Varulv Ulvfellas - Runda 1

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Tycker att du har spelat upp dig Octagonal! Och det är alltid viktigt att ha koll på Vimes som ofta blir siad, men också av en anledning: han är slug.

Det som får mig att bli misstänksam av att läsa dig är hur du (åtminstone i början) var så skeptisk mot att vi skulle analysera FBI-polisens val?! Vi kanske tänker helt olika här, men att stänga ned sådana diskussioner tyckercjag är ulvigt. Ulvarna trivs ju finten tystnad och radioskugga. Sedan är det förstås svårt att hantera mjuk data i form av gissningar och spekulationer.

Men du! Hur ser du på @Anthtox åsikter i frågan? Om också Anthrox ser potential i att analysera snicke-snacket runt FBI-snutens val av kompisar, och du tycker att han är grön, är det då fel att tänka som jag?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
A propos krattor: jag borde ha taggat @Anthrox och ingen annan ovan.

Och det borde stå: ”Ulvarna trivs ju fint i tystnad och radioskugga”.

Sorry!
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Vi kanske tänker helt olika här, men att stänga ned sådana diskussioner tyckercjag är ulvigt. Ulvarna trivs ju finten tystnad och radioskugga. Sedan är det förstås svårt att hantera mjuk data i form av gissningar och spekulationer.
Is it though? Ulvarna har ju svinenkelt att gömma sig i den diskussionen och framstå som duktiga bybor som hjälper till (en av anledningarna till att jag misstänker Fjodde). Finns det något värde som ulv att försöka stänga ner en sån diskussion egentligen (som dessutom är högre än att bara säga "jag skulle valt WH och Sidd" och samla grönskimrande bybopoäng)? Den är ju knappast matchavgörande liksom, och jag ser inget värde att som ulv aktivt streta emot det eftersom det var rätt uppenbart att drag som går emot byn i stort och därmed ger en fokus. Ulvar vill inte ha fokus.
Also, vi brukar ha problem med att uppenbart ulviga drag aldrig är ulvigt, utan bybor som tänker snett. Ulvar gör sällan uppenbart ulviga saker (det är därför jag är så förvirrad över Impes grej, för det är alldeles för uppenbart skumt för att vara en ulvtell).
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Ok! Mina kommentarer om spelets deltagare innan dag 2 av fackutbildningen sätter igång!

Andersson: ok, på konferens, men ändå: ganska slickt spel! Tycker att Anderssons förslag att FBI-polisen kunde vara solospelare sticker ut på ett jobbigt sätt. Gul.
Anthrox: spelar bra och som sig själv. Grön i mina ögon.
Brynolf: Spelar också försiktigt och lite passivt. Jag har dålig koll här måste jag medge. Gul.
Fjodorsenuba: Ganska försiktig och utan det patos jag tycker att en bybo-Fjodor har. Gul.
Impetigo: en gåta just nu! Antingen excentriskt spel eller ulvigt (och skitmärkligt) beteende för att slippa säga vare dig nu eller bä. Röd.
Octagonal: Tycker att Octa spelat upp sig och är mer engagerad bybo än ulv som vill tysta spelet. Gul.
RasmusL: Var är Rasmus? Jag är verjligee ett n redo att rösta ut Rasmus om han lågflyger så här! Röd!
Sidd: Lågmäld men vettig. Grön.
Vimes: Vettig men ganska sparsmakad med dina åsikter? Grön.
Waterhouse: Vettig och förnuftig. Grön.

Helst vill jag att Impetigo kommer in i spel som den bybohjälte han kan vara och visar hur vi ska spela vem som är ulv och hur vi på bästa sätt analyserar spelupplägget. Tills vidare får min röst ligga där.

Men jag röstar gärna ut Rasmus som sagt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Is it though? Ulvarna har ju svinenkelt att gömma sig i den diskussionen och framstå som duktiga bybor som hjälper till
Ni fastnar på att det här gör att ulvar kan snacka om något?!

Om jag är ulv och har valt spelare X och Z på mitt lag: vad jobbigt för mig om jag i tråden måste resonera kring vilka jag har valt?! Det skönaste vore ju om jag slapp diskussionen!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Och vi kan väl tänka lite framåt?

Vad vill vi veta i R2 om spelare X har nattmördats, spelare Z har röstats ut och visat sig vara röd/grön?

Och då i kombination med att speluppläggrt innebär att FBI-pajsaren har fått välja medlemmar på sitt lag. (Eller fått de slumpade)
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Basse ser att vi tänker väldigt olika i den mån att jag inte litar på nån medan du i princip har alla gröna igen. Det känns som att du smörar lite.
Hur du kan ha hela spelplan som grön när vi inte vet nånting om nån. Jag kan inte lita på nån och du borde också tycka det i det här skedet. Blir lite väl att alla är bra och gröna från din sida. Jag har minsann spelat upp mig trots att jag blivit mindre aktiv ju längre spelet gått, Rasmus vill du bara få igång och Impetigo är ju en mästare så kom in och hjälp oss. Alla andra är gul/gröna…

Jag och Anthrox har varit lite på samma sida i lite diskussioner vilket kanske är anledningen att jag har denne som grön.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Basse kanske lite snål läsning från min sida ovan men du är försiktig med ställningstaganden och vill lite vara på god fot med alla åtminstone.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Ni fastnar på att det här gör att ulvar kan snacka om något?!

Om jag är ulv och har valt spelare X och Z på mitt lag: vad jobbigt för mig om jag i tråden måste resonera kring vilka jag har valt?! Det skönaste vore ju om jag slapp diskussionen!
Jo, men det jag menar är ju att en som ulv inte hade gått ur vägen för att slippa diskussionen. Klart ulvar tjänar på att det inte diskuteras saker. Men att själv vara den som försöker stänga ner en sån diskussion är överlag ett dåligt ulvdrag som bara kommer utföras om diskussionen är viktad mot att ulvarna förlorar. Så är inte fallet här. Den här diskussionen kan som bäst ge oss indikationer på att någon undviker att prata om någon annan, men den är inte matchavgörande för varken byn eller ulvarna. Alltså är det ett dåligt ulvdrag att dra på sig fokus genom att försöka stänga ner den, när det bara är att haspla ur sig två namn och be done with it. Tror du verkligen att Octa, vår troligtvis skarpaste ulvspelare, skulle göra en sådan sak?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
En av anledningarna till att jag har Vimes som röd är att jag har svårt att se en grön Vimes rösta på mig då Vimes tidigare spel varit rätt bra på att påpeka att nu är du ute och cyklar som röstar på mig men du kör ju sitt klassiska bybo spel så det rödar dig inte
Alltså jag tycker du viftar väldigt mycket med "kolla såhär brukar inte Octa lira som ulv wöwö"-kortet. Så pass mycket att det slår över i brunt faktiskt. Det i kombination med ditt udda motstånd att spela "jag skulle ta med mig de här två till en öde ulv-ö" gör att du är mest sus på min bana såhär långt.

Octas spelstil som ulv har liksom blivit en meme på det här bygget. Att använda det till sin fördel är definitivt en vettig scumtaktik.

Röst: @Octagonal
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Jo, men det jag menar är ju att en som ulv inte hade gått ur vägen för att slippa diskussionen. Klart ulvar tjänar på att det inte diskuteras saker. Men att själv vara den som försöker stänga ner en sån diskussion är överlag ett dåligt ulvdrag som bara kommer utföras om diskussionen är viktad mot att ulvarna förlorar. Så är inte fallet här. Den här diskussionen kan som bäst ge oss indikationer på att någon undviker att prata om någon annan, men den är inte matchavgörande för varken byn eller ulvarna. Alltså är det ett dåligt ulvdrag att dra på sig fokus genom att försöka stänga ner den, när det bara är att haspla ur sig två namn och be done with it. Tror du verkligen att Octa, vår troligtvis skarpaste ulvspelare, skulle göra en sådan sak?
Bra poänger. Men samtidigt, Octa var tidig på bollen, innan det stod klart att hela byn skulle gå på Vimes linje. Att streta emot i det läget är inte superkonstigt.

Och som vi båda varit inne på, nog lär ulvarna haft lite ångest över vilka två man skulle välja. Sannolikt har de inte låtit bli att nämna sina verkliga polare alls.

Fråga till @Hägerstrand apropå detta förresten: Får vi veta om hängda ulvar är FBI eller rekryter? Det är ju rätt viktigt i den här diskussionen.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Håller vi inte på att glömma en väsentlig del av VJVS - nämligen att dreva för att få till röstmönster som vi sedan kan analysera? Nu är det knappt tio timmar till deadline och det spretar något väldigt i rösterna, och @fjodorsenuba har t o m en röst på Ingen. Borde vi inte snabbt få till två ordentliga konkurrerande drev för att tvinga ulvarna att ta ställning till något?

För min del är jag rätt bekväm med min röst på RasmusL och ser gärna att fler hakar på det, men kan tänka mig att sätta hårdare press på såväl Impetigo som Octagonal för att se vad som händer.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Alltså jag tycker du viftar väldigt mycket med "kolla såhär brukar inte Octa lira som ulv wöwö"-kortet. Så pass mycket att det slår över i brunt faktiskt. Det i kombination med ditt udda motstånd att spela "jag skulle ta med mig de här två till en öde ulv-ö" gör att du är mest sus på min bana såhär långt.

Octas spelstil som ulv har liksom blivit en meme på det här bygget. Att använda det till sin fördel är definitivt en vettig scumtaktik.

Röst: @Octagonal
Inte skrivit särkilt mycket om det och anledningen till att jag gjort det är att Vimes inte vill svara på den taken. @Vimes tror du jag är spretig för att bryta mönstret och egentligen är ulv eller eller tror du som tidigare spel att jag är vilsen bybo.
Ser gärna att Vimes svarar istället för att @Waterhouse och @Brynolf ska gå in tala till Vimes försvar.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Inte skrivit särkilt mycket om det och anledningen till att jag gjort det är att Vimes inte vill svara på den taken.
Alltså är anledningen till att jag inte släpper det är att ni andra skyddar Vimes så Vimes själv inte behöver ta ställning.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Inte skrivit särkilt mycket om det och anledningen till att jag gjort det är att Vimes inte vill svara på den taken. @Vimes tror du jag är spretig för att bryta mönstret och egentligen är ulv eller eller tror du som tidigare spel att jag är vilsen bybo.
Ser gärna att Vimes svarar istället för att @Waterhouse och @Brynolf ska gå in tala till Vimes försvar.
Visst, @Vimes har överhuvudtaget stått i portens skugga dold på sistone. Du får gärna komma ut och svara på det här du också.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Tar gärna fortfarande emot bud på INTE-val från @Vimes , @Brynolf , @Octagonal , @Basenanji och @RasmusL.
Jag tror herr FBI har varierat sig i så stor mån som möjligt.

Alltså högst en lågflygare skulle jag välja. Så om Anders eller Fjodde skulle visa sig vara röd tror jag den andre är grön.

Sen är frågan hur många babblare man skulle våga sig på. Tror samma där. Om tex Vimes hängs som ulv tror jag Anth är grön.

Så när vi väl kniper en fuling kan det säga en hel del om de övriga.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Jag hade nog inte valt Vimes av den enkla anledning att Vimes brukar ha mig som grön.
Av samma anledning hade jag kanske inte tagit Sidd.

Sen är det öppnare. Anthrox kan vara bekväm att ha på team bybo då det skrivs mycket och om det riktas mot en bybo kan det vara bekvämt.
Tror inte heller jag hade tagit Impetigo som visserligen är väldigt vass men vi har ju vår lilla mini beef😉
 
Top