Varulv Ulvfellas - Runda 1

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Efter ha skummat igenom nu är dessa sakerna som sticker ut för mig.

Ingen har påpekat Sidds lågflygande. Samma antal poster som mig och Andersson (ca 4).
Detta gör mig mycket fundersam på vad som gör sidd så tystlåten i VJVS.

Det andra som slår mig är att Impetigo känns grön med sina få poster. Min magkänsla säger grön denna gång och det tar jag inte lätt på!

Octagonal och Vimes boxande grönar båda för mig. Tycker ni båda jobbat på bra.

Anthrox och Waterhouse ligger i mellanområdet, inget exceptionellt men fortfarande bra nivå.

Basenanji kör på sitt race, kanske mer VJVS i R2 för dig? Nu känns det som att jag saknar din styrning i ett vanligt ulvspel.

Brynolf har jag ingen känsla för alls. Varken rödande eller grönande utan bara mitt i.

RasmusL frånvaro ör den enkla rösten just nu, även om jag inte tror att han är ulv (finns ju inget att gå på) så tror jag definitivt vi behöver får fler ställningstaganden för att gå på senare.

Så med det sagt så röstar jag på Sidd just nu i hopp om att han vaknar till och ger oss mer kött på benen.

Röst: @Sidd
Bra med en röst från dig, även om det är något av en safe-röst i och med att du lägger dig ensam i ett Sidd-drev. Håller med om att det varit lite av det vanliga flaxandet i tråden av @Sidd i den här rundan. Men det kan i och för sig vara en slump, men fortsätter det med samma låga aktivitet i kommande rundor är det klart misstänkt.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,566
Location
Oktoberlandet
Efter ha skummat igenom nu är dessa sakerna som sticker ut för mig.

Ingen har påpekat Sidds lågflygande. Samma antal poster som mig och Andersson (ca 4).
Detta gör mig mycket fundersam på vad som gör sidd så tystlåten i VJVS.

Det andra som slår mig är att Impetigo känns grön med sina få poster. Min magkänsla säger grön denna gång och det tar jag inte lätt på!

Octagonal och Vimes boxande grönar båda för mig. Tycker ni båda jobbat på bra.

Anthrox och Waterhouse ligger i mellanområdet, inget exceptionellt men fortfarande bra nivå.

Basenanji kör på sitt race, kanske mer VJVS i R2 för dig? Nu känns det som att jag saknar din styrning i ett vanligt ulvspel.

Brynolf har jag ingen känsla för alls. Varken rödande eller grönande utan bara mitt i.

RasmusL frånvaro ör den enkla rösten just nu, även om jag inte tror att han är ulv (finns ju inget att gå på) så tror jag definitivt vi behöver får fler ställningstaganden för att gå på senare.

Så med det sagt så röstar jag på Sidd just nu i hopp om att han vaknar till och ger oss mer kött på benen.

Röst: @Sidd
R1 å jag har inte så mycket att bidra med för tillfället.
Postar jag i R1 brukar alla bara tycka jag är brus och hacka på allt jag tydligen misstagit.

Sen så har jag ju lite fastnat på Impe då jag inte förstår dennes move med röst på gud (SL).
För mig obegripligt men kan nån förklara nån substans där så?
Annars så tänker jag att Impe bara prövar att lågflyga genom att slänga ut sig en helt tokig ide och sen backa för att ja just det det var ju bara helt tokigt = brus= Ulv.

Ikväll efter jobb kan jag ge mig på en översikt om vad jag tycker om alla andra.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Håller vi inte på att glömma en väsentlig del av VJVS - nämligen att dreva för att få till röstmönster som vi sedan kan analysera? Nu är det knappt tio timmar till deadline och det spretar något väldigt i rösterna, och @fjodorsenuba har t o m en röst på Ingen. Borde vi inte snabbt få till två ordentliga konkurrerande drev för att tvinga ulvarna att ta ställning till något?

För min del är jag rätt bekväm med min röst på RasmusL och ser gärna att fler hakar på det, men kan tänka mig att sätta hårdare press på såväl Impetigo som Octagonal för att se vad som händer.
Kom igen nu @Impetigo och @RasmusL in och rösta med er! Det är inte många timmar kvar till deadline nu.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Det andra som slår mig är att Impetigo känns grön med sina få poster. Min magkänsla säger grön denna gång och det tar jag inte lätt på!
Vad gör att det känns grönt menar du? Jag tycker det varit skumt och excentriskt, vilket är en stil han kan ha som ulv.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Fan vad sur jag hade varit om jag var Mästern och valt Impetigo och Rasmus i mitt lag.

FBI-mäster: "Jag har satt ihop ett dream team! Nu tar vi dom!"

Impetigo: "Jag tänker investera hårt i det här med att rösta ut SL!!"

Rasmus: "Fan jag har inte tid att vara med egentligen, sorry boys."

FBI-Mäster: ...
Hehe, kan se @fjodorsenuba eller @Andersson som FBI-mäster i det scenariot som bittert ångrar sitt val.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Mindre än 6h kvar, dags att ta ställning och forma ordentliga drev!
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Efter ha skummat igenom nu är dessa sakerna som sticker ut för mig.

Ingen har påpekat Sidds lågflygande. Samma antal poster som mig och Andersson (ca 4).
Detta gör mig mycket fundersam på vad som gör sidd så tystlåten i VJVS.

Det andra som slår mig är att Impetigo känns grön med sina få poster. Min magkänsla säger grön denna gång och det tar jag inte lätt på!

Octagonal och Vimes boxande grönar båda för mig. Tycker ni båda jobbat på bra.

Anthrox och Waterhouse ligger i mellanområdet, inget exceptionellt men fortfarande bra nivå.

Basenanji kör på sitt race, kanske mer VJVS i R2 för dig? Nu känns det som att jag saknar din styrning i ett vanligt ulvspel.

Brynolf har jag ingen känsla för alls. Varken rödande eller grönande utan bara mitt i.

RasmusL frånvaro ör den enkla rösten just nu, även om jag inte tror att han är ulv (finns ju inget att gå på) så tror jag definitivt vi behöver får fler ställningstaganden för att gå på senare.

Så med det sagt så röstar jag på Sidd just nu i hopp om att han vaknar till och ger oss mer kött på benen.

Röst: @Sidd
Det här sticker som fan i ögonen på mig. Kanske har jag indoktrinerat mig med min egna konspirationsteori, hur får du Impetigo till att vara grön?
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Jaha, hur går det med läsningen @RasmusL ?
Tycker det är misstänkt såsigt här även om jag inte riktigt förstår vad det beror på...
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Det här sticker som fan i ögonen på mig. Kanske har jag indoktrinerat mig med min egna konspirationsteori, hur får du Impetigo till att vara grön?
Du har hintat om din konspirationsteori några gånger nu, något du tänker utveckla först i R2? Finns väl en risk att du klistrar en måltavla på dig för nattmord genom det..
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Du har hintat om din konspirationsteori några gånger nu, något du tänker utveckla först i R2? Finns väl en risk att du klistrar en måltavla på dig för nattmord genom det..
Jag ska konkretisera den tanken så småningom, men det är fortfarande mest magkänsla och corkboard med rött snöre-foliehattande typ.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
N
View attachment 17633

Brynolf och Fjodor behöver ta ställning till alternativen.
Jahapp, är det de två det står mellan så väljer jag Rasmus. Jag fattar inte vad som är så ulvigt med Impes dr Doom-fasoner. Sen har han visserligen varit nästan lika osynlig som Rasmus sedan dess.

Men for the record tycker jag fortfarande Octa är rödast.

Röst: @Rasmus
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Kort kommentar: borde inte den här statistiken ta hänsyn till ”antal inlägg/spelare”?
Hur menar du, ett snitt på hur stor andel av ens inlägg som blivit tummade, och en ratio på antal skrivna inlägg / antal tummade inlägg?

Jo, det kanske vore bra. Du har ju tummat mycket men även skrivit mycket, hade varit mer handhjärta-ulv att bara tumma och inte skriva. Och någon som skriver få men populära inlägg borde kanske uppmärksammas mer än någon som bluddrar massor och ibland skriver något folk finner tummvärdigt.

Jag ser gärna komplementerande analyser av er andra!
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Hur menar du, ett snitt på hur stor andel av ens inlägg som blivit tummade, och en ratio på antal skrivna inlägg / antal tummade inlägg?

Jo, det kanske vore bra. Du har ju tummat mycket men även skrivit mycket, hade varit mer handhjärta-ulv att bara tumma och inte skriva. Och någon som skriver få men populära inlägg borde kanske uppmärksammas mer än någon som bluddrar massor och ibland skriver något folk finner tummvärdigt.

Jag ser gärna komplementerande analyser av er andra!
Nu har jag väl för en gångs skull inte postat så överdrivet mycket, men jag brukar väl få fler likes bara för att jag har många poster?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Det är trist men just de här dagarna har det varit hektiskt :)

Jag ska försöka ge lite iaf innan kvällen, åker jag ut kl 20 så är det vad det är men annars tänkte jag sitta sen kväll.

Lite första-inlägg-analys.

Alright! Capos ska jaga Lupos!

Vad vet vi?

11 spelare, varav 3 ulvar. Siare och väktare. Allt standard med enda avvikelsen att vi har en "mini-Mäster" som valt sina två kollegor och att väktaren också blockar siaren. Så hyfsat standard men med lätt buffat ulvlag. Det här tar vi. OBS! Eftersom siaren inte kan skyddas ska siaren inte outa förrän han har ett rött namn.

En given startdiskussion är förstås vilka vi hade valt om vi varit FBI-agenten. Alla borde kunna presentera två namn och ett resonemang om varför.

Jag hade nog valt en ulv som kan "flyta med" och en som kan ta plats. Jag hade utgått från att risken att jag skulle sias tidigt var rätt hög, så jag hade eventuellt valt någon som hadefått gå på mig tidigt i spel. Hade Xyas varit med hade jag valt honom och planerat för att han skulle lågflyga med enda åsikt att "Vimes är röd". Tror det hade kunnat flyga. Men men:

Min spontana tanke var @Sidd och @Basenanji . Ett klassiskt ulvpar! Båda är spretiga och spattiga och inte helt lättlästa. Jag hade räknat med att jag själv skulle dö rätt tidigt men att en eller två av de här skulle rulla hela vägen in i mål.

Å andra sidan, kom jag på nu: eftersom siaren bara kommer kunna fånga en ulv (rimligtvis) så är det kanske bättre att maxa ulvlaget med snackisar och lådhållare. Med det resonemanget hade @Anthrox och @Waterhouse varit ett kul val. Visst att en av oss kommer åka dit på ett siande, men inte övriga. Så hade vi dominerat diskussionen i tråden.
Jag kände först att det här var lite styltigt och forcerat, lite "skriva något för att skriva något", men jämfört med tidigare spel s´å är det helt ion character för Vimes (som varit grön väldigt mycket på sistone, right?):



Vimes i Dune said:
Det är alltså 2 alternativ:
1. Förrädaren tillhör Familjen och vi sitter antagligen väldigt brunt till.
2. Förrädaren chansade tidigt på en bybo och hade tur att träffa en familjemedlem.

Det verkar mest rationellt att agera på alternativ 2. Stämmer alternativ 1 finns det inte jättemycket vi kan göra åt det här i tråden.

Så om vi utgår från alternativ 2: förrädaren har alltså bestämt sig för att dagmörda blint innan spelstart. Och har valt dig. Alltså kan det vara vettigt att spekulera i vilka spelare vi, av metanledningar, tror skulle göra det valet.

Min spontana tanke är @Waterhouse som jag vet har stor respekt för dig som spelare, men egentligen vem som helst av de som spelat med dig de senaste spelen kan ju vara troliga mördare. Jag tror alltså att vi nog preliminärt kan avskriva t.ex. @Hellzon och @Khan, även om risken förstås finns att vi inte förstår ulvrationaliteten bakom mordet (eller för att det helt enkelt är slumpat).


Vimes i rollspel.nu said:
Kul att du är med!

Ja, det verkar vara referenser till en massa gamla varulvsspelsgrejer. Inte så lätt att kom in som ny i! :gremeek:

Svårt att veta vart jag kan peka dig. Jag vet en grej - men den får jag ju inte säga p.g.a. regeln om att inte prata om rollerna (antar jag? I likhet med Impetigo tycker jag att "prata inte om rollerna"-regler alltid skapar massa svåra gråzoner). Men ett generellt tips tror jag är att läsa eftersnack (ofta "Game over"-tråden för respektive spel): grejer som varit en grej under spelet brukar ju behandlas i de diskussionerna.

Vimes i vampyrernas maskerad said:
Alright. Spännande!

Som Basse konstaterar finns det alltså totalt 13 blodspoäng/röster, vilket innebär att ulvarna vinner när de ackumulerat 7 blodspoäng tillsammans. Just nu är fördelningen alltså 10 - 3. Om ulvarna prickar sina nattmord och får in första rösten på det vinnande bybo-drevet vinner de på två rundor (10-3 -> 8-5, 6-7). Jag tror det är svårt för ulvarna att få in första rösten, i varje fall initialt i spel eftersom dynamiken i R1 brukar vara svår att beräkna (det bästa för ulvarna i R1 brukar väl vara att ligga lågt och mest se till att en av de egna inte råkar bli utröstad). Men även om ulvarna inte plockar första rösten kan de ju se till att nattmörda de bybor som samlat blodpoäng och på det sättet ändå samla ihop de blodspoäng de behöver.

Hur som helst sluter jag mig till att vi nog behöver nacka en ulv i R1 eller R2.

Eftersom det är svårt att lägga upp en vettig plan för ulvutröstning i R1 tänker jag att vår strategi denna runda bör vara att spela tämligen som vanligt. Men lite bättre än vanligt kanske. Vi behöver ha tydliga drev som kräver skarpa ställningstaganden, så att vi i R2 kan göra en vettig analys av röstmönstren. Om vi överlever R2 behöver vi börja tänka taktiskt runt vem som lägger första rösten och så vidare. Det skulle man kanske kunna argumentera för att vi ska göra redan nu (jag gissar att @Impetigo kommer göra det), men min erfarenhet säger mig att det är svårt eller omöjligt att koordinera 13 spelare i ett sådant projekt, och att det är en mer lämplig väg framåt när vi är färre på plan.
Vimes i fight club said:
Alright! Kul upplägg!

Jag tror vi ska spela som vanligt (CHOCK! Vimes förordar Vanligt Varulvsspel!) Vi har ingen siare och att dreven blir formaliserade gör att ställningstaganden blir ännu skarpare. Analys av röstmönster kommer vara ett viktigt verktyg om vi vill vinna.

Det sagt ska vi inte vara rädda för att rösta. Däremot kommer det bli svårare att vända drev. Men det tror jag gynnar oss mer än ulvarna. Regel 8 (att man inte får dreva samma person rundan efter) är en nerf dock.

Sen en fundering. Enligt regel 6 finns inga specialroller. Kan det tolkas som att ulvarna inte har nattmord? Nattmord nämns inte i reglerna i övrigt heller. Spontant verkar det lira med mekaniken runt drevning och röster, och verkar inte vara en orimlig lösning på spelarantalet. Tills vidare kommer jag gissa på 3 ulvar och inget nattmord.

En grönpoäng till Vimes.
 
Top