Nekromanti Svärd på ryggen

Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Var inte säker på vilken kategori det här går under men chansade här
Alltså bära svärdet i en skida på rygen. gissar ni vet vad jag menar

Det är så att en jag spelar med har en förkärlek att bära svärdet på ryggen i stället för vid sidan som är brukligt.
ock därav upkommer en diskusion varenda gång. När jag säger att på det sättet får han svårare att dra det snabbt om det behövs, Och att det är opraktiskt på flera sätt. Då börjar diskisionen där han inte håller med. Enligt honom går det alldeles utmärk att dra ett svärd från ryggen. lika bra som om man bär det vid sidan

Svärden vi pratar om är enhandsvärd, oftast med en klinga på dryga 60 cm.

Så min fråga är väl. är jag för petig gällande realismen gällande detta eller?

Spelet detta gäller är oftast on men har även hänt i gamla drakar och demoner

Edit:
Vill lägga till här i öppningsposten att detta bara gäller när vi spelat Eon och när hela gruppen (inte bara jag) sagt de vill ha lite mer fokus på realism. inte fullt ut men de mest uppenbara sakerna
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
570
Location
Skogen
Om det är viktigt för spelaren att han kan dra svärdet från ryggen, låt honom. Det påverkar inte spelbalansen det minsta utan är ju bara ren flavor som jag tycker man ska uppmuntra som SL.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Jag förstår vad du menar och håller med till en viss del. Men även om det inte är ågonting som påverkar spel balansen på något större sätt ochatt realism knske inte är det första man täner på i ett fantasy spel med magi och monster och så vidare.
Så tycker jag ändå på något sätt att man bör försöka hålla lite på realimen i alla fall på vissa praktiska saker. och att bära svärdet på ryggen är väldigt opraktist på nästan alla sätt,
Vist får man väl göra det om m an vill det är ju helt ok men då bör man ju även få lla de nackdelar det faktist ger :)

Har i vissa fall gett med mig som när vi spelat chronopia som jag inte kan ta på samma allvar som tex Eon
pappa said:
Det är något ni måste komma överens om som spelgrupp. Kom ihåg, det är inte du som spelledare som bestämmer, det är ni som spelgrupp. Generellt brukar jag försöka uppmuntra snarare än bestraffa spelarna. Så att alla har kul runt bordet och ser fram emot nästa spelsession.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Jag håller med "pappa" här. Att straffa en spelare för att han vill att hans karaktär, som är det enda han kan kontrollera i spelvärlden, ska se ut på ett visst sätt är ganska småsint och ärligt talat dåligt spelledande. Hade det han velat ha varit helt galet eller tramsigt hade det varit en grej, men att han vill ha sitt svärd på ryggen är INTE ett sådant fall.
Reddokk Fheg said:
Straffa är väl fel ord tycker jag. att ge en spelare en realistisk konsekvens för något de väljer att göra är väl inte ett straff.

väljer man att förvara svärdet på en plats som är svår att komma åt är det väl helt ok att man får lite svårare att komma åt det
God45 said:
Det är löjligt pedantiskt.
Reddokk Fheg said:
Tycker faktist inte det är så pedantiskt. med ett svärd som låt oss såga har 70 cm långt blad är det i det närmste omöjligt att dra det från en skida fäst på ryggen på det sättet. fysiskt omöjligt alltås. för korta armar du kan inte få upp det ur skidan. Är det lite kortare så går det lite bättre men fortfarande en väldigt bökig och opraktisk sak att göra jämnfört med att dra ett svärd från midjan
är det pedantiskt att säga att en sådan sak ger en spelare ökad svårighetsgrad eller att han förlorar initiativ eller en handling på det.

Det är ju inte pedantiskt att någon förlorar en handling för att han måste plocka upp ett svärd som ligger på marken. Det är ju ett liknande problem. svärdet är i båda fallen på ett ställe där du inte enkelt och bekvämt kommer åt det. Och jag tror nästan det är enklare böja sig oc plocka upp ett svård från marken än dra ett svärd från en skida fastspänd på ryggen
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ni lever i samma fantasivärld, sedd ur två fönster. Någon form av kompromiss måste till.

Så se det ur "rolighetsperspektiv": minskar ditt nöje av spelet om han har svärdet på ryggen mer än vad hans nöje minskar om han inte har det?

Då kan jag tycka att du inte påverkas så mycket av det: det är en orealistisk detalj i högen som stör. Det kunde lika gärna vara hästarna som lämnas utanför dungeonen, eller värdshusens existens, eller den knasiga demografin, eller vilken annan av de två miljoner detaljerna i spelet som inte är rimliga eller realistiska och som du ändå ignorerar, antingen av okunskap eller att det är för coolt eller för att du inte orkar bry dig.

Han, å andra sidan, påverkas ganska mycket av det. Det är trots allt hans rollperson, och han tänker sig hur skitcool den är, och vips så kommer du och förstör den!

Så från min synvinkel, utan att känna någon av er, så låter det som att han har mest att förlora i situationen, och givet det så tycker jag nog att du bör backa.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Om min spelledare inte låtit mig ha svärdet på ryggen för att det är orelistiskt så hade jag fan skrattat. Låt han ha det som han vill
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Folk började väl i allmänhet ha svärd på ryggen från den första Conam-filmen nånstans. Det kan ha förekommiit i ån ninja-rulle innan dess, men har inget tydligt minne av det. Men om det har förekommit historiskt.... nope, det har jag ingen koll på. Hursomhelst, det vekar opraktiskt. För ren transport kanske....
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Att du tänker på realismen är inte dåligt spelledande, oavsett vad andra i tråden säger. Jag är säker på att dina spelare oftast gillar att du är noggrann med detaljerna.

Att din spelare skiter i realismen är inte dåligt rollspelande. Jag är säker på att ni andra i spelgruppen oftast gillar att han tänker på vad som är tufft snarare är praktiskt.

Ni kompletterar varandra, och det är så det ska vara i en rollspelsgrupp. Därför är det bästa att försöka arbeta fram en kompromiss. Här är fem förslag:

1) Du tänker att han har svärdet vid sidan, han tänker på ryggen och ni utelämnar den detaljen helt i beskrivningar
2) Han har svärdet på ryggen och får ingen minus av det, men det kräver en stridskonst (alt att han byter ut färdigheten svärd mot "cimmeriskt dragsvärd" eller liknande, så han bara kan använda den typen av svärd)
3) Han får minus på att dra vapen (eftersom det är opraktiskt) men plus på att ragga och övertala (för att det ser awesome ut)
4) Det är svårare att dra svärdet från ryggen, men eftersom din spelares rollperson ägnat hela sitt liv åt att göra just detta drabbas inte han/hon av detta minus. Däremot måste hon vara försiktig med sin packning så att inget kommer ivägen.
5) Det är inte svårare att dra svärdet från ryggen - däremot är konsekvenserna av ett misslyckande större. Spelaren MÅSTE lyckas med "Dra vapen" för att få anfalla med rygg-svärdet, men lyckas hon funkar allt som vanligt.

Hoppas något av dessa förslag funkar för er.

Ps. I min utgåva av Eon finns det åtminstone en person med svärdet på ryggen (s. 133). I Mundana finns det en tirak med en klubba på ryggen (s. 103) och en missla med sin keffa misslepinne på ryggen (s. 106). Bruket att bära vapen på ryggen förekommer alltså i Mundana, även om det är lite sällsynt och exotiskt.

Precis som i din spelgrupp!
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
http://heliozoa.com/dp/thirty/wp-content/uploads/2012/09/P9090032.jpg

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Seax

Snackar vi om en scarmasax är det helt korrekt att bära den på ryggen
Arfert said:
Fast det är fortfarande i bältet. Och en sax är dessutom föredömligt kort.

Jag antar att diskussionen handlade om att ha svärd diagonalt på ryggen, men fästet uppåt, ovanför ena axeln. Så där tufft. "Hollywood-svärdbärande" med andra ord.
w176 said:
Jo, men var chans att preppa för mer scarmasaxar i medeltidsfantasyn är en chans jag inte tänker gå miste om.
Reddokk Fheg said:
Fortsätt preppa för det. scramsax är awesome men tyvärr allt för okända. väldigt många vet inte ens vad det är
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Som w176 säger så bars vissa svärd så som scramsax på ryggen. men det är ett väldigt kort svärd som sällan hade ens 50 cm långt blad. många scramsax var ju mer som dolkar än svärd
Dessutom bars den horisontellt. som på bilden hon länkade

Det jag pratar om är ett längre svärd hängande efter ryggen med hjaltet stickande upp över axeln. Och att dra ett svärd på det sättet är i det närmaste omöjliigt, beronende på exakt hur det sitter fast, hur långa armar man har och så vidare. och även om man lyckas dra det så är det en klumpig och konstig rörelse som lämnar dig helt öppen för anfall medan du drar det.

Jag skulle aldrig säga att han inte får bära det så, det är ju upp till var och en hur man vill ha det. men väljer man att bära svärdet på ett sätt som gör det väldigt svårt att komma åt det så borde man väl ändå drabbas av den helt realistiska nackdelen det ger.

Och tack för länken till videon Arntsen. Den var bra.
Får väl visa honom den eller ta med mig några av mina svärd nästa gång vi spelar och be honom dra dem från ryggen. men lite jobbigt behöva släpa runt på dem. Så visa honom videon är nog enklare. eller så får ja göra en video själv åt honom:)
Arntsen said:
Inga problem :) kolla gärna in fler av hans videos, brittiskt lajvnörderi när det är som bäst :)
många av hans videos är riktigt underhållande och en del är till och med användbara :p
Reddokk Fheg said:
Ja jag ska kika in hans videor. den där var riktigt bra.
han visade visserligen itne upp alla nackdelar som det ger att bära svärdet på ryggen men i alla fall problematiken med att dra det
Sapient said:
Lindybeige rular!
Korpen said:
Släpa med dig ditt eget; då kan han visa exakt hur han föreställer sig det ser ut och funkar för hans karaktär. Dessutom är det coolt med props ibland.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Frågan jag skulle vilja ställa är, hur viktigt är det för spelgruppen (och spelaren i synnerhet) att saker är "realistiska" i övrigt?

Är det så att spelarna då och då protesterar mot saker dina SLP försöker göra med "det där skulle aldrig funka" eller liknande. Då kan det vara rimligt att vända på steken och säga "okej, du kan få göra så - men du förlorar i initiativ" (eller liknande).

DEN spelbalansen är den enda jag skulle oroa mig för - dvs. att spelarna ensidigt vill ha fördelar av "hjälte-stuff", men slippa få det vänt mot sig. (Oavsett om det mest är för coolers eller ej...)

I övrigt skulle jag kanske också fundera lite på om spelstilen och regelverket "går ihop", men det är kanske inte avgörande för ett enstaka argument - däremot är det ju frågan, som någon nämnde, om en sak fungerar lika bekymmerslöst i Eon som i någon OSR-produkt till exempel...
Reddokk Fheg said:
Är lite så jag gjort. jag har aldrig sagt han inte får bäa svärdet så. utan endast att det blir svårare att dra det om han måste dra det fort.
Han kan bära det på ryggen men han förlorar initiativ eller handlingar på det

skulle han nu vilja bära ett riktigt långt svärd tex ett med klinga på dryga metern på det sättet skulle jag nog säga att det får han men han kan inte dra det utan att plocka ner det från ryggen först :)
 

Galten

Veteran
Joined
10 Feb 2013
Messages
125
Location
Stockholm
Var tvungen att kolla med ett prydnadssvärd jag har hemma, klingan är c:a 65 cm, och det var ju inga problem att dra från ryggen. Men det får inte vara så mycket längre för att man ska börja få problem. Är normalt byggd man och är 181cm lång.

Så om vi pratar korta svärd som nämts i startposten så ser jag inga problem. Är karaktären större så kan man ju addera till ett gäng centimeter då armarna antagligen är längre.

// G
Reddokk Fheg said:
Beroende på hur du fäst skidan så går det att dra. men är ju somsagt både bökigare och långsammare.

saken handlade inte så mycket om det är mäjligt. med tid är det mesta möjligt, men om du till exempel blir påhoppad och måste försvara dig snabbt så är det långsammare att dra från ryggen.
och förutom det så lämnar du dig helt öppen och oskyddad på ett sätt du inte gör om du drar det från bältet

Lite svårt förklara så här. hade varit enklare irl så att säga. om ja kunnat visa :)
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Som jag ser det här verkar det här vara en konflikt angående berättarmakten.

Reddokk Fheg vill ha realism när den här detaljen, spelaren vill köra på "rule of cool".

Reddokk Fheg vill som speledare ha berättarmakten att ge realistiska konsekvenser om spelaren vill köra på "rule of cool". Spelaren vill ha berättarmakt över att få dra svärdet hur fan hen vill, eftersom det på det hela taget ät en väldigt liten detalj.

I och med att det rör sig om en liten detalj så tycker jag Reddokk Fleg är lite för petig.

Hade det rört fler saker tycker jag spelgruppen skulle sätta sig ner och diskutera "Hur mycket realism vill vi ha, och hur mycket rule of cool vill vi ha?" och kommit fram till en avvägning alla trivs med.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Realism diskussionen: Problemet att dra svärd från ryggen är inte att det inte går. Liksom, är svärdet nog kort går det.Utan haken är att du inte har någon kraft bakom när du drar i den vinkeln. Dina armar är jättesvaga när du håller dom över huvudet nästan raka i den vinkeln. Du har hur lite muskelstyrka som helst.

En av mina hobbies är styrkelyft. Jag är alltså rätt så stark. Jag har dessutom lång erfarenhet att träna med vapen i kampsportssammanhang.

Jag har ett pilkoger som jag både kan bära på rygg och på höft. Nog går det att dra pilar om kogret sitter på ryggen. Men blir det minst motstånd, en kvist som kommer i vägen, att kläderna fastnar lite, pilen kärvar lite i kogret så har man djävla svårt att dra den. Just för att man har skitdålig dragstyrka när man har armarna i det läget. Och då talar vi om en pil som väger en bråkdel av ett svärd väger. Du har dessutom sjukt dålig rörlighet när det gäller att få tag i saker som sitter bakom ryggen. Pilkogret och pilarna behöver bara glida lite fel för att det ska bli svåra att få tag på.

Anledningen att man inte har svärd på ryggen är inte att det är omöjligt, bara att det är sjukt suboptimalt
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Jag är stenhårt på God45s sida. Lindybeige är pedantisk och om man ska köra medeltidsrollspel eller grisodling så visst, då kan man mummla om vilka nackdelar man kan ha om man ska dra svärd från ryggen (eller om man alls ska tillåta det om det inte är sidodrag tyd scramaseax eller en kortare messer).

Men det är ju fantasy! D&D ffs! Att man kan dra svärd från ryggen är samma naturliga magi som gör att äventyrare tål mer bank än icke-äventyrare, att drakar kan flyga överhuvudtaget (eller ens existera då det inte tycks finnas hjordar av tusentals djur som driver runt. Du vet, så många som skulle behövas för att en drake skulle kunna knipa 4-6 stycken om dagen), att det existerar en civilization trots orcherhålor inom en veckas vandring från staden och monster under varenda bro.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Jag tycker att det är ganska konstigt att somliga försöker få det till att spelaren måste få göra precis vad han eller hon vill med sin rollperson, enbart därför att rollpersonen är det enda som han eller hon kan styra över i spelvärlden. Vad har det för betydelse? Maktbalansen (eller vad man nu vill kalla den) mellan spelledare och spelare är väl något man kommit överens om innan, där den förra parten gissningsvis – utöver större inflytande över spelvärlden – också har ett större ansvar. With great power, and all that jazz. Så nej. Tyvärr, men det där har fan ingen relevans överhuvudtaget.

Angående det faktiska ämnet sen, så tycker jag till att börja med att det beror lite på vad för sorts spel ni spelar i största allmänhet. Nu menar jag inte enbart vilket varumärke det handlar om, utan vilken stämning det är som gäller. Eon, säger du, och Eon har ju en hel del lagom diskbänksrealistiska detaljer både i regler och spelvärld (och inget ont om det, vadän får din båt att flyta, så att säga). Och om det är mer jordnära fantasy det handlar om, då tycker jag inte att det är så värst konstigt att tycka att »Nej, det där funkar ju faktiskt inte, kan du inte bära svärdet som folk istället?«. Det är förstås bara min åsikt. Men det är inte dåligt spelledande, oavsett vad vissa andra har tyckt. Förmodligen inte småsint heller.

Med det sagt, vill man ändå vara snäll och kompromissvillig (och det vill man ju ofta), då skulle man kunna tillåta det hela iallafall, sålänge det handlar om kortare svärd (vilket det ju verkade göra). Någonstans kring 60 cm bladlängd så går ändå gränsen för vad en relativt normalbyggd/-lång person bör kunna dra från ryggen (prova själv, för all del). Särskilt praktiskt är det ju inte, men det går. Jag brukar hävda att sålänge något är fysiskt möjligt så finns det säkert nån tjomme därute som kan göra det på ett snabbt och elegant vis; sålänge man övar tillräckligt länge och mycket med nånting så kommer även det som i början var långsamt och otympligt i slutändan att gå rätt smidigt. Och finns det nån som kan stå på händerna och skjuta pilbåge med fötterna (med rätt god precision också, vill jag minnas) så finns det säkert nån som är grym på att dra ett kortsvärd från ryggen också. Och denne någon skulle kunna vara din spelares rollperson.

Annars kan du ju alltid googla fram lite Iaido/Iaijutsu-videos på Youtube och visa att det minsann är fetball att dra sitt svärd från bältet också.
Reddokk Fheg said:
Jag håller med om att med träning så kan man bi otroligt bra på de mest konstiga och rent opraktiska saker som skjuta pilbåge med fötterna medan man står på händerna. så ja dra ett kortsvärd från ryggen väldigt snabbt är möjligt men det kräver mycket övning. Så även efter att ha tränat massor så man kan det bra så är det fortfaranda svårare än att dra det på ett praktisk sätt.
Jag har föreslagit att om han nu så gjärna vill göra detta så kan han u skaffa sig det som färdighet. snabbdragning från ryggen typ. men detta skulle nog vara en färdighet som är en nivå svårara att uföra än en normal snabbdraging från midjan så att säga (för att använda eon termer)

Och i slutändan efter all denna träning skulle han fortfarande ha varit snabbare på att dra det från midjan om han lagt ner lika mycket träning på det. samma som hon som skjuter pilbåge med fötterna skulle varit snabbare och träffsäkrare om hin tränat lika mycket på att skjuta normalt.

Detta är ju ett val. ingenting som hindra en att göra något som är svårare och mer praktisk om man gillar det. men fortfarande är det svårare än det lätta sättet

och det är ju mer än bara svårigheten att dra ett svärd snabb. det ger andra nackdelar att bära det på ryggen
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Cybot;n13909 said:
Men det är ju fantasy! D&D ffs! Att man kan dra svärd från ryggen är samma naturliga magi som gör att äventyrare tål mer bank än icke-äventyrare, att drakar kan flyga överhuvudtaget (eller ens existera då det inte tycks finnas hjordar av tusentals djur som driver runt. Du vet, så många som skulle behövas för att en drake skulle kunna knipa 4-6 stycken om dagen), att det existerar en civilization trots orcherhålor inom en veckas vandring från staden och monster under varenda bro.
Ja. Om det är så man spelar, i gruppen.

Men det är ju inte så mycket berättarmakt eller spelstil eller regel/setting som det är en fråga om konsekvens.

Om man spelar grisodling, så är det också fullt rimligt att propsa på skitig realism.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Jag tycker att det är bättre att låter det flyga med svärdet på ryggen, efter som konsekvenserna av att bedöma det som "inte realistiskt" gör att väldigt många andra inte realistiska saker som det kan var schysta att ändå ha i världen kan skjutas ner och då är ni helt plötsligt i en konflikt där spelarna tycker att något inte är realistiskt som du har baserat hela äventyret på och kvällens möte försvinner i tjafs.

Men sen så är jag den sortens spelare som inte har problem med att vapnen bara "fastnar" på ryggen eller vid sidan, typ som i world of warcraft, utan någon hänsyn till vargen gravitation eller säkerhetstänkande.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
554
Location
Gävle och Åland
I min roman "Svavelvinter" så bär huvudpersonen Praanz da Kaelve ett svärd på ryggen och ett annat, kortare vid bältet (därför att jag tänkte att det borde vara problem att dra två svärd i kors utan att skära sig). Nu var detta i ett formellt sammanhang så kanske var det en transportlösning (han har det i bältet vid andra tillfällen), men han lyckas ändå dra det när en kris uppstår.

Vissa anpassningar borde kunna medge lösningen med svärd på ryggen, exempelvis att man som da Kaelve har en sabel som är krökt, att skidans spets kan föras ut från kroppen så att armen snarare förs framåt i rörelsen och vidare att skidan inte har svärdets hela längd utan vid hjaltet har en knapp som man snäpper upp med draghanden varefter klingan blir fri redan efter två tredjedels längd. Detta känns som rimliga fantasylösningar där jag tycker att det borde finnas betydligt större problem med annan "realism" - såsom hur en bevingad häst kan flyga.

Jag har en annan intressant fråga om hur man bäst tar självmord med ett svärd, något jag diskuterat med mina veterinär- och läkarvänner, men jag väntar med den tills de intresserade har läst Vredesverk.
Arfert said:
Brukade inte folk i antiken kasta sig på sina svärd?
Brior said:
Arfert: Jo, så är ju uttrycket, men det faktiskta tillvägagångssättet är inte helt självklart tycker jag. Tänk dig själv: du står med en otrevlig not från kejsaren i ena handen och ditt svärd i den andra - nu ska du kasta dig på det senare.
"... Okeeeej..."
Cybot said:
Oavsett så lär det bli ganska otrevligt (och inte alls så effektivt som assisterat självmord där antingen huvudet huggs av eller där svärdet drivs in från nyckelbenet och mot hjärtat), men jag skulle gissa att man använder händerna för att stabilisera svärdet (mot halsgropen skulle jag gissa, låter som ett säkrare och snabbare sätt än att få ett svärd i magen eller bröstet) och sedan faller på det för att använda sin egen kroppsvikt för att driva igenom svärdet. Lär ta bra mycket mindre självkontroll än att sticka sig själv då det är gravitationen och inte dina muskler som gör jobbet.
Cybot said:
Fast när jag tittar på de avbildningar som finns på antik keramik så verkar det som om de satte svärdet i armhålan och drev det igenom på det sättet. Om det går att driva igenom ett svärd på det sättet så lär det garanterat skära av en hel del stora blodkärl och göra otrevliga saker med lungorna. Men det kan ju vara artistisk license...
Brior said:
Cybot: I min nya roman Vredesverk så har jag just en scen där en person tar självmord med ett kort svärd och jag beskrev metoden du antyder: att stöta från halsgropen och neråt mot de stora kärlstammarna som går från hjärtat mot huvudet snarare än nerifrån revbensbågen upp mot hjärtat vilket förefaller mig vara betydligt osäkrare och svårare. Jag föreställer mig att den som nu bestämt sig för sådant självmord vill få det snabbt överstökat och inte tvingas till flera försök.
 
Top