The Witcher Säsong 2 (Spoilers)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Fast jag fattar inte hur han liksom ens kom på tanken att fara dit och leta? Hade han vetat att barden var där och var fångad hade det varit en annan grej. Vad var hans plan med att rädda barden?
Äsch, det är ju uppenbart att de gillar varandra. Geralt har säkert hållit ett öga på honom hela tiden lite i hemlighet. Han gjorde bara sinn veckliga checkupp, insåg att Jasiker var försvunnen, och behövde bara spåra honom sista biten.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
Äsch, det är ju uppenbart att de gillar varandra. Geralt har säkert hållit ett öga på honom hela tiden lite i hemlighet. Han gjorde bara sinn veckliga checkupp, insåg att Jasiker var försvunnen, och behövde bara spåra honom sista biten.
Men är det rätt prioritering att göra när ens ex just kidnappat ens styvdotter?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Såg precis avsnitt 5 och fick tuppjuck av den färgade servitrisen som bryter på jamaicanska.

Det ger mig samma känsla som dvärgar som bryter på skottska.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Men är det rätt prioritering att göra när ens ex just kidnappat ens styvdotter?
Ja, självklart. Efter att den ena personen han älskar sviker honom, så till den grad att det är full möjligt att han kommer bli tvungen att döda henne, är det väl inte så konstigt att han söker stöttning och hjälp från den andra personen han älskar. Geralt är uppenbarligen en hård men känslosam typ, det har han visat förr.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
Ja, självklart. Efter att den ena personen han älskar sviker honom, så till den grad att det är full möjligt att han kommer bli tvungen att döda henne, är det väl inte så konstigt att han söker stöttning och hjälp från den andra personen han älskar. Geralt är uppenbarligen en hård men känslosam typ, det har han visat förr.
Fast om det bara handlar om att söka tröst hos en vän borde han ju begett sig till de andra häxkarlarna som han känner bättre, som är närmre (tror jag) och som han vet vart de befinner sig?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Fast om det bara handlar om att söka tröst hos en vän borde han ju begett sig till de andra häxkarlarna som han känner bättre, som är närmre (tror jag) och som han vet vart de befinner sig?
Jag tror du missförstår mig. Jag menar att de _gillar_ varandra ;)

Inte nödvändigtvis sexuellt, men helt klart på ett mycket djupare plan än hans relation med de andra häxarna där det mer verkar vara på nivån "Ey, braahh!".
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
Jag tror du missförstår mig. Jag menar att de _gillar_ varandra ;)

Inte nödvändigtvis sexuellt, men helt klart på ett mycket djupare plan än hans relation med de andra häxarna där det mer verkar vara på nivån "Ey, braahh!".
Jag fick inte riktigt det intrycket i tv-serien, men det kan ju ha att göra med att jag inte läst böckerna, där är det kanske mer tydligt 🙂

Jag tyckte dock ändå att hela händelseförloppet var för vagt för min smak. Men nu har vi pratat om det så mycket att det verkar som att jag tycker att det var en jättestor deal, vilket jag inte tycker 🙂
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Jag fick inte riktigt det intrycket i tv-serien, men det kan ju ha att göra med att jag inte läst böckerna, där är det kanske mer tydligt 🙂
Åh, jag har heller aldrig läst några av böckerna. Har inte ens spelat datorspelen. Och ärligt talat kommer jag inte ihåg vad tusan som hände i säsong 1 heller har jag insett, så jag måste uppenbarligen sätta mig och kolla om. För mig kändes det uppenbart så snart Geralt klev in i cellen. Jag fick mycket mer vibbar av två pers som älskar varandra och som återförsonas efter ett tidigare jättegräl, snarare än två kompisar som inte sett varandra på ett tag.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Jag fick mycket mer vibbar av två pers som älskar varandra och som återförsonas efter ett tidigare jättegräl, snarare än två kompisar som inte sett varandra på ett tag.
Sån är Geralt med alla. ALLA. Sapkowskis gubbsjuka drag driver stora delar av karaktären. “Let’s pök”, som svenska Geralt hade sagt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
Åh, jag har heller aldrig läst några av böckerna. Har inte ens spelat datorspelen. Och ärligt talat kommer jag inte ihåg vad tusan som hände i säsong 1 heller har jag insett, så jag måste uppenbarligen sätta mig och kolla om. För mig kändes det uppenbart så snart Geralt klev in i cellen. Jag fick mycket mer vibbar av två pers som älskar varandra och som återförsonas efter ett tidigare jättegräl, snarare än två kompisar som inte sett varandra på ett tag.
Jag har ingen bättre förklaring till varför Geralt gör som han gör så jag ger dig rätt här 🙂

Jag vänder mig dock fortfarande emot att Geralt först är ledsen, sen bestämmer sig för att söka tröst hos sin vän, sen räknar ut i vilken stad han finns, sen besöker staden och lyckas höra sig för att han är fånge, befriar honom, polar med honom och ett gäng dvärgar, sen åker till dit Ciri är och är där samtidigt som Ciri hunnit dit med teleportering och bara behövt rida en yttepytte liten bit och att detta händer samtidigt som Yennefer just kommit på att hon ändrat sig och samtidigt som de blir attackerade 😁
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Sån är Geralt med alla. ALLA. Sapkowskis gubbsjuka drag driver stora delar av karaktären. “Let’s pök”, som svenska Geralt hade sagt.
Med Raskier verkar det dessutom besvarat. Dock får jag inte alls de vibbarna i serien, Geralt verkar väldigt distansierad från alla typ alla. Även mot Jaskier och Yenniger, men där märskt det att det finns något under ytan som bubblar. Läser som sagt inte böckerna och är inte heller av åsikten att böckerna spelar någon roll för serien =)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Jag vänder mig dock fortfarande emot att Geralt först är ledsen, sen bestämmer sig för att söka tröst hos sin vän, sen räknar ut i vilken stad han finns, sen besöker staden och lyckas höra sig för att han är fånge, befriar honom, polar med honom och ett gäng dvärgar, sen åker till dit Ciri är och är där samtidigt som Ciri hunnit dit med teleportering och bara behövt rida en yttepytte liten bit och att detta händer samtidigt som Yennefer just kommit på att hon ändrat sig och samtidigt som de blir attackerade 😁
Ja alltså, allmänna timeframes verkar ha varit sjukt flytade rakt igenom säsong 2 har jag förstått (har ju ingen som helst koll på var alla platser borde ligga i förhållande till varandra. Så vitt jag vet kan allt som händer utspela sig inom ett par kilometer från varandra XD).

Det är lite som att de försöker hämnas på alla som gnällde över de två tidsepokerna i säsong 1 XD
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Jag har ingen bättre förklaring till varför Geralt gör som han gör så jag ger dig rätt här 🙂

Jag vänder mig dock fortfarande emot att Geralt först är ledsen, sen bestämmer sig för att söka tröst hos sin vän, sen räknar ut i vilken stad han finns, sen besöker staden och lyckas höra sig för att han är fånge, befriar honom, polar med honom och ett gäng dvärgar, sen åker till dit Ciri är och är där samtidigt som Ciri hunnit dit med teleportering och bara behövt rida en yttepytte liten bit och att detta händer samtidigt som Yennefer just kommit på att hon ändrat sig och samtidigt som de blir attackerade 😁
Jaskier är dock hyfsat känd och lite av en poptjärna på kontinenten, eller där han håller till, så det är nog extremt enkelt att hitta honom. Han klär sig sedan rätt extravagant i jämförelse med normalt folk. Den där rocken är rätt ful i ärlighetens namn!
Dvägarna tycks de stöta på mer av en slump om jag minns rätt. Jag får nog se om säsong 2 snart igen. :)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
vi svenskar tenderar att svenskifiera namn och ofta har det svenska namnet ingenting med orginalnamnet att göra.

Batman - läderlappen

The - goonies - dödskalle gänget

Highplains drifter - mannen med oxpiskan.

Och min poäng som jag tror fick fram trots papa smurf ist för grand schtroumpf är att om vi inte kan fixa till nått som iaf låter snarlikt originalet så använd originalet ist
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
Jaskier är dock hyfsat känd och lite av en poptjärna på kontinenten, eller där han håller till, så det är nog extremt enkelt att hitta honom. Han klär sig sedan rätt extravagant i jämförelse med normalt folk. Den där rocken är rätt ful i ärlighetens namn!
Dvägarna tycks de stöta på mer av en slump om jag minns rätt. Jag får nog se om säsong 2 snart igen. :)
Jag får ändå inte ihop det tidsmässigt, och motiven är rätt vaga, men det är som sagt ingen stor grej 🙂
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
Har sett sista avsnittet nu! Riktigt bra!!!

Storpolitiken är tyvärr fortfarande trist och alverna beter sig ännu mer korkat än förra avsnittet vilket jag inte trodde var möjligt!

Geralt och gängets göromål är dock spännande! ÄLSKAR att de får slåss mot dinosaurier!!! The Witcher är som bäst när det är pulp och fantasykrigare som slåss mot dinosaurier är pulp as fuck!!!

Kul att vi får se The Wild Hunt på slutet! Och kul att sättet de besegrar skurken på har en släng av ”Graagh, I’ve been defeated by the power of love!!!”, härligt klyschigt och passar bra med stilen!

Det finns en jättestor plantering att barden måste ge något superviktigt till Geralt som sen helt glöms bort, men jag tar det som ett kul skämt, en lek med våra förväntningar.

Jag måste erkänna att jag inte förstod helt vad monoliten gjorde i trädet? Har något sådant planterats tidigare? Nåja, jag skulle aldrig få för mig att klaga för mycket på något det kommer dinosaurier ur 😁

Allt som allt en bra avslutning! Jag kommer senare komma med en längre reflektion över hela säsongen 🙂👍
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
Åh två grejer till! Ingen tv-speligt i sista avsnittet. Fast dinosaurier kanske är tv-speligt i sig?

Såg att en av häxkarlarna slogs med två korta dubbelyxor. Kan tänka mig att @Beastslayer gnisslade tänder och tyckte att serien ramlade på målsnöret 😊😉
 
Top