Lite svårt med designfnul när vi inte hann uppleva alltihop. Men åtminstone en grej sticker ju ut som värd att ta med sig: Att ha flera powerroller, i synnerhet siare, medför en risk för stora massgröningar.
I övrigt tycker jag familjeliret var ball. Det blir en del annorlunda klur kring vem man borde rösta ut och vad det får för konsekvenser mer än bara linjärt grön/röd. Man behöver tänka flera rundor framåt.
Hur gick tankarna,
@Sysp?
Jodå, det finns ju något där med familjerna, men det här första försöket var ju lite off
Det svåra var att hitta balansen i nåt som inte var så välbeprövat.
Såhär i efterhand gick jag nog lite för all in på symmetrin, byn hade kunnat haft en eller två powerroller istället för en per familj och det hade sett lite ljusare ut för ulvarna. Jag räknade kallt med att det skulle vara lättare för ulvarna att räkna ut var powerrollerna låg med den jämna distributionen med inte med att det även skulle hjälpa byn så mycket att gröna sig.
Av rollerna var jag faktiskt mest nöjd med överhuvudsiaren som var den jag la in sist (bytte ut familjesiaren som skulle sia en hel familj och svara om det fanns ulvar i den, helt omöjlig att få rätt balans på mellan värdelös och övermäktig) - överhuvudsoaren gjorde åtminstone i teorin att överhuvudet var lite tveeggat och lite mer relevant förutom familjeskyddet.
Jag hade tidiga idéer om att låta familjerna få extraröster om de lyckades enas, men strök de idéerna till sist eftersom de gjorde röstverktyget värdelöst. Det var nog bra för ytterligare det hade bara blivit ytterligare en röstregel som byn lätt kunde kringgå på liknande sätt som de dansade runt regeln med att inte rösta på sin egen familj.
En del uttryckte oro (genuin eller spelad) för såra mina känslor när mitt mödosamt designade spel kringgicks och inte spelades i spelets anda. Jag hade inga såna tankar

På samma sätt som bordrollspelets tjusning ligger i vara otroligt flexibelt och tillåtande gillar jag att varulvsspel på WRNU låter oss tänja på gränsen i vad som går att säga och göra. Reglerna tycker jag inte vi ska vara rädda att utmana, balansen ligger snarare i hur man kan spela spelet hårt men fortfarande inte vara en röv i onödan mot övriga som spelar.
Jag hade kul, både i designstadiet och i att följa spelet även om jag naturligtvis önskade att balansen tillåtit det att fortsätta lite längre

Tack för att ni testade och jag arrar gärna igen, men antagligen inte något med familjer på ett tag