The Witcher Säsong 2 (Spoilers)

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,894
Sett avsnitt nummer tre. Fortfarande bra serie även om detta nog var det minst bra avsnittet hittills (fortfarande bra dock).

Ciri är mer intressant nu och har fått en starkare personlighet! Envis men på ett bra sätt! En riktigt intressant grej är att monstren inte tycks vilja henne nåt illa. Flickvampyren i avsnitt ett ville bli vän med henne och den enorma tvestjärten dödar henne inte trots att den har chansen. Undrar vad detta betyder? (Det var år sen jag spelade spelet så minns inte om det är en grej där)

En grej jag inte riktigt gillar är att en av häxkarlarna är sur på Gerhalt för att han dödade deras polare…efter att polaren förvandlats till ett ont trämonster! Totalt ologiskt beteende, framför allt från någon som ska vara expert på monster!

Gillar fortfarande häxkarl-borgen, riktigt cool setting! Och avsnittets tv-spelmoment är Ciris träning på hinderbanan, kändes som ett Quick Time Moment! Även här på ett bra sätt!

Är tyvärr fortfarande inte jätteförtjust i Yennefers story. Hennes personliga resa om att inte kunna bruka magi är intressant, men jag är verkligen helt ointresserad av kriget och de politiska intrigerna. Och all politik sägs av tråkiga personer i enorma exposition-dumps. Miljöerna där är också rätt trista, utom förhörsrummet och badhuset. Det verkar som att Yennefer också tröttnade på tråket där eftersom hon drog. Bra, hoppas hon hamnar på en roligare plats nu! Men klänningen hon hade större delen av avsnittet får hon gärna ta med sig 😁

Fortfarande bra! Känns dock som att detta avsnitt är en det up till framtida balla grejer.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,894
En fråga förresten till de som är mer bevandrade i serien. Att alla häxkarlar är just karlar, beror det på sexismen i världen, att folket där tycker att män ska slåss och kvinnor stå vid spisen? Eller finns någon annan förklaring?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,406
Location
Maastricht
En fråga förresten till de som är mer bevandrade i serien. Att alla häxkarlar är just karlar, beror det på sexismen i världen, att folket där tycker att män ska slåss och kvinnor stå vid spisen? Eller finns någon annan förklaring?
Det beror på att kvinnans kropp är mindre lämpad att överleva att bli muterad, så risken att de dör är betydligt större än en man, därav väljer man så klart pojkar då fler överlever.
Så det är förklarat såvitt jag minns i vart fall.
Tycker man det är sexistiskt eller ej, ja det är en annan sak.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,894
Det beror på att kvinnans kropp är mindre lämpad att överleva att bli muterad, så risken att de dör är betydligt större än en man, därav väljer man så klart pojkar då fler överlever.
Så det är förklarat såvitt jag minns i vart fall.
Tycker man det är sexistiskt eller ej, ja det är en annan sak.
Ah, då vet jag 🙂 Nja, när jag menade att världen eventuellt var sexistisk menade jag inte det som en kritik mot serien, tycker att man absolut kan skapa ojämlika världar och genom detta peka på orättvisor🙂 Vill minnas att spelen gör detta på ett bra sätt, åtminstone trean?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,481
Det kommer tydligen en spin-off prequel snart och den såg cool ut.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,894
Sett avsnitt fyra. Bättre än förra, men också lite av ett mellanavsnitt.

Gerhalt och Ciris story gick lite på tomgång här. Har faktiskt inte så mycket att säga om den. Trots att jag gillar designen på häxkarl-borgen börjar jag bli lite less på platsen nu. Hoppas att de åker någon annan stans snart.

Då var Yennefers öden och äventyr mer spännande! Är fortfarande inte investerad i politiken bakom, men folk på flykt i en fantasystad är alltid kul! Och här kom också avsnittets tv-spelmoment: Kloaken! Nästan alla spel har en kloak-level! Och kul att vi stöter på barden igen, gillade han från förra säsongen! En sak dock, är det bara jag, eller har han en ruskigt ful peruk? Varför? Eller är hans hår så konstigt?

En grej gillade jag inte med barden. Hans beteende gör att en alv måste offra sig och blir ihjälsparkad och barden verkar inte alls bry sig om vad hans ego orsakat! Jag fattar att alven betedde sig som en skitstövel innan och att han gör en uppoffring för att få återupprättelse, men ändå. Barden tänker liksom inte på att hans ego ledde till att en person misshandlades till döds.

Som sagt, ett bra avsnitt trots skavankerna. Bättre än det förra! Hoppas båda storys tar fart i nästa avsnitt!
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,406
Location
Maastricht
Trots att jag gillar designen på häxkarl-borgen börjar jag bli lite less på platsen nu. Hoppas att de åker någon annan stans snart.
Det är ju den ballaste platsen i säsong 2! :D
Tycker borgen osar av stämning och jag gillar den stora hallen, rustkammaren samt trädet där de hänger upp medaljongerna av sina fallna bröder.
Det märks tydligt att de lagt mycket tanke bakom detta då de lagt till en del egna saker.
Det är så många bra scener i Kaer!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,894
Det är ju den ballaste platsen i säsong 2! :D
Tycker borgen osar av stämning och jag gillar den stora hallen, rustkammaren samt trädet där de hänger upp medaljongerna av sina fallna bröder.
Det märks tydligt att de lagt mycket tanke bakom detta då de lagt till en del egna saker.
Det är så många bra scener i Kaer!
Jag gillar också settingen, tycker bara att vi varit där lite väl länge nu 🙂
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,894
Avsnitt fem avklarat!

Jag måste säga att jag föredrar ”monster of the week”-formulan framför detta. Jag gillar när Gerhalt kommer till en plats, något är skumt med platsen, ett monster eller ett spöke är inblandat, men allt är inte så svartvitt som det först verkar och Gerhalt hamnar i ett moralfilosofiskt dilemma.

Med det sagt tycker jag inte att det vi får här är dåligt.

Yennefers story börjar med att hon räddar barden. Sättet hon gör detta på, hur hon får reda på vart han finns, är random och nästan fånigt. Men när han väl är räddat är det mycket ”smyga omkring i fantasystad”-spänning vilket är kul!

Ciris story är fantastiskt bra! Jag har hittills bara sett säsongen som kul underhållning, men i detta avsnitt drabbade Ciris dilemma mig på riktigt! En sak jag funderar över. Om monster inte vill döda Ciri och man muterar hennes blod för att injicera i nya häxkarlar, betyder det att monstren inte kommer vilja skada några av de nya häxkarlarna? Det skulle vara en intressant bieffekt! Denna story är så mycket mer intressant än det storpolitiska!

Gerhalts story var inte så kul. Han är på en plats och undersöker en grej, sen kommer ett monster som jag hoppades han skulle slåss mot men monstret bara sticker. Överlag har de senaste avsnitten varit rätt monsterfattiga. Håller tummarna för ett häftigt monster i nästa avsnitt!

Inget tv-spelmoment i detta avsnitt.

Detta avsnitt hade riktigt höga toppar som gör att avsnittet är det hittills näst bästa efter det första avsnittet!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,894
Har sett avsnitt sex. Är rätt trött så detta får bli en kort sammanfattning.

Jag fattar inte hur eldgubben kunde hitta till häxkarlborgen? Barden visste ju inte vart han var?

Så najs att se Ciri, Gerhalt och Yennefer på samma ställe! Gillar kemin de har! Och gillar att Yen lurade Gerhalt, komplicerat förhållande har de vill jag lova 🙂

Jag ville ha ett häftigt monster och det fanns ett i detta avsnitt! Dock var fajten med monstret tyvärr väldigt kort. Som tur var fanns en annan kul fajt! Tänkte dock på att en av bovarna slogs med en treudd vilket är ett spjutliknande vapen så @Beastslayer gillade nog just inte detta avsnittet så mycket 😉

Det var en hel del storpolitiskt tråk som jag inte var så jätteförtjust i. Lite sympati får man för alverna. Men än en gång, varför läggs så mycket krut på de fantasilösa alverna när det finns så många ballare varelser i denna värld?! Nåja, detta gjorde inte avsnittet dåligt, det fick mig bara att zona ut lite ibland.

Två tv-spelsmoments i detta avsnitt. Dels fajten med busarna som fick mig att tänka på Telltales Batmanspel där allt blir långsamt precis innan man ska trycka på rätt knapp. Sen Gerhalts replik: ”Where the fuck are my swords?!” En liten jab åt de spelnördar som bestämde sig för att detta skulle bli en jättedålig serie för att Gerhalt i trailern bara har ett svärd när han minsann har två i spelet?

Ett bra avsnitt i en bra serie! Det börjar dra ihop sig mot slutet nu! Hörde att ni andra i forumet gillade sista avsnittet, det ska bli spännande att se!
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,406
Location
Maastricht
Har sett avsnitt sex. Är rätt trött så detta får bli en kort sammanfattning.

Jag fattar inte hur eldgubben kunde hitta till häxkarlborgen? Barden visste ju inte vart han var?

Så najs att se Ciri, Gerhalt och Yennefer på samma ställe! Gillar kemin de har! Och gillar att Yen lurade Gerhalt, komplicerat förhållande har de vill jag lova 🙂

Jag ville ha ett häftigt monster och det fanns ett i detta avsnitt! Dock var fajten med monstret tyvärr väldigt kort. Som tur var fanns en annan kul fajt! Tänkte dock på att en av bovarna slogs med en treudd vilket är ett spjutliknande vapen så @Beastslayer gillade nog just inte detta avsnittet så mycket 😉

Det var en hel del storpolitiskt tråk som jag inte var så jätteförtjust i. Lite sympati får man för alverna. Men än en gång, varför läggs så mycket krut på de fantasilösa alverna när det finns så många ballare varelser i denna värld?! Nåja, detta gjorde inte avsnittet dåligt, det fick mig bara att zona ut lite ibland.

Två tv-spelsmoments i detta avsnitt. Dels fajten med busarna som fick mig att tänka på Telltales Batmanspel där allt blir långsamt precis innan man ska trycka på rätt knapp. Sen Gerhalts replik: ”Where the fuck are my swords?!” En liten jab åt de spelnördar som bestämde sig för att detta skulle bli en jättedålig serie för att Gerhalt i trailern bara har ett svärd när han minsann har två i spelet?

Ett bra avsnitt i en bra serie! Det börjar dra ihop sig mot slutet nu! Hörde att ni andra i forumet gillade sista avsnittet, det ska bli spännande att se!
Jag tänkte inte överdrivet mycket på treudden ska jag säga. Men nu när jag ska se om den på Polska så lär jag fetstöra mig på just detta.
Val av vapen är ibland riktigt töntigt.Men, nog om det. Det vapen som stack mig i ögat här var nog hur jävla ärkeblankt Geralts svärd är, och jag skiter i om det är gjort av silver, det ser ut som att han stulit det i närmsta hobbexbutik ändå ;)

Eldnissen följde ju efter Yennifer som jag förstod det, men det var aldrig något jag reflekterade över djupt.

Jag tyckte actionscenen i det här avsnittet var riktigt nice.

Undrade dock vart på kontinenten de befann sig när det såg så exotiskt ut helt plötsligt. Det är något jag saknar även i Witcher, att jag inte alltid är helt med på vart de är rent geografiskt vilket kunde ha varit najs att ha koll på. Men men!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,894
Eldnissen följde ju efter Yennifer som jag förstod det, men det var aldrig något jag reflekterade över djupt.
Men Yennefer reste väl aldrig till Gerhalts borg?

Undrade dock vart på kontinenten de befann sig när det såg så exotiskt ut helt plötsligt. Det är något jag saknar även i Witcher, att jag inte alltid är helt med på vart de är rent geografiskt vilket kunde ha varit najs att ha koll på. Men men!
Jag tänkte på det jag med, hur långt var det här exotiska stället från Gerhalts borg egentligen? Lite förvirrande var det. Ingen nog deal dock egentligen 🙂
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,406
Location
Maastricht
Men Yennefer reste väl aldrig till Gerhalts borg?


Jag tänkte på det jag med, hur långt var det här exotiska stället från Gerhalts borg egentligen? Lite förvirrande var det. Ingen nog deal dock egentligen 🙂
Ja, det kändes som att de var i något psuedo Indien helt plötsligt. Såg "the making of" efteråt och de snackade om detta, men det kändes lite märkligt designval. Men men, det såg bra ut för all del. Men det var den känslan de var ute efter så....ja, jag vet inte.
Överlag så är säsong 2 dock riktigt bra. Njut av de sista två avsnitten!
 
Top