Triviala skäl att passa på spel

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag passar på spel som är out-of-print, och heller inte tillgängliga som PDF.
Då spelar jag hellre något från något företag som har kreativ verksamhet idag.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Min grupp bytte aldrig från version två till version tre av Fantasy! OSG. En av ändringarna i trean var nämligen att lägga till en femte grundegenskap. Fem grundegenskaper, vad är det för dumheter undrar då vän av ordning? Alla vet väl att man ska ha ett jämnt antal grundegenskaper!
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Min grupp bytte aldrig från version två till version tre av Fantasy! OSG. En av ändringarna i trean var nämligen att lägga till en femte grundegenskap. Fem grundegenskaper, vad är det för dumheter undrar då vän av ordning? Alla vet väl att man ska ha ett jämnt antal grundegenskaper!
Från vilken version "rättade" de det i Drakar och Demoner? :p
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Från vilken version "rättade" de det i Drakar och Demoner? :p
Jag minns ärligt talat inte hur det var i DoD, om det någonsin var fel eller blev rättat. Har knappt rört DoD sedan -91 års version fick mig att tappa intresset.
 

PowerNap

Veteran
Joined
15 Sep 2004
Messages
114
Location
Malmö
Rulla under-system som hanterar svårighetsgrader genom att ge modifikationer till färdighetsvärdet. Känns av någon anledning så mycket jobbigare och fulare än att lägga färdighetsmodifikationer till ett tärningsslag för att nå upp till ett svårighetsvärde, fast det är matematiskt lika enkelt och har lika många steg.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Målade och tecknade bilder i spel som har riktiga bilder i massor att ta av som senaste Star Trek-rollspelet.
Jag kom på en till grej som är trivial och som fått mig direkt avtänd på flera spel:

Spel som använder foton från en förlaga som illustrationer. Det här är ett av skälen till att jag hållit mig borta från Buffy, Stargate, Supernatural och Doctor Who. Jag har jättesvårt för foton – framför allt när det inte ens är foton utan bara screencaps från filmer eller tv-serier, som inte ens är skapade som illustrationer utan bara råkar vara en bildruta i ett rörligt skeende. För mig funkar det väldigt dåligt. Vilket är trist, för flera av de nämnda spelen har jag ju i övrigt varit ganska intresserad av.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Triviala skäl att passa på spel

Cyberpunk för att det är ... grått, brutalt och vapenfixerat.
Rymdsoldater med enorma axelplåtar ... brutalt och vapenfixerat.
D&D i olika upplagor ... för att mina erfarenheter från det mest är tröga och långdragna strider.
Gonzo kombinationer ... Dinosaurier i en fantasysetting, Alver med lasersvärd, Vampyrer efter undergången.

Triviala skäl att bli pepp på spel

Fräsch take på ett spel som gör mig nostalgisk.
Spel som utlovar en episk äventyrskampanj.
Spel som använder en regelmotor som jag redan gillar.
Spel som @God45 har gett höga betyg (ok, det kanske inte är så trivialt) :)
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Gonzo kombinationer ... Dinosaurier i en fantasysetting, Alver med lasersvärd, Vampyrer efter undergången.
Blir lite intresserad av vad du lägger in i "Gonzo kombinationer". Inkluderar det t.ex. space 1889, castle falkenstein och the laundry eller är det mer det absurda och löjliga som du inte gillar.
 
Last edited:

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Hmm... Mina egna triviala anledningar till att helt dissa spel har verkligen varierat genom åren men jag vet att jag under en extremt lång tid vägrade alla spel med levels.

Nu är det mer så att jag främst ogillar två saker, spel som har sådana foton som Krank nämner samt spel där PDF inte medföljer när man köper en fysisk bok eller där PDF inte existerar alls.

Det skall göras tydligt att jag gjort avsteg från dessa anledningar till att inte köpa spel, men de är försvinnande få.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Gör detta att du även avstår från spel som bygger på kort istället för tärningar, tex Falkenstein?
Det är generellt sett mycket avtändande för mig, ja. Ingen regel är dock absolut - jag älskar tex Dread, och tycker att Fiasco är helt okej, men generellt för mig är tärningslöst något som hör hemma i one-shot-rollspel, inte maffiga, kampanjfokuserade spel som är vad jag egentligen föredrar.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Att spelledaren inte får slå tärningar är en major avtändande faktor för mig i alla spel med sådana system, tex Symbaroum, Kult, Apocalype Wörld. Jag vill slå fucking tärningar när jag spelar rollspel, oavsett vilken sida på bordet jag sitter.
Jag kan hålla med dig. Jag slår dock tärningar i Kult ändå.
I början slog jag 1T10 som visade hur allvarligt missödet blev när RP slog misslyck.
Efter några månader hade jag skapat 13 tabeller som hade olika nivåer av lyck, halvlyck och misslyck. Dessa fungerade dels som en slumpgenerator som bestämde grad av lyck samt hjälpte mig med idéer så att samma händelse aldrig upprepade sig. (Hej, tappa något viktigt)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Fula människor i illustrationer. Jag är inte mycket för äckeltecknare, nekrotecknare och dylikt av den typ som ofta kännertecknar tex Vampire Dark Ages. Jag är inte mycket för det moderna PK-kravet att ha en bred representation av personer på bilder. Om sanningen ska fram blir jag mest pepp av spel som bara har koola, attraktiva människor på bild. Odöda och monster räknas givetvis inte, de får gärna vara med.
 
Last edited:

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Jag börjar känna mig gammal när jag tittar på rollspelspriserna och klagar. Ska jag alltså betala 1200-1500 för D&D? Jag lever kvar i att 300kr är vad en rollspelsbok eller box "ska" kosta. Rent värdemässigt har jag inte kollat hur det egentligen ligger till. När jag köpte rollspel i tonåren hade jag studiebidrag på 750kr men tyckte jag fick valuta för pengarna med det jag köpte. När jag senast jobbade hade jag ungefär 10000 kvar efter mat, hyra och sånt men 400-500kr för en 200 sidig bok är för mycket.

Samtidigt ser jag misstänksamt på gratis produkter. Det ska kosta om det är bra.
Räknar du på inflationen så kommer du fram till att 300kr på 90-talet motsvarar 483kr idag.
Så det verkar som att kostnaden är exakt som du minns den, varken högre eller lägre.

Källa: https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekonomi/finansiell-utveckling/rakna-pa-inflationen/
 
Last edited:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,878
Location
Port Kad, The Rim
Jag blir pepp på spel när:
  • Prosan är tajt, glasklar och stämningsfull.
  • Jag begriper "vad gör vi här då" när jag läser första kapitlet.
  • Jag förstår hurdan settingen är och hur den används på mindre än 100 sidor.
  • The settings makes sense med sin inre logik.
  • Jag bygger min rollperson på max 15 minuter.
  • Min äventyrare får vara cool och duglig.
  • Brain before brawn när man spelar.
 
Last edited:
Top