Varulv Ulvgårdens gästabud - R2

Jag vill också uppmärksamma att byn har vunnit tre gånger i rad nu, vilket måste vara nåt slags rekord.

Och jag har faktiskt bara varit ulv i två av de spelen.
Så om jag hamnar i lag med dig som ulv så är vi körda... Bra att veta till framtiden.

Mental notering, hamnar du med Hägern som ulv. Kasta in handduken på en gång i vändande PM till SL.

2) ”Papa” är ett rätt tungt smeknamn! Så kanske man kommer runt det där omaket med att läsa förkortningen ”SI” som ”sl”.

Jag fattade aldrig logiken i stt hålls mig som gisslan istället för att rösta ut mig eller sia mig, men det får vi bråka om i framtida spel.
Jag fattade den inte heller, men som tur var outade du dig som ulv när du kontrade med din ”om jag ska bli utröstad borde jag bli det nu”-plan känd från Mortal Kombat.

Det var den!

Jag fattade aldrig logiken i stt hålls mig som gisslan istället för att rösta ut mig eller sia mig, men det får vi bråka om i framtida spel.

Det fanns några olika grejer som jag fortfarande tycker håller faktiskt.

En av dem var att jag hade dig som typ 95% ulv men inte 100% och ur det perspektivet blev det ju lyckat att sikta på Fjodde i stället. Med, som man säger, facit i hand.

Det kostade liksom inget att med stor sannolikhet få misstanken mot dig bekräftad. Ulvarna kunde ju inte heller mörda mig, Stradh eller Hägern (de måste pricka gröna spelare) så att du skulle ducka galgen senare såg jag som minimal risk.

Men just uttrycket ”hålla som gisslan” snarare än ”få våra misstankar bekräftade” använde jag nog för att försöka sälja in till de blodtörstigare elementen i mitt antivimes-gäng att inte rösta ut dig på en gång.

Hade vi behövt pricka tre ulvar i rad eller så håller jag med om att vi skulle hängt dig på misstankarna som fanns men vi hade ju tid att missa både en och två gånger.

Lite svårt med designfnul när vi inte hann uppleva alltihop. Men åtminstone en grej sticker ju ut som värd att ta med sig: Att ha flera powerroller, i synnerhet siare, medför en risk för stora massgröningar.

I övrigt tycker jag familjeliret var ball. Det blir en del annorlunda klur kring vem man borde rösta ut och vad det får för konsekvenser mer än bara linjärt grön/röd. Man behöver tänka flera rundor framåt.

Hur gick tankarna, @Sysp?

I övrigt tycker jag familjeliret var ball. Det blir en del annorlunda klur kring vem man borde rösta ut och vad det får för konsekvenser mer än bara linjärt grön/röd. Man behöver tänka flera rundor framåt.
Håller helt med här! Jag trodde att spelet skulle bestå av tre fraktioner på något sätt, kandke kompatibelt med familjetänket?

Vill också gärna höra dina tankar @Sysp!

Att ha flera powerroller, i synnerhet siare, medför en risk för stora massgröningar.
Och vetskapen om att det fanns en powerroll i varje fraktion gjorde också att det gick att outa med en trygghet som inte finns i andra spel.

Här räckte det med att tre bybor negativclaimade för att vi skulle veta att SI var bekräftad siare innan han ens sagt det själv.

Kanske hade det varit jämnare om man spelade med röstbegränsningen as intended. Det knepiga är att man blir tvungen att försöka kringgå en sån design om man inte tycker att den gynnar byn. Annars försöker man inte spela uppriktigt bra bybospel, och det är genom att försöka spela uppriktigt bra bybospel man kommunicerar att man är bybo.

Lite svårt med designfnul när vi inte hann uppleva alltihop. Men åtminstone en grej sticker ju ut som värd att ta med sig: Att ha flera powerroller, i synnerhet siare, medför en risk för stora massgröningar.

Hur gick tankarna, @Sysp?
Jodå, det finns ju något där med familjerna, men det här första försöket var ju lite off 😄

Det svåra var att hitta balansen i nåt som inte var så välbeprövat.

Såhär i efterhand gick jag nog lite för all in på symmetrin, byn hade kunnat haft en eller två powerroller istället för en per familj och det hade sett lite ljusare ut för ulvarna. Jag räknade kallt med att det skulle vara lättare för ulvarna att räkna ut var powerrollerna låg med den jämna distributionen med inte med att det även skulle hjälpa byn så mycket att gröna sig.

Av rollerna var jag faktiskt mest nöjd med överhuvudsiaren som var den jag la in sist (bytte ut familjesiaren som skulle sia en hel familj och svara om det fanns ulvar i den, helt omöjlig att få rätt balans på mellan värdelös och övermäktig) - överhuvudsoaren gjorde åtminstone i teorin att överhuvudet var lite tveeggat och lite mer relevant förutom familjeskyddet.

Jag hade tidiga idéer om att låta familjerna få extraröster om de lyckades enas, men strök de idéerna till sist eftersom de gjorde röstverktyget värdelöst. Det var nog bra för ytterligare det hade bara blivit ytterligare en röstregel som byn lätt kunde kringgå på liknande sätt som de dansade runt regeln med att inte rösta på sin egen familj.

En del uttryckte oro (genuin eller spelad) för såra mina känslor när mitt mödosamt designade spel kringgicks och inte spelades i spelets anda. Jag hade inga såna tankar 😄 På samma sätt som bordrollspelets tjusning ligger i vara otroligt flexibelt och tillåtande gillar jag att varulvsspel på WRNU låter oss tänja på gränsen i vad som går att säga och göra. Reglerna tycker jag inte vi ska vara rädda att utmana, balansen ligger snarare i hur man kan spela spelet hårt men fortfarande inte vara en röv i onödan mot övriga som spelar.

Jag hade kul, både i designstadiet och i att följa spelet även om jag naturligtvis önskade att balansen tillåtit det att fortsätta lite längre 😉 Tack för att ni testade och jag arrar gärna igen, men antagligen inte något med familjer på ett tag 😄

Den här ”i rampljuset”-mekaniken som familjeöverhuvudet innebar gillade jag faktiskt också i spel - det blir en rolig tension mellan rädslan för att en ulv ska ha lite extra makt men också att den är lite extra utsatt från båda sidor. Den funkade dock bättre i somras i Vimes konspirationslir med ordförandeposten. Något värt att fortsätta utforska i senare speldesign hursomhelst.

Jag hade tidiga idéer om att låta familjerna få extraröster om de lyckades enas, men strök de idéerna till sist eftersom de gjorde röstverktyget värdelöst
Det här är också en väldigt cool idé som jag gärna skulle vara tvungen att spela med! Tyvärr är det också en idé som byn (eller i alla fall jag) hade försökt skjuta i sank genom egna omröstningar, eftersom man försvårar analysarbetet annars.

Det är paradoxalt. Jag gillar såna här idéer och vill gärna spela i spel där jag måste förhålla mig till dem, men när jag väl är i spelet kommer jag försöka hitta ett sätt att slippa göra det. Som jag skrev i R1, bybor famlar i mörkret och man måste räkna med att de har en stark drivkraft att reducera all ny mekanik till något de känner igen (VJVS)

Back