The Witcher Säsong 2 (Spoilers)

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,945
Just det ja, det där med att monstren inte ville skada Ciri, rann det ut i sanden? Eller var det så att häxan i huset kontrollerade monstren? Fast tjejspöket i första avsnittet ville ju inte heller skada Ciri och det var innan häxan i huset vaknat?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Det finns en jättestor plantering att barden måste ge något superviktigt till Geralt som sen helt glöms bort, men jag tar det som ett kul skämt, en lek med våra förväntningar.
Jag tog det som att det faktiska substansen (va den nu hette) inte var den viktiga, utan att det var Yennifers sätt att skicka ett meddelande till Geralt och hon litade inte på att Jaskier skulle lyckas föra fram det på rätt sätt (han visar ju att han ständigt överdriver och "förbättrar" saker).

Yennifer säger ju "Geralt kommer förstå", och Geralt tar en titt på substansen och inser vad som krävs för att rädda Ciri.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,945
Jag tog det som att det faktiska substansen (va den nu hette) inte var den viktiga, utan att det var Yennifers sätt att skicka ett meddelande till Geralt och hon litade inte på att Jaskier skulle lyckas föra fram det på rätt sätt (han visar ju att han ständigt överdriver och "förbättrar" saker).

Yennifer säger ju "Geralt kommer förstå", och Geralt tar en titt på substansen och inser vad som krävs för att rädda Ciri.
Ah så kan det ha varit! 🙂
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Såg att en av häxkarlarna slogs med två korta dubbelyxor.
Är det en grej i böckerna att alla häxare slåss med svärd? Annars tyckte jag dessa dubbelyxor såg betydligt bättre ut, mindre blad (om än fortfarande stora) och lite längre skaft.

Bladen var åtminstone inte helt symmetriska så man kan ju tänka sig någon form av poäng ur funktionell synvinkel, typ att ena sidan är om man lättare vill kunna kroka motståndarens vapen, och andra är om man vill ha förmågan att sticka lite.

Fast å andra sidan ser jag ingen som helst anledning till varför man inte kunde ha samma två funktioner på ett och samma blad XD

Jag undrar om hollywood-designers och propmakare (hollywood for här stå som sammlingsnamn för hela filmindustrin) tror att det är en balansgrej eller något.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,945
Är det en grej i böckerna att alla häxare slåss med svärd? Annars tyckte jag dessa dubbelyxor såg betydligt bättre ut, mindre blad (om än fortfarande stora) och lite längre skaft.

Bladen var åtminstone inte helt symmetriska så man kan ju tänka sig någon form av poäng ur funktionell synvinkel, typ att ena sidan är om man lättare vill kunna kroka motståndarens vapen, och andra är om man vill ha förmågan att sticka lite.
Jag tyckte också dessa var snyggare, men jag minns att det specifikt var dubbelyxor som det hatades på i förra tråden oavsett utseende.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,386
Jag såg klart hela säsongen nu idag. Jag tror mitt övergripande omdöme är likt Franz. De politiska intrigerna är tråkiga, och monster-of-the-weekandet är bäst. Men jag gillade den övergripande storyn med Ciri den här säsongen! Jag gillade baba yaga-häx-demonen, och det gladde mig att barden kom tillbaka, även om jag känner att hans och Geralts relation fick för lite utrymme (och säsongen hade ju ingen dunderlåt som Toss a Coin to your Witcher!). Men över lag, bra så klart. Jag tycker fortfarande s01 var charmigare, men det här var klart godkänt.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Jag tyckte också dessa var snyggare, men jag minns att det specifikt var dubbelyxor som det hatades på i förra tråden oavsett utseende.
Jag tycker hat är ett så starkt ord ;)
Jag vill säga att vi ogillade dem skarpt!
Tänkte inte på dem särskilt mycket ärligt talat.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Just det ja, det där med att monstren inte ville skada Ciri, rann det ut i sanden? Eller var det så att häxan i huset kontrollerade monstren? Fast tjejspöket i första avsnittet ville ju inte heller skada Ciri och det var innan häxan i huset vaknat?
Jag tror inte den tråden är helt löst ännu. Det svaret kommer nog i nästa säsong.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Just det ja, det där med att monstren inte ville skada Ciri, rann det ut i sanden?
Jag tror inte den tråden är helt löst ännu. Det svaret kommer nog i nästa säsong.
Hur är det, är det etablerat om monstren specifikt har problem med människor, eller med allt som inte är dem själva?

Den där vampyrgrejen i första avsnittet fick jag det bestämda uppfattningen av att hon kände en slags samhörighet med Ciri (på grund av vad som visade sig vara hennes status som typ genetiskt framavlad superalv), på samma sätt som hon verkade känna en viss samhörighet med vildsvinsmannen?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Hur är det, är det etablerat om monstren specifikt har problem med människor, eller med allt som inte är dem själva?

Den där vampyrgrejen i första avsnittet fick jag det bestämda uppfattningen av att hon kände en slags samhörighet med Ciri (på grund av vad som visade sig vara hennes status som typ genetiskt framavlad superalv), på samma sätt som hon verkade känna en viss samhörighet med vildsvinsmannen?
Det finns väl någon koppling mellan att Ciri har "elder" blod i sig samt att hon troligtvis är en av de mäktigaste varelser som existerar och monstrens ovilja att skada henne.
Minns inte om de sagt något i serien ännu. Jag skulle nog behöva se om båda säsongerna, men jag är tämligen säker på att det inte förklarats och det var alltför länge sedan jag spelade spelen för att minnas detaljer därifrån.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
The Wild Hunt verkar vara helt annorlunda här än i annat? Eller har jag missförstått något?
Alla saker som är tagna från vår världs mytologi har en egen liten spinn på det i Witcher.
Här är det ju ett gäng alver som är fast mellan världarna och försöker ta sig hem. Ibland kan man skåda dem när de är väldigt nära att bryta tillbaka in i världen igen. Så ganska annorlunda mot orginalet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,518
Alla saker som är tagna från vår världs mytologi har en egen liten spinn på det i Witcher.
Här är det ju ett gäng alver som är fast mellan världarna och försöker ta sig hem. Ibland kan man skåda dem när de är väldigt nära att bryta tillbaka in i världen igen. Så ganska annorlunda mot orginalet.
Ja, men i böckerna är de väll från den där andra dimensionerna där Drow alverna fast vita har sin high tech+magic civilisation? Men i tv-serien verkar de vara demoner? Baba Yaga flög väll iväg och blev em av dem?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Ja, men i böckerna är de väll från den där andra dimensionerna där Drow alverna fast vita har sin high tech+magic civilisation? Men i tv-serien verkar de vara demoner? Baba Yaga flög väll iväg och blev em av dem?
De sa i serien att det var alver som var fast mellan andra dimensioner. Jo, hon ville ju tillbaka hem sades det. Jag kopplade inte allt ärligt talat. Tror det är ännu en sak som vi kommer få se mer av i kommande säsonger. De pratar om det en smula i "Making of" som också finns på Netflix.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,945
Om det är så att The wild hunt skiljer sig från böckerna och spelen tycker jag att det är en ball grej att de ändrat för att passa deras story bättre 🙂👍
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Alla saker som är tagna från vår världs mytologi har en egen liten spinn på det i Witcher.
Här är det ju ett gäng alver som är fast mellan världarna och försöker ta sig hem. Ibland kan man skåda dem när de är väldigt nära att bryta tillbaka in i världen igen. Så ganska annorlunda mot orginalet.
Det här tycker jag låter jäkligt coolt, så jag tror jag tänker sno detta till min rollspelsvärld =)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,486
Location
Helsingborg
Såg klart serien. Började starkt, var lite svag mot fjärde avsnittet, men tog sig. Riktigt bra säsong. Rekommenderas att man bara ser sammanfattningen av säsong 1 och sedan tittar på säsong 2 direkt.

Gillar att karaktärerna är skitiga. ;) Ciri har exempelvis skit under naglarna. Gillar henne mer som skådis nu - mycket för att hon beter sig mognare men också för att hon har fått mer att jobba med. Gillar världsbygget. Jag trodde aldrig att jag skulle längta till säsong tre, men det gör jag nu. Ville bara fortsätta titta när sista avsnittet var slut. Bara det tycker jag är ett bra betyg.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Vet inte om detta nämnts innan
Men något jag stör mig på är att Häxkarlar ska var supermutanter som använder magi, svärd, vetenskap och visdom i kombination för att ta sig ann monster. Detta tycks stämma in på Geralt & Vassemir. Men de övriga Häxkarlarna känns mest som svärdssvingande thugs?

Annars tycker jag att serien är värd att se, men inget over the top.
 
Top