Nekromanti Vad har du skrivit idag? [regler i trådstarten]

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Beastslayer;n325773 said:
Nattens tidsålder


Detta är Noctus tidsålder. Det råder 100 år av ständig natt.

Luminus och Lunia vandrar p娔jorden” bland Noctus skapelser.

Noctus skapelser vaknar till liv och känner att de är starka.
Fick mig att tänka på min favoritbok, A Deepness in the Sky, av Vernor Vinge. Helt annan genre, men ändå.

*spoilers: A Deepness in the Sky*

Där finns det en civiliserad spindelras som bor på en planet vars sol slocknar i intervaller. Under hela den tid den slocknar ligger de i dvala genom en lång vinter. Men en slug spindel bygger en maskin som kan väcka dem mitt under vintern, och de utnyttjar det för att utplåna sina fiender medan de ligger i dvala.

Så just att manipulera de här perioderna, samt att olika grupperingar använder sig av alltihop på olika sätt, är väldigt intressant.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,425
Location
Maastricht
Genesis said:
Låter superfräckt! Vill du berätta mer? Hur ska detta spelas?
Skapelsen är tänkt som en one shot, likaså de andra delarna.
Tanken är att vi skapar världen i en mängd one shots, de kanske tar något längre någon gång.
Vi spelar igenom skapelsen av världen och solen, nattens och månens skapelser.
Det är egentligen inte enormt planerat än så länge då jag inte vet det exakta utfallet ur skapelse spelmötet som kommer vara det första.
Spelarna kommer gestalta primärt Luminus och Noctus om de enbart är två spelare, Lumina kan hanteras av mig som spelledare och låta henne vara mer passiv och man kan krydda skapelsen med saker man själv vill ha med.
Kommer i stort sett spelas helt regellöst, åtminstone själva skapelsen, sedan får vi se.

Mer uttänkt än så är det egentligen inte. Väldigt löst och inte mer planerat än det som du kan läsa här.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,425
Location
Maastricht
entomophobiac;n325780 said:
Fick mig att tänka på min favoritbok, A Deepness in the Sky, av Vernor Vinge. Helt annan genre, men ändå.

*spoilers: A Deepness in the Sky*

Där finns det en civiliserad spindelras som bor på en planet vars sol slocknar i intervaller. Under hela den tid den slocknar ligger de i dvala genom en lång vinter. Men en slug spindel bygger en maskin som kan väcka dem mitt under vintern, och de utnyttjar det för att utplåna sina fiender medan de ligger i dvala.

Så just att manipulera de här perioderna, samt att olika grupperingar använder sig av alltihop på olika sätt, är väldigt intressant.
Hmm intressant!
Bra inspiration om inte annat.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Har fyllt ut Best med mer material. Börjar bli rätt nöjd med resultatet, men har fortfarande några kvällars insats kvar innan det är klart.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,309
Idag har jag köttat klart mitt äventyr till Väsen, där jag har suttit och gjort en hel del viktiga ändringar på efter feedback, som jag precis drog iväg innan det är dags för sängen nu!
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,425
Location
Maastricht
Har skrivit ett väldigt kort uppslag på ett scenario jag kallar Mörkret slukar solen.


Noctus försöker förgöra Luminus.
Lunina dör i processen och förblir enbart ljuset om natten.



Scenariot inleds med en gammal dams historia för en grupp barn om hur månen kom att bli ljuset om natten.
Sedan spelar vi igenom berättelsen och ser hur det faktiskt kom att ske.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
I dag är det fullt fokus på att skriva varelser och väsen till Skrômt. Det är jättesvårt. Fattar ni hur många väsen det finns och som skulle kunna inkluderas i spelet? Urvalsprocessen är hemsk... Plus att jag envisas med att skriva egen påhittade väsen också...
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,911
Location
Nordnordost
Guran89;n326063 said:
Fattar ni hur många väsen det finns och som skulle kunna inkluderas i spelet? Urvalsprocessen är hemsk... Plus att jag envisas med att skriva egen påhittade väsen också...
Jag hör monsterbok.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Apropå Väsen, väsen och monsterböcker... Idag har jag skrivit mitt trettionde djur till Vindsjäl. Jag tänkte att jag skulle sluta vid 20...
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
ceruleanfive;n326067 said:
Apropå Väsen, väsen och monsterböcker... Idag har jag skrivit mitt trettionde djur till Vindsjäl. Jag tänkte att jag skulle sluta vid 20...
Har du tagit fram tabeller för att slumpa fram djur än? Annars borde du skriva det.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Guran89;n326068 said:
Har du tagit fram tabeller för att slumpa fram djur än? Annars borde du skriva det.
Jag har tabeller för att slumpa fram vilket djur man träffar på. Men att slumpa fram ett djur vore nog ganska svårt – åtminstone om man vill få det någorlunda rimligt.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Fortsätter mot målet att göra klart Best till på lördag. Går rättså bra just nu, men börjar samtidigt kännas som att kvalitetssäkringen när ledmotivet är "bråttom" (eller egentligen Banging in the Nails med Tiger Lillies) blir bristfällig.

 

Attachments

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,054
Location
Ereb Altor
[Kopparhavets hjältar] Vi har skrivit en Ö-generator/tabell till ögruppen Neriederna, där pirathamnen Montarkun återfinns. Tanken är att tabellen ska vara hyfsat enkel att bygga ut själv för andra delar av Arkipelagen (Neriederna är en egen ögrupp i Andragossasjön och ligger inte i egentliga arkipelagen).
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,425
Location
Maastricht
Jag skrev ihop en idé på ett rollspel som jag tror redan existerar.

Det fick namnet Hotet från Vildmarken och är ett par rader långt. Dock en helt seriös idé, men det känns som att det redan existerar av någon anledning.

-Hotet från Vildmarken-
Ett liv om hårdföra män och kvinnor som försöker hålla ett hot borta från något de håller kärt och som dör likt flugor i sina försök att skydda nära och kära.
Tanken är att man ska dö ofta och hårt.
Man sätter tillsammans upp ett hot man försöker bekämpa.
Oväder, kyla och ond bråd död är temat i detta spel.


Det var allt. Men jag skrev något. Inte illa pinkat!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Blev lite mer Best, men även lite bakslag, så det blir nog inte klart till Free RPG Day, men kanske nästa helg istället.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Mera Best! Har haft rätt bra produktionstakt, men har även haft annat att göra (jobb, VAB, etc.), så jag tror helgen om en eller två veckor kan vara dagen .pdf:en hittar ut till omvärlden. Inte på lördag. Men det var ett värdigt försök i alla fall!

 

Attachments

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
I går kväll blev det fokus på ritualer, ceremonier, högtider och magiska föremål till Skrômt. Insåg när jag öppnade den dörren att fanns ett svart hål bakom. Blir att avgränsa järnet för att inte grotta ner sig alldeles för mycket i det här... Men tror jag har en bra ingång för att få till det som ett intressant element i spelet.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Igår blev det en del skrivet om megalodonen till Leviathan. Håller på att ta itu med sjöodjurskapitlet till kommande Under ytan: Volym II. :)
 
Top