Varulv Ulvfellas - Runda 1

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Röst: @Octagonal

Motivering:

  • Märklig felläsning av Basse, som visst resonerar sig fram till vilka han skulle välja (att han nämner flera namn på vägen gör inte resonemanget svagare, tvärt om)
  • Orimligt motstånd mot att diskutera vilka som blivit valda att vara ulvar. Det är det vi har att diskutera just nu och det värsta som kan hända för byn är att inget kommer av diskussionen (vilket ju är sant om 9 av 10 diskussionstrådar i varulvsspel)
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Röst: @Octagonal

Motivering:

  • Märklig felläsning av Basse, som visst resonerar sig fram till vilka han skulle välja (att han nämner flera namn på vägen gör inte resonemanget svagare, tvärt om)
  • Orimligt motstånd mot att diskutera vilka som blivit valda att vara ulvar. Det är det vi har att diskutera just nu och det värsta som kan hända för byn är att inget kommer av diskussionen (vilket ju är sant om 9 av 10 diskussionstrådar i varulvsspel)
Att resonera genom att gå igenom alla namn och bara smöra för att sedan plocka några håller inte vilket var vad Basse gjorde. Håller du inte med om att det inte är i linje med hur Basse brukar spela att landa i dessa spelare med den motiveringen? Ergo något stämmer inte.

Hur är motståndet orimligt? Jag skrev mina tankar och sa att jag absolut inte sitter på facit så övertala mig om jag har fel. Min poäng var bara att det inte är supersvårt för ulven som gjorde det att ljuga.
Märkligt inlägg av dig som inte grönar från min synvinkel. Tyckte din första post var vettig men nu känns du lite i maskopi med Basse.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,566
Location
Oktoberlandet
Skummar snabbt igenom den småputtrande tråden (på jobbet) och här har ni lite feeling som jag snabbnoterar:
- Bara början av R1 så bra att folk deltar och diskussioner försöks lyftas: de som försöker tysta/snacka ner/bort ämnen gillas inte från mitt håll.
- Får lite konstiga vibbar av Anderssons deltagande denna gång: egentligen inget konstigt med att denne aviserar frånvaro men sen tycker jag att denne varit ovanligt med i matchen ändå samtidigt som det fortsatt aviseras frånvaro. Säkert en vanlig Siddig halmdocka men iaf ovanligt Anderssons-spel.
- Octa hugger på Basse å Vimes backar upp Basse: inget ovanligt här och jag vågar verkligen inte ta ställning än så länge: Håller verkligen med Octa om att basse lyfter typ att alla kan vara potentiella agentkompisar, känns verkligen som att Basse lägger en smör till Alla post där, sen kommer Vimes väldigt tydligt å ska rädda Basse! Dock ska jag påpeka att jag följt Octa som en dum hund lite väl många gånger för att för lättvindigt hänga på denne ännu en gång. Det får bara inte ske igen! Säkert ännu en R1 halmgubbe.

Fortsätt posta gott folk.

Fridens
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Vad fan, om jag tvingas gissa på ulvarna skulle jag säga att det är Basse och Vimes. De har spelat länge med varandra och vann ju också nu i Dune spelet tillsammans. Hade alltså varit naturligt att dessa väljer varandra och jag tror de gillar att spela med varandra. Sen tror jag Basse hade valt Sidd då de båda gillar lite fröjdigare spel medan Vimes snarare hade valt brorsan Waterhouse eller en gammal räv som Brynolf.

Att Basse nu helt plötsligt skulle ha ett helt annat mindset än alla andra spel köper jag inte som ni ser och att Vimes köper det direkt får mig att tvivla.

Komigen nu byn, dags att sätta lite press tycker jag!!

Röst: @Basenanji
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Tror som sagt vi inte ska underskatta den sociala delen när det gäller vem vilka hade valt som polare. Att Basse exempelvis inte skulle ta Vimes ser jag som rätt osannolikt.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
God morgon från mobilen!

Väldigt traditionellt spel såvitt jag kan se, de två saker som skiljer sig från VJVS är väl:
1. En mini-mäster som hade möjligheten att välja lagkamrater
2. Väktaren har en liten chans att förhindra nattmord genom att råka väkta nattmördande ulven

Jag är inte rädd för spekulationer, jag är rädd för att spekulationerna tar överhanden och låser spelet. Det är jättelätt hänt att hela grejen med vem som valt vem bara blir vinbägarblaj galore,
Tänk om det fanns något kritiskt analysverktyg man kunde använda för att få stringens på diskussionen...hmm, återkommer om detta!
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Röst: @Octagonal

Motivering:

  • Märklig felläsning av Basse, som visst resonerar sig fram till vilka han skulle välja (att han nämner flera namn på vägen gör inte resonemanget svagare, tvärt om)
  • Orimligt motstånd mot att diskutera vilka som blivit valda att vara ulvar. Det är det vi har att diskutera just nu och det värsta som kan hända för byn är att inget kommer av diskussionen (vilket ju är sant om 9 av 10 diskussionstrådar i varulvsspel)
Det här känns lagom mycket som greppade efter halmstrån. Som jag läser det ny så hittade bybo-octa och bybo-basse varsin trådände att dra i och det ledde till en dragkamp. Jag förstår Basses syn på saken, men resonerar mer med octas argumentation än så länge. Klart vi behlver information, och ulvvalet av kompanjoner kan vara sådan, men det är också något som en ulv väldigt enkelt gömmer sig i och således inget vi ska stirra oss allt för blinda på.
Men det här? Det här känns mest som att ulv-vimes ställer sig mitt i rummet med en fjäder i handen och ropar "titta på min höna den är vacker!"
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
HÄRLIGT ATT VARA IGÅNG!

Försnack
Har väntat länge på det här känns det som! Ok, jag kommer vara på facklig utbildning på Villa Lovik (googla!) 16-18/4, men tänker absolut vara med så mycket jag hinner och kan. Bra, klassiskt och stilrent upplägg @Hägerstrand så cred till dig redan nu! Bra design!

Spelsnack
Jag förväntar mig att alla delar med sig av sina tankar om vilka de hade valt om de fått chansen att bygga ett lag. Ja, det kaske inte är särskilt hård data, men kan visa sig väldigt användbar i framtiden. Därför blir jag lite avogt inställd direkt till @Anthrox som i min läsning (ja, jag kan ha fel) verkar tycka att det inte ger så mycket? @Anthrox får gärna utveckla tankarna där.

Jag säger inget om siaren så har jag inget sagt. (Tycker att det är en bra strategi just nu)

Mitt lag om jag hade fått välja
Ja, jag hade ju väldigt gärna knutit till mig mina goa' kompisar från förr: @Octagonal @Waterhouse och jag blir ju ett superlag i sådana här spel. @Vimes och @Xyas vore också kul att jobba med. @Sidd är ju en favorit!

...men min föredragna inställning, både om jag är ulv och ska välja nattmordsoffer och om jag får bygga ihop ett varulvslag är att fucka med logiken. @RasmusL är skicklig men är lite för s(p)exig för att kunna hålla sig i skuggorna, @Impetigo och @Anthrox för bra och självklara mål.

Jag hade valt två av @Andersson @Brynolf @fjodorsenuba. Mina orders hade varit att ligga lågt, för att sedan börja spinna på konspirationsteorier där någon av höjdarna förstås satt ihop ett Dream Team. Jag skulle vilja spela lite low key, försöka jobba upp paranoia i byn och därefter dra sig tillbaka. Vi får väl se hur ulvlaget tänkte.

Tillsvidare röstar jag på @Andersson eftersom hans oerhört slöa röst kräver mer! Varför skulle det vara så dumt att föröska spekulra hur FBI har tänkt? (jag tycker att alla som inte vill redovisa hur de tönkt är skumma och uppmanar er andra capos att pressa dem som inte vill vinbäga!) Utveckla dina tankar @Andersson ! :)

Röst: @Andersson
Om jag säger att jag läser den här posten som att du skrev samtidigt som du tänkte, har jag rätt då? (Dvs argumentation är flödande genom texten från hur tanken gick medan du skrev det)

Kanske lite luddig frågeställning, men ändå 😅
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Om jag säger att jag läser den här posten som att du skrev samtidigt som du tänkte, har jag rätt då? (Dvs argumentation är flödande genom texten från hur tanken gick medan du skrev det)

Kanske lite luddig frågeställning, men ändå 😅
Ja, det stämmer! Jag har hela tiden sett fram emot ett traditionellt spel och nu besannades det. Mini-mästerkocker tycker jag är kul och innebär att vi kan gaffla ganska friskt om vilka vi tror har valts/inte har valts. Sånt gillar jag: gafflandet alltså!

Sedsn har jag kastat mig ganska huvudstupa in i spel. Jag gillar mer intuitiv induktion än genomtänkt deduktion, så att säga!

Och jag tycker att det är bra att som du sa också resonera om vilka vi inte skulle ha valt som ulvkompisar.

Jag hade nog inte valt någon högprofilspelare, huvudsakligen för att det hade varit roligare att vinna med några ”unusual suspects” - men också för att jag tror att det är legit som ulv att få byn att bli nojjiga över högprofilspelarnas tillhörighet!
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
FBI-rationaliteter:
Ångvälten Med ren råstyrka och dominans tänker han föra ulvlaget till seger. Styra diskussionerna, posta mycket och leda byn från feldrev till feldrev. @Anthrox är ett givet val för ångvälten, @Waterhouse @Impetigo @Basenanji och @Vimes bubblare
Smygaren Här är @Octagonal det självklara valet, @Andersson och @fjodorsenuba klassiska lågflygarval. Kanske även @Impetigo @RasmusL som var försiktiga ulvar senast.
Loose cannon Kaos är det som gäller! Förvirra byn till de röstar ut SL! @Sidd vill man ha med här, @Basenanji och
A Team ett lag med lite olika egenskaper som komplementerar varandra, samt tar bort de bästa spelarna från byn.
Go-fika Viktigaste är trevlig stämning i ulvchatten! @Basenanji @Brynolf och @Vimes hade varit mina val

Jag hade nog inte vågat go full ångvält, de spelarna blir siade lite för ofta, utan försökt knåpa ihop en A team uppställning med en lågflygare och en bluddergubbe till. @Anthrox och @Brynolf kanske?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Ja, det stämmer! Jag har hela tiden sett fram emot ett traditionellt spel och nu besannades det. Mini-mästerkocker tycker jag är kul och innebär att vi kan gaffla ganska friskt om vilka vi tror har valts/inte har valts. Sånt gillar jag: gafflandet alltså!

Sedsn har jag kastat mig ganska huvudstupa in i spel. Jag gillar mer intuitiv induktion än genomtänkt deduktion, så att säga!

Och jag tycker att det är bra att som du sa också resonera om vilka vi inte skulle ha valt som ulvkompisar.

Jag hade nog inte valt någon högprofilspelare, huvudsakligen för att det hade varit roligare att vinna med några ”unusual suspects” - men också för att jag tror att det är legit som ulv att få byn att bli nojjiga över högprofilspelarnas tillhörighet!
Gott så!
Det innebär (för mig, enligt min läsning) att det som hänt nu i R1 är att två bybor träter om vilken ände som är bäst att dra i och en ulv stiger in från sidlinjen och försöker blåsa upp en konflikt som egentligen inte finns där.

Röst: @Vimes
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Så alla tror kaos Basse hade valt Andersson och Fjodor som kompanjoner?
@Anthrox och @Waterhouse vad säger ni om det?
Nej, det tror jag inte. Och det är också därför som jag tror att Basse är grön. Poster låter som "hej jag har inte riktigt tänkt igenom det här så jag skriver medan jag funderar", vilket är en byboig inställning till att posta. Jag läser det som att Basse inte har haft hela helgen på sig att fundera över hur han ska bete sig i spelet, ergo inte ulv. Vad han sen kom fram till för slutsats är sekundärt imo.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Så alla tror kaos Basse hade valt Andersson och Fjodor som kompanjoner?
@Anthrox och @Waterhouse vad säger ni om det?
Jag vet inte vad Basse hade valt! Är han inte FBI vet han nog inte själv heller. Tycker hans resonerande resonemang som du ogillar var rimligt så i den här striden är jag på Vimes sida, men tycker det är mycket skrik för lite gris även för tidigt i R1

Röst: @Impetigo
Hur brukar Impe spela som ulv? Inleda med tystnad för att sedan med myndig röst sammanfatta självklarheter i ett längre inlägg och sedan försvinna igen. Nu väntar vi bara det inlägget.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Tror inte heller vi borde analysera vilka potentiella lag det kan vara för mycket innan vi har färg på någon
Det här stör jag mig på, Octa. Det är ju jättebra om alla får nämna två "kumpaner" INNAN vi fått färg på någon. Det kvittar ju vad en bekräftad ulv säger, det är när man ännu tror sig kunna komma undan som man säger intressanta saker som ulv.

Så jo, alla borde nämna två teoretiska ulvpolare.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Jaja jag håller med. Poängen var ju att det inte är supersvårt att ljuga om och att det finns argument för det mesta.
Alltså finns det även incitament för ulvarna att göra detta då det är ett väldans trevligt och lätt sätt att samla ”jag är aktiv och konstruktiv bybo poäng” på.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Alltså finns det även incitament för ulvarna att göra detta då det är ett väldans trevligt och lätt sätt att samla ”jag är aktiv och konstruktiv bybo poäng” på.
Vad vill du prata om istället? Vilket samtalsämne ställer ulvarna mot väggen i R1 tänker du?

Klart det är lätt att spela aktiv med snack om vem man skulle valt som FBI-agent, men det är ändå någon form av ställningstagande.
 
Top