Varulv Utkante - SPELET SLUT: Ulvvinst!

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,588
Location
Oktoberlandet
Haha <3 tack för väktningen!

Jag tror att det var flera spelare som var ganska skadade från MU5 och som inte riktigt vågade sig på att repetera de misstagen. Impe kändes exempelvis lite för försiktig med att punktera mig (som ju egentligen inte hade något direkt att komma med i R2, jag bara fick det att se ut som det).
Min plan var ju att spela just försiktigt och lite som en rädd hare pga MU5, men det tankade jag ju rätt hårt med med WH :ROFLMAO:
😂
Ditt ”tjafs” med @Waterhouse i början kändes konstlat på nåt vis.
Ett jäkla larvande om mig mest.
Jag räknade inte bort nån av er som bus.
Tyvärr tog jag ju fel ställning.
Du verkade mer chill. Som bybo är du nog mer grävande och har längre poster. Denna gång lite kortare poster vilket jag tolkade som att du försökte tona ner dig från förra spelet. Egentligen var du alltså ulv som dansade med WH din usling. Ska komma ihåg det! 😇
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,568
Bra arrat Basse och grattis ulvarna.
Det märks att du är ulv i själ och hjärta för helvete vilket utgångsläge du satte byn i.
Gillade skarpt samtalsämnena och platser, även om jag ogillar när det blir för brädspeligt.
Men du 60 timmars R1 det är ju helt galet.
Kul och hållbart över balans vetetusan, det här var ordentligt tiltat till ulvarnas fördel.
Andersson måste vara synsk på riktigt för att träffa in 2 sianden under dessa förutsättningar, men på riktigt att som grön siare snajprösta 1 minut innan hängning, vill inte använda superlativ här men man kan väl säga att det skadade din trovärdighet.

Och Sidd, sorry för det som hände, vi körde en drive by och du kom i vägen, det är sånt som händer.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,391
Tack för bra arrangemang @Basenanji ! Jag hade nästan roligast när jag analyserade spelet efter att jag åkt ut. Balans är svårt och jag är inte kompetent nog att uttala mig om det, däremot kändes det som R1 var för informationsfattig och lång jämfört med följande rundor där det fanns asmycket att analysera (förflyttningar, samtalsämnen etc).
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,568
Tack @Basenanji för fint arrangemang och grattis till ulvarna! Bra kämpat byn, jag tyckte att särskilt Sidd och Fjodor gjorde ett mycket bra byboarbete och Andersson var ju magisk som siare!

Jag noterar så här i efterhand att i stort sett alla som röstade ut mig var scum och med Octa som reservröst om de skulle tappa en röst från drevet. Den ögonblicksbilden ger för handen att det var rätt kört för byn redan i r2 och att det avgjordes på min olyckliga slumpning till Tempelklippan.

Så långt känns det rätt hopplöst för byn från the get go men det hade iofs kunnat se helt annorlunda ut om vi fått träff på en ulv i r1 (vilket ju var snuddande nära).

Med tanke på informationsövertaget, en av de två siarrollerna och hur mycket byns arbete försvåras av att det finns två scumfraktioner är nog ändå min uppfattning att ulvarna ganska solklart gynnas av upplägget.

Undrar om min plan hade flugit om den sattes i verket… hur resonerade scummen? Blev ni oroliga över förslaget?
Jag hade skjutit ner din plan oavsett om jag var röd eller grön eller lila jag såg den som direkt ogenomförbar (och det var när jag trodde det var 2 ulvar) så jag kan inte säga att jag blev orolig.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,248
Balans är svårt och jag är inte kompetent nog att uttala mig om det, däremot kändes det som R1 var för informationsfattig och lång jämfört med följande rundor där det fanns asmycket att analysera (förflyttningar, samtalsämnen etc).
Det här tyckte jag annars var ursnygg design (även om det nog också tiltade spelet i ulvarnas fördel). Aslång första runda utan någon egentlig information och korta efterföljande rundor med mängder med information. Hade R2 exv varit längre hade det nog funnit större utrymme för Impe att rädda sig själv, tror att mycket av hans plan fallerade på att det inte riktigt fanns tillräckligt med tid för byn att analysera den noggrannare på.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,391
Det här tyckte jag annars var ursnygg design (även om det nog också tiltade spelet i ulvarnas fördel). Aslång första runda utan någon egentlig information och korta efterföljande rundor med mängder med information. Hade R2 exv varit längre hade det nog funnit större utrymme för Impe att rädda sig själv, tror att mycket av hans plan fallerade på att det inte riktigt fanns tillräckligt med tid för byn att analysera den noggrannare på.
Jo, förstår att du som ulv tycker det, för byn tror jag även upplägget var emot dem även om det hade varit en ulv mindre. Byn saknade verkligen en @Empiricus från R2 och framåt, var knappt någon analys av förflyttningar och röstmönster.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,388
Det här tyckte jag annars var ursnygg design (även om det nog också tiltade spelet i ulvarnas fördel). Aslång första runda utan någon egentlig information och korta efterföljande rundor med mängder med information. Hade R2 exv varit längre hade det nog funnit större utrymme för Impe att rädda sig själv, tror att mycket av hans plan fallerade på att det inte riktigt fanns tillräckligt med tid för byn att analysera den noggrannare på.
Det här är en intressant grej också, för jag tror du har rätt. Det var jätteskönt för oss att R2 och R3 var korta rundor.

Generellt vinner ju byn på långa rundor, men samtidigt riskerar ju långa rundor att bli... ja, långtråkiga. Det är en avvägning. Jag brukar ju gilla att R1 är lite längre så att alla ska komma i spel och förstå spelupplägget, men jag tror nog att det ligger något i att "lång R1, därefter 24h" gjorde spelet ännu svårare för byn i och med mekaniken med avslöjande av spelupplägget via platserna.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,588
Location
Oktoberlandet
Det här tyckte jag annars var ursnygg design (även om det nog också tiltade spelet i ulvarnas fördel). Aslång första runda utan någon egentlig information och korta efterföljande rundor med mängder med information. Hade R2 exv varit längre hade det nog funnit större utrymme för Impe att rädda sig själv, tror att mycket av hans plan fallerade på att det inte riktigt fanns tillräckligt med tid för byn att analysera den noggrannare på.
Omöjligt när det bara var 4 som skulle få den att flyta med en skadeskjuten kapten (Impe) och 5 terrorister på plats.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,588
Location
Oktoberlandet
Det här är en intressant grej också, för jag tror du har rätt. Det var jätteskönt för oss att R2 och R3 var korta rundor.

Generellt vinner ju byn på långa rundor, men samtidigt riskerar ju långa rundor att bli... ja, långtråkiga. Det är en avvägning. Jag brukar ju gilla att R1 är lite längre så att alla ska komma i spel och förstå spelupplägget, men jag tror nog att det ligger något i att "lång R1, därefter 24h" gjorde spelet ännu svårare för byn i och med mekaniken med avslöjande av spelupplägget via platserna.
Hade inte hjälpt med hur mycket tid som helst då byn måste vara starkare, aktiva och försöka samarbeta.
Med mer tid så hade ni 5 bara dribblat mer så vi i byn inte skulle vetat vad som är bak å fram.
I byboperspektiv så litar man inte på nån.

Det var för mycket slumpmässiga mekaniker inblandade för att kunna köra ”vanligt varulvsspel”.
Som i MU5.
Mekaniker som skapar slumpmässighet leder lätt till felbeslut, missförstånd och kaos vilket är jättelurigt för byn.

R1 var bra med lång tid och där var vi 6 förvirrade misstänksamma mot 5 som såg till att byn gjorde felbeslut.
För svårt.

Vi hade behövt tur med placeringar, en trovärdig Siare och få lite mer användning av Väktaren.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,248
@Andersson kan du redogöra hur tanken gick när du landade i snajprösten som räddade Octa? Vad föranledde den?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,388
Hade inte hjälpt med hur mycket tid som helst då byn måste vara starkare, aktiva och försöka samarbeta.
Med mer tid så hade ni 5 bara dribblat mer så vi i byn inte skulle vetat vad som är bak å fram.
I byboperspektiv så litar man inte på nån.
Jag håller med och håller inte med. Hade R2 varit längre hade nog Impetigo klarat sig kvar och Hägerstrand hade blivit utröstad istället. R1 var klart den svåraste rundan för oss, jag hade blivit inpetad i ett hörn där jag var tvungen att rösta ut Octa, det hade jag nog kunnat undvika om rundan varit kortare. Och så vidare.

Å andra sidan har du rätt i att det nog inte hade hjälpt så mycket eftersom byn hade svårt att hävda sig med så mycket scum i spel (6-5 bara). Det var en del bollar som hade behövt studsa byns väg, typ att Octa blir utröstad i R1, och att Impetigo överlever R2 och att du inte blir nattmördad. Så visst, byn hade det tufft, men kaos och slump är en viktig faktor i varulvsspel (och inte slumpen i mekaniken utan i den sociala interaktionen i tråden alltså).

(MU5 hade ingen slump alls i mekaniken (förutom vem som slumpades att ha vilken roll)).
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,391
Fråga: När var @fjodorsenuba senast ulv? Jag tyckte han spelade lite annorlunda detta spel, men har inget spel där han verkligen var ulv att analysera. Eller är han alltid bybo?
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,136
Location
Uppsala (Umeå)
@Andersson kan du redogöra hur tanken gick när du landade i snajprösten som räddade Octa? Vad föranledde den?
Jag tyckte @Octagonal var ulvig men att han spelade upp sig mot slutet med en del bra inlägg. Sedan trodde jag att det fanns minns en ulv i bråket mellan @Anthrox och @Waterhouse. Och där var WH den som faktiskt verkade mest misstänkt, särskilt i kombination med några inlägg på söndag morgon.

Sedan var det en evighetslång runda som dessutom hade deadline på söndag kväll mitt i matlagning och familjebestyr.

Mot deadline när @fjodorsenuba kom in och konstaterade att hans röst var meningslös eftersom min röst på Octa var äldst insåg jag att allt hänger på mig. Så då panikscrollade jag på mobilen om vem av Octa och WH som jag misstänkte mest eftersom båda pingade för mig.

Jag hade ändå tänkt outa siare i R2 för att få till någon form av samarbete för att göra siarförmågan användbar. I och med att den var platsbunden var den i princip oanvändbar. Så då kunde jag rädda mig själv genom att outa siandet direkt i R2.

Det var ju en jävla miss.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,568
I Demonteåden fanns en del minnesvärda stunder mest av alla när SL mindfuckade oss ungefär samtidigt som röstkaozet i R1

Jag utgår från att ni nattmördar någon slumpvis utvald person på värdshuset. Har jag fattat fel?
Jag förstod det på @BiobunkerVII som att vi inte kan nattmörda denna runda. Är det fel? Det är den enda nattmordsinfo jag fått.
Jag är knäpp i huvudet! Ni mördar ju först NÄSTA runda.

Sorry för min ivrighet!

/Basse, stands with Sothmog 7/24
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,588
Location
Oktoberlandet
Jag håller med och håller inte med. Hade R2 varit längre hade nog Impetigo klarat sig kvar och Hägerstrand hade blivit utröstad istället. R1 var klart den svåraste rundan för oss, jag hade blivit inpetad i ett hörn där jag var tvungen att rösta ut Octa, det hade jag nog kunnat undvika om rundan varit kortare. Och så vidare.

Å andra sidan har du rätt i att det nog inte hade hjälpt så mycket eftersom byn hade svårt att hävda sig med så mycket scum i spel (6-5 bara). Det var en del bollar som hade behövt studsa byns väg, typ att Octa blir utröstad i R1, och att Impetigo överlever R2 och att du inte blir nattmördad. Så visst, byn hade det tufft, men kaos och slump är en viktig faktor i varulvsspel (och inte slumpen i mekaniken utan i den sociala interaktionen i tråden alltså).

(MU5 hade ingen slump alls i mekaniken (förutom vem som slumpades att ha vilken roll)).
Ja slumpen i interaktionen i tråden blir en nerf i byn om det är 5 mot 6.
Du hade lätt kunnat rädda Octa i R2 och kommit undan relativt lätt med det i R3 som nu det såg ut med kvarvarande spelare.
Som det var nu att du typ röstade ut denne i slutet av R2 är obegripligt.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,588
Location
Oktoberlandet
MU5 hade ingen slump alls i mekaniken (förutom vem som slumpades att ha vilken roll)
Hela upplägget var ju att byn inte hade en aning om spelmekaniken.
Med det att vi var så många sladderkärringar (inklusive undertecknad) gjorde Byn till kaos😂
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,588
Location
Oktoberlandet
Lurigt Basse att vi fick info om spelmekanik såsom platsberoende nattmord, antal fraktioner mm på platserna men INTE att Demonerna bara hade jämna nattmord.
Tror inte nån trodde på Hägern när han outade det, mer tvärtom att de tyckte denne brusade…
Tyckte också det var ett förhastat beslut av @Hägerstrand att lägga sig platt så tidigt.
Gissar att Octa fått det hett om öronen och tvingat medulvar att svettas för att förhålla sig till situationen.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,391
Skrev detta i formaliserade emoji-tråden men upprepar här: Jag tar på mig en rätt stor del av ansvaret för att byn misslyckades. Mitt inlägg om platsbaserat förmågeanvändande var väldigt oövertänkt och när det blev kritiserat av Anthrox borde jag backat. Jag var brusig, absolut. Men jag såg verkligen rött när han klippte sönder en mening i citat av mig, tyckte det var scummigt som tusan (och hade rätt! Men det visste jag inte då, var bara arg). Sen kändes det verkligen som allt jag skrev lästes med vinklade glasögon av alla, tom när jag föreslog hybrid-mord och hänvisade till ett gammalt spel tyckte @Sidd det var rimligt att fråga Vimes hur jag möjligen kunde känna till det. Och när jag skrev att "jag trodde praxis var att rösta ut Vimes i R2 om han inte blivit nattmördad R1 får man något autistiskt inlägg från Impetigo om att det var oklart och att han inte kände till någon sådan praxis. Så ja jag var rätt sur och irriterad. Sammanställde min emoji-analys sista natten och fick ett så ulvigt svar att klockorna stannade av Octagonal. Där vill jag be om ursäkt @Octagonal du förtjänade inte min hårda ton, och jag tror den skadade byn också. Hade jag varit mer sansad hade jag nog kunnat övertyga fler om att Octa var scum och fått honom utröstad. Men allvarligt alla potentiella bybor, läs detta och förstå att det är typexempel på ulv-blaj.
 
Last edited:
Top