Triviala skäl att passa på spel

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Jag upplever att jag kan tolka detta på olika vis, har du lust att förtydliga vad du avser här?
Som exempel tänker jag mig en hypotetisk CoC-kampanj*: Spelarnas äventyrare blir kultister och äventyren handlar om hur de ska fixa mänsklighetens undergång, bland annat med hjälp av vidriga ritualer.

*Sandy Petersen skriver uttryckligen att man inte ska spela sådana här CoC-kampanjer. Jag delar hans uppfattning.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Triviala saker som jag blir pep på.
Att det kommer ut en ny rollspelsbok med fet setting (Definition på fet = I princip vad som helst, som inte gjorts innan hundra gånger)
Att det kommer ut ett äventyr på svenska så att min sambo orkar spelleda det.
Rollspelspryttlar så som kortlekar, tärningar med mera. Specialdesignade tärningar som egentligen är vanliga T6? I'll buy it!
Att det kommer ut produkter som vågar vidröra ämnen som anses tabu eller opassande i dagens kultur.
Olika regelsystem som jag inte provat än. Dra kort istället för slå tärningar? Count me in, jag köper direkt!

Saker som jag blir otroligt opep på.
Produkter som anstränger sig för att godhetssignalera och visa upp en välansad PK-yta. (Var genuint god istället...)
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Ogillar starkt:
- Tunga eller på andra sätt otympliga spel. Jag vill kunna läsa dem i sängen, liggandes på rygg. Jag köper inga tunga eller stora böcker, de må vara hur bra som helst. Coriolis grundböcker är maxstorlek. Så Nordiska väsen går t.ex. fetbort, likaså Noir (dubbelt upp; både storlek och tyngd är över alla acceptabla gränser).
- Tärningspölar. Blä!
- Fula bilder. Någon klagade på snygga bilder då pengarna lagts på fel saker, men jag tycker det är ännu värre när tryckytan och arbetsmödan kläggs på fula bilder. Helst inga bilder alls så klart (tack Whitehack och KULT Bible-edition!), men om jag nu skall tvingas låta andras bilder styra min tanke kan de väl i alla fall vara njutbara.
- Oklara regler. Kan jag inte fatta på första genomläsningen är det inte färdigtänkt. Sorry, men tillbaks till ritbordet med er kära regelkonstruktörer! Det betyder inte att det måste vara enkelt, men det skall vara entydigt, fullständigt och klart formulerat. Krångliga regler är inte heller kul, men de kan man ju bara skita i. Det gör jag redan med de flesta regler utöver basmekaniken i nästan alla spel.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
469
Location
Uppsala
  • Spel med mycket regler. Tror att de ska komma i vägen för spelandet.
  • Spel med minimalistiska regler. Regelsystemen blir ju för små för att lyckas åstadkomma något.
  • Spel utan spelvärld. Jag är inte intresserad av rena regelböcker (se ovan).
  • Spel med spelvärld. För mycket text och så vill ja ju få bygga upp världen själv.
...jag gillar tydligen inte rollspel...?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Too much ado about nothing: spel som berättar långrandigt om vad de är istället för att bara vara det, eller helt enkelt bara skriver saker om och om igen eller samma sak med andra ord. Det här är nästan varenda rollspel på mer än 50 sidor, ärligt talat.

Designerns röst: håll käften och låt mig bilda en uppfattning själv. Går rakt av in i punkt 1 men det här är verkligen det mest avtändande för mig.

Skönlitterär text: vill du vara författare, eller vill du skriva ett rollspel som spelgrupper skall uppleva coola saker med? Bestäm däeig!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Designerns röst: håll käften och låt mig bilda en uppfattning själv. Går rakt av in i punkt 1 men det här är verkligen det mest avtändande för mig.
Här vill jag även komplettera med att designern ofta formulerar något i stil med "du som SL får välja själv hur mycket av reglerna/äventyret du vill använda". Varför behöver det nämnas? Som läsare så är jag fullt medveten om att jag hyffsat medveten om min frihet att använda regler/äventyr som jag vill. Varför behöver det skriva i rollspel, men inte i Monopol eller Fia med knuff?

Kopplat till detta så är jag inte heller förtjust i köpäventyr och sourcebooks där man blir serverad frågetecken och vita fläckar. Köper jag ett material så vill jag inte behöva hitta på själv.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Den här tråden var fan inte bra , folk påminner mig om saker jag stör mig på med rollspel som jag totallt hade glömt bort men nu bubblar dom upp till ytan igen . 🤣
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Konstiga spel (läs oftast indie) som inte har någon genomgående förklaring eller spelexempel som visar hur dom är tänkta att spelas så att jag kan greppa tematiken och hur det är tänkt att spelet skall spelas .
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Kopplat till detta så är jag inte heller förtjust i köpäventyr och sourcebooks där man blir serverad frågetecken och vita fläckar. Köper jag ett material så vill jag inte behöva hitta på själv.
Här tycker jag iofs helt tvärtom. :)

Jag vill inte ha specifikation—jag vill ha inspiration!

Om ett spel eller köpäventyr är allt för specificerat och för få saker blir lämnade öppna landar det i “skönlitterärt”.

För mig är Coriolis lite sweet spot, i sitt material. Men jag vet att många hade velat ha mer detaljer där!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Här vill jag även komplettera med att designern ofta formulerar något i stil med "du som SL får välja själv hur mycket av reglerna/äventyret du vill använda". Varför behöver det nämnas? Som läsare så är jag fullt medveten om att jag hyffsat medveten om min frihet att använda regler/äventyr som jag vill. Varför behöver det skriva i rollspel, men inte i Monopol eller Fia med knuff?
Vissa spels skapare är väldigt noga med att deras spel är tänkta att spelas exakt så som de är skrivna, annars ger de en helt annan upplevelse än de tänkt sig.
Andra spels skapare, som jag själv, ser "skapa egna regler" som en del av reglerna, alltså att tanken är att man inte ska spela spelen så som de är skrivna.

Vissa rollspelare bryr sig väldigt mycket om att spela spel så som skaparna tänkt sig dem. För att få den "sanna" upplevelsen, eller så.

Därför kan det vara bra att som spelskapare göra sin intention tydlig. Inte för att det behövs för alla läsare, utan för att en del läsare är intresserade.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Här tycker jag iofs helt tvärtom. :)

Jag vill inte ha specifikation—jag vill ha inspiration!

Om ett spel eller köpäventyr är allt för specificerat och för få saker blir lämnade öppna landar det i “skönlitterärt”.

För mig är Coriolis lite sweet spot, i sitt material. Men jag vet att många hade velat ha mer detaljer där!
Jag tycker iofs att detaljnivån är bra, men jag vill inte ha ett halvfärdigt mysterium utan svar. Mycket hellre som i i MUA eller Symbaroum där det finns mysterium i spelardelen, och förklaringarna för dessa i SL-delen. Annars känns det mer för mig som att designern varit för lat för att leverera :D
 
Last edited:

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Min största pet peeve:

Regeltext som är skriven på ingame-jargong eller "i karaktär", och/eller settinginformation som är skriven ingame/narrativt/inte skiljer på vad som är propagandabullshit och vad som faktiskt är sant. Prata med mig som en vuxen för fan, regelbok.

Edit: första utgåvan av Marvel Super Heroes får av någon anledning ett fripass här dock. Kan ha att göra med att jag läste det i en ung och formbar ålder. :p

Edit 2: det här mer än något annat var vad som gjorde mig avogt inställd till att titta närmare på Apocalypse World t ex.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jag tycker iofs att detaljnivån är bra, men jag vill inte ha ett halvfärdigt mysterium utan svar.
Det vill jag! :)

Mest för att det är lättare för mig som spelledare att välja svar som passar spelgruppen och inte kräver extraarbete för att fungera. Men också för att jag ofta kommer på vad jag tycker är coolare lösningar på mysterier eller andra sätt att väva in dem, vilket gör den eventuella färdigskrivna lösningen meningslös i alla fall.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Det vill jag! :)

Mest för att det är lättare för mig som spelledare att välja svar som passar spelgruppen och inte kräver extraarbete för att fungera. Men också för att jag ofta kommer på vad jag tycker är coolare lösningar på mysterier eller andra sätt att väva in dem, vilket gör den eventuella färdigskrivna lösningen meningslös i alla fall.
Det här är väldigt intressant. Jag tänker att det kan ha att göra med hur jag konsumerar rollspelsböcker just nu. Jag spelar väldigt lite jämfört med hur mycket jag läser och utifrån det kanske jag mer använder äventyren som skönlitteratur.

Stämmer den teorin så kanske det är anledningen till att jag förväntar mig tydliga svar och inte bara krokar?
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Min främsta är nog att jag inte vill spela D&D för att folk pratar om det som att rollspel är synonymt med D&D. Varje gång jag ser memes eller prat om D&D eller att D&D tas upp som standard-exempel när någon refererar till rollspel blir min pepp på det mindre. En mindre trivial anledning är att jag tyckte det var tråkigt när jag testade det :D

Andra triviala anledningar:
Fula bilder. Jag vill ha bilder som ger mig känslan av "Oh, jag vill försöka fånga den där känslan i spel!"
Tråkigt skrivna böcker. Jag har fortfarande inte lyckats ta mig igenom Trudvang. Jag älskar settingen i teorin, men den är så otroligt tråkigt beskriven att jag hellre viker tvätt än att läsa boken.
BRP. Nej tack.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Stämmer den teorin så kanske det är anledningen till att jag förväntar mig tydliga svar och inte bara krokar?
Det kan det absolut göra! Jag läser inte rollspel som skönlitteratur. Jag läser antingen för att spela, i hyfsat direkt anslutning till spel eller prepp, eller för att hitta inspiration till eget material.

För skönlitteratur måste jag nog erkänna att jag går till helt andra bokhyllor. :)
 
Top