Bitterknekt
Awful Neutral
Fast begreppet "new school" användes väl inte kopplat till 3e och senare? Begrepp och genrer uppstår när de uppstår, och det blir svårt att retroaktivt applicera ett begrepp som innefattar en grej på en helt annan grej.Jo jag vet, och på det sättet gör ju den sitt jobb eftersom den numera rätt stora och brokiga kategorin av spel som på ett eller annat sätt inspirerats av OSR, men verkligen inte är retrokloner och inte alls spelas som äldre DnD kan kallas för just något annat.
Jag tycker det är en märklig term bara, då "the new school revolution" rent logiskt bör skett iom 3e/D20 och sen fortsatt med alla de spel som följt efter som en konsekvens av det.
Det var ju den nya skola som OSR-miljön separerade ifrån, och det var ju en revolution eftersom det helt tog över rollspelsvärlden och fortfarande dominerar.
Det är nitpicks såklart, i slutändan är det enklare att undvika gräl om man kallar Mothership och Into The Odd för NSR än för OSR, även om jag i mitt huvud översätter NSR-begreppet till post-OSR.
NSR är ju myntat direkt som ett svar på det som passar in med OSR-andan i form av spelarkreativitet, avskalade regler osv men som inte passar med Old School regler (retrokloner osv).
Sen kan kanske "Post-OSR" vara ett bättre begrepp i linje med vad du tycker om, men i mitt tycke skulle en sån etikett bättre passa på om OSR-mentaliteten når tillbaka till och påverka mainstream d&d.