The Witcher Säsong 2 (Spoilers)

För mig handlar det i och för sig som sagt inte främst om att de inte är jätte super gulliga utan att de de är korkade och kanske allra främst om att de beter sig totalt ologiskt även om man tar med deras historia o.s.v. i beräkningarna. Cahir måste dessutom ha räknat ut exakt vilka ologiska slutsatser alverna kommer dra för att hela planen ska funka vilket jag har väldigt svårt att köpa.
Dom är desperata and desprate people act irrationel , vilket leder till att alverna gör korkade beslut och beter sig idiotiskt ?

Dom är desperata and desprate people act irrationel , vilket leder till att alverna gör korkade beslut och beter sig idiotiskt ?
Nej, jag tycker inte att den förklaringen håller för mig. Även under de omständigheterna alverna verkar under är de ändå för korkade och ologiska, och dessutom måste Cahir veta att de är ologiska på just det precisa sättet de är ologiska på annars kommer hans plan aldrig funka.

Nej, jag tycker inte att den förklaringen håller för mig. Även under de omständigheterna alverna verkar under är de ändå för korkade och ologiska, och dessutom måste Cahir veta att de är ologiska på just det precisa sättet de är ologiska på annars kommer hans plan aldrig funka.
Ja alltså the Witcher har kanske inte den bästa story writing:en där allt är 100% logiskt men det är en serie som till stor del bygger på tv-spelen så jag hade iofs inte förväntat mig mästerverk och Oscar material 😆

Ja alltså the Witcher har kanske inte den bästa story writing:en där allt är 100% logiskt men det är en serie som till stor del bygger på tv-spelen så jag hade iofs inte förväntat mig mästerverk och Oscar material 😆
Inte jag heller, men jag tycker inte att det är fel att i en tråd vars syfte är att diskutera tv-serien diskutera vad man tycker är bra med serien och vad man tycker är mindre bra. Storpolitiken och alverna tycker jag är mindre bra då dessa delar inte är tillräckligt bra skrivet för mig smak. Actionbitarna, de delar som flörtar med S&S och delarna som handlar om fabler och monster är mycket bättre (fast inte lika bra som i säsong 1 tycker jag). Sen tycker ju jag om att fokusera på det som är bra, men då du citerade mig och frågade mig specifikt så kände jag att det hade varit rätt ohövligt av mig att inte svara.

Serien bygger väl för övrigt mer på böckerna än tv-spelen? Eller har jag missuppfattat detta?

Inte jag heller, men jag tycker inte att det är fel att i en tråd vars syfte är att diskutera tv-serien diskutera vad man tycker är bra med serien och vad man tycker är mindre bra. Storpolitiken och alverna tycker jag är mindre bra då dessa delar inte är tillräckligt bra skrivet för mig smak. Actionbitarna, de delar som flörtar med S&S och delarna som handlar om fabler och monster är mycket bättre (fast inte lika bra som i säsong 1 tycker jag). Sen tycker ju jag om att fokusera på det som är bra, men då du citerade mig och frågade mig specifikt så kände jag att det hade varit rätt ohövligt av mig att inte svara.

Serien bygger väl för övrigt mer på böckerna än tv-spelen? Eller har jag missuppfattat detta?

De tar även in element från spelen, som tex hinderbanan, som ju känns rätt tvspelig.
Kolla på making of om du har tid =)
Tror de nämnde detta där.

Det var ingen kritik mot din kritik av alverna i serien utan mer att jag på ett litet skämtsamt sätt mock the series while defending the series .

Jag tycker i det stora hela att du har rätt angående alverna.

Jag har uppfattat det som att serien bygger på första novellen/novellerna samt till stor del på tv-spelet the wicher 3 the Wild Hunt och att dom gjort ett hopkok av det.

De tar även in element från spelen, som tex hinderbanan, som ju känns rätt tvspelig.
Kolla på making of om du har tid =)
Tror de nämnde detta där.
Ah tack för infon! Ja, jag tyckte ju att själva känslan ofta var tv-spelig på ett positivt sätt :) Men jag tänkte att i och med att @Dr_Dängrot sa att han förväntade sig en ologisk story då serien var baserad på ett tv-spel att kanske manuset var hämtat från tv-spelet också? Men vill minnas att tv-spelen utspelar sig långt senare? Och då har ju inte spelets story (som jag för övrigt inte uppfattade som ologisk) lite med de eventuella tillkortakommanden som tv-seriens story har?

Det var ingen kritik mot din kritik av alverna i serien utan mer att jag på ett litet skämtsamt sätt mock the series while defending the series .

Jag tycker i det stora hela att du har rätt angående alverna.

Jag har uppfattat det som att serien bygger på första novellen/novellerna samt till stor del på tv-spelet the wicher 3 the Wild Hunt och att dom gjort ett hopkok av det.
Sorry, skrev mitt svar samtidigt som du. Jag förstår ditt resonemang lite bättre nu, du kan bortse från föregående inlägg om du vill :)

Ah tack för infon! Ja, jag tyckte ju att själva känslan ofta var tv-spelig på ett positivt sätt :) Men jag tänkte att i och med att @Dr_Dängrot sa att han förväntade sig en ologisk story då serien var baserad på ett tv-spel att kanske manuset var hämtat från tv-spelet också? Men vill minnas att tv-spelen utspelar sig långt senare? Och då har ju inte spelets story (som jag för övrigt inte uppfattade som ologisk) lite med de eventuella tillkortakommanden som tv-seriens story har?
Väldigt mycket med ciri hennes far som vill åt henne och att hon är av elder blood och att Wild Hunt vill åt henne känns extremt witcher 3

Ja, jag tyckte det var en skön blinkning mot spelen.

och vad @Dr_Dängrot said :)

OK säsong 2. Den slutar alltså med att farsan till Ciri lever. VARFÖR gick han inte bara in till slottet där hon bor, visade sig "Tja tja familjen jag lever visst!" SEN skickar in sina arméer för att förstöra allt. Iställe för att förstöra allt så att han måste lägga månader på att hitta henne. SÄÄÄÄÄMST! Så otroligt pruttigt slut.
Jag tyckte det var guld tills jag läste den här posten :D
Det förklaras med att han "måste" fortsätta erövringen hans företrädare satt igång.
Men någon som faktiskt läst böckerna kanske kan ge en bättre insikt?

Jag tillåter mig att hitta på ett svar och en teori :) Det verkar som att Ciris familj och de som är nära familjen känner till hennes krafter och profetian kring henne. Om de har kommit på att Ciris pappa vill använda henne som ett medel eller vapen för sin övertygelse/sin makt så är det ju inte alls konstigt att han inte kan promenera in i Cintra. Det kanske är Ciris familj som tvingat honom därifrån efter att han mördat Ciris mamma? Historien om drunkningen är bara en historia för att dölja sanningen.

Det verkar som att Ciris familj och de som är nära familjen känner till hennes krafter och profetian kring henne. Om de har kommit på att Ciris pappa vill använda henne som ett medel eller vapen för sin övertygelse/sin makt så är det ju inte alls konstigt att han inte kan promenera in i Cintra. Det kanske är Ciris familj som tvingat honom därifrån efter att han mördat Ciris mamma? Historien om drunkningen är bara en historia för att dölja sanningen.
Jo, håller med. Det är för tidigt för att säga något om detta - vi vet inget om vad pappan varit med om. "VARFÖR gick han inte bara in till slottet där hon bor" tycker jag är en intressant frågeställning om man bortser från att den är retorisk. Ja, varför? Vi vet ännu inte anledningen.

Jag tycker det är konstigt när folk (inte bara i den här tråden, utan även i filmtrådarna) säger saker som "Mööh, alla beter sig så ologiskt" som om alla fiktiva människor, på något sätt, ska vara den perfekta människan som tar alla rationella beslut på precis det sätt åskådaren tycker och tänker.

Jag tycker det är konstigt när folk (inte bara i den här tråden, utan även i filmtrådarna) säger saker som "Mööh, alla beter sig så ologiskt" som om alla fiktiva människor, på något sätt, ska vara den perfekta människan som tar alla rationella beslut på precis det sätt åskådaren tycker och tänker.
Självklart är alla människor inte rationella, men när åtminstone jag säger att en karaktär beter sig ologiskt så menar jag självklart utifrån kontexten att hen i den situationen borde bete sig logiskt, eller att det ologiska sättet karaktären beter sig på inte är rimligt även för en karaktär som beter sig ologiskt. Kanske vore begreppet "bete sig rimligt" mer passande.

Jag skulle till exempel aldrig kritisera filmen Taxi Driver för att huvudpersonen beter sig ologiskt. Det är fullt rimligt att han beter sig så som han beter sig och det är lite av poängen med filmen. Det är en annan sak om det finns ett strukturellt narrativ som inte fungerar om inte ett antal karaktärer beter sig på ett sätt som inte är kontextuellt rimligt för de karaktärerna och genomdriva detta narrativ i alla fall. Då tycker jag inte riktigt att detta kan ursäktas med att säga saker som "Mööh, ingen är väl perfekt". Framförallt inte när det handlar om politiska intriger som i alla fall jag tycker är roligast när de involverar smarta och sluga människor som beter sig rimligt.

För att tydliggöra hur böcker, TV-serie och spel hänger ihop på ett något förenklat vis:

Böckerna 1-2 är "novellerna" som handlar mestadels om Geralt och hans liv som Witcher där han möter de flesta andra karaktärerna på olika sätt. Detta är källmaterialet till Monster-of-the-week-avsnitten i Säsong 1. Men även mötet med Nivellen i S2E1 kommer därifrån.

Böcker 3-7 är "The Witcher Saga" som tar en större ansats att skapa en sammanhållande berättelse med större djup, politik och långa utdragna skeenden som sträcker sig över några år och fokuserar på många karaktärers PoV och fokuserar generellt kring Ciri. Bok 3 är källmaterialet till Säsong 2 men introducerar helt nya element eftersom boken saknar en tydlig TV-serie-finals-"säsongsavslutningsboss". Serien kommer fortsatt bygga på böckerna 4-7 men vi får se hur nära adaptionen går källmaterialet.

Bok 8 är en bok som utspelar sig mellan bok 2 och 3, och är som en längre monster-of-the-week-novell. Den ska inte ingå i TV-serien(?) och lider av sina egna problem.

Efter Bok 7 utspelar sig spelen The Witcher, Witcher 2 - Assassins of Kings och sist Witcher 3 - Wild Hunt. De är sina egna med sina egna berättelser och handlingar, skriver delvis om lore och ret-connar vissa skeenden i böckerna för att kunna existera. Sen är det uppenbart så att TV-serien hämtat inspiration i det visuella men även andra aspekter från spelen. Hela layouten av Kaer Morhen som vi får under säsong 2 är som hämtad ur spelet och baba-yaga-bossen i säsong 2 ger en "känsla" om Crookback Bog-häxorna i W3.

För att tydliggöra hur böcker, TV-serie och spel hänger ihop på ett något förenklat vis:

Böckerna 1-2 är "novellerna" som handlar mestadels om Geralt och hans liv som Witcher där han möter de flesta andra karaktärerna på olika sätt. Detta är källmaterialet till Monster-of-the-week-avsnitten i Säsong 1. Men även mötet med Nivellen i S2E1 kommer därifrån.

Böcker 3-7 är "The Witcher Saga" som tar en större ansats att skapa en sammanhållande berättelse med större djup, politik och långa utdragna skeenden som sträcker sig över några år och fokuserar på många karaktärers PoV och fokuserar generellt kring Ciri. Bok 3 är källmaterialet till Säsong 2 men introducerar helt nya element eftersom boken saknar en tydlig TV-serie-finals-"säsongsavslutningsboss". Serien kommer fortsatt bygga på böckerna 4-7 men vi får se hur nära adaptionen går källmaterialet.

Bok 8 är en bok som utspelar sig mellan bok 2 och 3, och är som en längre monster-of-the-week-novell. Den ska inte ingå i TV-serien(?) och lider av sina egna problem.

Efter Bok 7 utspelar sig spelen The Witcher, Witcher 2 - Assassins of Kings och sist Witcher 3 - Wild Hunt. De är sina egna med sina egna berättelser och handlingar, skriver delvis om lore och ret-connar vissa skeenden i böckerna för att kunna existera. Sen är det uppenbart så att TV-serien hämtat inspiration i det visuella men även andra aspekter från spelen. Hela layouten av Kaer Morhen som vi får under säsong 2 är som hämtad ur spelet och baba-yaga-bossen i säsong 2 ger en "känsla" om Crookback Bog-häxorna i W3.
Jag har ju inte läst böckerna men hela Wild Hunt ciri elder blood grejen känns Witcher 3 Wild Hunt ?

Den ska inte ingå i TV-serien(?) och lider av sina egna problem.
Oooh, nu blir jag nyfiken!

Crookback Bog-häxorna i W3.
Dessa fantastiskt hemska häxor och storylinen med The Bloody Baron är för övrigt ett utmärkt exempel på hur jag tycker att man blandar storpolitik med världens mytologi på ett väldigt bra sätt 😁 (y)

Jo, håller med. Det är för tidigt för att säga något om detta - vi vet inget om vad pappan varit med om. "VARFÖR gick han inte bara in till slottet där hon bor" tycker jag är en intressant frågeställning om man bortser från att den är retorisk. Ja, varför? Vi vet ännu inte anledningen.

Just detta var väl min spontana tanke också. Vi vet ju allra minst att Calanthe inte var jätteförtjust i sin svärson eller i olika karlars försök att lägga beslag på Ciri, så det kan ju ha nåt med saken att göra. Men ja, det är väl upp till bevis för manusförfattarna att visa att det faktiskt finns en anledning.

Något annat man kan fundera över är ju hur Emhyr lyckats hålla dolt det faktum att han är Duny. Ingen av de andra figurerna i serien verkar ju vara införstådda med detta faktum, åtminstone. Hur har han lyckats hålla sin identitet dold som världens mäktigaste statschef, och varför?

Det tolkade jag som kritik mot fansen, inte mot första säsongen.

Helt legitimt att ge folk som hade problem med tidslinjerna en känga. "Åh nej! Jag vet inte direkt var jag ska placera den här informationen kronologiskt!". Har dom konsumerat någon kultur alls tidigare?

Helt legitimt att ge folk som hade problem med tidslinjerna en känga. "Åh nej! Jag vet inte direkt var jag ska placera den här informationen kronologiskt!". Har dom konsumerat någon kultur alls tidigare?

Alltså, det tog mig ett tag att koppla, men då var det ju coolt, inget att bli sur över.

Alltså, det tog mig ett tag att koppla, men då var det ju coolt, inget att bli sur över.

Precis, det tog ett tag att koppla för mig med.
Och jag konsumerar kultur dagligen av yttersta kvalité! Direktimporterad från hela världen ;)

Nu var det jättelänge sen jag såg första säsongen, men var inte poängen att man inte skulle fatta att det var olika tidslinjer förrän på slutet? Jag tyckte det var coolt när jag insåg det och fattade aldrig denna kritik mot säsongen.

Det var väl inte ens så att tidslinjerna korsades på något sätt? Det var bara tre separata berättelser med tre olika huvudpersoner som berättades i olika tempo, och senare i berättelsen träffar de varandra. Jag kan räkna upp mängder med berättelser som har betydligt mer komplicerad struktur.

Lite tråkiga nyheter: Witchers tredje säsong verkar bli Henry Cavills sista.

Lite tråkiga nyheter: Witchers tredje säsong verkar bli Henry Cavills sista.

Fan vad synd :( Varför ens fortsätta serien utan huvudpersonen?

Henry är tillbaka som Stålmannen dock, så det är trevligt!

Nej då. Det är spoilers att säga mer men det här verkar genuint great!

Och Snyder cut var genuint bra
Ja, tar tillbaka vad jag sa om att jag inte är förtjust i någon av filmerna, Snyder Cut gillade jag till min egen förvåning

Another one bites the dust!

Såg lite grann av serien. Tyckte den var klart undermålig, även om det kändes som att man åtminstone försökte. Men jag gillade Henry Cavill i huvudrollen.

Tycker det är ganska självklart att en så stor skådis inte blir kvar i den här typen av b-projekt.

Men jag gillade Henry Cavill i huvudrollen.

Tycker det är ganska självklart att en så stor skådis inte blir kvar i den här typen av b-projekt.

Det hade varit att föredra om serien hade tagit till sig det och ordnat en avslutande säsong, snarare än att försöka hanka sig fram med re-casting.

Har någon sett prequelserien Blood origin som just haft premiär? Är den något att se?

Har fått usel kritik, i alla fall.
Jo jag har hört det också. Men var nyfiken på vad folk här tycker 🙂 Själv är jag inte så intresserad av loren i Witcher och det är ju ofta för den som man ser prequels så jag funderar på att skippa Blood origin. Men om nån här ger ett gott case för serien kanske jag ger den en chans 🙂

Säsong 3 börjar närma sig, vilken också är den sista säsongen med Henry Cavill! 29:e juni har säsongen premiär. Vad tycker ni om teasern?

Jag tycker det verkar vara lika härligt hjärndöd underhållning som säsong 2 vilket inte är någonting dåligt 🙂 Hade föredragit monster of the week med sagotema som var i första säsongen och att Gerhalt faktiskt kunde bete sig som en witcher, men för vad det är verkar det riktigt roligt och trevligt!!! 😊

Rätt tydligt att det är fantasy, eftersom han drar ett svärd från ryggen.

Teasern säger inte så mycket, vilket sammanfattar hela säsong 1 och 2. :P Jag vet inte riktigt vad Netflix tänker när de tänker köra den här serien till säsong 5 och har gjort spinoff-serier (vilka jag faktiskt tyckte var sevärda). Är serien såpass populär eller tror de att de kommer att serien kommer att växa? På ett sätt hoppas jag att Cavills avhopp förändrar serien till det bättre. För någon förändring måste ske.

Säsong 3 börjar närma sig, vilken också är den sista säsongen med Henry Cavill! 29:e juni har säsongen premiär. Vad tycker ni om teasern?

Jag tycker det verkar vara lika härligt hjärndöd underhållning som säsong 2 vilket inte är någonting dåligt 🙂 Hade föredragit monster of the week med sagotema som var i första säsongen och att Gerhalt faktiskt kunde bete sig som en witcher, men för vad det är verkar det riktigt roligt och trevligt!!! 😊

Kul! Jag gillade säsong 1 bäst, men säsong 2 var fortfarande typ 10 gånger bättre än all annan fantasy, så det blir kul med en ny säsong!

För någon förändring måste ske.
För min del får de gärna gå ännu längre i hjärndöd underhållning. Skrattade högt när det i sista avsnittet helt plötsligt fanns en sån där portalsten i slottet utan nån anledning alls och det helt random hoppade ut dinosaurier ur den! 😁 Mer sånt!!! Då var försöken till seriösa politiska intriger betydligt värre..

Ja, The Witchers magi är ju att det verkar som att skaparna är helt medvetna om att det är fantasy (och inte något vuxet och seriöst drama) och hoppar jämfota ner i det. The Witcher är kul även när den är töntig och dum, medan en mer pretentiös serie som Game of Thrones verkligen var jättedålig när den var dålig.

Har någon sett prequelserien Blood origin som just haft premiär? Är den något att se?

Jag tyckte den var sevärd, om man ser den på samma sätt som nyaste D&D-filmen.

Jag tyckte den var sevärd, om man ser den på samma sätt som nyaste D&D-filmen.
Det är så jag ser säsong 2 av Witcher så det bådar gott att de kör vidare i samma anda 😁

Blir nog helt ok, tror jag. men ser mest fram emot fortsättningen på House of the Dragon. Överlägset den bästa fantasy serien av alla som går just nu, och det är inte ens ett close race.

Jag tror vi redan fastslagit att The Witcher är bästa fantasyn just nu, men bra försök

fetchimage.jpeg

Jag tror vi redan fastslagit att The Witcher är bästa fantasyn just nu, men bra försök

Witcher är bra Söndagsunderhållning på bakfyllan medan HotD är vad jag skulle sammla familjen framför tvn en Fredagskväll för Tacos.

Witcher är bra Söndagsunderhållning på bakfyllan medan HotD är vad jag skulle sammla familjen framför tvn en Fredagskväll för Tacos.
Jag önskar verkligen att jag kunde gilla HoD mer än vad jag gjorde för då hade jag haft ytterligare en fantasyserie att njuta av 🙂

Jag

Det enda som spelar roll är, är även denna säsong dubbad till Svenska?? "Skänk en slant åt er Häxkar! Åh, myllrande dalen" och vem av er är modig nog att kolla på svenska?

Jag önskar verkligen att jag kunde gilla HoD mer än vad jag gjorde för då hade jag haft ytterligare en fantasyserie att njuta av 🙂

Så du föredrar "hjärndöd" småplastig fantasy framför gedigen och invecklad handling samt snygg kuliss/rekvisita? ;)

Så du föredrar "hjärndöd" småplastig fantasy framför gedigen och invecklad handling samt snygg kuliss/rekvisita? ;)
Jag föredrar karaktärer som frambringar intresse, en story som faktiskt handlar om något och fantasy som är fantasy med magi, profetior, fantastiska händelser, coola monster o.s.v. istället för typ medeltid fast med drakar 😉

Nä, men allvarligt så är det helt sant att HoD är snyggare än det mesta och gillar man konceptet ”alla är skitstövlar och allt går åt helvete” så är det en fantastisk serie. Jag kan gilla det i andra genres men inte just fantasy. Så det handlar inte om att jag på nåt sätt tycker att HoD är dåligt, det handlar bara om att vad den gör tematiskt och konceptmässigt inte är vad jag gillar inom genren.

Det finns säkert typer av fantasy som du inte tål (menar nu alltså vad gäller koncept, inte rekvisita eller vapentyp) och skulle det komma en serie med det konceptet du inte tål men som ändå var väldigt snygg skulle det säkert vara svårt för dig att ta dig igenom det, helt enkelt för att det inte är din kopp te 🙂

Med det sagt så är det svinkul att folk gillar HoD och att det verkar gå bra för serien! Mer fantasy åt alla! 🙂

Jag föredrar karaktärer som frambringar intresse, en story som faktiskt handlar om något och fantasy som är fantasy med magi, profetior, fantastiska händelser, coola monster o.s.v. istället för typ medeltid fast med drakar 😉

Nä, men allvarligt så är det helt sant att HoD är snyggare än det mesta och gillar man konceptet ”alla är skitstövlar och allt går åt helvete” så är det en fantastisk serie. Jag kan gilla det i andra genres men inte just fantasy. Så det handlar inte om att jag på nåt sätt tycker att HoD är dåligt, det handlar bara om att vad den gör tematiskt och konceptmässigt inte är vad jag gillar inom genren.

Det finns säkert typer av fantasy som du inte tål (menar nu alltså vad gäller koncept, inte rekvisita eller vapentyp) och skulle det komma en serie med det konceptet du inte tål men som ändå var väldigt snygg skulle det säkert vara svårt för dig att ta dig igenom det, helt enkelt för att det inte är din kopp te 🙂

Med det sagt så är det svinkul att folk gillar HoD och att det verkar gå bra för serien! Mer fantasy åt alla! 🙂

Det var bara ett tjuvnyp i sidan, kunde inte låta bli.
Fantasy jag inte gillar? Jag tror inte direkt det finns någon genre inom fantasy jag ogillar. Och skulle det komma en serie som är bra på alla punkter så tror jag inte genren spelar roll. Men vem vet?
HoD är väl mer än medeltid och drakar ändå? Och intrigen är ju asspännande att följa. Jag behöver inte ha en protagonist som jag hejar på när jag ser en berättelse. Succesion är lite samma sak. Vem gillar man där?
Men nu blir det OT här känner jag. Så jag sätter punkt.

Det var bara ett tjuvnyp i sidan, kunde inte låta bli.
Fantasy jag inte gillar? Jag tror inte direkt det finns någon genre inom fantasy jag ogillar. Och skulle det komma en serie som är bra på alla punkter så tror jag inte genren spelar roll. Men vem vet?
HoD är väl mer än medeltid och drakar ändå? Och intrigen är ju asspännande att följa. Jag behöver inte ha en protagonist som jag hejar på när jag ser en berättelse. Succesion är lite samma sak. Vem gillar man där?
Men nu blir det OT här känner jag. Så jag sätter punkt.
Jag förstod att det bara var ett litet tjuvnyp 🙂 tyckte det var kul och ville svara i all trevlighet 🙂 Drar till med ett svar till då det känns som att jag kanske förklarade mig lite otydligt i mitt förra, sen sätter jag också punkt.

Jag såg bara typ fem-sex avsnitt av HoD men åtminstone i dessa är jag rätt säker på att det inte förekom något magiskt utom drakarna. Jag hade förväntat mig något liknande som i Game of Thrones som hade zombies, sanndrömmar, magiker, blodsmagi, gudar som stred etc. Jag tycker till och med att det var för lite sånt i Game of Thrones om man jämför med böckerna 🙂 Men det kanske blir en massa mer magiska grejer i senare avsnitt, det vet jag tyvärr inte.

Sucsession har jag inte sett, men jag kan ju jämföra med The Sopranos där alla också är skitstövlar, inte minst huvudpersonen. Det finns dock en del skillnader som gör att den serien funkar mycket bättre för mig än HoD. Dels är det själva genren, jag förväntar mig att alla en serie om maffian ska vara skitstövlar, allt annat hade varit rätt smaklöst. Vidare så säger skitstövelheten rätt mycket intressant tematiskt i den serien. Serien är både en allegori för destruktiva relationer och republikanernas hållning i Irak-kriget. Jag känner liksom inte att HoD vill säga något, det bara är liksom. Har en massa mer att säga egentligen, men hade kunnat skriva en hel avhandling om detta och bromsar mig själv nu 😊

Men vill vara tydlig med att det jag skriver ovan handlar om personliga preferenser, det ska inte läsas som något ”bevis” mot att HoD skulle vara dålig eller liknande trams. Allt gott 🙂

Back