The Witcher Säsong 2 (Spoilers)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
MODERERING

Och med det lämnar tråden den allmänna diskussionen om kvalitet på översättning av saker som inte är The Witcher.

Pronto. Basta.

EDIT: Jag har brutit ut snacket om översättning. Ta era diskussioner om det i den tråden. Snälla, visa lite självbehärskning den här gången.


/M
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Nu när jag plöjt igenom hela utmärkta andra säsongen av Witcher tänkte jag att det kunde vara på sin plats med en reflektion över säsongen i stort. Det finns ju en hel del att reflektera över som inte riktigt går att komma åt i en ”avsnitt per avsnitt”-recension.

Vill bara innan jag börjar förtydliga en grej. I och med att The Witcher och Wheel of Time kommer ut samtidigt så har jag sett många jämförelser av serierna på nätet. Jag kommer undvika att jämföra dem. Dels för att jag tycker att även om de båda verken är fantasy så är de så pass olika slags fantasy att det känns meningslöst att jämföra. Vidare tycker jag att det är en bra grej att vi får mycket fantasy nu! Det är det viktiga för mig, jag ser ingen mening att hamna i diskussioner varför den ena serien är bättre än den andra. Jag är hellre glad över att vi får en massa ball fantasy att gotta oss i! Eller, en och annan jämförelse kommer göras, men det kommer inte att handla om vilken serie som är bättre än den andra.

Jag tillhör ju den lilla minoriteten som tyckte att säsong 1 av Witcher var riktigt bra! Jag gillade känslan av ”monster of the week” och hade inga problem med tidshoppen. Dock förstår jag helt och fullt varför konceptet ändrades. Många tyckte illa om framför allt tidshoppen, så jag tror att det hade varit ekonomiskt självmord att behålla det. Det känns nu i stället som att många tycker att skaparna visar på goodwill och att de lyssnar på fansen. Fast en liten känga ger de när barden får ett psykbryt på den kritiska hamnarbetaren och typ vrålar ”Men sätt ihop en berättelse själv då om du nu tror att det är så jävla lätt!”

Vad vi i stället får i denna säsong är en historia som i mångt och mycket är bra och framför allt väldigt underhållande! I centrum står Geralt och Ciri vilket fungerar! Jag gillar deras relation, det känns trovärdigt hur den byggs upp. Jag gillar också Ciris relation med de andra häxkarlarna, man får känslan av familj!

Yennefers story börjar tråkigt men blir sedan mer intressant. Den är inte alls drabbande på något sätt, men den innehåller en massa ”smyga runt i fantasystan”-element och jag är svag för sådana! Tycker även att hennes story knyts samman med Geralt och Ciri på ett godtagbart sätt.

Alla skådisar gör ett bra jobb! Henry Cavill är amazing som Geralt! Freya Allan gör ett väldigt bra jobb som Ciri och Anya Charlota rockar som Yennefer! Jag sa i början av säsongen att jag hade lite svårt att placera henne som Yennefer då spelens karaktär har en sån annan utstrålning, men hon har verkligen vunnit över mig under säsongens gång! Numera ÄR hon Yennefer för mig!

Jag tycker att manusförfattarna ibland tagit en del slarviga genvägar. Jag har redan nämnt vilka, hur Yennefer hittar barden eller hur Geralt hittar barden och sen Ciri. Det är inget som förstör, men jag tycker det är lite slarvigt. Lite på samma sätt som i de sista säsongerna av Game of Thrones när alla helt plötsligt kunde ”fast travel” eller i Wheel of Time när Loial helt radom hittar Nynaeve. Men som sagt det är inte något som förstör. Hoppas på lite bättring här nästa säsong bara.

Jag har pratat mycket om att säsongen ibland har en tv-spelskänsla och det är något som jag ser som väldigt positivt i detta sammanhang! Dels tycker jag att det är en kul blinkning till alla fans av spelen, mer goodwill från skaparna, och dels tycker jag att det passar stämningen. Jag har aldrig konsumerat Wtcher, varken spelen eller serien, för att det är gripande tårdrypande historier. Historierna är istället intressanta och framförallt häftiga och häftigheten går väl i hand med tv-spelskänslan. Huvudmålet är inte att det ska vara spännande utan att få Geralt att se ball ut när han fajtas, och det är precis som det ska vara i den här typen av berättelse!

För mig är The Witcher pulp, lite av en modern Sword & Sorcery om man så vill. Och jag gillar allt som är pulpigt med berättelsen! Ball action, häftiga monster en ”rå” känsla med svordomar, våldsamheter, snusk etc. De bitarna när serien inte tar sig själv på så stort allvar. Gärna med häftiga monster! Och så lite storpolitik som möjligt…

…för sen kommer vi till de delar jag inte tycker om, och det är storpolitiken. Det finns så mycket med storpolitiken jag inte tycker om. För det första är konflikten i sig helt ointressant. Ett land ska invadera ett annat, men detta är grimdark fantasy där alla är skitstövlar, så varför skulle jag bry mig? Vad finns det att bry sig om hos de som blir invaderade och varför vill jag inte att Nilfgaard ska invadera? Det hade ju funnits en liten krok i att bry sig om alverna, men de beter sig så pyramidalt korkat att jag inte kan uppbåda någon vidare empati för dom. Dessutom känns det storpolitiska helt frånkopplat settingen med sagor och myter. Vi går från Skönheten och Odjuret, Anden i flaskan, Rödluvan etc. till människor som intrigerar och som verkar vara helt frånkopplade den värld de lever i. Första säsongen lyckades lite bättre med att väva ihop sagorna med politiken, till exempel när Ciris pappa har förvandlats till en igelkott. Jag fattar att man vill ha en övergripande plot, men hade det då inte varit mer spännande att lägga fokus på Ciris blod och att olika fraktioner vill ha tillgång till flaskan med blodet? Det känns som att den storyn kom väldigt mycket i skymundan.

En annan grej jag inte gillade, och som jag nämnde i min recension av avsnitt två, är att Geralt tyvärr inte är särskilt listig eller slug i denna säsong. Jag gillar konceptet att en Witcher inte bara är stark, utan även kunnig i alkemi för att göra brygder för rätt tillfälle, påläst om monstren för att känna till deras svaga punkter, händig så att hen kan bygga fällor etc. Här är det, förutom i första avsnittet, väldigt lite av just den taktiska biten av monsterjagandet. Ta till exempel flygmonstret i avsnitt sex. Geralt går bara ut i vattnet (utan svärd dessutom om jag minns rätt!) och säger att han ska locka fram det. Sedan kommer monstret och Geralt placerar Ciri som bete på en klippa. Monstret kommer dit och Geralt svärdar det. Tycker det hade varit mycket mer spännande om vi fick se Geralt förbereda sig och göra massa listiga saker, bygga fällor etc. Det kanske kunde vara lite vagt för oss tittare vad han pysslade med och kanske Ciri också undrade vad han gjorde, men sen när monstret kommer fångas det, den svaga punkten visas etc. och man tänker ”Aha, det var vad Geralt pysslade med! Vad fiffig han är!” Fick vi inte se mer sådant i första säsongen?

Så, summa summarum tycker jag att Witcher är en bra serie och att detta var en bra säsong! Inte lika bra som första säsongen, men ändå bra! Till nästa säsong hoppas jag på mindre storpolitik, så lite alver som möjligt, en mer listig Geralt och mer monster. Avsnitten får gärna vara som det första avsnittet av denna säsong, tyckte det var det klart bästa avsnittet! Jag ser fram emot att se mer av relationen mellan Geralt, Ciri och Yennefer. Jag hoppas att storyn om flaskan med Ciris blod hamnar i fokus och jag hoppas att de utvecklar storyn om varför monstren inte attackerar Ciri!
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
…för sen kommer vi till de delar jag inte tycker om, och det är storpolitiken. Det finns så mycket med storpolitiken jag inte tycker om. För det första är konflikten i sig helt ointressant. Ett land ska invadera ett annat, men detta är grimdark fantasy där alla är skitstövlar, så varför skulle jag bry mig? Vad finns det att bry sig om hos de som blir invaderade och varför vill jag inte att Nilfgaard ska invadera? Det hade ju funnits en liten krok i att bry sig om alverna, men de beter sig så pyramidalt korkat att jag inte kan uppbåda någon vidare empati för dom. Dessutom känns det storpolitiska helt frånkopplat settingen med sagor och myter. Vi går från Skönheten och Odjuret, Anden i flaskan, Rödluvan etc. till människor som intrigerar och som verkar vara helt frånkopplade den värld de lever i. Första säsongen lyckades lite bättre med att väva ihop sagorna med politiken, till exempel när Ciris pappa har förvandlats till en igelkott. Jag fattar att man vill ha en övergripande plot, men hade det då inte varit mer spännande att lägga fokus på Ciris blod och att olika fraktioner vill ha tillgång till flaskan med blodet? Det känns som att den storyn kom väldigt mycket i skymundan.

Det som är det intressanta med storpolitiken är ju att allt egentligen handlar om att hitta Ciri. Det är bara att alla inte vet om att så är fallet....ännu.
Vet inte om du missade det, men "The white flame" eller Nilfgaard´s kejsare är ju hennes farsa.
Saker och ting hänger ihop betydligt mer än jag tror många lagt märke till. Jag själv inkluderad!
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Det som är det intressanta med storpolitiken är ju att allt egentligen handlar om att hitta Ciri. Det är bara att alla inte vet om att så är fallet....ännu.
Vet inte om du missade det, men "The white flame" eller Nilgaard´s kejsare är ju hennes farsa.
Saker och ting hänger ihop betydligt mer än jag tror många lagt märke till. Jag själv inkluderad!
Jodå, jag såg att han var hennes pappa :) Visste det redan innan tack vare spelen, så det var ingen överraskning för mig :) Alltså, de hade kunnat göra storpolitiken på tvåolika sätt för att det skulle funka för mig. Antingen hade de kunnat ha med den fast ännu mer i bakgrunden. Man hade genom rykten och hörsägen kunnat få reda på vad som hände i Nilfgaard, men lagt fokus på de andra grejerna. Eller så hade man kunnat ha med storpolitiken men gjort den mer intressant. Som den är nu tycker jag tyvärr att den är tråkig som bäst och frustrerande som sämst. Det är ointressanta människor som gör ointressanta saker och politiken för fram inte genom att folk är sluga och har smarta politiska planer, utan den förutsätter att folk är otroligt korkade. För mig blir inte det spännande tyvärr... Men som tur är så är ju inte detta en jättestor del av serien :)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Att serien ibland känns tv-spelig kan ha att göra med att tv-serien bygger på vad jag läst både böckerna och tv-spelet Witcher 3 Wild Hunt ..
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Att serien ibland känns tv-spelig kan ha att göra med att tv-serien bygger på vad jag läst både böckerna och tv-spelet Witcher 3 Wild Hunt ..
Det har snarare att göra med hur den ibland är filmad. Tror man valt en visuell approach som ska tilltala fans av tv-spel. Och i och med att jag är ett fan av tv-spel så tycker jag att det var ett bra val 😊
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det har snarare att göra med hur den ibland är filmad. Tror man valt en visuell approach som ska tilltala fans av tv-spel. Och i och med att jag är ett fan av tv-spel så tycker jag att det var ett bra val 😊
Jag tänkte lite att det kanske gick hand i hand . Serien bygger delvis på ett tv-spel så därför väljer dom en tv-spelig visuell approach som tilltalar tv-spels fansen ☺
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
506
What twisty twists we weave!

Bra! Enda lite synda är att det inte var fler monster-of-the-week avsnitt som i första säsongen. Kul med de några få förstås, hoppas de håller kvar dem nästa säsong, iom att de inte kommer återgå till rötterna (för det gör de aldrig).
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Såg första avsnittet till slut och det var ju rätt så lysande. Jag gillar nog bäst när det är en gammal saga fast ur Witcher-perspektiv. Håller med om att svärdet var löjligt blankt, men tror att det var för att man ska kunna ta att det var silversvärdet.
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Såg klart serien igår, och tycker att dom lyckades sy ihop det riktigt bra mot slutet. Men vägen dit var nog ställvis erbarmligt långdragen och hölls för min del vid liv enbart genom snabbspolning av politik-scener och frekvent googlande av vem och var figurerna i serien är. Jag såg dock aldrig klart säsong 1, så jag hade kanske lite uppförsbacke där. Monsterjagandet var dock roligt hela vägen, och Geralt/Ciri scenerna generellt trevliga att följa.

Tycker det är lite intressant att fnula över balansen mellan monsterjagande och storpolitik. I Mandalorian störde jag mig tex på avsnitt som inte innehöll något av "storploten" alls - de blev liksom filler-avsnitt. Tror det bästa är om storploten är tillräckligt enkel (och intressant givetvis). Vilket jag tycker att den snudd på var i Witcher - allt handlade ju om Ciri i slutändan. Problemet var bara att de tog sådan ohemult lång tid på sig att komma fram till det. Tror det kunde ha tajtats ner till något riktigt intressant.

Mitt största problem var kanske nog dialogen. Kändes som att folk malde på om ingenting och strödde plattityder på tomgång med allvarliga miner och ödesmättade blickar.

Sen zappades det nog omkring över kontinenten i bästa GoT-stil. Samtidigt som man ser tidsflödet genom tex att den där onda eldmagikerns ärr läks, så rider tex Yennifer omkring i samma prydliga aftonklänning från land till land. Efter att ha googlat kartor insåg jag att Cintra och häxmästarborgen låg i var sin ända av kontinenten med flera riken emellan. I sista avsnittet rider Yennier och Geralt den sträckan och kommer fram till borgen i samma kläder, utan någon packning, och avslutar en dialog de påbörjat i Cintra :)

Annat nitpickande:
- Den främsta biotopen i Witcher-världen tycks vara välgallrade ekonomiskogar...
- Alver med skäggstubb gör mig helt förvirrad. Har de skäggväxt eller inte, eller har de valt skådisar med så oerhört kraftig skäggväxt att det bara inte går att sminka över? :)
- Alla platser presenteras på samma sätt - först en CGI-fågelvy över staden/borgen/templet, och sedan ett klipp till en (vanligtvis ganska trång) interiör eller gatuscen. Förstår denna approach riktigt bra och gillar den egentligen, men här började det störa mig mot slutet. Återigen - var är all miljö där emellan? Åkrar, små byar, hagar etc. Förstärker känslan av att det inte finns någon värld, bara kulisser.

Älskade stugan med kycklingbenen!
Allt som allt en helt trevlig upplevelse :)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,462
Location
Helsingborg
- Alver med skäggstubb gör mig helt förvirrad. Har de skäggväxt eller inte, eller har de valt skådisar med så oerhört kraftig skäggväxt att det bara inte går att sminka över?
Jag förstår inte klagomålet på alver som inte "är alver". Det är inte Tolkien-alver vi pratar om, utan en helt annan fantasyvärld. Tror man gör sig otjänst och bara ha samma preferenser för fantasy.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Jag förstår inte klagomålet på alver som inte "är alver". Det är inte Tolkien-alver vi pratar om, utan en helt annan fantasyvärld. Tror man gör sig otjänst och bara ha samma preferenser för fantasy.
Fast jag tror att det är ofrånkomligt när det handlar om just alver och dvärgar. Dessa folkslag hade ju knappast förekommit i Witcher om inte Tolkien använt dem först.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
De säger väll att nästan alla alverna vi ser är utblandade med människor? Den där alvbebisen är väll speciell för att det är den första riktiga alven på ett tag?
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Jag förstår inte klagomålet på alver som inte "är alver". Det är inte Tolkien-alver vi pratar om, utan en helt annan fantasyvärld. Tror man gör sig otjänst och bara ha samma preferenser för fantasy.
Sure, de får gärna se ut hur som helst. Och de har ju en tydlig egen take här jmfm Tolkien iom att alverna kan se slitna och gamla ut. Men de är alla skägglösa och slätkindade i övrigt så det ser helt klart ut som ett avsiktligt drag tillsammans med öronen. Vilket allt pekar på att det är mer eller mindre tolkienska alver. Men så finns då den här skäggstubbsgubben. Jag blir bara konfunderad. Hur vill de ha det liksom? Tycker det känns slarvigt och otydligt. Finns en hel del annat i serien som har samma slarvkänsla.
(Men visst kan det hända att jag är skadad av Haldir :) )
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Det jag gillar bäst med The Witcher är att serien liksom inte låtsas som att den är vuxen och vettig. Det är fantasy. Det är en ganska töntig genre. Alla invändningar om att folk verkar warpa över kontinenten blir meningslösa (till skillnad från i GoT, där det var som en stor bajskorv rakt i ansiktet på publiken när Snöjonte snabbreste beyond the wall.)

The Witcher är den bästa fantasy-serien, hands down!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Det jag gillar bäst med The Witcher är att serien liksom inte låtsas som att den är vuxen och vettig. Det är fantasy. Det är en ganska töntig genre. Alla invändningar om att folk verkar warpa över kontinenten blir meningslösa (till skillnad från i GoT, där det var som en stor bajskorv rakt i ansiktet på publiken när Snöjonte snabbreste beyond the wall.)

The Witcher är den bästa fantasy-serien, hands down!
Håller inte med dig om att The Witcher är den bästa fantasyserien, men jag håller med om att teleporterandet i Game of Thrones var och är en betydligt större bajskorv än resandet i både Wheel of Time och The Witcher!
 
Top