Triviala skäl att passa på spel

Khan

Kondottiär
Stora böcker - alltså stort format - är totalt blä nuförtiden. Jag kommer aldrig köpa Vampire 5. Inte för att jag är kränkt över att de drog en bomb i världen och plotten och att assamiterna bytt namn och gått med i Camarillan. Nä, det är för att de envisas med att göra böcker i Letter-format. Kunde de inte skalat ned till G5? Eller annat mindre format. Blä.

Myrmidon
Jag stör mig mycket på för dålig färgkontrast på spelpjäser i brädspel. Jag tyckte Lords of Waterdeep var väldigt kul att spela men jag tyckte att det var orimligt att både grön och gul spelares brickor var gula. Annars är det vanligt att det är för för dålig kontrast mellan röd och rosa eller orange, alternativt att blå och grön är alldeles för turkosa. I slutändan vältrar jag över min irritation på mina medspelare som behöver lyssna på utläggningar om färglära... 😉

I rollspelssammanhang kan jag störa mig på när ett spel är väldigt påkostat vad gäller illustrationer men är layoutat som en inlämningsuppgift med marginaljustering helt utan avstavningar, blandade sorters citattecken och bindestreck istället för tankstreck. Det känns som att resurser funnits för att göra en bra slutprodukt men att det prioriterats bort. Som (amatör-) formgivare är det lite underligt att vissa kommer undan med uppenbart dåligt hantverk.

Ulfgeir

Swashbuckler
Stora böcker - alltså stort format - är totalt blä nuförtiden. Jag kommer aldrig köpa Vampire 5. Inte för att jag är kränkt över att de drog en bomb i världen och plotten och att assamiterna bytt namn och gått med i Camarillan. Nä, det är för att de envisas med att göra böcker i Letter-format. Kunde de inte skalat ned till G5? Eller annat mindre format. Blä.
Nu när de är svenskägda, så borde väl A4 vara det rimliga? ;)

Vimes

Champion
Jag stör mig mycket på för dålig färgkontrast på spelpjäser i brädspel. Jag tyckte Lords of Waterdeep var väldigt kul att spela men jag tyckte att det var orimligt att både grön och gul spelares brickor var gula. Annars är det vanligt att det är för för dålig kontrast mellan röd och rosa eller orange, alternativt att blå och grön är alldeles för turkosa. I slutändan vältrar jag över min irritation på mina medspelare som behöver lyssna på utläggningar om färglära... 😉
Gamla utgåvan av Castles of Burgundy är kanske den värsta förbrytaren här. Alla färger är någonstans mellan brunbeigegrön och grönbeigebrun.

chrull

Stockholm Kartell
Här vill jag även komplettera med att designern ofta formulerar något i stil med "du som SL får välja själv hur mycket av reglerna/äventyret du vill använda". Varför behöver det nämnas? Som läsare så är jag fullt medveten om att jag hyffsat medveten om min frihet att använda regler/äventyr som jag vill. Varför behöver det skriva i rollspel, men inte i Monopol eller Fia med knuff?
Du har inte hängt på forum för tex Pathfinder eller 5e va? Där är det vanligt med önskemål om EXAKT hur det går till att skapa nya saker. Står det inte i boken eller i en pdf som ser ut som boken så finns det inte/är det inte Godkänt för spel.
Det är inte unikt för de spelen, eller de forumen. Det finns massor med rollspelare som knappt vågar vara kreativa för att de inte vågar säga emot Regelboken, då Den Ska Följas.

Att skriva in sånt där i sin text kan alltså vara ett försök att få den sortens människor att vakna upp lite. Få dem att inse att egen kreativitet är en hörnsten inom den här hobbyn. Kanske, kanske kan man hjälpa någon att ha det ännu lite roligare?

Mekanurg

Blå eminens
Terra Mystica är ett trevligt spel, men lider av detta problem, särskilt för mig som är färgblind (för mig: grönt = brunt).