Varulv Ulvfellas - Runda 1

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
@Anthrox ser inte riktigt vad Rasmus gör i startinläggen, tycker han varit konstruktiv, dock rätt frånvarande och smygande nu gul/grön
Jag satte nyss ihop en studsmatta åt min dotter, och igår kväll fastnade jag i De kommer drunkna i sina mödrars tårar (mycket bra bok btw!). Men jag är ändå rätt säker på att jag antagligen ligger i topp i antal poster under R1. Har fyra poster bara nu på senaste sidan liksom. Och det händer ju dessutom ingenting direkt. Så att säga att jag är frånvarande känns lite skevt.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Jag har skummat ikapp nu, har läst kursivt så har dålig koll men jag tror att jag ser ut att ryka så slänger ur mig lite tankar om er andra som ju mest baseras på den könsla jag fått av att översiktligr lösa inläggen:

@Brynolf känns grön. Han för sunda resonemang med noggrannhet som han brukar göra som bybo (vet inte om jag spelat mot Brynolf som ulv).

@fjodorsenuba känns grönish, hand resonemang resonerar fint med mina egna tankar. I synnerhet nåt inlägg med en geönlista i dag där han lyfter Sidds skumhet tyclte jag var bra.

@Octagonal känns gulgrön. Jag tycker han har fört fina resonemang och som sagt bättre än Vimes och Basse i första dagens lilla klinch.

@Anthrox känns gul. Inget ulvigt men inte riktigt lika mycket byboigt som han kan producera när han lägger manken till.

@Vimes känns gul. Han brukar ha lite mer konstigheter föe sig som ulv. Nu spelar han med en sans som känns som bybovimes.

@Basenanji känns rödorange. Hans inlägg klingar lite ulvbassigt, Octas case dag 1 var bra, Basses (och Vimes!) försvar var sämre.

@RasmusL känns rödorange men med vrasklappen att jag bara hunnit titta på hans textmassa och inte hunnit läsa.

(jag verkar förlora text pga typ ”nsert” eller vaf dett hter så får skippa att sätta resten i rätr färgordning)

@Waterhouse är gul. Hugger rätt mycket på mig vilket jag förväntar mig av bybo-WH men kan ju förstås också vara ulvdrag.

@Sidd är röd. Vill ta ut mig för ”häng gud” men upprepar att han inte förstår ”häng gud”. Det går inte ihop.

@Andersson är gul. Har inte märkt så myclet av honom iom att jag läst snabbt.

Hinner inte mer tycär
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,589
Segt att dra upp det här @Anthrox men för att tydligare visa på vad som gör mig obekväm så är det det här inlägget jag tänker på!

Jag tycker att du går från att diskutera sakfrågan (Är det bra att spekulera kring hur FBI-spelaren gjort sina val?) till att konstatera att Octa som skicklig ulvapelare inte skulle ha gjort det, ty Octa är ju smart?!

Hela grejen känns faktiskt lite jobbig: det är förstås bra för byn att vi diskuterar spelupplägget - varför dissa det?

Nu undrar jag dessutom varför du tar Octa i försvar?
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Om mindre än två timmar stänger butiken, ser ut som Impetigo ryker utan att ens försvara sig själv.
Jag satte nyss ihop en studsmatta åt min dotter, och igår kväll fastnade jag i De kommer drunkna i sina mödrars tårar (mycket bra bok btw!). Men jag är ändå rätt säker på att jag antagligen ligger i topp i antal poster under R1. Har fyra poster bara nu på senaste sidan liksom. Och det händer ju dessutom ingenting direkt. Så att säga att jag är frånvarande känns lite skevt.
Frånvarande är man även om man läser böcker eller bygger studsmattor. Men visst, du är som vanligt en av de aktivare, det var relativt hur Anthrox brukar vara, och kanske främst under tidig eftermiddag nu (jag hade inte sett ditt prat med rasmus när jag postade listan).
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Segt att dra upp det här @Anthrox men för att tydligare visa på vad som gör mig obekväm så är det det här inlägget jag tänker på!

Jag tycker att du går från att diskutera sakfrågan (Är det bra att spekulera kring hur FBI-spelaren gjort sina val?) till att konstatera att Octa som skicklig ulvapelare inte skulle ha gjort det, ty Octa är ju smart?!

Hela grejen känns faktiskt lite jobbig: det är förstås bra för byn att vi diskuterar spelupplägget - varför dissa det?

Nu undrar jag dessutom varför du tar Octa i försvar?
Ja, jag tycker det rimmar illa med en ulvspelare av rang att sätta sig själv i fokus med att försöka skjuta ner en diskussion som är så enkelt att bara glida igenom. Jag tycker Andersssons svar på FBI-val är mycket rödare än att säga att diskussionen inte ger så mycket. Men jag är fine med att vi tycker olika där, och nu känns det väl ändå rätt överspelat ändå? De flesta har svarat på vilka de skulle välja och inte.
Min initiala tanke var som sagt att det inte var något som behövde så supermycket fokus (jag har ändrat mig en del i den åsikten, ifall det inte framgår av mina poster) och då resonerade ju min tankegång väl med vad Octa skrev. Därför försvarade jag honom, eftersom jag reagerade på att han fick mycket hugg om det som jag inte tyckte höll tillräcklig klass. Jag har också som sagt inte ansett att diskussionen ska stängas ner helt och hållet, bara att den inte behövde ta fullt fokus eftersom ulvarna enkelt kan gömma sig I FBI-valen och framstå som gröna genom det.
Till syvende och sist tror jag inte att FBI-valsdiskussionen kommer ha särskilt stor bäring på spelet. Men ju mer analysdata vi har desto bättre, givetvis. Jag är fortfarande lite orolig att det kommer vinbägas kring det framöver, men den dagen den sorgen.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,566
Location
Oktoberlandet
”Titta - Jag ställer mig på en stor sten” är en metafor jag kom på alldeles själv.

Den går ut på att den som utropar detta på ett självklart sätt tar på all uppmärksamhet och deklarerar nåt spektakulärt. Detta drar till sig allas blickar, får följare som förundrat tittar upp på det spektakulära, vissa avundsjukt och andra misstänksamt och kanske med avsky. Denne hamnar i rampljuset och driver skeendet och håller hov hos publiken.
Det lyckas förvånansvärt ofta trollbinda åhörarskaran men om det egentligen inte finns nåt konkret vettigt att komma med så kan det lätt bli pannkaka av schowen.

Fick lite feeling att Impetigo gör ett tappert försök med att klättra upp på en klippa som han fann här nu och drar till med
”Titta - Jag ställer mig på en stor sten”.

Sen nu när vi förvånat undrar vad som menas så kommer det ju mest rapparkalja.
Hjälper ju inte byn om du är ute å cyklar och inte kan backa upp vitssen med att rösta ut SL.
Lämnar du över varje påföljande rundas admin till random tjomme bland oss andra sen eller…?
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Om mindre än två timmar stänger butiken, ser ut som Impetigo ryker utan att ens försvara sig själv.
Jag har inte så mycket att försvara - jag har fått kritikför mitt ”häng gud”-case och ryler pga det. Jag förstår inte riktigt varför det skulle vara ulvigt menmen.

Man kan fundera på detta: Det har förts fram ganska spretande föeklaringar till varför ”häng gud” är en dålig plan:

1) ”Den håller inte” främst Vimes om jag minns rätt, kanske lite Anthrox.

2) ”jag förstår den inte”. Det är ju inte ett rimligt arhument. Sidd

3) ”Det är taskigt mot Hägern att förstöra hans spel” Waterhouse. Dåligt argument, Hägern har ju själv skrivit reglerna

4) ”det är osportsligt” WH och eventuellt några andra. Jag håller inte med, jag tycker man använde den verktygslåda man har. Jag har haft liknande meningsskimjaktigheter här i tidigare spel med t ex WH (när vi inte fick tala om våra roller nyligen) om huruvida man ska spela RAW eller respektera ”andan” i reglerna.

Känns som att ett gäng personer inte anslöt sig till nån av de skolorna utan mer allmänt sa ”va e de här för skitsnack?! Ut me Impetigo!” Det är lathet och de personerna får gärna förklara sig.

Men försvar har jag inget. Att hänga gud hade varit det bästa draget, jag är förvånad att så få håller med mig.

… och just det: Om häng gud ändå är så långsökt som många gör gällande (som jag alltså fortfarande inte ser) så är Brynolf och kanske Fjodor rödade av det då de kan ha låtsats tala väl om planen för att gröna sig i mina ögon. Det kan vara värdefullt i synnerhet iom att jag ser ut att ryka och när ni ser min grönhet kommer ni nog fästa större vikt vid min grönlista där ju Fjodor och Brynolf ligger bra till.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Hjälper ju inte byn om du är ute å cyklar och inte kan backa upp vitssen med att rösta ut SL.
Åter igen: Om vi röstar ut SL kommer ingen administrera nattförmågor, därmed inget väktande, siande eller nattmördande. Mycket bra för byn.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844

Lämnar du över varje påföljande rundas admin till random tjomme bland oss andra sen eller…?
Till exempel. Admin består ju bara i att starta en tråd som heter ”Ulvfellas runda 2”. Allt annat faller bort utan SL
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,566
Location
Oktoberlandet
Tror vi har tur denna R1 med att klippa en ulv.
Jag fattar verkligen inte hur det ska funka utan SL.
Bara röstsammanställningen kommer vi väl tjafsa om i cirklar.
Sen så undrar jag vem som bestämmer rundans start/slut..
För att bara nämna några frågetecken.
?????
Kan nog fortsätta å rabbla mer men jag gissar att det var just bruset Impe var ute efter så släpper detta nu om det inte klargörs mer.
Vilka 2 till verkar stödja Impe?
Fjodde röstar ju på mig men det är väl för att jag skriver för lite.
Just det höll på glömma till WH😇👏🙏😂😍🍻🎶🚀❤ så inte du också för den anledningen börjar rösta på mig.

Fridens
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
GRÖN Sidd i Dune said:
Intressant post @Waterhouse.

Vi ska förstås ALLA rösta som vanligt för att det är ett VIKTIGT verktyg för byn att göra livet svårare för ulvarna.
De vill verkligen inte rösta ut kompisar och tvekar i det längsta med att flytta röster som kan se misstänkt ut sen när ”det råkar” åka ut en bybo av ”misstag” Osv.

Röst: @Vimes

OBS! Jag har inte läst klart det som postats än.
GRÖN Sidd i Maskeraden said:
God fortsättning allihopa.

Fattar nån vad ”om sabbarna lyckas ta kontrollen över festen kommer de att visa Camilla sina diabilder! Detta måste förhindras till varje pris.” betyder? Bara fluff eller?

Genis skrev bla ”Röster försvinner inte, utan överförs till den förste som röstat på den utröstade.” Kan nån förklara?

Finns det nån vitts för oss bybor med att skrapa flera ihop blodpoäng?

Visst blir den som lägger första rösten på ett vinnande drev en väldigt central spelare för ulvar att nattmörda/väktaren att skydda?

Fridens
RÖD Sidd i fight club said:
Årets sista spel!
Jag säger det direkt: SNÄLLA, kan vi som by i alla fall 1 gång i år samarbeta i möjligaste mån utan att direkt påstå saker om brunsmetande, fiskande mm 😍 Vore kul om byn kunde vinna en stabil samlad match tillsammans i ordnade former. 👍 Klurar vi tex ut spelmekaniken i stort så gynnar det byn.

Ja 3an är ju redigt skum regel.

4:an : Alltså läge att vara lite försiktig med pet-köra-igång röster då va, eller hur. Vi får alltså hetsa lågflygarna (Anthrox, Basse mm) på annat sätt för att få de att komma igång😇
6:an : då behöver vi alltså inte tjafsa om outning eller ej och vem som är mest misstänkt i den diskussionen. Bra.

Antal ulvar är väl typ 2-3 med inga powerförmågor.

Ikväll måste jag se om filmen igen som jag såg för jag vet inte hur länge sen.
Har för mig att jag gillade den skarpt med bra karaktärer, rejäla storyvändningar och kommentaren ”ät inte musselsoppan”.

Sammarbete🙏
GRÖN Sidd i Utkante said:
Lyfter detta så vi inte missar:

Efter att kollat igenom sista rundan i Varulvskyrkogården så verkar det som att det vart svårt för byn i slutet med kaos pga av att de missade att hitta Zombierna.
Det är väl risk för samma problem nu denna gång att det finns andra med egna vinstmål som vi inte får tappa bort inför ett slutspel.



GRÖN Sidd i Mr Ulv said:
Halloj alla glada Varulvsspelare

Jobb hela dan å Kult ikväll så inga djupanalyser idag från mitt håll.
Jag tycker det är bra att tråden hålls igång och att det ges input på spelmekaniken och tänkbara val av MU mm och att folk tar ställning.
Så skriv!

Vi vill veta vad MU har valt👍
MU och möjliga ulvakompisar vill INTE att det ska uppdagas.

Så tar vi upp den eviga frågan om Outning!

Spontant är jag ALLTID för att så mycket som möjligt läggs upp i ljuset då MU har info-övertag och kan agera bättre utifrån det till skillnad från byn som famlar i förvirrat mörker.

Men jag förstår att det behöver göra i bästa möjliga ordning så vi inte i onödan bränner power-roller såsom Siare. Väktare osv.

Jag ser gärna att vi börjar där å diskuterar huruvida det är vettigt eller ej och i så fall vilka förmågor och ej.

Generellt sett så tycker jag att alla som förordar lågflygeri och försöker tysta diskussioner är scumt.

Fridens
Sidds startinlägg i det här spelet ligger väl i linje med hur Sidd "brukar" spela så jättesvårt att säga något alls egentligen. Vi hittar bara ett rött spel i de senaste på Sidd och möjligen är Sidd något mindre saklig i det inlägget. Grön tillsvidare då jag har bättre alternativ :)

Halloj å kul att vara igång nu.



Funderingar att se över:

- Hittar vi en ulv kan vi börja spåna om ulvakompisar då dessa är valda (tror inte på slumpvalet)

- Rösta ut SL?: verkar ju inte optimalt då blir det väl kaos, byn behöver hitta en gemensam strategi!

- Lågflygare behöver generellt kollas av genom utröstning (och Octa som jag har så svårt att läsa av)

- Spelbalansen: 3 ulvar, Siare, Väktare (som väl känns lite nerfad va då ulvarna om jag fattat det rätt kommer få veta vem som väktas…?) Hur påverkar det vår jakt på bus…?



Jag vet inte riktigt nu på uppstuds vilka jag som FBI skulle välja men Basse & Impetigo skulle vara ett giftigt par att jobba ihop med. (Vimes Sias väl på default)



Jobb, jobb, jobb!



Fridens
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Impetigo så du menar att vi ska starta våra egna trådar och spela ett spel utan regler där alla kan göra vad dom vill? Du stärker iallafall inte dina aktier hos mig nu…
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Du inser att allt hade kraschat och det inte hade fungerat. Lutar också åt att vi har en ulv som gett upp här
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Jag tycker inte Impes häng gud-plan är något rödande i sig. Det är en skum tanke, men jag börjar se var den kommer från. Jag håller dock inte med Impe om att det skulle vara bra, för det hade sannolikt bara resulterat i kaos snarare än stängt av nattförmågor. Men det är ändå rätt mycket i linje med hur bybo-impe skulle ha spelat. Hitta en nöt och knäck den.
Jag tror Impe är grön. Om Impe åker ut (och de facto visar sig grön) kommer jag sannolikt att hålla alla som slentrianmässigt röstar ut honom som röda, för det är ett superenkelt ulvdrag att göra. Vi har inte ens ett konkurrerande andra drev liksom. Tycker ni 3-4 bybor som ligger med röst på Impe ska fundera ett extra varv på vad det är som händer egentligen.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Just det.
Röst: @Sidd
Så vi kanske kan få in lite action nu i slutet på R1. Sidd håller sig undan tror jag, och håller honom som rödare än Impe i nuläget.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Jag tycker Impes plan låter helt vrickad. Ska den som röstas ut frivilligt lämna? Ska vi starta egna trådar? Tänk om flera startar egna trådar? Vad är reglerna?

För mig är det väldigt rödande att driva en sådan tes @Anthrox
 
Top