Nekromanti Inläggstak i varulvsspel

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Edit 2: Nu har en massa "veteraner" börjat tjabba i den här tråden också, men det är inte så viktigt. Jag vill jättegärna höra från dig som inte spelar varulvsspel med oss vanligtvis också!

Jag kommer att hålla i ett varulvsspel någon gång under hösten, antagligen i September, och en av förändringarna jag funderat på är på något vis hindra trådarna från att bli så absurt stora.

Det jag tänkt mig är att begränsa antalet inlägg per spelare och runda. Exakt var taket läggs, om det ligger fast under alla rundor och så vidare, har jag inte bestämt. Men det här är en bra tråd att diskutera dessa frågor i.

Fördelarna det här ger är följande, tänker jag mig:
1. Spelare som gillar varulvsspel, men inte har tid/lust att lägga den tid som spelen kräver nu, kommer kunna vara med. Vilket kan ge ett högre deltagarantal.
2. Eftersom mindre arbete behöver läggas på att läsa igenom stora mängder "meningslösa" inlägg kommer förhoppningsvis det vara möjligt att lägga ner mer arbete på analys. Högre kvalitet på de enskilda inläggen alltså.
3. Lägre "läströskel" ger färre avhopp. Ofta anförs "det är för mycket jobb" som en av förklaringarna till varför spelare hoppar av.
4. Naturlig nerf av byn.
5.
xyas said:
En bonuseffekt av det här tror jag kan bli att diskussionsklimatet blir bättre. Med färre, mer genomtänkta inlägg blir risker för "du är dum i huvudet"-inlägg minskar radikalt (även om det har blivit bättre redan).
Så, vad tycker ni? Är det en bra idé att begränsa antalet inlägg per spelare och runda? Var bör gränsen sättas?

Edit: Jag vill gärna att det inte bara är veterangruppen av varulvsspelare som svarar, utan även sådana som varit med någon gång, som hoppat av, som tycker det verkar intressant och så vidare. Det vore kul att höra från de som vill vara med men som avstått p.g.a. mängden inlägg. Är det här en lösning för er?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vimes said:
Jag kommer att hålla i ett varulvsspel någon gång under hösten, antagligen i September, och en av förändringarna jag funderat på är på något vis hindra trådarna från att bli så absurt stora.

Det jag tänkt mig är att begränsa antalet inlägg per spelare och runda. Exakt var taket läggs, om det ligger fast under alla rundor och så vidare, har jag inte bestämt. Men det här är en bra tråd att diskutera dessa frågor i.

Fördelarna det här ger är följande, tänker jag mig:
1. Spelare som gillar varulvsspel, men inte har tid/lust att lägga den tid som spelen kräver nu, kommer kunna vara med. Vilket kan ge ett högre deltagarantal.
2. Eftersom mindre arbete behöver läggas på att läsa igenom stora mängder "meningslösa" inlägg kommer förhoppningsvis det vara möjligt att lägga ner mer arbete på analys. Högre kvalitet på de enskilda inläggen alltså.
3. Lägre "läströskel" ger färre avhopp. Ofta anförs "det är för mycket jobb" som en av förklaringarna till varför spelare hoppar av.
4. Naturlig nerf av byn.

Så, vad tycker ni? Är det en bra idé att begränsa antalet inlägg per spelare och runda? Var bör gränsen sättas?

Edit: Jag vill gärna att det inte bara är veterangruppen av varulvsspelare som svarar, utan även sådana som varit med någon gång, som hoppat av, som tycker det verkar intressant och så vidare. Det vore kul att höra från de som vill vara med men som avstått p.g.a. mängden inlägg. Är det här en lösning för er?
Det är värt att testa på ett varulvspel! :gremsmile:
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Jag tillhör gruppen som gärna är med men klarar inte av allt jobb det tar, jag har helt enkelt inte tid och energi att läsa igenom 100inlägg eller mer om dagen. Det här känns som en smart lösning.

Jag är gärna med om vi kör såhär.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Anchorman said:
Jag tillhör gruppen som gärna är med men klarar inte av allt jobb det tar, jag har helt enkelt inte tid och energi att läsa igenom 100inlägg eller mer om dagen. Det här känns som en smart lösning.

Jag är gärna med om vi kör såhär.
Cool! Det är det jag hoppas på.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes said:
Så, vad tycker ni? Är det en bra idé att begränsa antalet inlägg per spelare och runda? Var bör gränsen sättas?
Mmkay. Kommer nog mest mummel från min sida men lite snabba tankar.

Jag tycker det låter som en bra idé för att öppna upp för fler nya spelare och även spelare som inte har exakt samma spelstil som mig själv.

Kvaliteten på inläggen kommer högst troligt bli bättre om man är begränsad till ett visst antal inlägg och det kommer ju att krävas lite mer jobb på kammaren för att sätta samman ett väl avvägt inlägg med så mycket information som möjligt i.

En grej som skulle kunna vara en feature är ju att så länge man lägger en röst och motiverar den på ett eller annat sätt så räknas inte det inlägget.

Kan tänka mig att det finns luckor i ett tak på inlägg per användare lixom. Det går ju att förbruka sina inlägg och på så vis klara sig undan att lägga en röst om man så vill. Rent taktiskt som ulv så är det ju möjligt att "råka" slänga in sitt sista inlägg och det utan att ha röstat för att slippa ta ställning eller på nått annat vis manipulera röstläget.

Man skulle ju kunna skjuta iväg sina inlägg i rask rakt för att undkomma ett drev på nått vis också. Lixom, "Hepp, hepp. Jag har slut på min kvot och kan inte outa nått, sorry asså"

Gränsen måste sen sättas baserat på antal anmälda skulle jag tro. I normala fall är det ju 10-14 deltagare och då kan det dra iväg uppåt en 800-1000 inlägg i R1.

Det blir väl en 80 inlägg per person lite sådär på ett ungefär. För en nybörjare så är ju 80 inlägg rätt mastigt och grejen med det hela är väl att minska antalet inlägg så att det inte blir så tungt att spela varulvsspel.

Nu skjuter jag lite från höften men säg R1 med 500 inlägg som tak delat på antal deltagare. Det bör väl ge ett rätt stabilt antal inlägg per spelare. Typ 40-50 per spelare. Det kanske är lite fett det med. Jag har lite dåligt omdöme i den här frågan för i R1 brukar jag ju ligga på runt 100 poster, vilket är lite för mycket.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
500 inlägg är för mycket.

I ett sånt här spel skulle jag kunna tänka mig delta trots mina armproblem. Då skulle jag hellre se max 25 inlägg per person. Eller max 20. Ju färre, ju lättare för SL att hålla koll.

Får gärna kombineras med hemliga röstningar till SL i pm, kan jag tycka. Så kan man alltid ändra sin röst samtidigt som SL får det lättare att räkna inlägg, trådad visning.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Jag är nog sugen att cappa antalet inlägg rejält. Att begränsa R1 till 500 inlägg är inte så radikalt. Sen beror det lite på hur många som är med. Men det jag vill komma åt är spelstilen, som det är nu spelas väldigt mycket i chattliknande realtid med väldigt högt inläggstempo. Det skapar ett surr som blir ett meningslöst läsande för de som inte är inblandade i diskussionen när den förs. Som Jocke Kofot uttryckte det i förra spelet att typ 80% av allt som skrivs är blaj.

80% är förresten ett ganska bra riktvärde. Istället för 1000 inlägg där 80% är dökött, vad sägs om 200 inlägg i R1? På 12 deltagare är det typ 17 inlägg per person. Det är ju rätt mycket det också.

10 inlägg per person och runda?

Helt ärligt var jag först inne på 3 inlägg per person och runda. Du har första inlägget att diskutera förra rundan och utröstningen och ställa frågor. Andra inlägget att svara på frågor själv och be om förtydliganden samt deklarera ungefär hur du tänker dig utröstningen. Tredje inlägget där du lägger din definitiva röst och motiverar den. Bam! Behöver man mer? :gremwink:

På så sätt är 10 per person och runda rätt mycket.

En lösning jag funderat på är att man får rösta hur mycket man vill. D.v.s. inlägg med bara "Röst: xyas" är helt ok att göra även efter att man bränt sina tio.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Jag kikade igenom Hastfers förehavande under R1 i det senaste liret Dr.Whorulf.

Där snackar vi runt 25 inlägg. Det är troligen ett tak på vad en nybörjare hälar med om man dessutom har lite kort om tid.

Kikar vi på Recca/K.K så ser ju siffrorna lite annorlunda ut i R1. Där snackar vi 80-100 poster per skalle.

Nått fint medel däremellan kanske är att föredra. Vissa gaphalsar måste ju få ur sig en massa onödiga saker också vilket ökar på inläggen.

Typ 33 inlägg är nog det bästa. Kanske med någon form av röstningsfeature att dessa inlägg inte räknas. Visserligen kanske det blir nån form av bedömningssak och att porra ner sig på exakt antal inlägg kanske är lite klurigt. Känns ju som att det blir svettigt för Vimes att behöva sitta och räkna inlägg per användare.

Att inte räkna inlägg med motivering och röst kanske kan ge nått fränt i spel. Det är ju inte bara att skita ur sig en fresh motivering som ulv om man plötsligt vill ta sig bort från sin ulvpolare där man har sin röst lixom. Det kan vara en ball feature.

Att hålla koll på hur många inlägg varje spelare har förbrukat kanske också kan vara en del i spelet på nått vis. Det märks ju rätt tydligt om det är någon som överpostar för att kanske undslippa nått knas mot slutet.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag är en av dem som tycker om varulvsspel - men som inte spelar för att det är för långa trådar.

Det är t.o.m. så illa att jag försökte följa Dr Whowolf som åskådare - men inte klarade det för att det var för mycket att läsa.
Och då är det illa - riktigt illa.

Vi har haft ett varulvsspel där rundorna tog slut när tråden kom upp i ett visst antal inlägg. Det var ett bra format - och det visar också att det fungerar.

Ett annat varulvsspel som jag också tyckte om var spökhuset, där det fanns bilder.
Att kunna visualisera spelet gjorde oerhört mycket för mig när jag följde det.

Med det sagt - hur ska man kunna begränsa användarnas inlägg?
Det är en sak att rundan tar slut när tråden kommer upp i ett visst antal inlägg - det är en annan att begränsa en användare att skriva i tråden.

Här ett förslag.
Det är inte genomtänkt för fem öre - men det kanske kan inspirera.
Säg att alla börjar på 100 - 0.
När man skrivit ett inlägg hamnar man på 99 - 1 o.s.v.
Kommer man upp i hundra inlägg hamnar man på 0 - 100.
Sedan får man fortsätta, nästa inlägg blir -1 - 101, o.s.v.
Den första siffran anger ens röstvärde. Har man inte skrivit några inlägg är ens röst värd 100, har man skrivit mer än hundra inlägg är ens röst negativ och man röstar i princip på vem som ska vara kvar, inte vem som ska åka ut.
Den andra siffran är en röst som hamnar på en själv - det betyder att man kan rösta ut sig själv genom att skriva många inlägg. :gremsmile:
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes said:
10 inlägg per person och runda?
Åh shiiit!

Vi snackar alltså typ 3-10 inlägg. Det ger fan inte mycket xp inte.

Tror du inte att det blir sjukt svårt att fånga en ulv om man inte har mer att gräva i?

Visserligen såg jag nått om röstningen där. Att röst:xyas inte räknas. Det vore ju lite fränt.

Det skulle troligen betyda att det kommer att kastas in röster mot slutet av rundan. Inga motiveringar och skit. Bara slunga ur sig röster till höger och vänster. Drev kan dyka upp ur intet och det är bara att haka på om man vill det. Samlas en massa röster på xyas under mitten av R1 kan det ju vara rätt svårt att ta sig bort från det om man redan bränt sina inlägg och då måste man ju lägga en egen röst på någon annan och hoppas på att det svänger om i röstläget innan deadline.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Jag tror att rejält cappade inlägg verkligen är värt att pröva. De flesta inlägg som skrivs nu är snömos och tjaffs:

"Olle är skum för han har dålig aktivitet."

"Det är jag inte alls, du är skum som tycker jag är skum."

"Du är visst skum."

"Nä, du är skum."

"Nä... DU är skum."

En risk blir väl förstås att vi får låååäänga inlägg, men det är verkligen värt att testa ändå.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Ditt förslag såg jättekul ut, anth. jag kommer inte använda det, men skulle nog inte ha något emot att testa ett sådant spel. Men för mig är det lite för wierdo.

anth said:
Med det sagt - hur ska man kunna begränsa användarnas inlägg?
Det är en sak att rundan tar slut när tråden kommer upp i ett visst antal inlägg - det är en annan att begränsa en användare att skriva i tråden.
Lösningen med att rundan tog slut när ett visst antal inlägg uppnåtts var inte speciellt lyckat, så det kommer jag inte försöka mig på.

Angående hur man implementerar en regel om maxantal inlägg per spelare så kan jag tänka mig ett antal varianter. För det första kan man betrakta det som en regel i stil med "inga PM-citat"-regeln, och att överträdelser anses vara fusk som leder till diskvalificering. Å andra sidan suger det för spelet om folk blir diskade. Poängen med reglerna är att de ska följas.

En annan variant kan vara att den som överskrider sitt inläggstak blir av med sin rösträtt den rundan. Men grejen är att jag helst inte ser att någon överskrider antalet inlägg alls. Många av de positiva effekterna av att begränsa antalet inlägg försvinner om denna begränsning kan överskridas som en kalkylerad risk. T.ex. KK skulle ju lätt kunna tycka att det var värt att bli av med sin röst för att få skriva 200 inlägg istället för 10. Tror jag. Och då faller ju själva poängen med regeln.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes said:
KK skulle ju lätt kunna tycka att det var värt att bli av med sin röst för att få skriva 200 inlägg istället för 10. Tror jag. Och då faller ju själva poängen med regeln.
Mjo. Alltså, du har lite rätt i det.

Skulle det vara en regel som jag kunde utnyttja på lämpligt sätt för att vara mer säker på att stå på den vinnande sidan i spelet så hade jag lätt dragit nytta av det.

Nu vill jag ju dock försöka få till det så att varulvsspel blir intressant för de som inte orkar läsa 1000+ inlägg och inte orkar* skriva 10+ inlägg.

Ett spel med 10 inlägg skulle däremot vara mer intressant än ett spel med 3. Det skulle öppna upp för lite mer svängrum. Har du 3 inlägg på dig gäller det ju att sätta det bra och det finns inte så mycket svängrum att ändra sig. Det låser nog byborna mer än ulvarna. En ulv kan ju planera hur den skall lägga upp sina 3 inlägg. En bybo har inte lika mycket information och om jag lägger iväg mina 3 inlägg rätt tidigt så kan ulvarna dra nytta av det och positionera sig bra i förhållande till vad jag har skrivit och på nått vis vända det till min nackdel som bybo. Då har jag inget svängrum och kan inte försvara mig på vettigt vis.

*orkar kan ju så klart betyda en massa andra saker som att man inte har tid exempelvis.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Jag tycker det var en spännande tanke att köra med inläggs-tak, det skulle vara kul att testa.

Kanske cappa det på så sätt att man om man skriver fler inlägg än vad man får så räknas varje inlägg över taket också som en röst på en själv. Alltså, är det ett tak på 25 inlägg och jag skriver 30 så får jag 5 röster på mig själv utöver de som läggs i rundan.

Då kanske det kan vara värt att klämma iväg det där extra inlägget, men det blir en begränsning att dra iväg för många.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Empiricus said:
Jag tycker det var en spännande tanke att köra med inläggs-tak, det skulle vara kul att testa.

Kanske cappa det på så sätt att man om man skriver fler inlägg än vad man får så räknas varje inlägg över taket också som en röst på en själv. Alltså, är det ett tak på 25 inlägg och jag skriver 30 så får jag 5 röster på mig själv utöver de som läggs i rundan.

Då kanske det kan vara värt att klämma iväg det där extra inlägget, men det blir en begränsning att dra iväg för många.

Åhh. Coolt.

Också en grej du kan utnyttja till din fördel för att få andra spelare att dra bort sin röst från dig lixom. Supernajs.

Du väger av det hela och utnyttjar läget som ulv att posta ett sjukt bra inlägg vilket visserligen ger dig en extra röst eller två, men du visar ju byn att du inte är rädd för att röstas ut. Du får troligen en massa sympati bortdragande av röster för att inte riskera att dingla mot slutet.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Ja, 3 inlägg är för extremt och skulle antagligen vara för svårt för byn. 10 inlägg (det är fortfarande öppet, 15 kan också funka) ger mer utrymme.

Men hey: det här med att inlägg med enbart en röst inte räknas till kvoten. Är det bra eller anus? Jag tror att det ger en nödvändig flexibilitet till spelupplägget.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Haha! Sköna ni är.

Empiricus said:
Jag tycker det var en spännande tanke att köra med inläggs-tak, det skulle vara kul att testa.

Kanske cappa det på så sätt att man om man skriver fler inlägg än vad man får så räknas varje inlägg över taket också som en röst på en själv. Alltså, är det ett tak på 25 inlägg och jag skriver 30 så får jag 5 röster på mig själv utöver de som läggs i rundan.

Då kanske det kan vara värt att klämma iväg det där extra inlägget, men det blir en begränsning att dra iväg för många.
Det här var en elegant lösning.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Konrad Konvalj said:
Det skulle troligen betyda att det kommer att kastas in röster mot slutet av rundan. Inga motiveringar och skit. Bara slunga ur sig röster till höger och vänster. Drev kan dyka upp ur intet och det är bara att haka på om man vill det. Samlas en massa röster på xyas under mitten av R1 kan det ju vara rätt svårt att ta sig bort från det om man redan bränt sina inlägg och då måste man ju lägga en egen röst på någon annan och hoppas på att det svänger om i röstläget innan deadline.
Precis. Och höll du på med röstpendlande i slutet på runfan gör du ju bäst i att kunna förklara dig nästa runda. Analysen flyttas ju till viss mån från gruppen till individen, samtidigt som den analysen blir enklare att göra med färre inlägg att läsa (enklare som i att komma till en slutsats, inte enklare som i att hitta en ulv).

En bonuseffekt av det här tror jag kan bli att diskussionsklimatet blir bättre. Med färre, mer genomtänkta inlägg blir risker för "du är dum i huvudet"-inlägg minskar radikalt (även om det har blivit bättre redan).

Däremot är jag också lite orolig över implementeringen av reglen. Som Vimes kriver behövs det ju att det helt enkelt bara följs, samtidigt som jag har svårt att se att det inte skulle kunna uppstå situationer när både ulvar och bybor anser det vara värt risken att gå över inläggstaket. Av den anledningen så tycker jag nog att det ska vara diskvalificering som gäller, hur mycket det än suger, för det är det bästa sättet att garantera att ingen någonsin anser det värt det. Är inläggstaket då typ 5 inlägg ska det förhoppningsvis mycket till för att man ska missa. Man kan ju dessutom ha en count-down i varje inlägg om man vill underlätta för sig själv.

Xyas första inlägg, av totalt fem.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Vimes said:
Ja, 3 inlägg är för extremt och skulle antagligen vara för svårt för byn. 10 inlägg (det är fortfarande öppet, 15 kan också funka) ger mer utrymme.

Men hey: det här med att inlägg med enbart en röst inte räknas till kvoten. Är det bra eller anus? Jag tror att det ger en nödvändig flexibilitet till spelupplägget.
Det kan vara coolt om enbart röstinlägg utan annan text inte räknas till kvoten. Det ger en extra nivå av att hoppas att man läst varandra rätt om det börjar kaosa med röstflyttar de sista minuterna. Jag gillar det.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Vimes said:
Men hey: det här med att inlägg med enbart en röst inte räknas till kvoten. Är det bra eller anus? Jag tror att det ger en nödvändig flexibilitet till spelupplägget.
Jag tycker det är vettigt. Men då ska det bara vara "Röst: Xyas" i inlägget. Ingen motivering eller annat.
 
Top