Varulv Ulvfellas - Runda 1

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
En sak som jag tror inte nämnts i tråden är att det inte självklart finns tre ulvar. Roll-PM säger att FBI kan välja två till på sitt lag. Så vi skulle potentiellt sett t ex kunna ha en solokörar-ulv.

Övergår i o m detta till konferenspilsner i Tredje Rikets största stad (Malmö).
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Min motivering är att Octagonal dels hackar på mig av konstiga skäl och dels inte verkar kunna se en uppenbar bybo-poäng i att prata om hur mäster ulv byggt sitt lag.
Visst metaspelet och att vi tjafsar är ju bra på ett vis men vilka uppenbara bybopoäng har jag annars missat? Vad kan vi läsa ut av namnen i fråga menar du?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Tycker fortsatt det är intressant att Vimes ligger kvar med röst på undertecknad när Vimsan annars brukar vara snabb med att påpeka att Octa har visserligen fel men att det inte är likt ulv Octa att röja runt.
Känner mig alltså fortsatt trygg med rösten där.
Du har fångat upp det alltså? (Att jag tycker mig se tydlig skillnad mellan ditt ulv-spel och bybo-spel alltså). Är du ulv är det ju ett modigt move att berätta om detta i spel.

Röstar du på mig alltså?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
En sak som jag tror inte nämnts i tråden är att det inte självklart finns tre ulvar. Roll-PM säger att FBI kan välja två till på sitt lag. Så vi skulle potentiellt sett t ex kunna ha en solokörar-ulv.

Övergår i o m detta till konferenspilsner i Tredje Rikets största stad (Malmö).
Nej. Om FBI-ulven inte väljer två kumpaner slumpas dem.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
2an håller jag dock inte med om. Som sagt ett väldigt tacksamt ställningstagande för ulvarna att göra utan press där de kan grönas och vara aktiva.
En gubbe här är FBI-agenten och behövde välja sina medulvar. Två andra har blivit valda av FBI-agenten. Jag tror de tycker det är lite jobbigt att redovisa hur de hade tänkt som FBI-agent, ska de tala sanning om hur de valt eller peka helt fel på ett trovärdigt sätt? Göra livet jobbigt för ulvar är bra spel.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
  • Jag har inte påstått att du varit emot att diskutera FBI-valen
  • Jag har kopplat ihop dig och Octa två gånger: dels när ni kritiserat min röst på Octa och dels i en passus om att inte diskutera valen kan hänga ihop med ett "givet" ulvlag (som i att det är bra ulvar/stora namn)
Det är allt. Är du bybo föreslår jag att du läser det jag skrivit och slutar hitta på saker. Vi vinner inte på att bybor aktivt söker missförstånd.
Ja, sorry, jag blandade ihop det med lite poster från Basse. I withdraw my statement!
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Såhär hade jag tänkt som FBI-agent tror jag:
Först, ska jag välja @Vimes eller inte. Han är ingen vidare framgångsrik ulv men jag hade varit livrädd för att han kan läsa sönder mig som bybo. Tror jag landat i att inte välja honom utan mördat honom direkt.
Jag tror inte jag hade valt lågflygare, de lågflyger nog även i ulv-chatten och jag vill ha drag där så @fjodorsenuba och @Andersson går bort.

Jag hade nog valt @Anthrox först. Dominerande spelare som brukar kunna få byn att göra som han vill, både som ulv och bybo. Som andre ulv vet jag inte riktigt. @Basenanji vill man ha i sin ulvchatt men han brukar bli anklagad tidigt i varulvsspel. Tror jag hade valt @Brynolf (han är ju aldrig ulv!).
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
En sak som jag tror inte nämnts i tråden är att det inte självklart finns tre ulvar. Roll-PM säger att FBI kan välja två till på sitt lag. Så vi skulle potentiellt sett t ex kunna ha en solokörar-ulv.

Övergår i o m detta till konferenspilsner i Tredje Rikets största stad (Malmö).
Den där (felaktiga) tolkningen av reglernas tycker jag verkar försvåra jobbet för byn. Skumt att du verkar läsa vissa regler klokt, men inte andra? Hm nr 2.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Eftersom vi ändå har påbörjat så tänkte jag dona en sammanställning hur landet ligger i FBI-valen:
  • Fjodde – WH och Impe. Hade inte valt Vimes eller Sidd.
  • Vimes – En ulv som kan flyta med (Sidd och Basse) | Dominera diskussionenlaget (Anthrox och WH)
  • Andersson – Slumpen styr för att slippa metaspel. Utan slump, Sidd för brus, ev Anthrox för blodhund, WH bra val. Inte Vimes eller Fjodde.
  • Brynolf – Hade tänkt hålla med Andersson, men bra med ”wall of text-dreamteam”. Hade valt WH och Octa.
  • Anthrox - Jag hade nog valt en stark spelare och slumpat den andra. Inte Andersson, Vimes eller Octa. Waterhouse rimlig.
  • Octa – Hade inte slumpat. Vimes resonemang rimlig. Andersson blir inte siad, och är icke-självklart val och därmed bra. Alternativt Basse och WH för ingen skulle tro det pga tidigare ulvlag. Sidd är bra.
  • Basse – Kompisgänget, Octa, WH, Vimes och Sidd. Föredraget, Rasmus, Impe och Anthrox. Hade valt, Andersson, Brynolf eller Fjodde för lågflygande ulvvinst.
  • Sidd – Basse och Impe.
  • Waterhouse – A-team med Anthrox och Brynolf. Inte Vimes, Fjodde eller Andersson.
Så vad kan vi lista ut av det här då?
Av 9 spelare tycker 6 att WH är ett bra val som ulvrekryt. Vi kallar WH därmed för bybornas val.
Av 4 spelare som sagt vilka de INTE skulle valt har samtliga svarat Vimes. Byns bästa ulv.
En aggressiv/dominant ulvstrategi verkar folk överens om ska innehålla mig eller WH.
Basses lågflygarstrategi avviker en del från de generella åsikterna. (vilket ger Brynolfs post #36 lite mer vikt, försöker Basse göra en misdirect här?)
WH nämner även en bra poäng här ovan: det kan vara på sin plats att välja bort spelare en inte vill ha i byn, snarare än att välja en spelare en vill ha som ulvkompis. Impe är nog en sådan.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Kul att vara i gång!

Det förvånar mig att ingen påpekat ännu att Hägerstrand lämnat en spricka i sitt upplägg: Möjligheten att rösta ut SL är ett urstarkt bybovapen!

Utan SL kommer inga nattförmågor att kunna användas. Vi byter alltså vår siare mot ulvarnas nattmord. Det är urbra.

Häng Gud!

Röst: @Hägerstrand


Angående vad jag hade valt som FBI hade jag definitivt slumpat. Det finns ingen i spel som jag blivit missnöjd med att få som lagkompis men risken med att välja är uppenbar (att bli sönderläst).

Hade jag tvingats välja hade jag nog valt @Waterhouse pga att vi ofta haft dålig stämning och sen antagligen @Sidd som är hal som en ål.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Varför skrattar du åt min ”Häng Gud”-linje, @Anthrox ?

Menar du det som ”Impetigo, din galne jävel! Du har gjort det igen” 🤣 eller som ”haha, nog en rimlig plan!” 🤣
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Varför skrattar du åt min ”Häng Gud”-linje, @Anthrox ?

Menar du det som ”Impetigo, din galne jävel! Du har gjort det igen” 🤣 eller som ”haha, nog en rimlig plan!” 🤣
Jag tog det som ett skämt, menar du allvar med att vi ska skjuta Hägerstrand? :D
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Intressant att vissa verkar tänka ”om jag väljer X på mitt lag kommer denne inte kunna vara på bybornas lag!”

Och smart!

Jag har bara tänkt: ”vilka skulle jag vilja ha på mitt ulv-lag!” och med andra ord inte skänkt en tanke på att de jag i så fall inte väljer förstås kan bli jobbiga bybor… (Däremot tycker jag att det vore Askim som ulv att försöka få byn att misstänka högprofilerade spelare…!)
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Oj, ny Impe-strategi! Hoppa in med flams, trams och emoji-party med Anthrox!

Vi ska givetvis inte paja Hägerstrands första spel genom att rösta på SL.

Hedrande att vara byns val som medulv! Det är rätt intressant och de som hoppade på tåget mot slutet har jag ögonen på.
 
Top