The Witcher Säsong 2 (Spoilers)

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Med det sagt vet jag inte om jag reagerade på att någon betedde sig påfallande ologiskt, men jag är beredd att bli överbevisad.
Läs mina recensioner av avsnitten så får du exempel på detta 🙂

Det här vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om dock. De flesta av de mer magiska/fantastiska elementen är ju på ett eller annat sätt kopplade antingen till politik eller också till människors vardagliga försök att copea med sin tillvaro, hantera sina känslor och relationer, osv. – gärna bägge. I första säsongen har vi, förutom episoden med igelkotten som du nämner, kung Foltest och hans monstruösa incest-dotter, den spannmålsstjälande djävulen som visar sig vara agent åt alviska gerillasoldater, osv.
Precis, det är främst i andra säsongens storpolitik jag saknar detta. Generiska alviska gerillasoldater är inte så folksaga för mig, inte sättet det görs här i alla fall, men detta tror jag att jag redan skrivit om.

Men för att det ska funka måste ju den där fonden av vanliga mellanmänskliga intressekonflikter etableras hyfsat ordentligt, för att man ska kunna se hur folksageelementen passar in i dem.
Och det är här kruxet är för mig, jag tycker inte att de i säsong två fått folksageelementen att passa in.

Märk väl att jag trots min kritik ändå gillar säsong två, tycker bara att konceptet inte är helt utvecklat 🙂
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Läs mina recensioner av avsnitten så får du exempel på detta 🙂
Det var mest alvernas beteende du störde dig på, eller? Håller med om att det inte var helt transparent beslutsfattande, men jag tänkte väl delvis att det berodde på att Francesca var under inflytande av Baba Yaga/Voleth Meir.

Precis, det är främst i andra säsongens storpolitik jag saknar detta. Generiska alviska gerillasoldater är inte så folksaga för mig, inte sättet det görs här i alla fall, men detta tror jag att jag redan skrivit om.
Jo, jag ser vad du menar. Alvernas berättelse är väl inte heller det jag tycker är mest imponerande i säsongen, och i ljuset av vad man vet kommer att hända senare fyller de ju kanske främst funktionen som exposition (och att driva konflikten mellan Fringilla och Cahir, som jag dock tyckte mycket om). Kanske rättfärdigas de en smula när/om the wild hunt och Ciris status som alvisk superbäbis får lite mer spotlight i senare säsongen
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Det var mest alvernas beteende du störde dig på, eller? Håller med om att det inte var helt transparent beslutsfattande, men jag tänkte väl delvis att det berodde på att Francesca var under inflytande av Baba Yaga/Voleth Meir.
Jo, jag ser vad du menar. Alvernas berättelse är väl inte heller det jag tycker är mest imponerande i säsongen, och i ljuset av vad man vet kommer att hända senare fyller de ju kanske främst funktionen som exposition (och att driva konflikten mellan Fringilla och Cahir, som jag dock tyckte mycket om). Kanske rättfärdigas de en smula när/om the wild hunt och Ciris status som alvisk superbäbis får lite mer spotlight i senare säsongen
Du har helt rätt i att det var alverna jag störde mig mest på, gillade inte det alls 🙂 Men som du säger, det kanske blir bättre i en kommande säsong 🙂 Och denna säsong hade ändå klart fler bättre saker än mindre bra, så jag ska inte vara negativ 😁👍
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Du har helt rätt i att det var alverna jag störde mig mest på, gillade inte det alls 🙂 Men som du säger, det kanske blir bättre i en kommande säsong 🙂 Och denna säsong hade ändå klart fler bättre saker än mindre bra, så jag ska inte vara negativ 😁👍
Vad är det du störde dig på med alverna , du har säkert nämnt det innan men jag känner mig lat och entitled och orkar inte scrolla igenom 9 sidor inlägg.

Dom är ju inte TOLKIEN alver och personligen kan jag tycka det kan var uppfriskande att slippa tolkien standardismer i all fantasy man ser.

Dock tyckte jag på nått viss att alvernas öron var riktigt (ursäkta min franska ) jävligt fula dom såg ut som gummi lajv alvöron
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Tror rätt många stör sig på just alverna.
De beter sig ju som kompletta idioter hela tiden och alla verkar vara enorma rövhål. Det är i alla fall känslan jag själv får.
Man stör sig på dem. De är arroganta. De är enormt själviska och de fattar rätt dumma beslut. Kanske så skaparen vill framställa dem, men jag har alltid haft den känslan till och med från spelen, att de är just arroganta och ignoranta rövhål. Så det kanske spelar väl med hur det är tänkt att vara?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Tror rätt många stör sig på just alverna.
De beter sig ju som kompletta idioter hela tiden och alla verkar vara enorma rövhål. Det är i alla fall känslan jag själv får.
Man stör sig på dem. De är arroganta. De är enormt själviska och de fattar rätt dumma beslut. Kanske så skaparen vill framställa dem, men jag har alltid haft den känslan till och med från spelen, att de är just arroganta och ignoranta rövhål. Så det kanske spelar väl med hur det är tänkt att vara?
Jag gillar alvisk arrogans och det alviska högmodet.

Vi är alver så vi är bättre än alla andra , det är så jag alltid föreställde mig högalver i alla rollspel jag spelat som arroganta narcissistiska rövhattar.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Jag gillar alvisk arrogans och det alviska högmodet.

Vi är alver så vi är bättre än alla andra , det är så jag alltid föreställde mig högalver i alla rollspel jag spelat som arroganta narcissistiska rövhattar.
Satt i rätt kontext, ja!
Men i Witcher tycker jag inte deras agerande känns särskilt passande av någon anledning.
Arrogansen och högmodet är dessutom väldigt Tolkien, men i Witcher känns det skitnödigt.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Kanske så skaparen vill framställa dem, men jag har alltid haft den känslan till och med från spelen, att de är just arroganta och ignoranta rövhål. Så det kanske spelar väl med hur det är tänkt att vara?
Måste ju finnas nån anledning till att de blev besegrade av människorna trots all sin påstådda kulturella överlägsenhet :p
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Satt i rätt kontext, ja!
Men i Witcher tycker jag inte deras agerande känns särskilt passande av någon anledning.
Arrogansen och högmodet är dessutom väldigt Tolkien, men i Witcher känns det skitnödigt.
Så är det säkert att högmodet känns Tolkien , Tolkien satte ju standarden för fantasy vare sig man tycker om det eller ej så är hans arv väldigt märkbart i fantasy.

Jag har iaf alltid gillat när alver är lite im above the shortlived races attityd , sedan kan dom vara rövhattar eller det kan vara playfull teasing som Legolas och Gimli i filmerna.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Så är det säkert att högmodet känns Tolkien , Tolkien satte ju standarden för fantasy vare sig man tycker om det eller ej så är hans arv väldigt märkbart i fantasy.

Jag har iaf alltid gillat när alver är lite im above the shortlived races attityd , sedan kan dom vara rövhattar eller det kan vara playfull teasing som Legolas och Gimli i filmerna.
I LOTR så har jag inga problem med det, men alverna i Witcher känns....dumma i huvudet?
När jag tänker efter så beter dom sig ju snarlikt alverna i LOTR, men sedan är det något som inte klaffar för mig, inte säker på vad, jag bara stör mig på dem helt enkelt.
Känns som att de målas upp som inkompetenta på något sätt.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
I LOTR så har jag inga problem med det, men alverna i Witcher känns....dumma i huvudet?
När jag tänker efter så beter dom sig ju snarlikt alverna i LOTR, men sedan är det något som inte klaffar för mig, inte säker på vad, jag bara stör mig på dem helt enkelt.
Känns som att de målas upp som inkompetenta på något sätt.
Mitt förra inlägg var lite på skämt men också lite på allvar. Jag tror att det är meningen att de ska vara lite inkompetenta. De härskade över kontinenten och var mäktiga magiker, sen kom människorna och på några sekler hade alverna trängts undan och blivit en underordnad minoritetsbefolkning. Det måste ju finnas nåt slags förklaring till det, typ att de inte är lika bra på politisk organisering.

Men just att de är en underordnad minoritetsbefolkning gör det kanske samtidigt svårare att köpa deras arrogans. De har ju inte fog för det liksom, till skillnad från Tolkiens alver som aldrig blir besegrade utan bara tynar bort för att de är för fina för världen.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Vad är det du störde dig på med alverna , du har säkert nämnt det innan men jag känner mig lat och entitled och orkar inte scrolla igenom 9 sidor inlägg.

Dom är ju inte TOLKIEN alver och personligen kan jag tycka det kan var uppfriskande att slippa tolkien standardismer i all fantasy man ser.

Dock tyckte jag på nått viss att alvernas öron var riktigt (ursäkta min franska ) jävligt fula dom såg ut som gummi lajv alvöron
Vad @Beastslayer säger. Det handlar inte så mycket om att de är arroganta som att de är totalt idiotiska och beter sig fullkomligt ologiskt. Jag tycker att politiska historier som bara fungerar om de inblandade beter sig korkat inte är särskilt intressanta.

Sen tycker jag att det är synd att i en värld som Witchers där det finns så många otroligt unika och fantasifulla varelser så fokuserad det på just alver vilka i alla fall jag tycker är mer fantasilösa än de flesta andra varelser.

Men som sagt, jag gillade serien som lättsam underhållning! Jag vill att så många som möjligt ska gilla serien, jag vill att det ska gå bra för den, för jag vill att streamingtjänsterna tänker att ”Wow, fantasygenren verkar vara sjukt uppskattad! Det måste vi producera mer inom!” 🙂
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Mitt förra inlägg var lite på skämt men också lite på allvar. Jag tror att det är meningen att de ska vara lite inkompetenta. De härskade över kontinenten och var mäktiga magiker, sen kom människorna och på några sekler hade alverna trängts undan och blivit en underordnad minoritetsbefolkning. Det måste ju finnas nåt slags förklaring till det, typ att de inte är lika bra på politisk organisering.

Men just att de är en underordnad minoritetsbefolkning gör det kanske samtidigt mindre lätt att köpa deras arrogans. De har ju inte fog för det liksom, till skillnad från Tolkiens alver som aldrig blir besegrade utan bara tynar bort för att de är för fina för världen.
Ja, jag tror också det!
Känns som att någon försöker göra en koppling till kolonialism eller liknande, men det funkar inte helt för mig.
De är helt enkelt FÖR dumma i huvudet.

Ja,i Midgård så lämnar de ju världen och reser väst över havet till Valinor. De har haft sin tid och nu är det människornas ålder.
Så högmodet och arrogansen känns passande där, men i Withcer så är de bara rövhattar. Hur har de någonsin kunnat haft en högcivilisation?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Sen tycker jag att det är synd att i en värld som Witchers där det finns så många otroligt unika och fantasifulla varelser så fokuserad det på just alver vilka i alla fall jag tycker är mer fantasilösa än de flesta andra varelser.
Tyvärr måste man ju ha lite fokus på alver om man har för avsikt att någotsånär följa originalberättelsen. Vad man än tycker om dem spelar de och deras diverse profetior och genetiska experiment en rätt viktig roll i det hela.

Det är kanske inte en 100%-ig ursäkt men det lägger iaf ansvaret mer vid Sapkowskis fötter än vid Netflixmänniskornas.
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
268
Location
Stockholm
Ett återkommande problem i TV-serier och filmer med bokkällmaterial är att karaktärer och fördummas och drivkrafter ändras eller förvanskas. Det inre känslolivet och motivationerna syns inte, eftersom vi inte får ta del av deras tankar. Ofta skrivs även manus på ett sådant sätt att man inte bryr sig så mycket om hur "intelligent" någon agerar -- så länge det verkar coolt eller ger drama i slutändan.

...sen kom människorna och på några sekler hade alverna trängts undan och blivit en underordnad minoritetsbefolkning. Det måste ju finnas nåt slags förklaring till det, typ att de inte är lika bra på politisk organisering.
Förklaringen är delvis den att alver har en betydligt lägre nivå av fruktbarhet eller hastighet för att utöka sin population. Människan kunde "plöja" genom kontinenten under hundratals år tack vare sin större numerär utan att bekymra sig för om armén förgörs. Efter 15-20 år har de en ny generation av aggressiva soldater. Jag tror även att det kritiska tillstånd alverna befinner sig i just nu är att de flesta alver som var fruktbara har dött under utrensningar genom århundraden av förtryck men nu under de sista åren har de yngre alverna som faktiskt fortfarande lever valt att ansluta sig till motståndsrörelsen (Scoia'tael) för att utkämpa guerillakrigföring mot befolkningen i Norra kungadömen -- där blir inte många nya alvbarn till...
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Ett återkommande problem i TV-serier och filmer med bokkällmaterial är att karaktärer och fördummas och drivkrafter ändras eller förvanskas. Det inre känslolivet och motivationerna syns inte, eftersom vi inte får ta del av deras tankar. Ofta skrivs även manus på ett sådant sätt att man inte bryr sig så mycket om hur "intelligent" någon agerar -- så länge det verkar coolt eller ger drama i slutändan.



Förklaringen är delvis den att alver har en betydligt lägre nivå av fruktbarhet eller hastighet för att utöka sin population. Människan kunde "plöja" genom kontinenten tack vare sin större numerär utan att bekymra sig för om armén förgörs. Efter 15-20 år har de en ny generation av aggressiva soldater. Jag tror även att det kritiska tillstånd alverna befinner sig i just nu är att de flesta alver som var fruktbara har dött under utrensningar genom århundraden av förtryck men nu under de sista åren har de yngre alverna som faktiskt fortfarande lever valt att ansluta sig till motståndsrörelsen (Scoia'tael) för att utkämpa guerillakrigföring mot befolkningen i Norra kungadömen -- där blir inte många nya alvbarn till...
Alltså, när du beskriver det såhär så låter ju den historien ascool!
Varför känns den inte ascool i serien? Fel fokus/vinkling? De för ju fram den här historien, men man känner ju noll empati med alverna då de agerar som puckon.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Tyvärr måste man ju ha lite fokus på alver om man har för avsikt att någotsånär följa originalberättelsen. Vad man än tycker om dem spelar de och deras diverse profetior och genetiska experiment en rätt viktig roll i det hela.
Jo, fast om originalberättelsen gör något jag inte gillar så kan jag ju inte hylla adaptionen för att den följer originalberättelsen 🙂 Om de gestaltas på ett sätt jag inte gillar så spelar det ingen som helst till gör mig hur viktigt det är för historien, jag tycker inte det är bra för det.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
I novellerna (tror det inte stämmer med romanerna, som ändrar en massa) så är det så att Alverna inte längre kan leva på att bara driva runt i skogen som de gjort sen tidernas begynnelse, för något har förändrats. Solens ljus ger dem inte samma näring, vattnet smakar inte som förr osv. Så helt plötsligt börjar de svälta och är allt annat än självförsörjande. Att bli utträgnd av människorna när det bara gällde åkermark som alver ändå inte odlar gjorde dem inte så mycket, efter som de kunde dumma runt i skog och mark och vänta på bättre tider. Nu kan de inte det längre - och inget annat heller. Samtidigt som de ser sig som mycket finare än männiksor.
 
Top