sin konspiration.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,309
Grisodlar'n;n324917 said:
Hej där Gabrielle!

Är inte svenska Call of Cthulhu bara en ren översättning av 7ed?
Långt ifrån. Reglerna är såklart en översättning, men även i grundböckerna sker stora förändringar.

Den stora skillnaden är att den svenska utgåvan kommer att fokusera på en svensk/nordisk setting. Det betyder att en stor del av världen i grundböckerna helt byts ut (ungefär tre kapitel är helt utbytta och flera andra påverkas). Att bara ha gjort en "ren översättning" hade ju gett ganska lite, då många inte har direkta svårigheter med spel på engelska.

Utöver det skrivs det två stycken kampanjer/äventyr i den här settingen inför släppet, där jag skriver ett av dem och det andra skrivs av Gunilla Jonsson och Michael Petersén.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
gabrielledebourg;n324927 said:
Långt ifrån. Reglerna är såklart en översättning, men även i grundböckerna sker stora förändringar.

Den stora skillnaden är att den svenska utgåvan kommer att fokusera på en svensk/nordisk setting. Det betyder att en stor del av världen i grundböckerna helt byts ut (ungefär tre kapitel är helt utbytta och flera andra påverkas). Att bara ha gjort en "ren översättning" hade ju gett ganska lite, då många inte har direkta svårigheter med spel på engelska.

Utöver det skrivs det två stycken kampanjer/äventyr i den här settingen inför släppet, där jag skriver ett av dem och det andra skrivs av Gunilla Jonsson och Michael Petersén.
Hej och tack för svaret, Gabrielle. Utspelar det sig fortfarande på 1920-talet, fast sett ur mer svenska ögon då?
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
gabrielledebourg;n324933 said:
Det stämmer bra!
Då kanske man äntligen skulle skriva något CoC-äventyr på svenska och skicka in till Eloso Förlag då, om de kör med lite eget material. Att få ett scenario släppt via Chaosium är ju betydligt svårare. Där är det ju Miskatonic Repository som får gälla för de flesta.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,979
Location
Linköping
Funderar på om jag ska försöka ta upp mitt solospelsprojekt (i ink, se https://www.inklestudios.com/ink/) Quest of Justice igen (finns en gammal forumtråd från när jag sist skrev någonting, säkert ett år sedan, orkar inte leta upp den).

Fixade det allra sista på kapitel 4 nu och la upp uppdateringen på nätet om någon vill testa: https://omjonasson.se/rollspel/textadventure/qof/

Känner fortfarande att jag trasslar in mig och att det blir alldeles för pratigt, samt att vissa saker säkert kommer skrivas om (om jag nu någonsin blir klar och kör genomspelningar för snygga till allting). Så jag vet inte riktigt vad jag vill med det här projektet. Hade en del i bakhuvudet om framtida kapitel som är halv bortglömt nu (anteckna saker folk, det är sensmoralen här) men en del minns jag faktiskt.

Så får vi se om det ger någonting att nämna projektet här, kanske kan få fart på mig.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Feuflux;n325056 said:
Funderar på om jag ska försöka ta upp mitt solospelsprojekt (i ink, se https://www.inklestudios.com/ink/) Quest of Justice igen (finns en gammal forumtråd från när jag sist skrev någonting, säkert ett år sedan, orkar inte leta upp den).

Fixade det allra sista på kapitel 4 nu och la upp uppdateringen på nätet om någon vill testa: https://omjonasson.se/rollspel/textadventure/qof/

Känner fortfarande att jag trasslar in mig och att det blir alldeles för pratigt, samt att vissa saker säkert kommer skrivas om (om jag nu någonsin blir klar och kör genomspelningar för snygga till allting). Så jag vet inte riktigt vad jag vill med det här projektet. Hade en del i bakhuvudet om framtida kapitel som är halv bortglömt nu (anteckna saker folk, det är sensmoralen här) men en del minns jag faktiskt.

Så får vi se om det ger någonting att nämna projektet här, kanske kan få fart på mig.
Ja, det är väl mycket av en pepp-tråd det här, så förhoppningsvis finner du lite skrivarglöd igen.:) Min egen är i princip lika död som min libido. Men jag har jättemånga, fina idéer och uppslag. Jag önskar bara att de kunde skriva sig själva medan jag dikterar och fantiserar.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Lekte lite med idén om det odöda kungariket och "talk crawls" idag. Ska dock lägga kvällen på Best, så det inte blir ytterligare ett fall av att göra tjugonitton saker samtidigt.

Audience
Being granted audience to the most important courtiers will be hard but also essential. But once you’re introduced you’re in the system—there’s no going back without drawing unwanted attention.
You meet a courtier, not in a dining room, but in their most proper audience chamber: the bedroom. Sometimes a fake bedroom with a papier maché fireplace and buckwheat pillow stuffing. The audience bedroom is typically placed in the most lavish and expensive part of the courtier’s mansion.
Some courtiers have one bedroom for sleeping, another bedroom for receiving lovers, and yet another for audiences. If you’re greeted in the wrong bedroom, this may have significance.
There’s nothing risqué about this bedroom audience and often the courtier may get dressed (by undead servants) or even do their duties on the toilet during the audience (also attended by undead servants).
There’s really little sense of propriety or embarrassment over bodily functions or nakedness. It’s merely an optimisation of time, since there’s nowhere the courtier can go while getting dressed.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Skrev upp en hemläxa till mina D&D dorx att dom behöver sätta upp bättre relationer mellan sina rollisar. Frös XPn för alla som inte hade det. Bra piska [hoppas jag, är ren gissning eftersom jag inte har sett deras reaktion än], ska använda den i framtiden för ofärdiga rollpersoner såsom att dom inte valt spells osv.

Vi har haft bra relationer mellan dom tidigare men vi hade ett TPK häromdan och dom nya rollisarna har inte riktigt lärt känna varandra. Tänkte dom kunde få en liten jump start så jag tog fram gamla goda Hillfolk
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,896
Location
Port Kad, The Rim
Svenska runequest: läkning, återuppståndelse och början på reglerna för tunga bördor.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
2097;n325313 said:
Skrev upp en hemläxa till mina D&D dorx att dom behöver sätta upp bättre relationer mellan sina rollisar.
En av dom började löjla sig att han inte ville skapa några såna relationer [om nån annan ur min grupp läser detta så var inte orolig; du vet ju att du är en av dom schyssta. om denna specifika spelare läser detta så bara... jaaaa du är "that guy" igen, no shit], och "kan vi inte göra så här istället" och klistrade in sin backstory… som inkluderade relationer till dom andra… på exakt det sätt jag ville. :rolleyes:

Påpekade det, ska se om han fattar. Han har kvaddat mången scen den killen

Edit: Yes! Han skärpte sig!

Edit igen: Det visade sig att han hade missförstått en regel och att det var därför han var bångstyrig. Kudos till honom att han skärpte sig efter lite påtryckningar redan innan han hade fattat missförståndet kring regeln. Men tyck inte allt för synd om honom, han är notorisk för att slarva m reglerna:wink:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,916
Location
Nordnordost
Drunknar i projekt. Så helgens fokus är att göra de där sista procenten på några saker som nästan är klara. Har petat med Origenes som nu bokstavligen talat bara har några timmar kvar med jobb innan det går att publicera. Och jag fixar med två artiklar till Bortom Barriären som är så otroligt nära att vara färdiga för tryck.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,280
Jag håller på med de sista bitarna i äventyrsplatsen Piratöarna till Eon. Nu är det bara några få monster och varelser kvar, sedan är det klart att skicka till layoutare. Via korrläsare, förstås.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,896
Location
Port Kad, The Rim
Svenska Runequest: Jag har bytt kapitel. Nu skriver jag om i färdighetskapitlet. Det är svårt att översätta den amerikanska regelprosan rakt av. Istället lägger jag fokus på att skriva det som behöver sägas på koncis och glasklar svenska.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,425
Location
Maastricht
Fortsätter skrivandet på min "I tidens begynnelse" kampanj.


Först kommer solens tidsålder. Sedan nattens tidsålder för att sist följas av månens tidsålder.
Blir väldigt mycket Tolkien känner jag, men då spelarna kommer ha stor inverkan kan detta såklart ändras avsevärt.


Solens tidsålder


Efter skapelsens cykel är klar så stiger solen för första gången.

Detta är Luminus ålder. Solen kommer att skina i hundra år.

Noctus och Lumina vandrar på “jorden” bland Luminus skapelser.

Luminus varelser vaknar till liv och känner att de är starka.





Nattens tidsålder

Efter att solen lyst upp himelen så kommer natten.

Detta är Noctus tidsålder. Det råder 100 år av ständig natt.

Luminus och Lunia vandrar p娔jorden” bland Noctus skapelser.

Noctus skapelser vaknar till liv och känner att de är starka.




Månens tidsålder

Efter 100 år av natt så träder månen fram,

Det är Luminas tidsålder. Månen skiner i 100 år av ständigt månsken.

Luminus och Noctus vandrar på “jorden” bland Lumina´s skapelser.

Luminas skapelser vaknar till liv och känner att de är starka.




Har inget mer konkret än såhär just nu. Vill gärna spela första scenariot som är skapelsen.
Har någon någon slags input eller förslag så välkomnar jag det.
 
Top