Varulv Ulvfellas - Runda 1

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
...och sett till rollspel.du:s start (där Vimes var röd) jfr övriga så ytterligare grönpoäng, tyvärr.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Anthrox from .du said:
Mjahapp, lite småtrist att vara igång med spel igen.

Om jag förstår det rätt så får INGEN av oss diskutera någon annans roll heller? Men att ALLA har någon form av roll. Och att det i övrigt är VJVS, och således bör behandlas som det.
Anthrox i Maskeraden said:
"Vi vill vara noga med vem som lägger första rösten" säger Basse, och lägger första rösten.

Nu har vi en sån där situation där vi vet hela mekaniken och det finns inte så mycket att fundera över annat än att pressa ulvar. Men med tidigare erfarenhet i bagaget så tänker jag att en lågflygare är mer värd än en felaktig gissning. Så jag börjar med att pressa some usual suspects.

Så:
Röst: @fjodorsenuba
Hur är läget annars? :whistle:
Anthrox i Utkante said:
Hokay, lets go!

Det var ju inte så jättemycket info om upplägget vi fick här. Om platserna har någon effekt, och vad samtalsämnena gör misstänker jag att vi får lära oss genom trial and error. Men eftersom det är så distinkta platser tänker jag att de har någon dold effekt.

Spelet som Basse baserat detta på hade ju tre fraktioner, där en av dem hade förmågan att nattmörda ulvar specifikt. Misstänker att någon av drakarna/demonerna fungerar på samma sätt. Sen att den andra fraktionen kanske har något specifikt för bybor? Typ att demonerna kan nattmörda bybor, men inte drakar och ulvar och drakarna kan döda ulvar och demoner, men inte bybor kanske?

Rent tematiskt tänker jag att det skulle vara snyggt om byn hade en roll som var demon-/drakjägare, utöver eventuell siare och väktare, men det är baserat på absolut ingenting.

Eftersom det är dold flytt mellan platser utgår jag ifrån att det är där mycket av "spelet i spelet" ligger, men jag kan inte riktigt komma på hur det skulle vara relevant med den informationen som finns tillgänglig so far.
Anthrox i Mäster ulv said:
Spontant kännner jag mig lite som @Basenanji här, det blev lite mycket på en gång 😓

Men när jag kollar på listan så inser jag att om jag hade varit MU hade jag gått sleek och less is more.
Naiv siare ger i princip poäng gratis och tillför inget till byn (rätta mig om jag har fel). Det är två poäng.
Spökröst gör väldigt lite, och inget i början. Det är två till poäng.
Nattmord alla rundor kostar fyra poäng.
Totalt 3 ulvar är gratis.
Utan roller i byn behövs inget annat.
Ser ni vilken som sticker ut och stämmer bra in på mönstret i denna rundas första inlägg:

Wooo, speeeel!

Trötta kommentaren: Ser supertraddigt ut, lets spela VJVS!



Mindre trötta kommentaren: " En av dessa är FBI-agent, och kan utse de andra två ulvarna " - Hur mycket ska vi vinbäga det här? Känns som att det kan vara värt att ha i bakhuvudet vem som skulle valt vem etc, men onödigt att lägga allt för mycket krut på det i början känner jag. Med tanke på att funktionen finns kan jag tycka lite att det kan vara värt att rösta ut Impe eller Octa enbart på tidigare meriter, då en ulv som får välja kompisar givetvis bör välja några av de starkaste spelarna. (I samma veva hintar jag försiktigt till vår siare att dessa två (och Vimes) är bra mål för sianden, men det vet du ju förstås redan)



Beroende på hur rundan utvecklar sig så premierar jag att rösta ut lågflygare nu, så om ni inte är tillräckligt synliga i tråden kommer ni vara mer misstänkta i mina ögon!



Röst: @Octagonal

Du tenderar att vara praktiskt taget osynlig som ulv, hur tänker du visa dig grön i spelet? Om du hade varit FBI, vilka spelare hade du valt som ulvar eller hade du slumpat?
Utkante va? Där Anthrox var ulv. De lite överentusiastiska "Wooo, speeeel!" och "Hokay, lets go!" jämfört mer saklig ton i övriga.

En stark ulvpoäng.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Det är trist men just de här dagarna har det varit hektiskt :)

Jag ska försöka ge lite iaf innan kvällen, åker jag ut kl 20 så är det vad det är men annars tänkte jag sitta sen kväll.

Lite första-inlägg-analys.



Jag kände först att det här var lite styltigt och forcerat, lite "skriva något för att skriva något", men jämfört med tidigare spel s´å är det helt ion character för Vimes (som varit grön väldigt mycket på sistone, right?):















En grönpoäng till Vimes.
Alltså detta igen Rasmus? "Hej jag heter Rasmus och har lite tid R1. Därför väljer jag att gräva i gamla spel för att se om folk spelar som de brukar, tjofräs liksom, vem säger så?"
Är väl smidigt som ulv att prata om gamla spel istället för det aktuella, även om det inte räckte hela vägen fram i Dune.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
...jag ska sluta ta med .du i de här jämförelserna, för den är inte representativ. Lägger till en till grön start från Anthrox:

Anthrox i revoluption said:
Aha, så jag kan bli Marquis Paul Barras de Sade på riktigt då? :D

Om någon blir lynchad, görs deras förmåga ändå?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Alltså detta igen Rasmus? "Hej jag heter Rasmus och har lite tid R1. Därför väljer jag att gräva i gamla spel för att se om folk spelar som de brukar, tjofräs liksom, vem säger så?"
Är väl smidigt som ulv att prata om gamla spel istället för det aktuella, även om det inte räckte hela vägen fram i Dune.
Först gnäller du på att jag inte skriver och sne på vad jag skriver ;) Gnällspik! <3
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Först gnäller du på att jag inte skriver och sne på vad jag skriver ;) Gnällspik! <3
Japp! Precis samma agerande som i Dune. Att säga sig ha lite tid och sedan gräva i gamla spel finner jag ulvigt.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Japp! Precis samma agerande som i Dune. Att säga sig ha lite tid och sedan gräva i gamla spel finner jag ulvigt.
Skriv en fråga eller någon lite sakligt också! Jag gillar att gräva i gamla spel, och jag gillar att hitta på olika sätt att försöka lista ut vem som är ulv. Det här är ett, som jag kom på som ulv i förra och som jag vill se om det faktiskt ger något som bybo :)
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Nu larvar du dig bara :)
Nej det gör jag inte. Gräva i gamla spel kan man väl göra men i första hand bör man väl hänga med i aktuellt spel, tycker du inte? Bekvämt för en ulv att fippla med gamla spel och inte behöva engagera sig med nuvarande.
Du påminner om Vimes dotter när jag skulle hjälpa henne att städa sitt rum för Vimes mamma var arg på att det var ett bombnedslag. Hon ägnade tiden åt att sortera sina pennor i färgordning medan jag fick göra grovjobbet med att skyffla golvet rent.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Nu när vi har spelat lite är detta en viktigare fråga att besvara jag tror vi kan hitta mer matnyttigt i.

@Waterhouse vilka är ulvarna?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Waterhouse i Dune said:
God morgon från mobilen!

Väldigt traditionellt spel såvitt jag kan se, de två saker som skiljer sig från VJVS är väl:
1. En mini-mäster som hade möjligheten att välja lagkamrater
2. Väktaren har en liten chans att förhindra nattmord genom att råka väkta nattmördande ulven

Anthrox said:
Jag är inte rädd för spekulationer, jag är rädd för att spekulationerna tar överhanden och låser spelet. Det är jättelätt hänt att hela grejen med vem som valt vem bara blir vinbägarblaj galore,
Tänk om det fanns något kritiskt analysverktyg man kunde använda för att få stringens på diskussionen...hmm, återkommer om detta!
Waterhouse i Maskeraden said:
Hallå, nyvaken så snabbt inlägg från mobilen.
Spännande upplägg och tror det kan kantra väldigt fort åt något håll, första två rundorna kommer vara kritiska. Ulvarna kan suga i sig blodpoäng snabbt om vi inte är försiktiga.
Kul att se Hägerstrand syna Anthrox tidigt!
Waterhouse i fight club said:
Spännande "bara två drev"-mekanik. Spontant tror jag detta kan gynna ulveriet, blir svårare att flytta drev om det är två fighters som slåss, så byn bör nog vara försiktig med att kasta ur sig slöröster?
Waterhouser i Utkante said:
Då kör vi! Mina inledande tankar om spelet:

1. Om jag förstått upplägget rätt har vi förutom by och ulvar eventuellt två andra fraktioner, Drakar och Demoner. Oklart hur SL kommit fram till antalet, slump eller inte. Även oklart vilken typ av förmågor de har, kan de nattmörda, isf med några begränsningar? Någon form av siar-förmåga för att få reda på andras fraktion etc.

2. Platser och samtalsämnen. Jag gissar att platser har betydelse för förmågeanvändning, notera att nattmordet och förmågor sker efter alla förflyttat sig till en plats. Det framgår inte vad jag kan se om vi får veta var alla personer (och ev lik) befinner sig i början av varje runda, får vi det @Basenanji ? Samtalsämnena går jag bet på, någon som har någon smart idé där?

3. Den eviga frågan i R1, hur mycket ska man outa? Min spontana tanke är iaf att jag inte tänker avslöja till vilken plats jag kommer bege mig.
Waterhouse i Mr Ulv said:
Väntan är över! Äntligen börjar det roliga. Kan lugnt säga att jag sett fram emot detta väldigt mycket. Trevligt med så många nya också, framförallt @HerrK som jag är god vän med privat. Anthrox lir har varit riktigt kul och spexiga, men nu ett klassiskt varulvsspel, mitt första faktiskt.

Inte hunnit titta jättemycket på ulvmenyn än men nattmord varje natt är väl rätt billigt, någon form av korrumperad siare också (få inkomst för det om jag fattar rätt?). Antal ulvar är väl 3 baselinen, och om inte mästern fått någon riktig feeling tror jag det är omkring där det ligger. Spökröst för 2 inkomst däremot vete tusan, inget jag hade valt iaf, måste väl vara asjobbigt för ulveriet att ha en extra röst emot sig hela spelet?

Min dygnsrytm är lite annorlunda så förvänta er inte så mycket aktivitet från mig på förmiddagen och tidig eftermiddag då jag oftast sover, på mitt inte alltför betungande nattjobb har jag ofta en del tid över för att läsa ifatt och skriva.

Jag kör igång med en
Röst: @HerrK
Nu vill jag höra vad du tänker och välkomna dig in i spelet! Vad tror du om mäster ulvs val? Några tankar eller funderingar på hur eventuella powerroller bör agera? Något som ser misstänkt ut av vad du läst hitintills?
Starten nu stämmer bra överens med övriga gröna framträdanden och lite kul att Waterhouses ulvspel i Mäster Ulv skiljer sig i startinlägget från övriga i stil och ton :)

God morgon från mobilen!



Väldigt traditionellt spel såvitt jag kan se, de två saker som skiljer sig från VJVS är väl:

1. En mini-mäster som hade möjligheten att välja lagkamrater

2. Väktaren har en liten chans att förhindra nattmord genom att råka väkta nattmördande ulven





Tänk om det fanns något kritiskt analysverktyg man kunde använda för att få stringens på diskussionen...hmm, återkommer om detta!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Nej det gör jag inte. Gräva i gamla spel kan man väl göra men i första hand bör man väl hänga med i aktuellt spel, tycker du inte? Bekvämt för en ulv att fippla med gamla spel och inte behöva engagera sig med nuvarande.
Du påminner om Vimes dotter när jag skulle hjälpa henne att städa sitt rum för Vimes mamma var arg på att det var ett bombnedslag. Hon ägnade tiden åt att sortera sina pennor i färgordning medan jag fick göra grovjobbet med att skyffla golvet rent.
Jag har skummat tråden och inte sett något som jag tycker sticker ut. Vilket inte är konstigt i ett vaniljspel R1. Jag tycker att det här är den bästa användningen av min tid, så kan du få gaffla så länge <3
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Hur vinner vi det här spelet?

Hur ser du på väktarens roll i det här spelet?
Jag tror att vi likt andra vaniljspel vinner ganska mycket på slump (siande, väktande, slumpade nattmord som alltid). Jag VILL vinna på att hitta någon supersmart ulvtell och avslöja ulvarna den vägen.

Kombinerad väktare och rollblockerare är ju festligt, svårare att använda iom den nollar siaren om jag tolkar det rätt, och tvingar ulvarna till lite extra administration vilket är roligt :p
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Varför just de två? Och är det någon/några du inte valt att ha med?
För att de är kul att spela med, jag "känner" dem bättre än övriga efter idel varulvsspel och starcraftlirande.

Nä, egentligen inte. Jag har ingen/inga som jag tycker är något särskilt mycket sämre än någon annan.

Kanske hade jag iofs haft med Sidd i ulvlaget, reparera gamla synder osv :)
 
Top