Vad blir ni direkt trötta av att se?

IP-tolkningar från annan media som rollspel.

Tittar jag på i princip alla rollspel genom åren jag tyckt vart mest intressanta och givande så är det nära nog alltid sådant som skapats först och främst i syfte att vara just rollspel. Möjligt undantag är väl Call of Cthulhu som ju började som en IP-licens (Lovecraft blev public domain först 2008), men det tog sig ju både enorma friheter med materialet samt utgick från ett då i princip okänt IP. I de flesta andra fall tycker jag IP-mjölkande är vansinnigt oinspirerande.

De IPn som oftast blir de minst intressanta rollspelen är datorspel, följt av film.
Böcker tenderar att klara sig något bättre.

I de flesta andra fall tycker jag IP-mjölkande är vansinnigt oinspirerande.

De flesta IP-världar lämpar sig också rätt dåligt till rollspelande. Och även i fallet de som kunde varit bra så brukar många spelskapare vara alldeles för fast vid plotten och karaktärerna i originalet – "Här är spelet baserat på Star Wars, här är stats för Luke".

Jag får samma varningssignaler som du – att något bygger på etablerat IP i andra medier är en röd flagga.

Men jag tror det kan göras bra – Förutom CoC så är ju Star Wars ett klassiskt exempel som funkat bra som rollspel ända sedan D6-tiden. (Skamlös self-promotion: Jag tyckte också att Universums Öde-spelet blev ganska bra. Har dock inte sett så många recensioner…) Jag ser regelbundet positiva saker sägas om Buffyrollspelet också.

(Det sagt: När jag funderat på att göra rollspel av mitt favorit-IP Transformers, så har jag nog landat i att det gör sig bäst om man gör ett helt eget spel med eget IP istället)

De flesta IP-världar lämpar sig också rätt dåligt till rollspelande. Och även i fallet de som kunde varit bra så brukar många spelskapare vara alldeles för fast vid plotten och karaktärerna i originalet – "Här är spelet baserat på Star Wars, här är stats för Luke".

Jag får samma varningssignaler som du – att något bygger på etablerat IP i andra medier är en röd flagga.

Men jag tror det kan göras bra – Förutom CoC så är ju Star Wars ett klassiskt exempel som funkat bra som rollspel ända sedan D6-tiden. (Skamlös self-promotion: Jag tyckte också att Universums Öde-spelet blev ganska bra. Har dock inte sett så många recensioner…) Jag ser regelbundet positiva saker sägas om Buffyrollspelet också.

(Det sagt: När jag funderat på att göra rollspel av mitt favorit-IP Transformers, så har jag nog landat i att det gör sig bäst om man gör ett helt eget spel med eget IP istället)
If I may jump on this, one thing that always disappoints me in an IP game is when the weapons, monsters, ships etc are exactly the ones in the film (or whatever) and nothing else. I know this is unfair because a lot of times licensing requirements prevent adding anything but it still makes the world feel really small.

Buffy ruled btw :)

Back