Varulv [R1] Utkante - en liten by bland drakar och demoner

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,393
Att Impetigo inte gillat ett enda inlägg Anthrox gjort är lite överraskande också eftersom de håller med varandra så mycket detta parti.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,393
Antar att alla sover (slöhökar!) så fortsätter skriva om min fantastiska lajk-matris då det är ganska stendött på jobbet lördagsnätter före löning.

Populäritetsindex, dvs hur mycket man blivit uppskattad av sina medspelare. Möjligtvis ett tecken på att man bidrar konstruktivt till byn tänker jag?
Impetigo leder på 22 (mycket beroende på att Antrhox och fjodor är väldigt imponerade av allt han skriver). Vimes tvåa på 21, mer jämnt spritt (bara Anthrox och Brynolf som inte är imponerade, och ingen imponerar på Brynolf). Hägerstrand trea på 18 mycket beroende på att Impetigo och Anthrox gillar hans inlägg. Waterhouse fyra på 16, lite överraskande för mig själv då jag känt mig extremt angripen. Mina lajks beror dock mest på Fjodor och Hägerstrand, och Hägerstrand håller inte med om något jag säger.

Lågflygar/mellanmjölksindex,dvs de som fått få tummen upp. Möjligtvis ett tecken på att man inte bidrar så konstruktivt till byn tänker jag?
Octagonal och Fjodor leder på bara 6 tummen upp, Fjodors är jämt fördelade medan tre av Octagonal är från Anthrox som tydligen ser något i hans inlägg vi andra inte gör. Sidd ligger trea på 7 tummar upp, relativt jämt fördelade, jag och Anthrox har gett honom två var. Anthrox fyra på 8 positiva reaktioner, Sidd, Häger och BB7 tycker han skriver vettiga saker.

Andersson, BB7 och framförallt Brynolf utmärker sig också tycker jag. Alla har skrivit väldigt sparsamt men dragit in väldigt mycket tummen upp på sina inlägg, 10, 12 respektive 15. Trots att de "lågflyger" tycker byn de bidrar med bra saker. Spontant utan att gå tillbaka och läsa allt de skrivit tycker jag också Andersson och även BB7 skrivit bra saker som jag kommer på på rak arm. Vad Brynolf har skrivit som är så fantastiskt minns jag inte, får gå tillbaka och titta vad det var.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,393
Tummetottande Dvs vem som skickar mest upptummar (och hjärtögon!). Den måste väl Sidd ta hem alla dagar i veckan va? Nej, det är Anthrox som leder tummandet på 28 efter ihärdigt tummande av Häger och Impe. Fjodor tvåa på 24, har tummat alla förutom Anthrox och Octagonal, men framförallt tummat mig väldigt mycket. Sidd missar tom prispallen för det är Hägerstrand som kommer in på tredjeplatsen med 20 tummar upp och överraskande nog på de två han har mest beef med, dvs Vimes och undertecknad. Sidd fyra med 18 tummar, väl spridda bland deltagarna, bara Octagonal har misslyckats med att skriva något tummvärdigt i Sidds bok.

Brynolf, Vimes och Andersson är inga emojimänniskor, de har tummat 1, 3 respektive 5 inlägg.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Godmorgon på er!

Gediget arbete av Waterhouse hittills med listor. Första tanken är att det är en aktiv bybo som gräver i det lilla som går att gräva i under R1 och kör på.

Andra tanken blir ju det motsatta och jag får lite Basses rationella varulvsteori över detta. Mycket text och gediget arbete som känns grönande men egentligen inte betyder något och är vilseledande. Det är inte röstmönster som det inte alltför osällan går att läsa ut något av eller statistik på olika förflyttningar vilket kanske senare i detta spel kan bli betydande utan det är vilka som har tummat vad som det räknas på.

Är det byboigt att räkna på tummar och vad ska vi få ut av det är min fråga? Relativt enkel roll att ta som ulv för att se ut att vara aktiv och bidra med att bara göra tabellar av alla möjliga slag. Sen har Waterhouse skrivit mycket annat så att reducera dennes spelande till bara är inte min mening. Är dock lite frågande till hur nyttig denna info är för byn.

Det ger bara mer frågor hos mig eftersom att det inte går att läsa ut något av resultaten. Är det ulvigt att ge likes? Kan vi vara säkra på att ha fått många tummar är en by tel eller kan det lika gärna vara ulvar som fått likes?
Det jag menar är att det finns en hel del följdfrågor vi bör reda ut om vi ska kunna läsa ut något av statistiken om det ens går att läsa ut något av den.

Eftersom jag är frågande till hur användbart detta är för byn är jag därmed även tveksam till om detta borde fortsätta diskuteras för mycket, vi har redan 18 sidor i R1 och nu ska vi rösta ut någon. Att göra det på likes och tummar vette tusan.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,393
Textvägg
Jag har förstått att allt jag gör är rödande, du behöver inte lägga så mycket text på det. Du är nog den i hela spelet jag tycker bidragit absolut minst, så vore jag du skulle jag nog försöka med det istället för att kritisera vad jag roar mig med vid min arbetsdator med tre skärmar och excel en kolugn natt.

Du kunde t ex svara på frågan jag ställde dig?

Nej det säger säkerligen inte jättemycket, det var dock lite annorlunda mot vad jag spontant trodde, och tycker det finns småintressanta mönster.

Flyttar min röst till dig, tycker inte du bidragit alls utan spelar dåligt lågflygarspel (vilket min fina tabell ger stöd för dessutom!)

Röst: @Octagonal
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Jag ifrågasatte väldigt konkret dina tabeller som tar upp nonsens, dvs likes och tummar. Hade varit rimligt av dig att rösta på mig med hänvisning till att det är bra att få ut låglfygare eller något då jag inte har kunnat delta så mycket men detta ser ju mest ut att vara för att jag kritiserade dina tabeller och ställde följdfrågor gällande hur vettiga dom är.

Sen så är att allt du gör är rödande dina egna ord.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Jag har förstått att allt jag gör är rödande, du behöver inte lägga så mycket text på det.
Fast nu är det väldigt defensiv här. Jag har inte sagt att allt är rödande. Började ju för tusan med att skriva att jag tyckte du kändes som en aktiv bybo med tabellerna. Sen ifrågasatte jag även tabellerna det är sant men det går ju att ha två tankar i huvudet samtidigt och om det är krångligt är det ännu enklare när det går att skriva ner i text.

Du lägger fram massa info och jag nappar på det och diskuterar hur och om den infon kan användas till att hjälpa byn. Det är inte samma sak som att svartmåla dig.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,393
Jag ifrågasatte väldigt konkret dina tabeller som tar upp nonsens, dvs likes och tummar. Hade varit rimligt av dig att rösta på mig med hänvisning till att det är bra att få ut låglfygare eller något då jag inte har kunnat delta så mycket men detta ser ju mest ut att vara för att jag kritiserade dina tabeller och ställde följdfrågor gällande hur vettiga dom är.

Sen så är att allt du gör är rödande dina egna ord.
Ok, jag brusar alltså? Det är nonsens? Håller inte med dig, det är fakta om spelet presenterat på ett bra sätt tycker jag.

Motiveringen var inte bra nog för min röst? Ok, jag tycker du spelar liknande som när du var ulv sist, men sämre. Du tror både jag och Anthrox är röda och lägger rösten på Anthrox, ett drev som inte verkar leda någonstans. Men är du ulv vet du att jag inte är det, så hoppas väl att det ska framstå som lite grönande när jag åker att du röstade på min motståndare. Du kommer med konstiga resonemang och svarar inte när man frågar om dem, precis som i MU. Du inleder dagen med en textvägg "å ena sidan å andra sidan" om mitt nattarbete. Var det brus fanns det kanske mer konstruktiva saker för dig att fokusera på? Men tryggt ämne för en ulv att blaja om. Du bidrar i mitt tycke minst till byn.

När jag känner till ett gammalt varulvsspel med en hybrid mellan lokala och globala nattmord så är det så skumt att Sidd behöver fråga min bror (inte mig, jag är ju så röd) hur det kan komma sig. Så ja jag känner mig rätt rödad i majoritetens ögon.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,393
Har du någon fråga så svarar jag gärna och om jag missat att svara så var det inte med flit. Kan läsa tillbaks och kolla!
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Du tycker också att jag "bidragit absolut minst" hittills i spelet. Till skillnad från andra vill jag vara konkret och skriva saker jag tror kan hjälpa byn och att räkna likes är inte en av dessa.
Har varit inne på spelmekaniken och hur vi som by bör tänka. Sagt att jag tror på nån form av lokala förmågor vilket ger platserna en mening där det kan vara bra att ha en strategi.

Lyfte även idén om att koordinera så att alla går till samma ställe för att röra om i grytan och inte låta ulvarna kontrollera spelet.
Som sagt så är jag rädd för lokala nattmord och då har vi en bra möjlighet att se vem som utför nattmordet om vi ställer oss två och två på varje plats. Om den ena på en plats dör skulle det innebära att den andra är en potentiell ulv. Om vi tror på lokala nattmord tycker jag definitivt vi borde göra något. Om vi inte gör det så är det ju bara dumt då vi ställer oss lokalt och ulvarna gör ett globalt nattmord och sätter en stackars bybo i skiten.

Om vi ska försöka vara lite konstruktiva också så @Waterhouse vad tror du om detta?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,389
Kul med empiri i lajkligan. Det ser mer intressant ut än det borde ha någon rätt till. Kul också med något frescht (som @Konrad Konvalj skulle sagt) som inte är nedsmetat med gammalt metatänk.

@Waterhouse , ser du några grejer i lajkandet och tummetottandet som verkar potentiellt ulvigt? Jag har lite tankar om vad som kan vara ulviga mönster, det blir lite återkomsten av Kritisk Ulvrationalitetsteori av @Basenanji , men jag tänkte ge dig chansen att säga något mer än bara konstatera att "jojo, såhär ser det ut serrni".
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,393
Du lägger fram massa info och jag nappar på det och diskuterar hur och om den infon kan användas till att hjälpa byn. Det är inte samma sak som att svartmåla dig
Jag tycker ditt morgoninlägg skriker ulv som låtsas diskutera något. Du diskuterar heller inte användbarheten utan avfärdar den, du diskuterar huruvida det är rödande att ens göra sammanställningen.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Ok, jag brusar alltså? Det är nonsens? Håller inte med dig, det är fakta om spelet presenterat på ett bra sätt tycker jag.

Motiveringen var inte bra nog för min röst? Ok, jag tycker du spelar liknande som när du var ulv sist, men sämre. Du tror både jag och Anthrox är röda och lägger rösten på Anthrox, ett drev som inte verkar leda någonstans. Men är du ulv vet du att jag inte är det, så hoppas väl att det ska framstå som lite grönande när jag åker att du röstade på min motståndare. Du kommer med konstiga resonemang och svarar inte när man frågar om dem, precis som i MU. Du inleder dagen med en textvägg "å ena sidan å andra sidan" om mitt nattarbete. Var det brus fanns det kanske mer konstruktiva saker för dig att fokusera på? Men tryggt ämne för en ulv att blaja om. Du bidrar i mitt tycke minst till byn.

När jag känner till ett gammalt varulvsspel med en hybrid mellan lokala och globala nattmord så är det så skumt att Sidd behöver fråga min bror (inte mig, jag är ju så röd) hur det kan komma sig. Så ja jag känner mig rätt rödad i majoritetens ögon.
Jag är ju uppenbarligen en sämre bybo än jag är som ulv rent historiskt så vet inte om det är rödande att jag spelar sämre nu😅
Skämt o sido så tror jag du lägger lite för stor vikt vid en första röst i R1. Jag har ingen master plan som går ut på att gröna mig själv genom att låta andra rösta ut dig. Du röstade ju också på Anthrox då så lite felriktat kan jag tycka. Du tycker också det är jobbigt att alla är emot dig men vevar mot mig när jag trots allt inte röstar på dig.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,393
Du tycker också att jag "bidragit absolut minst" hittills i spelet. Till skillnad från andra vill jag vara konkret och skriva saker jag tror kan hjälpa byn och att räkna likes är inte en av dessa.
Har varit inne på spelmekaniken och hur vi som by bör tänka. Sagt att jag tror på nån form av lokala förmågor vilket ger platserna en mening där det kan vara bra att ha en strategi.

Lyfte även idén om att koordinera så att alla går till samma ställe för att röra om i grytan och inte låta ulvarna kontrollera spelet.
Som sagt så är jag rädd för lokala nattmord och då har vi en bra möjlighet att se vem som utför nattmordet om vi ställer oss två och två på varje plats. Om den ena på en plats dör skulle det innebära att den andra är en potentiell ulv. Om vi tror på lokala nattmord tycker jag definitivt vi borde göra något. Om vi inte gör det så är det ju bara dumt då vi ställer oss lokalt och ulvarna gör ett globalt nattmord och sätter en stackars bybo i skiten.

Om vi ska försöka vara lite konstruktiva också så @Waterhouse vad tror du om detta?
Jag har svarat dig om detta, de flesta har svarat om detta. Ingen förutom du, inte ens Sidd längre, tycker det är en bra idé att bestämma var vi ska gå öppet i R1. Vi vet för lite och det finns risk att det gynnar scum.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,393
ser du några grejer i lajkandet och tummetottandet som verkar potentiellt ulvigt?
Enklaste är väl att gå på fjodor som lajkar mycket. Lätt sätt att spela aktiv tänker jag. Inte så han brukar spela som bybo väl? Tycker dock han skrivit vettiga saker om än ganska generiska, men finns inte så mkt att diskutera än som han konstaterar.

Kan tänka mig UlvImpe och UlvAnthrox som lajkar allt Hägerstrand skriver och som ställer sig in hos en bybo också.

Tycker även den bekräftar min känsla av att Brynolf, BB7 och Andersson varit konstruktiva trots mindre aktivitet, medan Octa inte varit konstruktiv.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Så din fråga är alltså varför jag inte röstade på dig och på Anthrox istället som jag har förstått det.

Jag såg båda er som potentiella ulvar och var fine med att rösta på vem som helst av er i R1. Det är dock sällan bra med ett eget drev vilket det hade kunnat bli om jag röstade på dig. Det är bättre med två drev där saker kan vridas och vändas och folk tvingas till att ta ställning mellan dessa.

Att bara ha ett drev i R1 som alla hoppar på är bara dumt och gör det väldigt enkelt för ondingar att gömma sig. Det förenklar även deras beslutsfattande då de bara behöver rösta på samma person som alla andra. Att du alltså som argument slängt fram att det är ulvigt av mig att inte rösta på den som har flest röster på sig tycker jag helt enkelt inte håller. Ser du min poäng eller är jag helt ute och cyklar?
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,393
Du tycker också det är jobbigt att alla är emot dig men vevar mot mig när jag trots allt inte röstar på dig.
Ja klart det är jobbigt. Jag ska tillbaka-kaka mer alltså tycker du, inte rösta på dem jag tror är ulvar? Är det bra bybospel anser du?
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,393
Så din fråga är alltså varför jag inte röstade på dig och på Anthrox istället som jag har förstått det.

Jag såg båda er som potentiella ulvar och var fine med att rösta på vem som helst av er i R1. Det är dock sällan bra med ett eget drev vilket det hade kunnat bli om jag röstade på dig. Det är bättre med två drev där saker kan vridas och vändas och folk tvingas till att ta ställning mellan dessa.

Att bara ha ett drev i R1 som alla hoppar på är bara dumt och gör det väldigt enkelt för ondingar att gömma sig. Det förenklar även deras beslutsfattande då de bara behöver rösta på samma person som alla andra. Att du alltså som argument slängt fram att det är ulvigt av mig att inte rösta på den som har flest röster på sig tycker jag helt enkelt inte håller. Ser du min poäng eller är jag helt ute och cyklar?
Absolut, det är ett sätt att se på din röst. Lite optimistiskt att vara så övertygad tidigt i lång runda 1 om hur dreven ska se ut dock tänker jag. En annan läsning av din röst är den jag framförde.
 
Top