Varulv Ulvfellas - Runda 1

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Nånstans som ulv gäller det ju bara att ta en runda i taget och jobba sig fram. Att övertänka för mycket brukar åtminstone inte jag köra på. Gör det som krävs för att inte bli utröstad runda för runda tills det förhoppningsvis inte finns några bybor kvar.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Utifrån min smala vinkel där jag vet att jag är god tänker jag också att nån av Brynolf och Vimes säkert är onda….
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Tar gärna fortfarande emot bud på INTE-val
Jag har inte svarat för att
1. jag tycker att det är en mycket mindre intressant diskussion än diskussionen om vilka man hade valt
2. jag inte har något riktigt vettigt svar. Jag kan se poänger med alla. Jag hade inte valt mig själv, men det kan jag ju inte svara.

Men okej, hade jag varit FBI-ulv hade jag nog inte valt två notoriska lågsniffare i mitt lag. Jag hade kunnat välja in en, men inte två. Så jag hade inte skapat ett lag med mig, Andersson och Fjodor tror jag.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Utifrån min smala vinkel där jag vet att jag är god tänker jag också att nån av Brynolf och Vimes säkert är onda….
Vad har vi för ulvigheter gemensamt mer än att vi röstar på dig?

Och du får gärna förklara ditt case mot Vimes lite tydligare sen när han dykt upp och svarat på din fråga.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Vad har vi för ulvigheter gemensamt mer än att vi röstar på dig?
Gemensamt just det. Sen känns du lite hal och skyddar Vimes på ett tydligt sätt. Sen tror jag ju inte riktigt heller att ni är ulvar tillsammans. Att ligga i samma drev så tydligt vill nog ulvarna undvika.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Jag har inte svarat för att
1. jag tycker att det är en mycket mindre intressant diskussion än diskussionen om vilka man hade valt
2. jag inte har något riktigt vettigt svar. Jag kan se poänger med alla. Jag hade inte valt mig själv, men det kan jag ju inte svara.

Men okej, hade jag varit FBI-ulv hade jag nog inte valt två notoriska lågsniffare i mitt lag. Jag hade kunnat välja in en, men inte två. Så jag hade inte skapat ett lag med mig, Andersson och Fjodor tror jag.
Varför tycker du att den diskussionen är mindre värd än den andra? Jag tror ju att det är lättare att gröna bybor än att röda ulvar med att tänka kring vem som skulle väljas av FBI, och då är det ju mer intressant att se vilka spelare som återkommande inte hade valts som ulvkumpan. Du tex grönas ju rejält av att ingen vågar ha Vimes som ulv, för att det är ulviskt självmål. Det betyder att det statistiskt mest sannolika scenariot för att du är ulv är om du är FBI. Och då kan vi se vilka du har svarat som potentiella ulvkumpaner. Det ger också indikationer på avvikande beteenden, som exv att Impe inte skulle välja mig för att det är lättläst.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Angående Octa har jag hållit igen lite för att jag inte riktigt känner mig säker på hur jag ska tänka.

Grejen är:
  • Octas klassiska (och historiskt framgångsrika) ulvspel är undanglidande och perfekt lågflygande. Han skriver och syns i tråden utan att väcka någons intresse. Smygulvarnas smygulv.
  • Bybo-Octa är konfliktsökande och avig.
  • Dessa två grejer är nog ganska etablerade vid det här laget. Jag har i varje fall skrivit om det i tidigare spel.
  • Octas spelstil här lirar bättre med bybo-Octa beskriven ovan...
  • ... men beror det på att Octa skådespelar sitt bybo-persona?
  • Octa har själv meddelat att han är medveten om det här metat. Det är förstås grönande (för det vore dumt att skådespela bybo-personat och uppmärksamma alla pp stt man är medveten om manus) men om ulv-Octa tänkt ett extra steg i sitt skådespel så är det förstås ett rätt slugt drag.
Så, det är lite giftbägigt så stt säga.

Jag tror inte vi kommer rösta ut Octa den här rundan, och ska kolla runt lite. Jag har någon magkänsla för att Anthrox spel sticker ut lite, men det kan ju bara vara gaser också.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Det ger också en bredare palett av information som kan utläsa vilka som har svårt att ta i vissa spelare, vill klistra fast sig i andra, som gärna följer med byboströmmen osv.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Varför tycker du att den diskussionen är mindre värd än den andra? Jag tror ju att det är lättare att gröna bybor än att röda ulvar med att tänka kring vem som skulle väljas av FBI, och då är det ju mer intressant att se vilka spelare som återkommande inte hade valts som ulvkumpan. Du tex grönas ju rejält av att ingen vågar ha Vimes som ulv, för att det är ulviskt självmål. Det betyder att det statistiskt mest sannolika scenariot för att du är ulv är om du är FBI. Och då kan vi se vilka du har svarat som potentiella ulvkumpaner. Det ger också indikationer på avvikande beteenden, som exv att Impe inte skulle välja mig för att det är lättläst.
Jag är inte emot diskussionen. Men:
  • jag tror det blir mindre tydliga ställningstaganden av den än av den andra (som säger lite mindre om den som skriver), och
  • den statistiska analysen ("spelare X är det mest populära valet") är mer meningsfull när det kommer till vilka man skulle valt
Det sagt är det perfectly fine att diskutera det här också förstås. Om inte annat är det intressant när första ulven åkt ut.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Fan vad sur jag hade varit om jag var Mästern och valt Impetigo och Rasmus i mitt lag.

FBI-mäster: "Jag har satt ihop ett dream team! Nu tar vi dom!"

Impetigo: "Jag tänker investera hårt i det här med att rösta ut SL!!"

Rasmus: "Fan jag har inte tid att vara med egentligen, sorry boys."

FBI-Mäster: ...
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
@Vimes det blir lite en lek med ord skydda eller inte. Jag ställde funderingar till dig som andra svarade på varav jag kände att du undkom lite.

Nu har du dock svarat upp på ett bra sätt med vettiga inlägg!
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Konspiratorisk som jag känner mig för dagen tänker jag ju direkt att om nu Vimes är grön måste Waterhouse eller Brynolf vara röda som tagit Vimes i försvar för att få denne på sin sida.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Konspiratorisk som jag känner mig för dagen tänker jag ju direkt att om nu Vimes är grön måste Waterhouse eller Brynolf vara röda som tagit Vimes i försvar för att få denne på sin sida.
Både WH och Brynolf är ju superintressanta värvningsval tror jag. Brynolf har väl inte nämnts så mycket i diskussionen, men han gör aldrig en dålig match och att dels få över honom på ulvlaget och eliminera honom i bybo-laget kan aldrig vara ett dåligt val.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
@Hägerstrand - regelfråga. Vilken info om spelupplägget har FBI-ulven fått innan valen gjordes? Bara det citerade PM:et eller något mer?
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Instämmer tror vi ska hålla ett extra öga på dessa.
Förhoppningsvis sprattlar Impetigo och Rasmus igång på riktigt, annars är nog dessa först att åka.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Efter ha skummat igenom nu är dessa sakerna som sticker ut för mig.

Ingen har påpekat Sidds lågflygande. Samma antal poster som mig och Andersson (ca 4).
Detta gör mig mycket fundersam på vad som gör sidd så tystlåten i VJVS.

Det andra som slår mig är att Impetigo känns grön med sina få poster. Min magkänsla säger grön denna gång och det tar jag inte lätt på!

Octagonal och Vimes boxande grönar båda för mig. Tycker ni båda jobbat på bra.

Anthrox och Waterhouse ligger i mellanområdet, inget exceptionellt men fortfarande bra nivå.

Basenanji kör på sitt race, kanske mer VJVS i R2 för dig? Nu känns det som att jag saknar din styrning i ett vanligt ulvspel.

Brynolf har jag ingen känsla för alls. Varken rödande eller grönande utan bara mitt i.

RasmusL frånvaro ör den enkla rösten just nu, även om jag inte tror att han är ulv (finns ju inget att gå på) så tror jag definitivt vi behöver får fler ställningstaganden för att gå på senare.

Så med det sagt så röstar jag på Sidd just nu i hopp om att han vaknar till och ger oss mer kött på benen.

Röst: @Sidd
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Enbart citerat PM.
Okej.

Hörrni! Det innebär att mini-Mäster inte känner till begränsningen av siandet (att siaren blir blockerad om han väktas).

Det innebär att ångvälten blir ett mindre sannolikt val. (Vilket alltså gör spelare som Anthrox, WH och Impetigo lite mindre sannolika val). Då verkar det mer troligt med ett balanserat a-team.
 
Top