Nekromanti Thibaultkoden - v v

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Re: Kånkelplanen

Basenanji said:
Nu måste du ögonblicklige utveckla det där för det var skummare än Astons Mustascher en sömnig kväll i Istanbuls basarer.

Eftersom jag är väktare så känns det däremot som att det måste finnas möjlighet till nattmord, men inte nödväntigtvis som vanligt att ulvarna mördar varje natt, min väktarroll fungerar inte heller precis som vanligt nämligen.
Så vad tror du då? Hur fungerar din förmåga?
Jag tror att min förmåga fungerar precis som en vanlig väktare, att om jag lyckas väkta den personen som dom försöker nattmörda så dör den inte. Däremot så har jag vissa begränsningar som inte är dom vanliga, och jag kan tänka mig att det finns liknande begränsningar för ulvarna, som att dom till exempel bara får utföra X antal nattmord och kan välja vilka nätter dom försöker. Att det däremot inte skulle finnas några nattmord alls känns helt orimligt tillsammans med min förmåga.

Men alltså jag tror ju inte det här, jag tror att jag är awesome! Jag bara försöker hitta vilka alternativ som skulle kunna finnas ifall jag inte skulle vara riktigt så awesome som jag känner mig (drevat ut två ulvar själv, skyddat rätt person två nätter).
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Re: Kånkelplanen

Du slingrar dig. Du kan väl vara tydlig med vilka begränsningar du har?

Sedan det handlar inte om att ulvarna HAR förmågan att nattmörda, utan du spekulerade i att de HAR VALT BORT att nattmörda. Varför skulle de göra det?

Dessutom, jag har ditt nylle på min varulvsspelsaffisch hemma, men fan Björne, din "Jag är så fakkin' BEST!"-attityd börjar få mig nervös.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Kånkelplanen

Min Kånkelplan kanske inte är den bästa, men jag måste försöka reda ut den på ett vettigt sätt så att alla greppar den.

Och det blev ganska lång..
Och jag måste skissa på en till..

Allt i planen baseras ju på det som hänt. Vi har hängt två ulvar och det är ju hur bra som helst! I samma veva har vår väktare BDG lyckats skydda först sig själv och sedan anth så vi är fortfarande en fulltalig by.

Vi har 8 deadlines kvar.

Hänger vi xyas och han är grön samtidigt som BDG inte gör som han gjort tidigare, det vill säga rädda röven på våra sorgliga byborövar så inträffar något som inte inträffat tidigare. Alltså, någon ryker och vi blir en bybo fattigare.

Okay jag räknar högt här:

-Konrad Konvalj
-!Paxen
-Brynolf
-Recca
-xyas, bybo
-Vicotnik
-LJSLarsson, bybo -nattmördas-
-anth
-Korpa
-Basenanji
-Björn den gode

SJSLarsson är den som nattmördas eftersom han är den av våra två trackers som är mest grön och Basse är ju en god kandidat för hängning så det vore ju dumt att göra sig av med honom.

R4 drar igång och vi har 7 spelare kvar och eftersom xyas var grön så står det nu mellan K.K och Basse. Jag skulle inte gå med på att hängas förgäves i denna rundan, men vi spekulerar lite i att jag är den som hängs, och väktar-Björn misslyckas med sitt jobb ännu en runda.

I denna spekulation så misslyckas alltså BDG med att skydda någon av de kvarvarande byborna, men överlever mirakulöst själv vilket jag skulle se som fail för byn. !Paxen nattmördas för att Vico´s information fortfarande är lite mer slirig så att säga. Det är alltså bra för ulvarna om inte Vicos information helt 100 kan bekräftas ännu.

R5 drar igång. Vi har 5 spelare kvar.

-Konrad Konvalj, bybo
-!Paxen, bybo -nattmördas-
-Brynolf
-Recca
-xyas, bybo
-Vicotnik
-LJSLarsson, bybo -nattmördas-
-anth
-Korpa
-Basenanji
-Björn den gode

Äh. Jag kan nog vara lugn. Så länge det är 3 ulvar i spel så kan omöjligt den tredje överleva ända in i kaklet om vi fimpar någon varje runda. Alltså, så länge ulvarna kan nattmörda folk så är vi på det torra, men fortsätter BDG att rädda folk så finns risken att det hänger med en ulv ända in i slutet. Kan inte ulvarna nattmörda så har den någon annan fördel. Exempelvis är de fler till antalet. Ponera att det är så och BDG är en av ulvarna. Han kommer att rädda livet på oss bybor hela vägen in i mål och är det 4 ulvar så har han en kompadre kvar och då sitter vi där med skägget i brevlådan.

Gör vi om hela skiten som jag skrivit ovan skulle det se ut så här:

8 deadlines kvar:

-Konrad Konvalj
-!Paxen
-Brynolf
-Recca

-xyas
-Vicotnik
-LJSLarsson
-anth
-Korpa
-Basenanji
-Björn den gode

7 deadlines kvar:

-Konrad Konvalj
-!Paxen
-Brynolf
-Recca

-xyas
-Vicotnik
-LJSLarsson
-anth
-Korpa
-Basenanji
-Björn den gode

6 deadline kvar:

-Konrad Konvalj
-!Paxen
-Brynolf
-Recca

-xyas
-Vicotnik
-LJSLarsson
-anth
-Korpa
-Basenanji
-Björn den gode

Här har alltså BDG räddat röven på ytterligare två bybor och två bybor har hängts. 7 spelare kvar.

5 deadlines kvar:

-Konrad Konvalj
-!Paxen
-Brynolf
-Recca

-xyas
-Vicotnik
-LJSLarsson
-anth
-Korpa
-Basenanji
-Björn den gode

BDG måste ju då dingla. Det måste ju alla förstå.

4 deadlines kvar:

-Konrad Konvalj
-!Paxen
-Brynolf
-Recca

-xyas
-Vicotnik
-LJSLarsson
-anth
-Korpa
-Basenanji
-Björn den gode

6 spelare kvar varav 1 är ulv. Röstningen måste klaffa 4/2 krävs för att få igenom en röstning. Fantiserar jag hårt, länge och väl så sitter Basse och anth i den bruna sitsen här, men det finns ju ingen säkerhet att någon av dessa är ulvar. Går allt smärtfritt och någon röstas ut varav den är bybo börjar det alltså se brunt ut. Vi väljer anth för sakens skull.

3 deadlines kvar:

-Konrad Konvalj
-!Paxen
-Brynolf
-Recca

-xyas
-Vicotnik
-LJSLarsson
-anth
-Korpa
-Basenanji
-Björn den gode

5 spelare kvar. 3/2 krävs för röstning. Vem har flest kompisar nu? Troligen inte Basse. Så han får så lov att dingla.

-Konrad Konvalj
-!Paxen
-Brynolf
-Recca

-xyas
-Vicotnik
-LJSLarsson
-anth
-Korpa
-Basenanji
-Björn den gode

2 deadlines kvar:

4 spelare kvar. !Paxen, Vico, SJSLarsson och Korpa. Bland dessa gömmer sig en ulv. 2/1 räcker ju för hänga någon så det gäller ju att ha lite kompisar som ulv för att hänga kvar. Låt oss säga att Korpas information handlar om en ulv och en bybo. Bybo Basse har redan dinglat, men SJSLarsson sitter lugnt kvar som ulv. Detta gillas inte av "gruppen" så det bästa är att hänga Korpa som gått ut med informationen. När gick Korpa ut med informationen? Troligen efter det att Basse/SJSL outat så att bluffa det är ju ingen big deal.

1 deadline kvar:

-Konrad Konvalj
-!Paxen
-Brynolf
-Recca

-xyas
-Vicotnik
-LJSLarsson
-anth
-Korpa
-Basenanji
-Björn den gode

3 kvar. Korpa var ju grön så informationen måste ju stämma! Vicotnik eller !Paxen har i detta fall slirat med sina siffror? Eller är det fortfarande SJSLarsson som är trackern som är ulv nu när Basse inte var det? Vico röstar på SJSL och SJSL röstar på Vico.

!Paxen har bestämmande rätten här. Vem skall han ta? Jorå. Han är ju lite random så han väljer att ta ut Vicotnik och SJSLarsson är ju den bruna ulven. Klart och betalt. Ulvarna har vunnit!

Det kan var så..

Och om jag räknat och skissat rätt så kan ulvarna vinna på en sådan strategi. Alltså, genom att använda sig av en väktare som inte finns. Lägg där till att det jag skissat på ovan är baserat på att det funkar klockrent med vår röstning från och med nu och framåt. Går det inte i lås framåt helgen (som denna helg) tappar vi en dag eller två och det ger ulvarna ännu större chans att segra i detta.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Re: Kånkelplanen

Basenanji said:
Du slingrar dig. Du kan väl vara tydlig med vilka begränsningar du har?

Sedan det handlar inte om att ulvarna HAR förmågan att nattmörda, utan du spekulerade i att de HAR VALT BORT att nattmörda. Varför skulle de göra det?

Dessutom, jag har ditt nylle på min varulvsspelsaffisch hemma, men fan Björne, din "Jag är så fakkin' BEST!"-attityd börjar få mig nervös.
Nej det kan jag inte. Skärpning nu. Om man till exempel bara har ett fixerat antal nattmord så kan det vara vettigt att välja bort att nattmörda i början. Men fan Basse, det måste vara helt sjukt jäkla uppenbart att jag inte är ulv, och just nu känns det mest som att du trollar för att försöka få fram information om hur min väktarförmåga fungerar så att du kan börja döda av folk på ett säkert sätt. Jag förstår att det måste kännas tungt om du misslyckats döda två nätter i rad, men kom över det. Jag tänker inte fortsätta det här spåret mer (om ingen annan har vettig input för det här hjälper bara ulvarna).
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Björn den Gode och hans BOMB!

Visst Kånkelman, men först måste vi pressa BDG.

1) Beskriv vilka begränsningar du har.

2) Hur menar du att varulvara kanske väljer bort att nattmörda? Vad vinner de på det?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Kånkelplanen

Basenanji said:
BDG said:
Sen kan jag hålla med om att det är väldigt skumt att jag ska ha lyckats väkta två nätter i rad, och kanske finns det någon twist som gör att ulvarna kan välja att inte nattmörda eller så, men det är ju en annan fråga, som knappst gör mig till ulv.
Men kompis, varför skulle du skriva det där?

Det är ju skitkonstigt? Du har ju läxat upp mig efter noter för att jag spekulerade i de där banorna med orden att om du var väktare som dessutom lyckats skydda folk så måste ju varulvarna kunna nattmörda?
Skulle villa säga att det ligger i linje med:

"Min förmåga skulle ha fungerat trots att Vimes inte tilldelat ulvarna några siffror"..

Fritt citerat men alla fattar galoppen.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Re: Kånkelplanen

Jaha, så du kan få slippa svara på frågor?

Det här:

Om man till exempel bara har ett fixerat antal nattmord så kan det vara vettigt att välja bort att nattmörda i början.

Om du nu har "ett fixerat antal väktaraktioner" tja då kan ju du inte bara spekulera i hur designen på det här spelet ser ut, utan också styrka dina teorier, vilket är till gagn för byn. Dessutom: varför har inte ulvarna plockat dig?

Nu känns det mer som att du bara såsar omkring och ger dig själv alibi.

Och sedan: att hålla på och småhota folk om att du eventuellt röstar på mig (eller Konkel)...det är scummigt som fan.

Gör slag i saken. Rösta på den som du tycker är misstänkt.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Re: Björn den Gode och hans BOMB!

Basenanji said:
Visst Kånkelman, men först måste vi pressa BDG.

1) Beskriv vilka begränsningar du har.

2) Hur menar du att varulvara kanske väljer bort att nattmörda? Vad vinner de på det?
1. Jag anser att BDG inte ska avslöja detta, då jag har svårt att se vad byn tjänar på det.

2. Fler deltagare, mindre att analysera, samt de kan vinna på att vi tar för lång tid på oss.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Kånkelplanen

Björn den gode said:
Basenanji said:
Du slingrar dig. Du kan väl vara tydlig med vilka begränsningar du har?

Sedan det handlar inte om att ulvarna HAR förmågan att nattmörda, utan du spekulerade i att de HAR VALT BORT att nattmörda. Varför skulle de göra det?

Dessutom, jag har ditt nylle på min varulvsspelsaffisch hemma, men fan Björne, din "Jag är så fakkin' BEST!"-attityd börjar få mig nervös.
Nej det kan jag inte. Skärpning nu. Om man till exempel bara har ett fixerat antal nattmord så kan det vara vettigt att välja bort att nattmörda i början. Men fan Basse, det måste vara helt sjukt jäkla uppenbart att jag inte är ulv, och just nu känns det mest som att du trollar för att försöka få fram information om hur min väktarförmåga fungerar så att du kan börja döda av folk på ett säkert sätt. Jag förstår att det måste kännas tungt om du misslyckats döda två nätter i rad, men kom över det. Jag tänker inte fortsätta det här spåret mer (om ingen annan har vettig input för det här hjälper bara ulvarna).
Om nu Basse är din ulv som misslyckats två nätter i rad. Hur motiverade du dina val av vem du skulle skydda?

Kryddar med lite egna tankar.

1. Du valde dig själv. Det köper jag eftersom det är en bra strategi som väktare. Speciellt om man lagt upp för att mördas genom att inte outa allt och lämna lite svängrum så att det hela är bra för ulvarna att välja just dig.

2. anth. Varför? Alltså, varför försöker ulvarna att fimpa anth? Det är för mig oförståligt, men det är ju klart. Man ska ju inte kunna förstå ulvarna för hur kul hade det varit då.

anth låg i den bruna zonen så att ha kvar honom i spel är ju guld värt för ulvarna. Det fanns ju en knippe med spelare som sågs som gröna så varför var ulvarna rädda för anth?

anths förmåga är att kika på lägsta/högsta siffran.

BDG har passerat genom kontrollen.
K.K har passerat genom kontrollen.

Fruktar ulvarna anth´s förmåga mer än de fruktar väktaren? Alltså, varför valde inte ulvarna att göra ännu ett försök på BDG? Det är ju mest logiskt att försöka knäcka väktaren. Ulvarna är alltså skraja för anth. Det måste vi ju i nuläget köpa. Annars hade de ju inte rikta in sig på just anth.

Hur kommer det sig då att BDG, vår väktare riktar in sitt bruna ljus mot mig? Jag har passerat kontrollen likväl som han.

SJSLarsson bekräftar att jag inte kan trolla med förmågor och skit.

anth bekräftar att jag har uppgett rätt nuffror. I alla fall högsta och lägsta.

Det måste ju ses som väldigt grönande. Eller?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Re: Kånkelplanen

Äh, nu tar jag paus i min jakt på BDG.

Jag tycker att alldeles för många frågetecken hopar sig i skyn. Men xyas bort ikväll och så får vi ta det därifrån.

Om nu folk får för sig att jag är bästa alternativet för en hängning i kväll hoppas jag att ni inte drar er för att rösta på mig. Jag vinner med byn och har outat allt, så mig gör det verkligen inget. Att jag dingalr kommer bara ge byn info.

Men om en diskussion kring vem vi ska hänga leder till att vi INTE hänger nån i kväll...då jävlar. Alla fattar att tidspressen är en avgörande faktor nu – dvs något som vi INTE behöver spekulera kring.

Varulvarna vinner om de är fler än byborna vid deadline.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Re: Kånkelplanen

Basenanji said:
Varulvarna vinner om de är fler än byborna vid deadline.
Där har du fel Basse, de vinstvilkor som gäller är dessa:
Vimes said:
Vinstvillkor:Byn vinner om alla varulvar är utröstade.
Varulvarna vinner om de är lika med eller fler än byborna, eller om byborna inte vunnit spelet i och med deadlinen måndagen den 29:e 22:30.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Varför är Korpa grön nu igen?

Jag har suttit och funderat ett tag.
Jag har tidigare hållit Korpa för grön för hur hennes info passade på mig och Basse. Men är detta verkligen 100% grönande?

Korpa var den sista som hoppade på drevet mot Recca, när det var bortom alla tvivel hur utgången skulle bli. Korpa säger sig säker på Reccas rödhet på grund av att hennes info säger att det finns två med likadana förmågor. Men detta grönade ju varken mig eller Basse eftersom det inte är långsökt att en av oss skulle vara ulv.

Om Korpa är röd så visste hon att både jag och Basse var gröna och inte ljög om våra förmågor och kunde därför lätt claima att ha den informationen för att gröna sig själv. Det är rent av information som en ulv skulle kunna tänkas ha tillgång till utan att behöva bluffa eftersom det är något en ulv skulle ha glädje av och dessutom leda till rolig (ur ett spelperspektiv) paranoia innan de vet om det är två siare, två väktare eller något ännu värre.

Jag är fortfarande på tåget till xyas denna runda, men kan någon ändå påminna mig om vad som grönar Korpa ifall vi har fel denna runda?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Kånkelplanen

Vicotnik said:
Basenanji said:
Varulvarna vinner om de är fler än byborna vid deadline.
Där har du fel Basse, de vinstvilkor som gäller är dessa:
Vimes said:
Vinstvillkor:Byn vinner om alla varulvar är utröstade.
Varulvarna vinner om de är lika med eller fler än byborna, eller om byborna inte vunnit spelet i och med deadlinen måndagen den 29:e 22:30.
Vilket gör det hela ännu värre så klart.

Lika med är ju sämre för oss än fler så.. Men jag hajar piken från Vico.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Varför är Korpa grön nu igen?

LJSLarsson said:
Jag har suttit och funderat ett tag.
Jag har tidigare hållit Korpa för grön för hur hennes info passade på mig och Basse. Men är detta verkligen 100% grönande?

Korpa var den sista som hoppade på drevet mot Recca, när det var bortom alla tvivel hur utgången skulle bli. Korpa säger sig säker på Reccas rödhet på grund av att hennes info säger att det finns två med likadana förmågor. Men detta grönade ju varken mig eller Basse eftersom det inte är långsökt att en av oss skulle vara ulv.

Om Korpa är röd så visste hon att både jag och Basse var gröna och inte ljög om våra förmågor och kunde därför lätt claima att ha den informationen för att gröna sig själv. Det är rent av information som en ulv skulle kunna tänkas ha tillgång till utan att behöva bluffa eftersom det är något en ulv skulle ha glädje av och dessutom leda till rolig (ur ett spelperspektiv) paranoia innan de vet om det är två siare, två väktare eller något ännu värre.

Jag är fortfarande på tåget till xyas denna runda, men kan någon ändå påminna mig om vad som grönar Korpa ifall vi har fel denna runda?
Av det jag kommer ihåg outade Korpa efter dig och Basse. Om så är fallet finns det ju inget som grönar Korpa gällande den information hon släppte på.

Men det måste så klart kollas upp.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Re: Björn den Gode och hans BOMB!

Men vaffan...Vico?

Är det inte konstigt att ulvarna inte mördar folk? Nu har jag kollat Vimes startinlägg och !Paxens reaktion är fullt berättigad, det står inget mer än om förmågor.

Vi behöver alltså veta hur designen på spelet ser ut. Om nu BDG (på något sätt) kan bekräfta att designen inte tillåter ulvarna att mörda så är det ju toppen för byn att veta eller hur?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Re: Varför är Korpa grön nu igen?

LJSLarsson said:
Jag är fortfarande på tåget till xyas denna runda, men kan någon ändå påminna mig om vad som grönar Korpa ifall vi har fel denna runda?
Vill bara säga att jag tycker det här är en bra reflektion.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Björn den Gode och hans BOMB!

Basenanji said:
Men vaffan...Vico?

Är det inte konstigt att ulvarna inte mördar folk? Nu har jag kollat Vimes startinlägg och !Paxens reaktion är fullt berättigad, det står inget mer än om förmågor.

Vi behöver alltså veta hur designen på spelet ser ut. Om nu BDG (på något sätt) kan bekräfta att designen inte tillåter ulvarna att mörda så är det ju toppen för byn att veta eller hur?
Problemet här är att om spelet fortsätter och ingen spelare har dött så kommer jag vara mer övertygad om att BDG är ulv.. Men hur fan ska jag tänka om någon dör?

Då finns det iofs något berättigande med att BDG är väktare, men vi har fortfarande ingen aning om BDG hade otur eller om BDG är en ulv som kan välja att inte döda någon alt. att dom har någon begränsning.

OM vi får en runda till så behövs detta tas upp. Just nu så kan vi kolla på annat, tills vidare.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Re: Björn den Gode och hans BOMB!

En annan fråga:

Om nu BDG har begränsningar, varför har han valt att väkta de här inledande rundorna? Vad är din motivering till det Björn?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Björn den Gode och hans BOMB!

Basenanji said:
En annan fråga:

Om nu BDG har begränsningar, varför har han valt att väkta de här inledande rundorna? Vad är din motivering till det Björn?
I samband med detta kan du fylla i och förklara varför du valde att skydda anth också så vi har koll på läget.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Re: Björn den Gode och hans BOMB!

Basenanji said:
En annan fråga:

Om nu BDG har begränsningar, varför har han valt att väkta de här inledande rundorna? Vad är din motivering till det Björn?
Jag hör vad du säger. Jag tänker inte berätta mer om hur min förmåga fungerar eftersom detta bara kommer att hjälpa ulvarna.
 
Top