Varulv Ulvgårdens gästabud - R2

Så nu sitter jag framför en dator igen.

Stort kudos till ulvgänget som kämpade på trots min låga närvaro.
Min plan med att gröna Basse genom att alla kunde rösta ut mig flippades 180 grader mitt i R1...

Det här med att spy ut sida upp och sida ner i R1 (som dessutom är "48h" lång) när man har begränsat med tid ger ett annat spel.
Tycker metat på forumet har gått från relativt få poster till ohyggliga mängder poster över tid men det är ju bara min anekdotiska uppfattning. Den analytiske kanske orkar titta på våra spel och göra någon slags sammanställning. Som "lågflygare" sticker man ut mer och ju mer som skrivits ju mindre har man att kunna lägga in utan att det blir mellanmjölkigt delux eller pappegojasnack. Båda de kommer en aktiv by hugga på (med all rätt).

Tycker inte nödvändigtvis att det är dåligt i sak men det är rätt orimligt att läsa ikapp 20 sidor och komma med någon vettig analys när man förväntar sig lägga 15-30 minuter på lunchen eller rasten att läsa och kommentera. Ännu högre tryck när man är ulv då man gärna inte bara hasplar ur sig sakerna helt ogenomtänkt.

Balansen i spelet @Sysp tycker jag kan vara intressant att prova igen. Lite som de övriga nämnt är det kanske lite väl mycket grönande möjligheter för byn. Tror nog spelet hade varit okej med väktare + familjeförmåga eftersom röstningarna blivit lite ojämna pga familjebanden och kanske en färre ulv.

Till byn så säger jag hatten av för ni spelade metat snyggt och ni var aktiva som tusan.
För mig personligen så blir det i det närmaste omöjligt att spela. Jag kommer hem efter jobbet och har ca 40 sidor (var det uppåt 800 poster?) att läsa. Det blir ju tokigt om jag skriver något medan jag läser (det blev ju uppenbart igår 🤪) och medan jag läser så fylls sidorna på. Jag tummar längst vägen och får garanterat kommentaren att "Vi ser att hon är inne men hon smyger bara omkring".

Att laga middag på kvällen är ju bara att stryka. Jag vet inte om ni noterade att jag skrev mina flesta poster runt klockan 5 på onsdagsmorgonen, min enda chans att få en syl i vädret.

För att inte förstöra för er andra så måste jag faktiskt överväga om jag kan spela alls på grund av att jag arbetar vanliga kontorstider. Är det inte fler som är lediga på helgerna än vardagarna och det skulle bli lite mer möjligt för alla att delta på samma villkor? Jo, folk har åtaganden på helgen men jag har en bild av att alla är lite lediga och lite upptagna under olika timmar på en helg. Om vissa av er var med upptagna IRL skulle det kanske bli en naturlig broms som får andra att hinna med i svängarna.

För mig personligen så blir det i det närmaste omöjligt att spela. Jag kommer hem efter jobbet och har ca 40 sidor (var det uppåt 800 poster?) att läsa. Det blir ju tokigt om jag skriver något medan jag läser (det blev ju uppenbart igår 🤪) och medan jag läser så fylls sidorna på. Jag tummar längst vägen och får garanterat kommentaren att "Vi ser att hon är inne men hon smyger bara omkring".

Att laga middag på kvällen är ju bara att stryka. Jag vet inte om ni noterade att jag skrev mina flesta poster runt klockan 5 på onsdagsmorgonen, min enda chans att få en syl i vädret.

För att inte förstöra för er andra så måste jag faktiskt överväga om jag kan spela alls på grund av att jag arbetar vanliga kontorstider. Är det inte fler som är lediga på helgerna än vardagarna och det skulle bli lite mer möjligt för alla att delta på samma villkor? Jo, folk har åtaganden på helgen men jag har en bild av att alla är lite lediga och lite upptagna under olika timmar på en helg. Om vissa av er var med upptagna IRL skulle det kanske bli en naturlig broms som får andra att hinna med i svängarna.
Färstår till fullo...mina arbetsdagar ser väldigt oliak ut...vissa kan jag kolla in lite då och då via dator (då går det att hänga med någorlunda... andra kan jag inte kolla in annat än supersporadiskt och på moblien (usel för snabb skummning)...och ytterliggare dager ak njag inte göra ngt utan att ha lunch eller liknande...men då måsta jag ju hinna fixa/äta

Jag är lite inne på att köra med en begränsning i antalet inlägg per spelare i november.
Har en kluring kring hur det ska gå till.

Och ja jag ser ironin att jag som brukar spotta ur mig mängder med inlägg kommer med såna här grejer

Jag skriver ju ohemult många poster så förlåt för det redan nu.

Men det vore ju toppen om vi kunde hitta en något lugnare och lägre inläggstakt.

I andra sammanhang är idealet att skriva koncist: det som behövs, varken mer eller mindre. Kan det vara något att sträva efter?

Tycker @Big Mama är ett föredöme. Hon skriver ofta precis det som behövs, till innehåll och längd. Låt oss inspireras av henne.

berätta mer - jag var inne på att man får en röst för varje inlägg man går över gränsen

Bra regel! Jag skulle säga att erfarenhet (som kanske är daterad!) säger att det är viktigt att ha en tydlig regel för vad straffet för överträdelse är. I tidigare spel var det ofta oklart ("Vimes har skrivit för många inlägg! Ska han diskas!? Nej, han fick vara kvar." (Det visade sig att Vimes var ulv i det partiet)), din idé om att man får straffröster gillar jag! Tydligt och utan bedömningskladd, alla vet vad de har att förhålla sig till.

En annan grej är att fundera över hur många inlägg varje spelare får per runda. Back in the day tror jag vi testade olika, men typ 10 är nog ganska rimligt om man inte vill att spelet ska kantra åt andra hållet. Man kan ju ha det dynamiskt och låta antalet inlägg förändras med antalet spelare, men det låter lite jobbigt också.

En tredje grej är att det är nice att rena röstinlägg (som bara innehåller rösten och inget annat) inte räknas.

Slutligen är det ett inte oansenligt merjobb för SL. Där tänker jag att man får fundera på inställning. Kanske ger man fan i att sitta och räkna varje spelares inlägg och istället uppmanar deltagarna att PM:a SL om de upptäcker att någon skrivit för mycket.

SlutlIGEN kan inläggstak leda till långa inlägg. Det behöver inte vara ett problem, men det finns en risk att spelare börjar skriva "biblar" (som kidsen säger) när de inte får skriva obegräsnat med inlägg.

Jag är seriöst mycket tveksam till inläggstak.
Förstår problemet för vissa men tacklar det som att vi har olika spelstilar och jag analyserar och bemöter olika spelare utifrån hur de brukar vara och vad deras poster handlar om vad gäller tex frånvaroorsaker.

Vore intressant att pröva spelmekaniken förstås och undrar hur det var i tidigare spel där sånt användes.

Ser ju många uppenbara problem såsom att oj nu har jag skrivit mina max 15 poster och nu får jag inte gå i svaromål mot anklagelser eller lyfta mina ybersmarta gräv och shit nu röstar jag på den outade Siaren men kan inte byta osv osv

Men mest problem blir det med att läsa in andra spelare…varför väntar Anthrox till sista timmen så frånvarande och där då klämma iväg med sina 15 fetlånga poster och vad gäller nu tex Fjodde så accepterar jag de få poster som kommer och läser in vad han skriver i dem som finns.

Det som gäller nu senast ör att deltagare hjälper varandra med info om det är för mastigt tex om Sidd inte ens har läst igenom reglerna (vilket jag ännu inte har) så får andra (som lusläst) fylla i med klargörande, så barden hamnar rätt i sjönsången🎶

Det skulle kännas väldigt märkligt bakbundet att spela med inläggstak och påverka spelet rejält. Säkert därför det inte etablerats som standard.

Lite äldre exempel:

Varulvsdisco i Nora (med Vimes som SL), 15 inlägg per spelare: https://www.rollspel.nu/threads/varulvsdisco-i-nora-runda-1.60374/

Expedition Varulvsson (med Empiricus som SL), 16 inlägg per spelare: https://www.rollspel.nu/threads/expedition-varulvsson-runda-1-på-riktigt.60779/

Rex X-mas (med Vimes som SL), 10 inlägg per spelare: https://www.rollspel.nu/threads/red-x-mas-1-tipp-tipp-tapp.61320/

(jag tror vi spelade fler spel med inläggstak back in the day, men på annat forum p.g.a. strul med WRNU:s plattform)

Och:

inlägget i Snack och teori som startade det hela: https://www.rollspel.nu/threads/inläggstak-i-varulvsspel.59293/

---

Erfarenheten av det säger nog att det går att hantera även för snackisar. Man behöver vara lite mer eftertänksam och planera lite (dumt att ha bränt alla sina inlägg första timmen t.ex.). Sedan är det förstås som du säger, Sidd, att metat kommer ändras (men det är väl lite syftet också).

---

Edit: ser nu att Empiricus föreslog samma lösning i Snack & teori-tråden för över 10 år sedan som du gör nu @BiobunkerVII . Inget är nytt under solen! (Det är som när jag kommer på coola uppslag på konceptuella science fiction-berättelser och direkt upptäcker att Philip K. Dick redan skrivit dem.

Last edited:
Lite äldre exempel:

Varulvsdisco i Nora (med Vimes som SL), 15 inlägg per spelare: https://www.rollspel.nu/threads/varulvsdisco-i-nora-runda-1.60374/

Expedition Varulvsson (med Empiricus som SL), 16 inlägg per spelare: https://www.rollspel.nu/threads/expedition-varulvsson-runda-1-på-riktigt.60779/

Rex X-mas (med Vimes som SL), 10 inlägg per spelare: https://www.rollspel.nu/threads/red-x-mas-1-tipp-tipp-tapp.61320/

(jag tror vi spelade fler spel med inläggstak back in the day, men på annat forum p.g.a. strul med WRNU:s plattform)

Och:

inlägget i Snack och teori som startade det hela: https://www.rollspel.nu/threads/inläggstak-i-varulvsspel.59293/

---

Erfarenheten av det säger nog att det går att hantera även för snackisar. Man behöver vara lite mer eftertänksam och planera lite (dumt att ha bränt alla sina inlägg första timmen t.ex.). Sedan är det förstås som du säger, Sidd, att metat kommer ändras (men det är väl lite syftet också).

---

Edit: ser nu att Empiricus föreslog samma lösning i Snack & teori-tråden för över 10 år sedan som du gör nu @BiobunkerVII . Inget är nytt under solen! (Det är som när jag kommer på coola uppslag på konceptuella science fiction-berättelser och direkt upptäcker att Philip K. Dick redan skrivit dem.
Röst: @Empiricus

Back