Triviala skäl att passa på spel

Finns en sak som gjort att jag fortfarande inte köpt Kopparhavets hjältar, zoner. Jag kan lixom inte komma över det. Får typ kräkreflexer. Jag skulle ju bara läsa spelet och regeln skulle aldrig behövas användas men jag kan inte förmå mig att köpa det.
Vill du ha medhåll kan du läsa min långa rant om saken här:

Det är extremt enkelt att husregla bort så ingen hinder för mig.
 
Medhåll. "Snäpp" är en annan sådan grej. Det är säkert jättesmart egentligen men för mig känns det raka motsatsen till intuitivt.
Jag har tvärtom kommit att gilla snäpp även om jag var tveksam till en början. Möjligen skulle det kunna kännas lite knepigt i spel såtillvida att det kanske glöms bort.

Zoner ja, inte min favorit heller men det är ju stapelvara idag, bara att leva med, inget jag skulle orka välja bort spel för.
 
Medhåll. "Snäpp" är en annan sådan grej. Det är säkert jättesmart egentligen men för mig känns det raka motsatsen till intuitivt.

Menar du själva mekaniken att "öppna/spärra" slag via entalen?
 
Jag har tvärtom kommit att gilla snäpp även om jag var tveksam till en början.

Antagligen är det någon man kan komma in i efter ett tag, på samma sätt som att det nog skulle gå att vänja sig vid ligans pölsystem där många av de tärningar man slår ofta inte har någon betydelse. Standardfantasyspel går det dock tretton av på dussinet så det förefaller enklare att välja något som direkt passar mina preferenser. :)
 
Vad är snäpp?
Istället för vanliga plus/minus-modifikationer så använder Hjältarnas Tid och Kopparhavets Hjältar att man öppnar eller spärrar slag visst många snäpp. "Öppnat med ett snäpp" betyder att alla t100-slag som slutar med en etta på entalet är lyckade, även om de är över ditt FV. Spärrat med 3 snäpp betyder att 11, 32 och 63 alla är misslyckade slag även om du har 84 i färdigheten.
 
Istället för vanliga plus/minus-modifikationer så använder Hjältarnas Tid och Kopparhavets Hjältar att man öppnar eller spärrar slag visst många snäpp. "Öppnat med ett snäpp" betyder att alla t100-slag som slutar med en etta på entalet är lyckade, även om de är över ditt FV. Spärrat med 3 snäpp betyder att 11, 32 och 63 alla är misslyckade slag även om du har 84 i färdigheten.

Det är säkert genialt på flera sätt men för mig går huvudet i baklås. Plötsligt är det inte längre uppenbart hur stor chans jag har att lyckas, vilket jag är van vid i BRP. Dessutom är det relativt sett mer gynnsamt att öppna eller spärra snäpp om man har låg FV. Helknasigt tycker jag.
 
Last edited:
Inte unikt för just rollspel, men illustrationer och liknande där alla kvinnor är lättklädda och sexiga medan män är varierande gör mig direkt ointresserad. Ska jag faktiskt ta en djupare titt på något i den stilen så krävs en direkt rekommendation av någon som jag anser har vettiga värderingar.
 
Kanske börjar bli off topic, men assymetrin är också fördelen. Det gör att man inte ramlar ur 100 % intervallet, som annars tenderar att ha sönder T100 systemen när FV börjar bli höga.
Här det väl skillnad på vad som gynnar mekaniken på metanivå (Zires perspektiv), och vad som känns trovärdigt in-game (liddwigs perspektiv). Jag instämmer helt med Ludwig här: även om det räddar från en svaghet med T100-systemen, så är det knas att en svårighet värd en spärr på 3 är värre för den duktige än den mediokre. Det är bara fel. Och var anledningen att jag slutade leda HT och inte funderar på att plocka upp Kopparhavet. Orättvist och lite för drastiskt? Förmodligen, men så var det ju just sådant den här tråden handlade om...
 
Här det väl skillnad på vad som gynnar mekaniken på metanivå (Zires perspektiv), och vad som känns trovärdigt in-game (liddwigs perspektiv). Jag instämmer helt med Ludwig här: även om det räddar från en svaghet med T100-systemen, så är det knas att en svårighet värd en spärr på 3 är värre för den duktige än den mediokre. Det är bara fel.
Det här är ju lite rollspelens holy grail. Hur gör man ett system som hanterar:
a) Mediokra nybörjare som försöker göra lätta saker
b) Rutinerade expert som försöker göra svåra saker
c) Där misslyckande alltid är en risk
d) Där framgång alltid är en möjlighet
e) Som är snabbt och enkelt, gärna intuitivt, och gärna "objektivt" (till skillnad från SL-godtycke)
f) Kamp olika aktörer emellan, eller ett statiskt/passivt motstånd

Jag gissar att det finns flera trådar dedikerade till just detta, annars kanske jag startar en någon gång.
 
Inser att jag lämnar ämnet så jag ska bara göra ett kort instick. En eventuell fortsättning får väl bli en annan tråd.

Väldigt beroende av sammanhanget men jag ser inte dessa punkter som nödvändiga i ett regelsystem.

c) Där misslyckande alltid är en risk
d) Där framgång alltid är en möjlighet
e) ...gärna "objektivt" (till skillnad från SL-godtycke)
 
Eftersom tråden är väckt igen och jag inte orkar leta reda på vad jag skrev: Jag är också automatiskt avtänd av populära spel. Hade länge väldigt svårt att acceptera att AW var något att ha.

Jag har också numera svårt för tärningar i rollspel. Om ett system använder tärningar känns det genast pilligt och jobbigt, och dessutom känns det som ett misslyckande från spelskaparen. Det är det enkla och tråkiga sättet att bygga mekanik, så jag tänker alltid "Det där är ett vanligt standardrollspel av en spelskapare utan fantasi", vilket såklart inte alltid stämmer.
 
Antagligen är det någon man kan komma in i efter ett tag, på samma sätt som att det nog skulle gå att vänja sig vid ligans pölsystem där många av de tärningar man slår ofta inte har någon betydelse. Standardfantasyspel går det dock tretton av på dussinet så det förefaller enklare att välja något som direkt passar mina preferenser. :)

Det är en vanefråga, och smart och smidigt när det sitter


Plötsligt är det inte längre uppenbart hur stor chans jag har att lyckas, vilket jag är van vid i BRP.

Visst, men du slipper sitta och räkna i pågående spel.

är det relativt sett mer gynnsamt att öppna eller spärra snäpp om man har låg FV. Helknasigt tycker jag.

Nja, det är här det blir elegant. Att öppna slag är mycket riktigt bättre på lägre FV, men att stänga slag har större inverkan på högre FV. Så den som är oskicklig kan använda situationen och taktik för att ge sig en chans även mot en mycket skickligare motståndare. Särskilt tydligt blir detta vid motståndsslag.
 
Last edited:
Vill du ha medhåll kan du läsa min långa rant om saken här:

Det är extremt enkelt att husregla bort så ingen hinder för mig.

Vi har dessutom lagt upp stöd för detta för den som föredrar konkreta mått - https://helmgast.se/kopparhavets-hjaltar/fragor-och-svar
 
Back
Top