Varulv [R1] Utkante - en liten by bland drakar och demoner

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,390
Förutsättning: Jag tror att vi har färre bybor än de flesta här, typ 5/4/1/1.
Fråga; I princip måste DTF:erna hjälpa byn och identifera ulvarna och hålla sig själva under radarn men verka vara bybor. Vilka tror du är DTF:er i nuläget? Och varför ska vi inte rösta ut dem direkt?
Okej. Ja, jag tror ju på något liknande (även om jag tycker 3 ulvar verkar rimligare än 4). Jag tror spelet är upplagt så att vi har konkurrerande scum-fraktioner. Det ligger i alla scumfraktioners intresse att döda de andra scummen. Två möjliga scenarion:

3 ulvar som kan nattmörda bybor, 1 demon som kan nattmörda ulvar och drakar, 1 drake som kan nattmörda ulvar och demoner
eller
3 ulvar som kan nattmörda alla, 2 demoner/drakar som kan nattmörda ulvar (här behöver DTF bostas i relation till ulvarna, kanske via platserna eller byns förmågor)

Jag tror att det är svårt (kanske omöjligt i R1) att skilja ulvar från demoner och drakar. De är alla scumfraktioner som har andra vinstvillkor än byn. Därför är det inte viktigt för mig om de jag misstänker är ulvar, drakar eller demoner. Jag misstänker dem för att inte vara bybor helt enkelt. Jag tror inte vi har råd att försöka vara strategiska och typ strunta i att ta ut demoner för att vi tror att de ska nattmörda ulvar åt oss, vi vet inte att spelet fungerar så, och även om det gör det är det bättre att döda demoner än bybor. Så vårt fokus borde vara att rösta ut icke-bybor, oavsett vilken scumfraktion de tillhör.

(Men det ska ju noteras att om DTF:erna är enmansfraktioner påverkar det ju i allra högsta grad hur röstmönster och liknande ska förstås i senare rundor. Men inledningsvis tror jag inte vi vinner något på att skilja mellan olika scumfraktioner, vi ska rösta ut dem vi tror är något annat än bybor helt enkelt, så får Gud sortera dem. Men som sagt, med noteringen att det här kan komma att ändras och visst bli en viktig aspekt av scumjakten i senare rundor.)
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,588
Location
Oktoberlandet
Ok dags att lägga röst:

Jag känner för tillfället att det är väldigt svårt att hitta grönhet på flertalet så det blir på en av dessa.
Men inte lätt än så länge nu i R1.

Att så kvickt onödigt outa saker om sin roll är INTE bra för byn när jag/vi endast förstås ska diskutera spelupplägget och vad som är bäst.
Inte då direkt i diskussionen börja smula saker.
Egentligen en liten sak men efterföljande diskussion angående detta kommer du inte bra ur.
Att liksom bara shit oj det kanske inte var så klokt och så du menade osv

Röst: @Waterhouse
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,390
😂
Vågat att lyfta det här greppet med att snacka ulvrationalitetsteorier direkt efter att Basse precis kört det racet för att framstå som konstruktiv bybo och därmed lura upp oss allaihopa på läktaren.
Just saying😂
Ja, men jag tycker nog inte att ulvrationalitetsteorin är dum, även om Basse var ulv i förra spelet. De bästa teoriinläggen jag skrivit i spel har jag skrivit när jag varit ulv, och att prata om vilken rationalitet som styr hur ulvar agerar har jag gjort länge. (Sen var ju en inte oviktig anledning till mitt inlägg att få prata om "handhjärta-ulv", vilket jag tyckte var en kul bild :) )
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,588
Location
Oktoberlandet
Mina hemliga källor kan i all tysthet bekräfta att @Hägerstrand smyger omkring i lokalerna på Munkbro bryggeri och kommer som undertecknad ha lite tight om tid idag.

Spanar nu över axeln pån om jag ser nåt demoniskt eller ludet drakfjäll p hägern.
 

Attachments

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,390
Jag tror nog mest på att ingen fraktion består av en enda spelare, för att det skulle medföra att de inte kan koordinera sitt spelande och fraktionen således inte har någon intern gruppdynamik. Det talar ju dock lite emot det med att det då återstår väldigt få bybor, vilket gör att jag ännu mer tror att draken är ihopkopplad med byn på något sätt. Jag tänker då att min teori om att byn har en "drakmästare" som specialroll som någonstans håller draken i schack. Denna roll kan vinna både som bybo och som drake, och om rollen försvinner så händer något med drakarna som fraktion. Och sen har vi två demoner (som jagar ulvar?) Och två ulvar.
Ockham ringde och ville ha tillbaka sin rakkniv, men jag sa att du hade slängt den i metallåtervinningen.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Nu närmar sig deadline med stormsteg och det är bäst att få till ordentliga drev ASAP.

Kag har legat lönge med min röst på Fjodor, jag tycker han har spelat upp sig lite grann och kommer nu flytta den.

Jag vill gärna ta ut en lågflygare i r1, det har tidigare visat sig svårt att få ut sådana längre fram i spelet när skyttegravar grävts.

Jag tycker att bb7, Anthrox och Hägerstrand varit på den gröna planhalvan i fallande ordning.

I mittengänget har jag Sidd och Fjodor som gula

Andersson, Brynolf och Octa hamnar i min lågflygargrupp. Vem som helst av dem är jag med på att rösta ut. Spontant vill jag minnas att Octa skrivit lite mer tokigheter vilket är lite rödande men frågan är om det inte är mer värt att ta ut såna som skriver inget alls.

Waterhouse har klarat drevningen väldigt illa, mycket inlägg av typen ”allt jag gör är ju tydligen rödande” till vitt skilda personer. Kan vara en bybo som inte klarar pressen men det blir framför allt scumvibbar över hur han hanterat kritiken. Sen är Waterhouse drivande och jag vill gärna ha kvar honom i spel även om han är stressat scum.

Vimes försvarar Waterhouse på ett sätt som resonerar illa med mig. Kan vara en ryggmärgsgrej att skydda brorsan som sagt, kan vara att det ligger scum begravt. Vimes trycker på att vi ska vara konstruktiva i vår ulvjakt men det drev han flrsöker dra ihop lit Hägerstrand är svagt, Hägern försvarar sig bra och då står Vimes där och säger i stort ingenting om vem som kan tänkas vara ulv eller d3f. Sammantaget ger Vimes allt mer en scumkänsla, antagligen d3f. Han skriver inte heller så mycket som för spelet framåt utan mest små iakttagelser om generella principer.


Sammanfattningsvis landar jag i
Röst: @Vimes

om inte annat så för att det nyligen startats drev där.

I andra hand vill jag ha ut @Brynolf @Octagonal eller @Andersson
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,390
Jag vill gärna ta ut en lågflygare i r1, det har tidigare visat sig svårt att få ut sådana längre fram i spelet när skyttegravar grävts.

/.../

Sammanfattningsvis landar jag i
Röst: @Vimes
Ok!
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,136
Location
Uppsala (Umeå)
Några har varit inne och lyft hur vi bör gå vilket jag tycker är intressant och vill spinna vidare på. Själv tror jag att platserna inte öppnar förmågeanvändning i sig. Dvs att om jag går till plats y så gynnar det mig. Däremot kan jag tänka mig att förmågor som redan har gets enbart kan användas lokalt.
Jag tänker att det finns lite olika sätt vi kan försöka göra detta på men att vi borde samordna byn istället för att alla ska lösa detta på egen hand.

En idé hade varit att vi bestämmer/man berättar var nånstans man tänker gå. Om det till exempel är bestämt att två spelare ska gå till en specifik plats och nattmorden är lokalt har vi fångat en ulv. Eftersom vi får reda på var nånstans alla har gått av Basse borde den planen fungera.

Ett annat lite galet alternativ hade varit om vi bestämde att alla ska gå till samma plats. Poweroller i byn kan gömma sig i mängden. Visst alla är i fara men det är ju trots allt varulvsspel vi kör. Det som gör att jag går igång lite på den tokiga idén är att detsamma då även skulle gälla ulvarna som riskerar att bli nattmördade av DTF:er (förhoppningsvis).

Eftersom det är olika platser tänker jag att iallafall nån ulv måste vara på samma plats för att den personen ska kunna dö. Problemet om vi förutsätter att allt jag skrivit stämmer (vilket ju inte är säkert) är ju att ulvarna får välja och vraka på vem de vill döda. Det positiva är att godingar kan gömma sig i mängden och att ulvar också kan bli nattmördade. Nästa runda får vi också reda på om det kanske är bra för byn att sprida ut sig för att få information av de olika platserna beroende på hur det ser ut vid den första platsen.
I ett sånt scenario hade vi även rimligtvis gått till en plats med byboklang, typ värdshuset.

Sen inser jag nu när jag skriver att det förstås hade varit en sjuk jäkla epic fail om ulvarna har nåt trams om att kunna döda alla i ett område en runda men det tror jag inte på. Är jag totalt ute och cyklar eller hur tänker ni? Har försökt vrida lite på hur vi gemensamt kan sammarbeta och om andra har tankar kring det eller bättre förslag på hur de ska göras så lyssnar jag gärna men nu känns det lite som en MU i repris. Väldigt lite av substans i tråden och lite smågräl här och där som mest brusar.
Jag tycker faktiskt det är en bra idé att vi bestämmer oss för att alla går till ett ställe (något som låter säkert och byigt i stil med värdshuset).

Fördelen är att om powerrollerna är platsbundna maximerar vi chansen att använda dem medan de med förmågor är kvar.

Dessutom utsätter vi ulvarna för DoD om det är så att de jagar ulvarna och det är platsbundet.

Nedsidan är att om nattmorden är platsbundna är alla potentiella offer på samma plats. Men jag tror inte det funkar som Cluedo (”vi nattmördar Andersson i smedjan”). Så nattmord borde det bli oavsett.

Och visst - finns det någon konstig autowin-mekanism för DoD (typ draken steker alla med en eldkvast) är det visserligen ett monumentalt själväg (men ett minnesvärt sådant och dessutom en lektion i speldesign).
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,390
Jag tycker jag varit tydlig om varför jag inte tycker WH:s fråga till Sidd är scum, varför jag tycker Hägers röst på WH är opportun och därtill att jag tycker att Hägerstrands röd-grön-gul-lista är ulvig.

Men vi närmar oss deadline och precis som Impetigo skriver behöver vi försöka samla oss till drev, och ingen annan (möjligtvis WH) verkar hålla med mig om Häger. Så kan det vara ibland! Jag får fundera över hur jag ska göra.

Nu verkar jag bli ett alternativ till deadline. Det är helt ok! Men jag vill gärna få en chans att försvara och förklara mig. Så ni som röstar (Impetigo och Fjodor): vad behöver jag göra och svara på för att ni ska tycka att andra alternativ är mer intressanta?
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Inte så kobstruktivt att posta detta som en kommentar på mitt inlägg där du också klippt bort bärande bitar om att jag tyckte att dina inlägg utöver det tunna caset mot Hägerstrand var tunna på innehåll (alltså att du är lågflygande i någon mening), brasklappen om att min röst ligger på dig pga att det är drev på gång mot dig och att samtliga på min renodlade lågflygarlista ligger som goda kandidater att flytta rösten till.

Det stärker min uppfattning om att du spelar sämre än vad jag förväntar mig av dig som bybo.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
vad behöver jag göra och svara på för att ni ska tycka att andra alternativ är mer intressanta?
Jag hade gärna sett att du skriver om hur du ser på Andersson, Brynolf och Octagonal samt vilka du håller för röda utöver Hägerstrand och varför.

Om ditt drev mot Hägerstrand inte tar fart, vem vill du då ta ut i stället? Varför?
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,569
Har lite svårt att se det röda i @Hägerstrand utifrån det du skriver @Vimes, tycker som sagt inte det är en smoking gun.
Med risk för att göra @Sidd upprörd så tycker jag Hägerns spel här skiljer sig från MU. I MU var du frejdig med galna 7Ulv-teorin och andra upptåg, nu är det mer excelmackor. Är det för att du coachas av din scumpolare nu?
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,569
Skriver som en kratta - jag ser inte fullt ut det röda som Vimes pekar på. Däremot blir jag fundersam över Hägerns annorlunda spelstil
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,394
För uppe i varv, får hoppas på en lugn natt inatt igen.

Att @Sidd röstar på mig var väldigt väntat. Jag har fiskat powerroll och det är ulvigt, och försvarat mig med taggarna utåt mot alla vilket också är ulvigt. Tycker fiska powerroll är väldigt överdrivet men kan se hur det kan framstå så och hur det kunde potentiellt vara skadligt för byn. Jag har absolut försvarat mig med taggarna utåt. Känns inte som jag kan säga något som ändrar din uppfattning här som inte redan sagts?

Samma med @Brynolf och @Hägerstrand finns det något ni vill ha svar på som kan göra mig grönare i er bok? Anthrox tycker jag är så röd att han funderar på om jag är en DTF vars mål är att bli utröstad så där bryr jag mig inte om att fråga. Ingen annan som får vibbar från när KK åkte förra spelet? Snackades då om att KK kanske ville åka (för att fånga in folk som inte röstade på honom?) från Hägerstrand vilket Sidd tyckte var jättesmart. Occams rakkniv ligger som sagt långt ner i metallåtervinningen för er tre. Anthrox spel är konsekvent med när han var bybo förra gången (fast då förvanskade han väl iaf inte citat vad jag minns) men han tycks inte lärt sig så mycket av det.

Sen att Fjodor och Impe röstar på Vimes och vill ha andra drevet där är lite intressant. Jag trodde inte man röstade ut Vimes i första rundan utan andra om han inte blivit nattmördad? Vimes har försvarat mitt agerande vilket säkert färgar min bild av honom, men jag tycker han har varit väldigt konstruktiv och tydlig. Det jag skriver missförstås med vad Vimes menar borde vara fullkomligt glasklart för alla alltid? Är det iaf för mig. Svensklärare och speciallärare som han är. Jag håller inte med om hans drev av Hägerstrand, jag förstår det och tycker det är tydligt presenterat. Jag läser mer Hägerstrand som bybo som är väldigt mån om att spela byboigt, vilket framstår som potentiellt ulvigt i en veterans ögon.
Sen skrev Impe något om att hans speluppläggsprat varit generiskt, jag tycker han är en av få som inte valsat iväg i fantasier som det finns noll teckning för utan förklarat hur han tycker vi ska tänka (som vanligt varulvsspel, få ut scum oavsett fraktion) i R1.

Om det blir jag och Vimes som det står mellan, hur tänker ni om utfallet då? Säg att jag blir utröstad och bekräftad grön, hjälper det byn att jag stod mot Vimes, den ende som tagit ställning mot drevet mot mig? Jag tycker väl inte direkt det grönar Vimes, försvara en grön spelare på väg ut som ulv är väl rätt nice. Sen rör ju DTF till det. Är det verkligen en bra uppställning att vi står mot varandra.

Sen önskar jag verkligen att ni tittar på Octagonal. Vill man rösta ut en lågflygare är han det självklara valet i min bok. Se mitt drev mot honom i morse och kolla vad han skrev första dagarna, det är inte så många poster.

@Andersson Intressant om att alla går åt samma håll. Tycker du har några bra poänger där, betydligt bättre plan än att alla ska gå dit de vill men annonsera det innan. Jag tror inte på den ändå av följande anledningar:
1. Vi kommer inte komma överens. 2. Vi missar 3 av 4 samtalsämnen som jag vill veta vad de är. 3. Om det är lokala nattmord kan det bli massmord, är det verkligen bra för byn?

Jag ska posta en röd-grön lista senare idag, tredje röda spelaren på den kommer förvåna er (kanske)!
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Jag tycker faktiskt det är en bra idé att vi bestämmer oss för att alla går till ett ställe (något som låter säkert och byigt i stil med värdshuset).
Jag är som sagt game för detta.



Känns som att vi med mycket stor sannolikhet gör det svårt för minst en scumfraktion och det kan uppväga den eventuella höga risken för byn.

Vi har ju några timmar på oss så jag prövar att driva frågan:



Kopiera och fyll på: Namnlista för att godkänna planen att alla går till värdshuset i R1:

Impetigo
(Fyll på)

 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Sen att Fjodor och Impe röstar på Vimes och vill ha andra drevet där är lite intressant. Jag trodde inte man röstade ut Vimes i första rundan utan andra om han inte blivit nattmördad?
Jag känner inte till nån sån praxis. Jag röstar på Vimes i r1 när jag tycker att han är den bästa kandidaten för hängning, det hade varit märkligt att göra på nåt annat sätt.

Om detta var ett skämt tycker jag att det kunde gjorts tydligare. Det kan bli frustrerande när skämtsamma argument staplas med seriösa argument utan att det görs uppenbart.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,394
Jag tycker jag varit tydlig om varför jag inte tycker WH:s fråga till Sidd är scum, varför jag tycker Hägers röst på WH är opportun och därtill att jag tycker att Hägerstrands röd-grön-gul-lista är ulvig.

Men vi närmar oss deadline och precis som Impetigo skriver behöver vi försöka samla oss till drev, och ingen annan (möjligtvis WH) verkar hålla med mig om Häger. Så kan det vara ibland! Jag får fundera över hur jag ska göra.
Om du tycker Hägerns röst på mig är opportun, vad är då Octagonals röst på Anthrox? Har han skrivit något utan att trassla in sig i missförstånd och rena falsarier?
Mitt case mot Octa är väl till viss del dåligt spel utan ulvrationalitets-teori att backa upp det med, vilket påminner om drevet mot mig iofs. Men han är den jag skulle bli minst ledsen av att har röstat ut om han är grön.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,394
Kopiera och fyll på: Namnlista för att godkänna planen att alla går till värdshuset i R1:

Impetigo
(Fyll på)
Jag kommer inte skriva under. Vi har för lite information för att ta ett sådant beslut i R1. Scum kan ha mer information och pusha detta. Jag vill veta vad samtalsämnena är på fler än en plats. Jag kommer gå dit jag bestämde från första början och skickade in till Basse och hålla det hemligt för övriga, och uppmanar andra att göra likadant.

Är det klart att jag kommer bli utröstad kommer jag avslöja det och ev förmåga några minuter innan stängning för att byn ska ha så mkt info som möjligt.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,136
Location
Uppsala (Umeå)
@Andersson Intressant om att alla går åt samma håll. Tycker du har några bra poänger där, betydligt bättre plan än att alla ska gå dit de vill men annonsera det innan. Jag tror inte på den ändå av följande anledningar:
1. Vi kommer inte komma överens. 2. Vi missar 3 av 4 samtalsämnen som jag vill veta vad de är. 3. Om det är lokala nattmord kan det bli massmord, är det verkligen bra för byn?

Jag ska posta en röd-grön lista senare idag, tredje röda spelaren på den kommer förvåna er (kanske)!
1) Möjligen men det kan ändå vara värt ett försök
2) Vi kommer att få information om vad samtalsämnena är och om de verkar ha någon användbar funktion eller är mest fluff även om vi bara är på en plats. Dessutom får alla troligen samma information om samtalsämnena så det går inte att bluffa om dem.
3) Om ulvarna kör individuella platsbundna nattmord så blir det slakthus. Å a s verkar det osannolikt med en design med tre potentiella nattmord per runda. Däremot skulle det vara ett problem om det finns någon slags smitta/infiltration i spel dock eftersom det inte skulle gå att hitta smittkällan.

(Kudos till clickbaiten på röd-grön-listan dock)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,390
Inte så kobstruktivt att posta detta som en kommentar på mitt inlägg där du också klippt bort bärande bitar om att jag tyckte att dina inlägg utöver det tunna caset mot Hägerstrand var tunna på innehåll (alltså att du är lågflygande i någon mening), brasklappen om att min röst ligger på dig pga att det är drev på gång mot dig och att samtliga på min renodlade lågflygarlista ligger som goda kandidater att flytta rösten till.

Det stärker min uppfattning om att du spelar sämre än vad jag förväntar mig av dig som bybo.
Nu överreagerar du. Det var ett märkligt sätt att starta ett resonemang som slutar i att du röstar på mig. Jag fattar att du inte köper mitt case mot Häger och att du tycker att det, eller sättet jag drivit det på, är rödande. Men alldeles oavsett var det värt att uppmärksamma att du inleder inlägget med att säga att vi ska rösta ut inaktiva, för att sedan rösta på mig i slutet. Det är sånt som händer, man börjar ett inlägg i en tanke, och slutar i en annan, men jag tycker det är lite fånigt att kalla det "inte så konstruktivt" att påpeka ett logiskt skutt i ditt resonemang.
 
Top