Varulv Ulvfellas - Runda 1

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
I detta spel tror jag siaren blir väldigt viktig så att den inte kan räddas en runda och bli skyddad vid ett outande är inte bra. I vanliga fall är jag för outande och minska ulvarnas informationsövertag men det fungerar ju inte riktigt nu. Tror siaren behöver vänta med att outa till R3 och hoppas på att ha klarat sig. Annars kommer vi bara få användning av ett siande från R1 vilket inte är så mycket att gå på...
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Halloj å kul att vara igång nu.

Funderingar att se över:
- Hittar vi en ulv kan vi börja spåna om ulvakompisar då dessa är valda (tror inte på slumpvalet)
- Rösta ut SL?: verkar ju inte optimalt då blir det väl kaos, byn behöver hitta en gemensam strategi!
- Lågflygare behöver generellt kollas av genom utröstning (och Octa som jag har så svårt att läsa av)
- Spelbalansen: 3 ulvar, Siare, Väktare (som väl känns lite nerfad va då ulvarna om jag fattat det rätt kommer få veta vem som väktas…?) Hur påverkar det vår jakt på bus…?

Jag vet inte riktigt nu på uppstuds vilka jag som FBI skulle välja men Basse & Impetigo skulle vara ett giftigt par att jobba ihop med. (Vimes Sias väl på default)

Jobb, jobb, jobb!

Fridens
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Delade bara med mig av lite tankar. Sitter inte på något facit gällande hur vi bör spela.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
- Spelbalansen: 3 ulvar, Siare, Väktare (som väl känns lite nerfad va då ulvarna om jag fattat det rätt kommer få veta vem som väktas…?) Hur påverkar det vår jakt på bus…?
Ulvarna får veta vem som väktas om en av dem blir väktad. Inte annars. Och de får inte veta det innan nattmordet läggs, så deras mord kan blockas av väktandet. Så att så nerfat är det kanske inte.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Men låt oss köra då. Så @Basenanji tolkar jag dig rätt med att du hade valt två av Andersson, Fjodor och Brynolf som dina ulvpolare? Och dessutom beordrat/föreslagit att ni ligger lågt.

Inte alls den Basse vi är vana vid utan väldigt okarakteristiskt varav jag inte riktigt tror på det. Du kör ju frejdigt och vill ha roliga spel oavsett vilket lag du är på. När vi ulvade tillsamans föreslog du ju till och med att nån av oss skulle offra sig själva även fast det inte var panik som exempel. Att du själv menar att du skulle spela avvaktande och defensivt är inte alls i linje med den Basse vi alla känner.
Rödande post är jag rädd. Tycker du inte det själv?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Välkommen in i spel @Basenanji !!

Du förväntar dig att alla säger vilka de skulle vilja vara i samma lag som. Sedan nämner du själv 9/10 pers du hade velat vara i samma lag som ifall du hade varit ulv...

Bättre ställningstagande än så kan du. Blir ju mest bara ett smörande åt alla håll och kanter.
Jag försöker vara transparent med hur jag tänker kring er övriga och hur jag resonerar. Jag kan väl inte hjälpa att ni är bra på varulvsspel?

Om jag hade valt lag hade jag valt två av: Andersson, Fjodor och Brynolf.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Jag försöker vara transparent med hur jag tänker kring er övriga och hur jag resonerar. Jag kan väl inte hjälpa att ni är bra på varulvsspel?

Om jag hade valt lag hade jag valt två av: Andersson, Fjodor och Brynolf.
Inte alls den Basse vi är vana vid utan väldigt okarakteristiskt varav jag inte riktigt tror på det. Du kör ju frejdigt och vill ha roliga spel oavsett vilket lag du är på. När vi ulvade tillsamans föreslog du ju till och med att nån av oss skulle offra sig själva även fast det inte var panik som exempel. Att du själv menar att du skulle spela avvaktande och defensivt är inte alls i linje med den Basse vi alla känner.
Rödande post är jag rädd. Tycker du inte det själv?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Tror inte heller vi borde analysera vilka potentiella lag det kan vara för mycket innan vi har färg på någon. En väldigt tacksam diskussion för ulvarna att ge sig in i. Det går att argumentera för vad som helst hur lätt som helst egentligen och så skriver du som ulv och är enligt byn konstruktiv och aktiv.
Det här argumentet tycker jag är fett konstigt! Är det alltså bättre att alla är tysta!?

Jag tycker att det verkar mycket smartare att alla hjälps åt med att tänka, är transparenta och så kan vi framöver kontrollera hur folks tankar har sett ut jämfört med utfallet.

Och i VJVS så är röstandet och motiven för rösterna 24 karat. Så se till att rösta! Och motivera!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Du kör ju frejdigt och vill ha roliga spel oavsett vilket lag du är på. När vi ulvade tillsamans föreslog du ju till och med att nån av oss skulle offra sig själva även fast det inte var panik som exempel. Att du själv menar att du skulle spela avvaktande och defensivt är inte alls i linje med den Basse vi alla känner.
Rödande post är jag rädd. Tycker du inte det själv?
Nej.

Precis som du skriver vill jag se frejdigt spel från ulvsidan! Och vad vore mer spexigt - i det här spelet! - än att välja bort möjligheten till ett Dream Team och i stället välja ett lågflygande försiktigt gäng!?!

Att lita till slumpen är ju hur tråkigt som helst!🥱

Andersson verkar dessutom ha överraskande bra koll på upplägget. Hm. Min röst ligger bra där.

Nu fokus
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
@Octagonal och @Anthrox Vad skraja ni verkar vara för att spelet skulle kunna innehålla spekulationer!

Är det inte det som är varulvsspel?
Jag är inte rädd för spekulationer, jag är rädd för att spekulationerna tar överhanden och låser spelet. Det är jättelätt hänt att hela grejen med vem som valt vem bara blir vinbägarblaj galore, och det är en jätteenkel diskussion för ulvar att gömma sig i. Så som sagt, bra att ha i åtanke. Mindre bra att lägga allt fokus på.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
vad vore mer spexigt - i det här spelet! - än att välja bort möjligheten till ett Dream Team och i stället välja ett lågflygande försiktigt gäng!?!
Låter ju megaspexigt och ultrafrejdigt med ulvar som bara ligger och gömmer sig hörru.

Luktar lite "jag är FBI och har valt två pratkvarnar som polare men det vill jag ju inte låtsas om så jag hittar på en knasig logik till varför lågflygare borde vara extra sus i det här partiet" om ditt rakvatten, Basse.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
- Rösta ut SL?: verkar ju inte optimalt då blir det väl kaos, byn behöver hitta en gemensam strategi!
Nu har jag inte sett vare sig filmen eller sopranos, men jag har svårt att tro att det här med att hänga SL har någon som helst sans. Måste ju bara vara ett Hägerspex. Känner du till nåt om fluffet som säger annorlunda, @Sidd, eller brusar du bara?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Jag kanske slår lite hårt på egen trumma nu, men är det inte mer intressant att veta vilka argument har för folk de inte hade valt som ulvkompisar? Snarare än vilka de hade valt?
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Jag kanske slår lite hårt på egen trumma nu, men är det inte mer intressant att veta vilka argument har för folk de inte hade valt som ulvkompisar? Snarare än vilka de hade valt?
Klart all information är intressant, även om det tangerar på självömkan.

Jag hade inte valt Vimes (för han blir alltid siad och utröstad stackarn) och Sidd (för att jag inte skulle förstå hälften av allt kaos).
 
Top