Varulv Utkante - SPELET SLUT: Ulvvinst!

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,608
Nattmorden var lokala och anonyma, dvs man kunde låta slumpen avgöra vem som blev nattmördad på platsen.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,394
@Basenanji En fråga om balansen, när jag läser startinlägget ser det ut som Team Demon bara är som Team Ulv men med färre spelare och sämre nattmord? Vad var deras edge i spelet?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,608
@Basenanji hur skulle draken ha fungerat?
Jag tänkte aldrig ha med fyra fraktioner, utan ville mest ha med ”drakar och demoner” för att det var tematiskt, nostalgiskt och som distraherande brus. Min designfilosofi i det här spelet byggde uteslutande på att det skulle vara kul med kända fraktioner fler än två och att det skulle bli buzz kring platser och samtalsämnen.

Sedan var nog spelet rysligt svårt att vinna för byborna, men å andra sidan också svårt för demonerna som jag föreställde mig skulle ligga lågt genom spelet.
Tills magiske scum-whisperer @Andersson dök upp i spel!👏
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,248
Ja, @Andersson jobbade nog hårdare för team ulv än vad team ulv själva gjorde :ROFLMAO:
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,394
Då här såg demonernas PM ut:


Demoner

Du är en utsänd demon som tjänar Sothmog och vill göra kaos med Utkantes invånare oavsett om de är bybor, ulvar eller drakar! Din demonkompis är Hägerstrand.
Ni får kommunicera med varandra utanför speltråden.

Förmåga: Demonoffer. Varje jämn runda (2, 4,, 6, ...) får ni offra en deltagare till Sothmog!

Vinstvillkor: Ni vinner när ingen annan fraktion kan vinna över er!

Lycka till!
OK så demonernas "nattmord" var inte lokala alltså? Och väktaren kunde inte skydda mot dem?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,588
Location
Oktoberlandet
Tackar @Basenanji för roligt Varulvslir. Bra take på DoD-fluff👍

Grattis Varulvarna för en stabil seger.
Det var ju lite tajta röstningslägen där i R1 och R2 men nu i efterhand så ser vi ju att ni hade ni ju koll på läget.

- Väldigt slumpmässigt upplägg vill jag påstå med förflyttningar och platsberoende förflyttningar.

- 6 bybor mot 5 dribbelscum är för svårt för byn.

- svårt med upplägget då i alla fall jag satt å hoppades på en Drakjäkel som skulle komma å rädda oss🐉


R1: Med den starten att Waterhouse och Anthrox i ett jättelarvigt gräl (där å då trodde jag båda var ulv/demon) vilket resulterar i att WH åkte. 1 bybo nere.
Jag Väktade ju mig själv så det var ju 33%chans att jag var avslöjad Väktare så jag tvekade på hur jag skulle hantera det.
Vimes kategoriska stöd till WH hela rundan klingade scum som visste att WH inte var på hans lag, och så tyckte jag mig se en som startade röstkaos i slutet av R1.
Octa spelade inte alls som sig bör så där skavde det rejält.
Anthrox, Häger och BB7 såg jag inget scumt på alls.
Anderssons slutsnajp var otroligt rödande: här har vi ett av problemen för byn denna gång.

R2: Sen Impetigos otroligt luriga situation där vi bybor bara måste tro att denne då misslyckats med ett platsberoende nattmord (då vi fått Samtalsämnena outat). Din plan gillade jag som ide men du la nog upp den för många steg som nog se flesta kände var hopplöst komplicerad. Sen igen: då var vi förvirrade 4bybor som misstrodde dig i din situation mot 5 som inte gillade den=hopplöst.
Andersson outar Siar och Häger som demon: du hade som jag skrev behövt jobba upp byns förtroende mycket mer efter nattens röstsnajpning.
Där hade vi igen problem med att byn inte riktigt kunde samla sig mot alla jäkla demoner&ulvar. Vi var ju klippta iom att vi hade en röd Impe så vi 4 kvarvarande hade behövt jobba ihop oss mer.

Nu i efterhand så ser det redan här nu helt kört ut redan i början av R2.

Väktaren då: inget skydd längre (jag väktade Anthrox😂): så jag satt där å tvekade om att outa eller i alla fall göra det i slutet. Chansade på att slinka undan med tur men blir alltså då prickad av demon. Jag kräver öppna slumpslag från SL!
Ridå.

Att Siaren Andersson otroligt nog lyckas pricka rätt med plats å bus kändes också förvånande = vi skulle direkt kollat upp Anderssons status!

Hade en liten fundering om mitt spel och vill påstå att det var märkligt lite heat på mig denna gång. Var det nån form av psykologisk backflach från förra spelet där jag drevades ut i 3 rundor och visdes vara grön: så denna gång låter ni en vara i början, lite schysst. Jag tror det är mkt mer relationsdrivet psykologi mer i våra ageranden än vad vi erkänner i vårt spel. Det låg nog Waterhouse i fatet i R1 (inte fasiken ska ulva-liraren vinna igen nu😇)

R3: Här i R3 hade vi behövt en drivande Siare som förordat att rösta ut Varulvar = Octa (som i alla fall jag trodde var fler) i stället för att klippa demonen Häger.
Ingen Väktare kvar för byn.
3 bybor nere utan att nåt scum nackats och där å då kunde ulvarna faktiskt defilera i mål i R3.

Kul mysterienöt att försöka knäcka Basse å bra jobbat allihopa- ser fram emot decemberspel👍

Fridens
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,390
Phew! Tack för spel allihop! Som sagt var det länge sedan jag vann som ulv och lite extra fint att få vinna tillsammans med Octa och Anthrox som jag mindre framgångsrikt (minst sagt) har ulvat tillsammans med tidigare i år.

R1 var en pers! Jag hade nattmordet och strategin var nog att jag bara skulle köra hårt på att skådespela bybo och inte tänka strategiskt, eftersom jag utgick från att jag skulle rödas i R2 (p.g.a. lokalt nattmord och/eller siande). Men vi var verkligen ett totalt okoordinerat ulvlag första rundan. Jag klampade på Anthrox planer, @Waterhouse tvingade mig att ta ställning till Octa (bra bybospel där när du enträget låg på för att jag skulle skriva något om Octa, det tvingade mig rösta på honom i slutet för att upprätthålla mitt skådespel. Om man kollar på mitt spel så tror jag det är rätt tydligt hur jag i R1 egentligen är ovillig att peka ut Octa som ulv, men blir tvingad till det.), varje gång jag skrev i ulvchatten fick jag panik och trodde att jag hade skrivit i speltråden, Octa postade inlägg som var menade för speltråden i ulvchatten och i slutet missade jag att @fjodorsenuba också röstade på Octa och jag höll på att få honom utröstad tills Andersson gled in som en räddande ängel. Det var kaos.
1700635955858.png

I R2 kom medvinden! @Impetigo s olyckliga placering och det uteblivna nattmordet (som ju hade blockats av @Sidd ) tillsammans med att Impetigo gav upp och @Andersson s siande av @Hägerstrand gjorde att vi slapp vara i hetluften. Vi lobbade hårt för att Impetigo skulle tas ut (så att vi skulle vara säkra för utröstningen nästa runda) och fick igenom det. I R3 fick vi fajtas mot att Andersson igen hade prickat scum med siarförmågan. Men vi hade också fått span på BioBunker! Vid det här laget kände jag att jag hade något form av bybocredd att spendera och gick in hårdare för att argumentera för att först ta ut Hägerstrand och sedan för att Andersson skulle sia @BiobunkerVII . Så här i efterhand är det nog ganska uppenbart att jag Anthrox och Octa är i samma lag, men jag tror att jag och Anthrox lyckades dansa tillräckligt bra runt varandra för att det inte skulle vara helt uppenbart medan det pågick. I ulvchatten knäckte vi planen att garantera vinst genom mordet på Andersson och första rösten. Det var otroligt nervigt!

1700636463702.png

---

Jag har mer och mer börjat luta åt att designmålen för varulvsspel ska vara "stabilt kul" snarare än "balans". Det är mycket slump och konstigheter som avgör, oavsett hur balanserat spelet är. Det viktiga är att det finns något som spelet kan ta avstamp i och att mekaniken inte kan gå sönder. Och det här spelet var kul och nervigt, kaosigt och spännande hela vägen till slutet.

Det sagt var ulvlaget gynnat i det här upplägget. Vi var 3, vi hade fullt nattmord och vi hade en siarförmåga. När vi väl krånglat oss ur R1 utan att ha tappat Octa hade vi nog verkligen det här i egna (hjärtformade) händer.

Samtidigt är min uppfattning att vi vann det här när vi vågade gå i och ta kommandot över spelet från R2. Det var utmanande och nervöst! Jag har hur som helst haft väldigt roligt (även om R1 var lika delar "roligt" och "ångest!"). Tack alla och tack @Basenanji !
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,394
Men vi var verkligen ett totalt okoordinerat ulvlag första rundan.
Jag tror detta är en bra ulvstrategi! Planerade bråk etc kan kanske funka en runda, men genomskådas i senare rundor av röstmönster etc.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
813
Jag har mer och mer börjat luta åt att designmålen för varulvsspel ska vara "stabilt kul" snarare än "balans". Det är mycket slump och konstigheter som avgör, oavsett hur balanserat spelet är. Det viktiga är att det finns något som spelet kan ta avstamp i och att mekaniken inte kan gå sönder. Och det här spelet var kul och nervigt, kaosigt och spännande hela vägen till slutet.
Det här skrev jag något om i sluttråden för MU. Jag är övertygad om att ett spelupplägg som du @Vimes spelade med 10 exakta kloner av dig själv och fick bybovinst 9 gånger av 10 kan ha en helt annan utgång med en annan spelare och dess kloner. ”Balans” som man pratar om det i andra spel blir omöjlig, men det är ju inte negativt att ha den ambitionen.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,390
Det här skrev jag något om i sluttråden för MU. Jag är övertygad om att ett spelupplägg som du @Vimes spelade med 10 exakta kloner av dig själv och fick bybovinst 9 gånger av 10 kan ha en helt annan utgång med en annan spelare och dess kloner. ”Balans” som man pratar om det i andra spel blir omöjlig, men det är ju inte negativt att ha den ambitionen.
Exakt så! Det är bra om det är mekaniskt balanserat, men det är ett mål underordnat att det ska vara kul hela vägen till slutet. Dessutom är det ju som du säger, även ett mekaniskt perfekt balanserat spel kan ju, när det väl spelas, bli fruktansvärt ensidigt och ojämnt på grund av vad spelarna gör i spel. Varulvsspel är 80 % "mänskliga faktorn" och 20 % mekanik typ (och 30 % kaoskardinal förstås).
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,390
Ett urval från varulvschatten i slutet av R1 och början av R2:

Byns bästa ulv hörrni. Fan vad ulvigt jag spelar :ROFLMAO: bäst om jag pausar från tråden ett tag, för hade jag varit bybo hade jag röstat ut den där Vimes alla dagar i veckan
Men jävla Waterhouse vad fan ska han försvara Andersson och flytta fokus till Octa för? Ruttengubbe.
Jösses vad jag är slarvig. Nu skrev jag exakt samma inlägg som du Anthrox. Men det är ju bara för dumt att vi pratat ihop oss i en ulvchatt, eller hur? :D
Nähä, tack och förlåt för ikväll. Känns som vi har ett toppenläge trots att jag är en fumlig idiot som ulv (har tecknat drulle-föräkring via Andersson Försäkringar AB innan spel, rätt smart om jag får säga det själv).
Oj fel tråd hahah
Haha, fuck Vimes nu belyser du mitt misstag i att jag inte tänkt på att de kan tillhöra olika fraktioner (eftersom jag är ulv och vet att de inte är det) 🤣 hoppas ingen snappar upp det.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,248
Tackar @Basenanji för roligt Varulvslir. Bra take på DoD-fluff👍

Grattis Varulvarna för en stabil seger.
Det var ju lite tajta röstningslägen där i R1 och R2 men nu i efterhand så ser vi ju att ni hade ni ju koll på läget.

- Väldigt slumpmässigt upplägg vill jag påstå med förflyttningar och platsberoende förflyttningar.

- 6 bybor mot 5 dribbelscum är för svårt för byn.

- svårt med upplägget då i alla fall jag satt å hoppades på en Drakjäkel som skulle komma å rädda oss🐉


R1: Med den starten att Waterhouse och Anthrox i ett jättelarvigt gräl (där å då trodde jag båda var ulv/demon) vilket resulterar i att WH åkte. 1 bybo nere.
Jag Väktade ju mig själv så det var ju 33%chans att jag var avslöjad Väktare så jag tvekade på hur jag skulle hantera det.
Vimes kategoriska stöd till WH hela rundan klingade scum som visste att WH inte var på hans lag, och så tyckte jag mig se en som startade röstkaos i slutet av R1.
Octa spelade inte alls som sig bör så där skavde det rejält.
Anthrox, Häger och BB7 såg jag inget scumt på alls.
Anderssons slutsnajp var otroligt rödande: här har vi ett av problemen för byn denna gång.

R2: Sen Impetigos otroligt luriga situation där vi bybor bara måste tro att denne då misslyckats med ett platsberoende nattmord (då vi fått Samtalsämnena outat). Din plan gillade jag som ide men du la nog upp den för många steg som nog se flesta kände var hopplöst komplicerad. Sen igen: då var vi förvirrade 4bybor som misstrodde dig i din situation mot 5 som inte gillade den=hopplöst.
Andersson outar Siar och Häger som demon: du hade som jag skrev behövt jobba upp byns förtroende mycket mer efter nattens röstsnajpning.
Där hade vi igen problem med att byn inte riktigt kunde samla sig mot alla jäkla demoner&ulvar. Vi var ju klippta iom att vi hade en röd Impe så vi 4 kvarvarande hade behövt jobba ihop oss mer.

Nu i efterhand så ser det redan här nu helt kört ut redan i början av R2.

Väktaren då: inget skydd längre (jag väktade Anthrox😂): så jag satt där å tvekade om att outa eller i alla fall göra det i slutet. Chansade på att slinka undan med tur men blir alltså då prickad av demon. Jag kräver öppna slumpslag från SL!
Ridå.

Att Siaren Andersson otroligt nog lyckas pricka rätt med plats å bus kändes också förvånande = vi skulle direkt kollat upp Anderssons status!

Hade en liten fundering om mitt spel och vill påstå att det var märkligt lite heat på mig denna gång. Var det nån form av psykologisk backflach från förra spelet där jag drevades ut i 3 rundor och visdes vara grön: så denna gång låter ni en vara i början, lite schysst. Jag tror det är mkt mer relationsdrivet psykologi mer i våra ageranden än vad vi erkänner i vårt spel. Det låg nog Waterhouse i fatet i R1 (inte fasiken ska ulva-liraren vinna igen nu😇)

R3: Här i R3 hade vi behövt en drivande Siare som förordat att rösta ut Varulvar = Octa (som i alla fall jag trodde var fler) i stället för att klippa demonen Häger.
Ingen Väktare kvar för byn.
3 bybor nere utan att nåt scum nackats och där å då kunde ulvarna faktiskt defilera i mål i R3.

Kul mysterienöt att försöka knäcka Basse å bra jobbat allihopa- ser fram emot decemberspel👍

Fridens
Haha <3 tack för väktningen!

Jag tror att det var flera spelare som var ganska skadade från MU5 och som inte riktigt vågade sig på att repetera de misstagen. Impe kändes exempelvis lite för försiktig med att punktera mig (som ju egentligen inte hade något direkt att komma med i R2, jag bara fick det att se ut som det).
Min plan var ju att spela just försiktigt och lite som en rädd hare pga MU5, men det tankade jag ju rätt hårt med med WH :ROFLMAO:
 
Top