Varulv Ulvgårdens gästabud - R2

Jag vill också uppmärksamma att byn har vunnit tre gånger i rad nu, vilket måste vara nåt slags rekord.

Och jag har faktiskt bara varit ulv i två av de spelen.
Så om jag hamnar i lag med dig som ulv så är vi körda... Bra att veta till framtiden.

Mental notering, hamnar du med Hägern som ulv. Kasta in handduken på en gång i vändande PM till SL.
 
2) ”Papa” är ett rätt tungt smeknamn! Så kanske man kommer runt det där omaket med att läsa förkortningen ”SI” som ”sl”.
 
Jag fattade aldrig logiken i stt hålls mig som gisslan istället för att rösta ut mig eller sia mig, men det får vi bråka om i framtida spel.
Jag fattade den inte heller, men som tur var outade du dig som ulv när du kontrade med din ”om jag ska bli utröstad borde jag bli det nu”-plan känd från Mortal Kombat.
 
Det var den!

Jag fattade aldrig logiken i stt hålls mig som gisslan istället för att rösta ut mig eller sia mig, men det får vi bråka om i framtida spel.

Det fanns några olika grejer som jag fortfarande tycker håller faktiskt.

En av dem var att jag hade dig som typ 95% ulv men inte 100% och ur det perspektivet blev det ju lyckat att sikta på Fjodde i stället. Med, som man säger, facit i hand.

Det kostade liksom inget att med stor sannolikhet få misstanken mot dig bekräftad. Ulvarna kunde ju inte heller mörda mig, Stradh eller Hägern (de måste pricka gröna spelare) så att du skulle ducka galgen senare såg jag som minimal risk.

Men just uttrycket ”hålla som gisslan” snarare än ”få våra misstankar bekräftade” använde jag nog för att försöka sälja in till de blodtörstigare elementen i mitt antivimes-gäng att inte rösta ut dig på en gång.

Hade vi behövt pricka tre ulvar i rad eller så håller jag med om att vi skulle hängt dig på misstankarna som fanns men vi hade ju tid att missa både en och två gånger.
 
Lite svårt med designfnul när vi inte hann uppleva alltihop. Men åtminstone en grej sticker ju ut som värd att ta med sig: Att ha flera powerroller, i synnerhet siare, medför en risk för stora massgröningar.

I övrigt tycker jag familjeliret var ball. Det blir en del annorlunda klur kring vem man borde rösta ut och vad det får för konsekvenser mer än bara linjärt grön/röd. Man behöver tänka flera rundor framåt.

Hur gick tankarna, @Sysp?
 
I övrigt tycker jag familjeliret var ball. Det blir en del annorlunda klur kring vem man borde rösta ut och vad det får för konsekvenser mer än bara linjärt grön/röd. Man behöver tänka flera rundor framåt.
Håller helt med här! Jag trodde att spelet skulle bestå av tre fraktioner på något sätt, kandke kompatibelt med familjetänket?

Vill också gärna höra dina tankar @Sysp!
 
Att ha flera powerroller, i synnerhet siare, medför en risk för stora massgröningar.
Och vetskapen om att det fanns en powerroll i varje fraktion gjorde också att det gick att outa med en trygghet som inte finns i andra spel.

Här räckte det med att tre bybor negativclaimade för att vi skulle veta att SI var bekräftad siare innan han ens sagt det själv.

Kanske hade det varit jämnare om man spelade med röstbegränsningen as intended. Det knepiga är att man blir tvungen att försöka kringgå en sån design om man inte tycker att den gynnar byn. Annars försöker man inte spela uppriktigt bra bybospel, och det är genom att försöka spela uppriktigt bra bybospel man kommunicerar att man är bybo.
 
Lite svårt med designfnul när vi inte hann uppleva alltihop. Men åtminstone en grej sticker ju ut som värd att ta med sig: Att ha flera powerroller, i synnerhet siare, medför en risk för stora massgröningar.

I övrigt tycker jag familjeliret var ball. Det blir en del annorlunda klur kring vem man borde rösta ut och vad det får för konsekvenser mer än bara linjärt grön/röd. Man behöver tänka flera rundor framåt.

Hur gick tankarna, @Sysp?
Jodå, det finns ju något där med familjerna, men det här första försöket var ju lite off 😄

Det svåra var att hitta balansen i nåt som inte var så välbeprövat.

Såhär i efterhand gick jag nog lite för all in på symmetrin, byn hade kunnat haft en eller två powerroller istället för en per familj och det hade sett lite ljusare ut för ulvarna. Jag räknade kallt med att det skulle vara lättare för ulvarna att räkna ut var powerrollerna låg med den jämna distributionen med inte med att det även skulle hjälpa byn så mycket att gröna sig.

Av rollerna var jag faktiskt mest nöjd med överhuvudsiaren som var den jag la in sist (bytte ut familjesiaren som skulle sia en hel familj och svara om det fanns ulvar i den, helt omöjlig att få rätt balans på mellan värdelös och övermäktig) - överhuvudsoaren gjorde åtminstone i teorin att överhuvudet var lite tveeggat och lite mer relevant förutom familjeskyddet.

Jag hade tidiga idéer om att låta familjerna få extraröster om de lyckades enas, men strök de idéerna till sist eftersom de gjorde röstverktyget värdelöst. Det var nog bra för det hade bara blivit ytterligare en röstregel som byn lätt kunde kringgå på liknande sätt som de dansade runt regeln med att inte rösta på sin egen familj.

En del uttryckte oro (genuin eller spelad) för såra mina känslor när mitt mödosamt designade spel kringgicks och inte spelades i spelets anda. Jag hade inga såna tankar 😄 På samma sätt som bordrollspelets tjusning ligger i vara otroligt flexibelt och tillåtande gillar jag att varulvsspel på WRNU låter oss tänja på gränsen i vad som går att säga och göra. Reglerna tycker jag inte vi ska vara rädda att utmana, balansen ligger snarare i hur man kan spela spelet hårt men fortfarande inte vara en röv i onödan mot övriga som spelar.

Jag hade kul, både i designstadiet och i att följa spelet även om jag naturligtvis önskade att balansen tillåtit det att fortsätta lite längre 😉 Tack för att ni testade och jag arrar gärna igen, men antagligen inte något med familjer på ett tag 😄
 
Last edited:
Den här ”i rampljuset”-mekaniken som familjeöverhuvudet innebar gillade jag faktiskt också i spel - det blir en rolig tension mellan rädslan för att en ulv ska ha lite extra makt men också att den är lite extra utsatt från båda sidor. Den funkade dock bättre i somras i Vimes konspirationslir med ordförandeposten. Något värt att fortsätta utforska i senare speldesign hursomhelst.
 
Jag hade tidiga idéer om att låta familjerna få extraröster om de lyckades enas, men strök de idéerna till sist eftersom de gjorde röstverktyget värdelöst
Det här är också en väldigt cool idé som jag gärna skulle vara tvungen att spela med! Tyvärr är det också en idé som byn (eller i alla fall jag) hade försökt skjuta i sank genom egna omröstningar, eftersom man försvårar analysarbetet annars.

Det är paradoxalt. Jag gillar såna här idéer och vill gärna spela i spel där jag måste förhålla mig till dem, men när jag väl är i spelet kommer jag försöka hitta ett sätt att slippa göra det. Som jag skrev i R1, bybor famlar i mörkret och man måste räkna med att de har en stark drivkraft att reducera all ny mekanik till något de känner igen (VJVS)
 
Så nu sitter jag framför en dator igen.

Stort kudos till ulvgänget som kämpade på trots min låga närvaro.
Min plan med att gröna Basse genom att alla kunde rösta ut mig flippades 180 grader mitt i R1...

Det här med att spy ut sida upp och sida ner i R1 (som dessutom är "48h" lång) när man har begränsat med tid ger ett annat spel.
Tycker metat på forumet har gått från relativt få poster till ohyggliga mängder poster över tid men det är ju bara min anekdotiska uppfattning. Den analytiske kanske orkar titta på våra spel och göra någon slags sammanställning. Som "lågflygare" sticker man ut mer och ju mer som skrivits ju mindre har man att kunna lägga in utan att det blir mellanmjölkigt delux eller pappegojasnack. Båda de kommer en aktiv by hugga på (med all rätt).

Tycker inte nödvändigtvis att det är dåligt i sak men det är rätt orimligt att läsa ikapp 20 sidor och komma med någon vettig analys när man förväntar sig lägga 15-30 minuter på lunchen eller rasten att läsa och kommentera. Ännu högre tryck när man är ulv då man gärna inte bara hasplar ur sig sakerna helt ogenomtänkt.

Balansen i spelet @Sysp tycker jag kan vara intressant att prova igen. Lite som de övriga nämnt är det kanske lite väl mycket grönande möjligheter för byn. Tror nog spelet hade varit okej med väktare + familjeförmåga eftersom röstningarna blivit lite ojämna pga familjebanden och kanske en färre ulv.

Till byn så säger jag hatten av för ni spelade metat snyggt och ni var aktiva som tusan.
 
Det här med att spy ut sida upp och sida ner i R1 (som dessutom är "48h" lång) när man har begränsat med tid ger ett annat spel.
Tycker metat på forumet har gått från relativt få poster till ohyggliga mängder poster över tid men det är ju bara min anekdotiska uppfattning. Den analytiske kanske orkar titta på våra spel och göra någon slags sammanställning. Som "lågflygare" sticker man ut mer och ju mer som skrivits ju mindre har man att kunna lägga in utan att det blir mellanmjölkigt delux eller pappegojasnack. Båda de kommer en aktiv by hugga på (med all rätt).

Tycker inte nödvändigtvis att det är dåligt i sak men det är rätt orimligt att läsa ikapp 20 sidor och komma med någon vettig analys när man förväntar sig lägga 15-30 minuter på lunchen eller rasten att läsa och kommentera. Ännu högre tryck när man är ulv då man gärna inte bara hasplar ur sig sakerna helt ogenomtänkt.

Det har gått i vågor, det här. När jag började spela (2009) så var det ganska få (men gärna rätt långa) inlägg per deltagare och runda. Under (det som jag tänker på som) "guldåldern" (runt 2011-2012) skrevs det både många och långa inlägg där byns meta var att "snacka ihjäl" ulvarna mer eller mindre. När varulvspelsrenässansen började (för 5-6 år sedan?) var spelet mognare och lite softare, men antalet inlägg per runda har drivits upp. Jag tänker dels att det är en stilfråga (i det här spelet var ju många inlägg mer eller mindre chatt-liknande) och dels att det är en deltagarfråga. Vi är fler i varje parti nu, än vad vi var för tre år sedan. Dessutom har vi ett gäng spelare (undertecknad inkluderad) som skriver mycket.

Det är förstås i teorin bra för byn att det skrivs mycket. Mer information produceras, och det är (vill jag ändå med bestämdhet hävda) jobbigare att skriva och hänga med som ulv än som bybo. Samtidigt var det ju i det här spelet (till exempel) ganska låg kvalité på mycket av det som skrevs. Hade inte byn kunnat utnyttja mekaniken för att avgränsa det möjliga ulvarna så effektivt som vi gjorde ser jag inte hur vi skulle vunnit. Hade det här varit ett helt vanligt spel hade ulvarna nog snurrat upp oss på läktaren. Varken du, MrJ eller BB7 var ju särdeles misstänkta egentligen. Det är svårt det där. De här intensiva utbytena och grottandet i tråden som vi håller på med kan förstås föra bybor närmare varandra, men det kan också polarisera bybor och skapa tunnelseende, bias och tvärsäkra case som är helt felaktiga. I det här spelet var det inte den öh, "köttsliga" interaktionen i tråden som avgjorde till byns fördel (som i föregående spel), utan korrekt analys av mekaniken. (Och slumpen! Hade vi haft ett sämre utgångsläge i R2 hade det här kunnat bli annorlunda).

Sen kan man ju ha en fundering om huruvida det är vettigt för allas spelupplevelse att tjattra på så jävligt. Det är väl värt att ha med sig in i spel, men när spelet väl startar så är ju målet att identifiera vilka som är opålitliga lögnare och manipulatörer. Så om någon säger "Jag tror vi chillar lite här, det blir jobbigt för alla att läsa", så är det ju en del av spelet också, och helt rimligt att bemöta med "Meh vafan är du ulv eller! Röst: ..."
 
Back
Top