Triviala skäl att passa på spel

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,549
En blir ju tvungen att övervinna sina preferenser då ju spellusten (som tur är?) är starkare, så det blir allt av lite då och då. Och några få spel klarar faktisk kraven (eller i alla fall de flesta av dem)!
Sådan dubbelmoral kan inte tolereras. Jag dömer dig till tre år med endast Warhammer Fantasy Roleplay 3rd Edition.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,033
Sådan dubbelmoral kan inte tolereras. Jag dömer dig till tre år med endast Warhammer Fantasy Roleplay 3rd Edition.
Dubbelmoral är den enda existerande moralen! Att påstå något annat, om än ens implicit genom att döma någon för det, är självt ett tecken på dubbelmoral. Så du får därmed samma dom :)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,539
Location
Fallen Umber
Jag riskerar att passa (eller att sälja av spelet direkt om jag nu råkat köpa det) om
- Boken är stor och tung. Helst vill jag bara ha pdf.
- Om spelet kräver kort, specialtärningar, markörer eller annat krafs.När jag vill ha sådant spelar jag brädspel! Rollspel = bok+ (standard)täningar, inget mer.
- Tärningspölar. Upp till tre tärningar i ett slag är ok, sedan passar jag och tycker systemet är kass. Helt arbiträrt och orättvist så klart, men så är det.
- Fula bilder. Och tyvärr är de flesta rollspelen "skyldiga" här, för det spelar ingen roll om alla bilder är ok eller rent av bra utom en – denna enda stör något så in i h-e! Det är så klart närmast ofrånkomligt (bara om du skippar bilder helt försvinner den risken), och därför helt irrelevant kritik så klart, men så funkar jag.
- Spelet är trögt att komma in i. Om jag inte inom 10 minuter fattar grunden för regler och värld så adjöss.
- Om spelet är för simpelt. Då kan jag lika gärna hitta på själv!
- Om spelet är ogenomtänkt så att jag MÅSTE modda. Gör om, gör färdigt!
- Om spelet när för nischat är chansen troligen obefintlig att jag kommer att spela det. Och om det är för genetiskt kommer jag absolut inte att spela det heller.
- Om jag inte kan spela utan att hela tiden bläddra i boken (eller böckerna; ofta är det ju en halv bokhylla med expansioner...) går detta spel bort. Jag har ett krävande jobb, jag vill ha inte ha lika krävande fritid.
- Spelet har för många expansioner. Eller inga alls – är det så bra att jag vill spela det vill jag ha mer! Mycket mer. Tills det blir för mycket; då tröttnar jag i allmänhet och säljer av rubbet.

Spel skall vara enkla men rika, fascinerande men okomplicerade.
Jag har försökt analysera det här ett tag nu. Den största osäkerheten är vad du anser vara "för simpelt", samt möjligtvis "för nischat" och "för generiskt". Men det enda exemplet jag kommer på som uppfyller samtliga punkter är nog Mörk Borg. Framför allt känns lagom expansionsmängd som den punkt där många spel faller. Det mesta går bort för att de är stora böcker, sedan alla små indiespel för att de saknar expansioner och/eller är fula, Fria Ligans grejer pga tärningspölar, etc. Sedan vad du väljer att kompromissa med är ju lite svårare för mig att säga.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,539
Location
Fallen Umber
Jag skulle kast mig över ett spel med den titeln. Det var liksom exakt det jag var ute efter som 12årig rollspelare.
Referens till den här tråden, som sedan fick @DeBracy (tror jag att det var?) att kläcka idén/namnet Ryggsvärd & Ridödlor. Min vana trogen skrev jag sedan några sidors rentextdokument som det aldrig blev något av.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,033
Jag har försökt analysera det här ett tag nu. Den största osäkerheten är vad du anser vara "för simpelt", samt möjligtvis "för nischat" och "för generiskt". Men det enda exemplet jag kommer på som uppfyller samtliga punkter är nog Mörk Borg. Framför allt känns lagom expansionsmängd som den punkt där många spel faller. Det mesta går bort för att de är stora böcker, sedan alla små indiespel för att de saknar expansioner och/eller är fula, Fria Ligans grejer pga tärningspölar, etc. Sedan vad du väljer att kompromissa med är ju lite svårare för mig att säga.
Och här är ännu ett bevis på människans grundläggande irrationalitet: trots att Mörk Borg borde falla på samtliga punkter du nämner så gillar jag spelet! Vete sjutton varför, för det borde jag ju inte enligt mina egna preferenser, men jag älskar det.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,539
Location
Fallen Umber
Och här är ännu ett bevis på människans grundläggande irrationalitet: trots att Mörk Borg borde falla på samtliga punkter du nämner så gillar jag spelet! Vete sjutton varför, för det borde jag ju inte enligt mina egna preferenser, men jag älskar det.
Är det det? Det är ju inte så simpelt att vem som helst kan komma på det (högst originell världsbeskrivning och klasser), inte generiskt, men inte heller supernischat. Jag hade gissat på att det faktiskt uppfyllde alla dina krav. Men vad ligger närmast din faktiska kravlista då? :)
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,033
Är det det? Det är ju inte så simpelt att vem som helst kan komma på det (högst originell världsbeskrivning och klasser), inte generiskt, men inte heller supernischat. Jag hade gissat på att det faktiskt uppfyllde alla dina krav. Men vad ligger närmast din faktiska kravlista då? :)
Ja, när du formulerar det så... då håller jag med! Världsbeskrivningen ÄR verkligen originell – men tillgänglig. Det är fantasy, men ändå av en helt egen smak. Ja, det borde jag faktisk gilla, så då förvånar det inte längre att jag gör det.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,453
Location
Helsingborg
Jag har gjort en längre själagranskning, efter att inte lyckats komma på några som helst irrationella anledningar för att välja bort spel. Jag kan välja bort spel idag, men det är för att det är a) tråkigt att spela, b) spelstilen inte tilltalar mig, c) tråkigt att spela pga. jag spelat det för mycket. Ingen av dessa tycker jag är irrationella. Det är annars sällan jag väljer bort spel pga. enstaka detaljer.

Men kom äntligen på två:
* Spelet är för hypat. Då måste det vara något fel på det, eftersom det tilltalar så många.
* Spelet har för många moduler. Då känner jag att jag måste läsa alla för att bilda mig rätt uppfattning om det, vilket är helt irrationellt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Jag kräks litet i munnen när ett spel har "bredsvärd" (undantaget om det är ett av de svärd som faktiskt kan kallas bredsvärd, vilket det nästan aldrig är). Det visar att ens research om vapen sträcker sig hela vägen till att kopiera D&D:s vapenlistor. Extramalus om skadan är 1D8.
Eller om man forskat så pass mycket att man förstått att de flesta av de där termerna är moderna påhitt i alla fall, och att det inte ens råder konsensus alla gånger om vad som är vad, så man kan lika gärna döpa sin anakronistiska blandning av svärd från alla möjliga olika tidsåldrar till vad man än känner för får att hålla isär de olika typerna.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
Men kom äntligen på två:
* Spelet är för hypat. Då måste det vara något fel på det, eftersom det tilltalar så många.
* Spelet har för många moduler. Då känner jag att jag måste läsa alla för att bilda mig rätt uppfattning om det, vilket är helt irrationellt.
Jag har ungefär samma hangups. Att jag helt irrationellt skyr hype har följt med mig länge – det tog mig till exempel minst fem år att komma på att Nirvana eller Sahara Hotnights var nåt man kunde lyssna på. Samtidigt har jag tyckt D&D 5E är helt schysst hela tiden... Ingen aning hur det här hänger ihop egentligen.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
* Spelet är för hypat.
Jag tänkte just skriva det samma. Eller ja, för mig är det inte ett varningstecken att många gillar det, utan ifall några få personer höjer det till skyarna och lyfter fram det som det bästa som hänt sedan skivat bröd. I synnerhet om det just är några få personer, och inte en allmän hyllningskör.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,411
Location
Umeå
Finns en sak som gjort att jag fortfarande inte köpt Kopparhavets hjältar, zoner. Jag kan lixom inte komma över det. Får typ kräkreflexer. Jag skulle ju bara läsa spelet och regeln skulle aldrig behövas användas men jag kan inte förmå mig att köpa det.
 
Top